magyarok a világ járműgyártásában
Knezsik István az ANK elnöke kiállítás menyitó prezentációja közben. A képre kattintva galéria nyílik. Fotók: Besenyei Gergely és a cikk szerzője
Az elmúlt száztíz évben egy kis ország sok nagy alkotót adott a világ járműgyártásának – fogalmazott Knezsik István, aki régóta elkötelezetten keresi és kutatja azokat a szakembereket, akik világcégeknél magyarként maradandót alkottak és alkotnak jelenleg is. Olyanok, mint Anisits Ferenc, akit a BMW dízelpápájaként emlegetnek, s videóbejátszásban szólalt meg. Vagy Stefan Lengyel, akinek dizájner tanítványai szinten minden nagy cégnél ott vannak, s jövőre ő is személyesen jelen lesz a kiállításon.
Győrben készült Audik a kiállításon.
Érdekességek és kiválóságok sokaságát vonultatta fel az Autós Nagykoalíció elnöke a megnyitón. Szabó Péter Marosvásárhelyről hozta el Budapestre fából épített autóját, amelyet kőrisfából faragott, s amelyet egy hathengeres Ford motor hajt.
Tasó László közlekedésért felelős államtitkár Knezsik Istvánnal a fából készült autót tekinti meg.
A modern és a klasszikus vonalakat ötvöztem, s büszke vagyok, hogy fából készült autómat Budapesten is bemutathatom – mondta a helyszínen Szabó Péter.
A kecskeméti Mercedesek sem hiányoznak.
Kiss Illés Sándor és Slezák Tamás az Amber One projektről beszéltek, amelynek keretében elektromos magyar autót és elektromos összecsukható robogót terveztek. Ez utóbbi összecsukva autóba rakható és az erkélyre felvihető.
Utánuk egy újabb magyar kiválóságot szólított színpadra Knezsik István. Szűcs Lászlót, a Draxlmaier Hungaria ügyvezetőjét. Az Érden székelő cég olyan luxusmárkák enteriőrjét tervezte Magyarországon, mint a Maserati, a Jaguar, a Tesla vagy éppen a 7-es BMW.
Az esztergomi Suzuki büszkesége a Vitara.
Mészáros Csaba az az Evopro által gyártott elektromos magyar autóbuszt mutatta be, amely néhány napja Párizsban közlekedési fődíjat kapott, s első elektromos buszként lábon tette meg a Budapest-Párizs távot.
A magyar tehetség képlete.
Az ANK elnöke prezentációját közösen készítette el Lenkei Balázzsal, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem oktatójával, aki büszkén sorolta azoknak a tanítványoknak a nevét, akik a Moholy-Nagy padjaiból kerültek a világ nagy autógyáraihoz tervezőnek. Lenkei Balázs nevéhez fűződik egyébként az új intercity vonatok tervezése, amelyeknek a gyártása a közeljövőben kezdődhet meg Szolnokon.
Szentgotthárdon készülő Opel motor.
Legyen ez a három nap a benzingőz szerelmeseinek ünnepe, az autók nem csak tárgyak, hanem érzelmeket is kiváltanak – fogalmazott Knezsik István, s ezzel hívta fel a figyelmet a magyar járműipar gigászaira, akiknek termékei ott vannak az ANK kiállításán.
A Magyarok a Világ járműgyártásában kiállításon, közel ezer négyzetméteren, csodálható meg többek között a Győrben gyártott Audi R8, TTS coupe, TTS rodaster, a kecskeméti Mercedes B és csak itteni gyártású CLA modellek, az esztergomi Suzuki Swift Sport, „S” Vitara és a legelső itthon összerakott fehér Swift, a legendás magyar gyártású Ikarus 620 autóbusszal. Magyar szív dobog a kiállított szentgotthárdi ezer köbcentis Opel Adam Rocks-ban, a 2016-os év autójában, az új 1.6D „K” Astrában, a VW Passat Alltrack-ben, a VW Multivanban, a Seat Leon Cuprában, a 2.0 TSI Skoda Superb Combiban és Octavia RS-ben. Olyan járművek is megtalálhatók a standokon, mint például a BMW i3 és E39 2.5TD M, melyek motorját magyar mérnökök tervezték.
Audi R8-as, Magyarországon készült motorral.
Mindezek mellett a kiállítás látogatói olyan különlegességeket is szemügyre vehetnek, mint a Moveo névre hallgató magyar tervezésű kompozit szénszálas, elektromos hajtású robogó, és nagytestvére, a kétüléses elektromos roadster, a Júlia névre hallgató, kőrisfából készült négykerekű műalkotás, a kecskeméti GAMF Hungary csapat napelemes autója, a BME Formula Racing Team, az Arrabona Racing Team, a BME SHOX MotoStudent Team, a Kefo Motorsport, a Szengine, a Pneumobil-BGK és Pneumobil-BME, valamint az OECO Bánki Donát Shell Eco maraton versenygépei és egyéb fejlesztései, az interaktív elektromos gyerekautó.
Szép hölgyekből sincs hiány.