magyarok a világ járműgyártásában

Magyar vezető a Volkswagen orosz motorgyárában

2019.04.18.

A munkatársak kedvesek, rendesek, az emberek nyitottak. Több mint két év alatt semmiféle negatív élményt nem tudnék felidézni – nyilatkozta portálunknak adott interjújában Szollár Lajos, a Volkswagen oroszországi motorgyárának vezetője, aki feleségével két éve költözött Kalugába.

 

Mióta dolgozik a VW orosz motorgyárában?

Szollár Lajos Fotó: Volkswagen

2017. március 1-től dolgozom Kalugában. A városban a wolfsburgi konszernek van egy autógyára és egy motorgyára. Hasonlóan, mint Győrben, az Audinál, csak itt fordítva. Előbb volt autógyár és utána lett motorgyár.

Hogy került Oroszországba?

Régóta terveztem már, hogy külföldön szeretnék dolgozni. A feleségemmel úgy döntöttünk, megvárjuk, amíg a gyerekeink nagyok lesznek. Eljött ez az idő, így utána már azon gondolkoztunk, hová menjünk. Exotikus országba, mint Kínába vagy Mexikóba nem akartunk menni, kerültük a kulturális sokkot. Németország ismert volt, oda sokat jártam. Szerettünk volna olyan helyet, ahol a nyelvet is elsajátíthatjuk, oroszul annak idején még kötelező volt tanulni. Így Oroszországra esett a választás.

Ha jól tudom, Ön is a győri Audiban kezdett, így nyílt meg a konszern gyáraiba való kijutás.

Amikor elkészült a kétszázezredik motor Oroszországban. Fotó: VW

1997 februárjában kezdtem az Audiban dolgozni, s húsz év után kerültem Oroszországba, maradva a Volkswagen-konszern alkalmazottja.

Ez az első külföldi kiküldetése?

Igen, most vagyok először tartósan külföldön. Három évre szól, jövőre térek vissza Magyarországra.

Mekkora a motorgyár, amit vezet? S mekkora a Volkswagen orosz autógyára?

Az autógyár közös Volkswagen-Skoda gyár. Három modell készül. Volkswagen Polo Sedan, Skoda Rapid Sedan és Volkswagen Tiguan. Nyizsnij Novgorodban megbízásos szerződés alapján a GAZ gyárt Skoda Octaviákat és Skoda Kodiaqokat. Ami pedig a motorgyárat illeti, tavaly több mint 160 ezer erőforrást gyártottunk, ehhez szükségünk volt munkatársaink pozitív hozzáállására is. A névleges kapacitásunk 150 ezer motor, ami a korábbi években 60-70%-osan volt kihasználva. A dízelek iránt keresletcsökkenés miatt felértékelődtek a benzinmotorok. Mi itt tudjuk 1,6-os EU 5-ös szabványú motort gyártani, volt szabad kapacitásunk, így ezek túlnyomó többsége is hozzánk került.

Ez a mennyiséget az orosz piac felveszi, vagy exportálnak is?

VW-gyár Kalugában Fotó:VW

Az itt készült autók döntő többsége az orosz piacra kerül. Egy kisebb rész a szovjet utódállamokban és Algériában talál vevőre. A motorok jó része itt készült autókba került, tavaly 44 ezret exportáltunk a konszern más gyáraiba.

Hogy érzi magát Oroszországban, milyen ott az élet?

Remekül érzem magam. Nyitott voltam erre, s nem ért kulturális sokk. Az emberek mentalitása kicsit mogorvább mint otthon, de nem állunk messze egymástól. Az ember nem emelkedik ki a tömegből az utcán sétálva, itt nem bámulják meg az európait, mint Kínában. A munkatársak kedvesek, rendesek, az emberek nyitottak. Több mint két év alatt semmiféle negatív élményt nem tudnék felidézni.

Hogy fogadják az oroszok, amikor megtudják, hogy a Volkswagen alkalmazottja magyar?

Érdeklődve, itt szeretik a magyarokat. Sok országból vannak munkatársaink, de a magyarokat különösen kedvelik.

Egyedüli magyar Kalugában vagy vannak honfitársai?

Nem csak motorokat, autókat is gyárt a Volkswagen Oroszországban. Fotó: VW

Én vagyok az első és egyedüli magyar a Volkswagen orosz gyárában.

