autóüveg

Már a szélvédő sem a régi…

2018.01.15.

Sokszor elgondolkozunk, hogy még mibe kell elektronikát vezetni ahhoz, hogy az új autók eladhatók legyenek Egy ideig a kipufogóról azt gondolták, hogy legalább abba nem megy „madzag”, látjuk, hogy ma az egyik legbonyolultabb alkatrész lett. Az autóüveges szakmát is elérte az autótechnika elektronizációja: kényelmi és biztonsági funkciók kerülnek a szélvédőbe és a többi autóüvegbe.

Elektronok a szélvédőben

A bonyolítás egyik oka a vezetőtámogató asszisztensek elterjedése, melyekhez kamera kell, azok pedig az autóüvegre kerülnek. Ez több, mint körültekintő szereléstechnikát jelent, a szélvédő beragasztása után újrakalibrálás is szükséges, hogy a sávtartó automatika vagy a kezdetleges önvezető- és balesetmegelőző rendszerek megbízhatóan működhessenek. Lehet, hogy esőszenzor, napfény-érzékelő is helyet kap a szélvédő mögött, de a kijelző szerepét is átveheti az autóüveg.

 

 

Mozi az autóban

Nem is olyan rég jelentek meg a head-up display kijelzők, vagyis a szélvédőre vetített információ lehetősége, mára el is avult, hiszen már megoldott a szélvédőbe épített HD-felbontású kijelző. A szélvédő nem csak a megszokott vezetési adatokat képes jelezni, de az irányjelző visszajelzőjének és a figyelmeztető rendszereknek is megfelelő felület.

A alábbi videón megtekinthető a jelenleg elérhető technológia és betekintést kapunk a jövőbe, az önvezető autók idejébe, amikor a szélvédőből szélessávú mozivászon lesz:

https://www.youtube.com/watch?v=eUZ5UqMU7sI&t

 

Hővisszaverő üveg

Ha tűz a Nap, az autó belső terének hőmérséklete nagyon megnőhet. A kormány olyan meleg, hogy nem lehet hozzányúlni; az ülés süt, ha hozzáérünk, a beszorult levegőnek köszönhetően pedig pillanatokon belül leizzadunk. A mai autókban egyre több üveget használnak, így a beérkező napenergia mennyisége is egyre növekszik. A hővisszaverő üveg a megoldás a hőmérsékletnövekedés mérséklésére. Az üveg az egész autó védelméről gondoskodik, akkor is, amikor éppen vezetünk. A különbség attól a pillanattól érezhető, amikor beszállunk az autóba. A hővisszaverő üveg (Thermocontrol Reflecting) egy laminált üveg, amely egy láthatatlan védőrétegnek köszönhetően a napenergia jelentős részét visszaveri, továbbá hatékonyan csökkenti a légkondicionálók működési idejét és felhasznált energiát is.

 

 

Könnyített üveg

A tömegcsökkentés az autógyártók egyik legnagyobb kényszere a szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt, az elektromos autózásnál pedig a hatótávolság növelésének egyik triviális lehetősége. A jármű tömegének egyik eleme lehet az üvegek tömegének csökkentése. Az  átlagos 5 mm-es vastagságot már jelenleg 4,5 mm-re sikerült sökkenteni, a jövőben pedig 4 mm a cél. A 0,5 mm-rel való csökkentés máris 1,5 kg tömegcsökkenést eredményezett. Tekintettel arra hogy egy autó teljes üvegezése például a VW Golfnál kb. 37 kg, ez jelentős javulást eredményez.

Az első szélvédő a teljes üvegfelületek 40%-át teszi ki. A 4 mm-es első szélvédővel 35% a lehetséges tömegcsökkentés, csak az első szélvédővel számolva! A könnyített üveg előállításához számítógéppel támogatott tervezés és kíváló anyagjellemzők szükségesek.

A Saint-Gobain Sekurit a 4 mm-es szélvédőket már be is vezette a következő autóknál: Alfa Romeo 4C, BMW I3, BMW I8, Citroën C4 Picasso, Ferrari LaFerrari, Porsche 918. Ezeket a szélvédőket az alábbi ábrán látható piktogrammal jelölik.

 

 

Szokatlan formák

A PSA-val történt együttműködésnek köszönhetően jött létre a Peugeot RCZ pillangó-alakú hátsó üvege. Ez a komplex hátsó üveg számos előnnyel rendelkezik: rendkívül stílusos, kiváló aerodinamikai tulajdonságai vannak, illetve jó kilátást és elegendő fényt biztosít. A duplán hajlított hátsó üveg a Saint-Gobain Sekurit kereskedelemben elérhető legösszetettebb formájú üvege. A komplex formán túl a hátsó üveg a következő felszereltségekkel is rendelkezik: fűtőszál, antenna, sötétített szín. A komplex forma miatt a gyártási eljárást kellett megváltoztatni, ugyanis, amíg az egy irányba hajlított szélvédőket a formára helyezik, és saját súlyukkal formázzák, addig a bonyolult forma miatt a Peugeot RCZ hátsó szélvédőjét alsó és felső bélyeg segítségével formázták véglegesre. Érdekes, hogy a formázás kevés többletköltséggel jár, az üveg árát a beépített antenna növeli legjobban.

 

 

Árnövekedés

Az említett extráknak egyértelműen árnövelő hatása van a szélvédőcsere alkalmával. Ma az üveg is sokkal drágább, ha beépített antenna vagy kijelző található benne, de maga a csere díja is növekszik a kamerakalibrálás díja miatt!

 

Forrás: 
Saint-Gobain

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..