Milyen gyakran látogatnak haza?

Hosszabb időre évente egyszer, karácsonykor. Oroszországban január 8-ig ünnep van, ekkor van a Pravoszlav karácsony. Így az újév első napjait is Magyarországon töltjük.

Akkor jól gondolom, hogy Kalugából többet jár Wolfsburgba, mint Győrbe?

Nagyjából pariban vannak. Wolfsburgba évente háromszor-négyszer repülök, Győr, ha nagyon hiányzik már, akkor hétvégére hazaruccanunk. Sokat utazunk Oroszországon belül, szeretnénk az országot minél jobban megismerni.

Autóval? Biztonságos a közlekedés?

Autóval csak kisebb utakat teszünk meg, habár a közlekedés biztonságos. A kisebb persze relatív az itteni távolságok miatt. Nagyobb távolságokra repülővel megyünk, Szentpétervárra vagy akár Surgutba.

Mit kell tudni Kalugáról?

Város az Oka folyó partján. Fotó: Kaluga Travel Guide

Az Oka partján fekszik, 160 kilométerre Moszkvától. Mezőgazdasági város volt korábban. Nem turista célpont, sok látványossága nincs. Van ipari parkjuk, nemzetközi repülőtere, ahol a Volkswagen járatai jelentik a nemzetköziséget. Az ipari parkban sok a német cég, többnyire a Volkswagen beszállítói. Kalugában működik egy Volvo és egy Renault gyár is. Ezek jóval kisebbek, mint a Volkswagen-gyár. Próbálják a várost járműipari központtá fejleszteni.

Mi jellemzi az orosz járműparkot?

A központi régióban – ami gyakorlatilag Oroszország európai részét jelenti - a járműpark fiatalabb, mint a magyar. Persze vannak még régi Ladák, Moszkvicsok, Volgák. De vannak Audik, Porschék, Lexusok, BMW-k, nagy Toyoták. És vannak kínai autók is szép számmal. A legerősebb piaci szereplő a Hyundai-Kia. Vagyis nem rosszabb a járműpark, mint a magyar és nem is Olaszország, hogy minden autón horpadás van.

Mi hiányzik Magyarországból a legjobban?

A gyerekeim. Ők már nagyok, a kisebbik is egyetemre jár. Időnként a magyar konyha is hiányzik. Jellemzően a jobb idő is. Otthon kisebb a különbség az éjszakák és a nappalok hossza között. Itt télen nagyon rövid ideig van világos, júniusban pedig hajnali háromkor már süt a nap. Ami viszont nagyon tetszik, hogy télen hónapokig tiszta hó fedi a tájat.

Ha letelik az oroszországi kiküldtetés visszatér Győrbe?

Ez a szándékom, erre van ígéretem.

Akkor ahogy ott mondják, doszvidányija, és ahogy itt, viszontlátásra!

Doszvidányija, viszontlátásra!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.23
A Toyota és a CleverShuttle nevű fuvarmegosztó startup több mint 2 millió kilométert tett meg....
2019.09.23
Tovább egyszerűsödött az e-kárbejelentő alkalmazás, a fejlesztésekkel mától külföldi-,....
2019.09.23
A nemzetközi sajtó dicsérte és bírálta is Sebastian Vettelt, a Ferrari négyszeres világbajnok német....
2019.09.23
- A három nyári hónapban összesen 4,6 millió e-matricát vásároltak a magyarországi utakon....
2019.09.23
A nagy autógyártók neve mára már fogalommá vált. Sok mai autómárka az alapító nevét viseli, elég ha....
2019.09.23
A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje a Kárpátokat keresztülszelő....
2019.09.23
A Lexus különleges élményterek létrehozásával igyekszik mind szélesebb körben bemutatni a vállalat....
2019.09.23
- A járművek környezetvédelmi állapotát mérik fel a szakemberek hétfőtől péntekig az ország négy....
2019.09.23
Egy házon belüli szabályra hivatkozva fogta vissza Valtteri Bottast a Mercedes, hogy ne kerüljön....
2019.09.23
Az ötszörös vb-győztes, címvédő Marc Márquez nyerte a gyorsaságimotoros-világbajnokság....