interjú

Márton Róbert: amit szeretek, azt megtanulom

2017.09.01.

Tartálykocsin kezdte és egy Tesla az álma Márton Róbertnek, aki vezeti a  DLM Solutions webfejlesztői részlegét és rendszergazdája portálunknak, az autoszektor-hu-nak. A kétlányos apa fiatalon megszerezte a jogosítványt, első szolgálati autója egy kétütemű Wartburg volt.

– Általánosban és a középiskolában nem voltam áldott jó gyerek, inkább öntörvényű, ugyanakkor tisztelet tudó és udvarias, a szüleimet így utólag sajnálom is az elkövetett csínyek miatt, az eredményem is attól függött, volt-e kedvem az adott tantárgyhoz, témakörhöz – mondja Márton Róbert, aki Budapesten a Verebély László villamos energia-ipari technikumban végzett 1991-ben. Az autókhoz viszont vonzódott, még nem volt 17 éves, de már elkezdte a jogosítvány megszerzését és éppen betöltötte, amikor meglett – a B és a C kategóriát is MHSZ-nél, vagyis a Magyar Honvédelmi Szövetségnél kapta. Ladán, illetve kormányváltós Avia teherautón tanult, minden vizsga elsőre ment neki, kivéve az egészségügy.



– Nevelőapám Zsigulival már korábban tanított, érdekes volt, hogy gyorsabban ment, mint a kempingbicikli – mondja. Az első gyakorlati vezetés órán azt mondta neki az oktató, menjenek egy kört a Dagály utcai telepen, s mikor látta, hogy nem nulláról indul, mindjárt ki is vitt a belvárosi forgalomba.

A családban először, a 80-as években kétütemű Wartburg kombi szolgált, de már padlóváltós, utána Zsigulijuk is volt, 1200-as. A friss jogosítvánnyal édesanyja Opel Asconáját hajtotta, míg össze nem törte. Élete egyetlen, első és utolsó balesete volt, azóta koccanás se. – Én voltam a hunyó, de azon a bizonyos Húsvét hétfőn kivédhető lett volna, ha józan a másik fél, de nem így történt – emlékszik vissza, hozzátéve, személyi sérülés nem volt, gazdasági totálkár igen, de jó figyelmeztetés volt az élettől.

– A balesetem óta számolom, hány kilométert tettem meg, szerintem felette vagyok az egymilliónak, ráadásul nagyon dinamikusan vezetek, a határokon, ám a rendőséggel nagyon ritkán van problémám, itt is szabálykövető vagyok – mondja, hozzátéve, ki nem állhatja a szabálytalan parkolást, az előzni tilosban előzést és az ok nélküli tötymörgést. A gyorshajtással úgy van, tudja, hol, menyivel lehet menni. Belefuthat ugyan egy frissen kirakott 30-as táblába, de ez nem jellemző.



Első autóját már a feleségével vette, az Audi 80-as akkor már 16 éves volt és svájci import. Benzines és automata váltós, nagyon szerette, s akkor egy életre megkedvelte az automata váltót. Szerinte nagy találmány, mint ahogy az elektromos autó is.

Egy évet katonáskodott, teherautó sofőrként és századírnokként szolgált Nagykanizsán – ő volt az, aki lehetett borostás. A laktanya tűzoltóautóját vezette egy DAC 666-ost. – Messze volt, így rendszeresen stoppal jöttünk haza és egyszer egy tréleren levő vadonatúj, fóliázott ülésű autóba ültettek bennünket – emlékszik vissza az egyik útra. Hátrafelé néztek, Budapest határába rakták ki őket, ma már biztosan nem engedik beülni a stoppost a zsír új gyári autóba, plusz veszélyes is.

Leszerelése utáni első civil foglalkozása közel másfél év útkereséssel jellemezhető, vendéglátással, vállalkozással, majd 1994 őszén számítógép-hálózat telepítőként kezdett dolgozni. Ez akkor még ment középfokú végzettséggel, az osztályából maximum négyen tudtak továbbtanulni. – Számítógép-hálózatot, szünetmentes áramforrást telepítettünk, örültek, amikor jelentkeztem és látták az elektromos végzettséget – mondja Márton Róbert, hozzátéve, még ma is létezik a cég. Három és fél évet dolgozott ott, gyorsan ment felfelé a „ranglétrán”, komplett projekteket is vitt és akkor már jött a céges autó is. Jó, az első még csak egy kétütemű, kormányváltós Wartburg volt, s miután nagyon komoly műszerekkel dolgoztak, a csomagtartóban az autó értékének 15-20 szorosa is lehetett. Ez inkább kulcsos autóként szolgált, de a végére már kiérdemelt egy dedikáltat is, az 1300-as Lada kombi ötsebességes volt.



– Az egyik nap Pécsen, a másikon Debrecenben voltunk, előfordult, hogy több hétig dolgoztunk egy-egy projekten és csak hétvégére mentünk haza – emlékszik vissza. Nagy megrendelőjük volt többek közt a MOL, de sokat dolgoztak a rendőrségnek és egy még ma is létező országos banknak is. Feleségével is egy szolnoki MOL-os munka kapcsán ismerkedtek meg, 1996-ban házasodtak össze. Ő ma egy pénzintézetnél dolgozik, korábban, még az ÁFOR-os, majd a MOL-os időkben hosszú időt töltött az olajosoknál.

Két lányuk van, Kamilla 15, Emese 12 éves, a nagyobbik ősszel egy szolnoki kéttannyelvű gimnáziumban kezd, angol szakon. Kamilla sokáig klasszikus balettet tanult, plusz táncolt, mindkét lány kosárlabdázott. – Sajnos, a lányaimat az úszásra nem tudtam rávenni, magam 6 éves koromtól úsztam, és néhány évet vízilabdáztam is. 15 évesen hülye gyerek voltam és abbahagytam, a kamaszkor elvitt, a mostani eszemmel már sajnálom, lett volna benne kifutás – mondja, hozzátéve, az úszás szeretete megmaradt.

A házasság majd első éve távkapcsolat volt, sokszor csak hétvégére jutott haza, s mivel a felesége munkahelye jobb, biztosabb volt mint az övé, neki kellett lépnie. Szolnokon a MOL-hoz ment el tartályautó sofőrnek, de ehhez el kellett végeznie az ADR-tanfolyamot, hogy veszélyes anyagot szállíthasson, plusz az árufuvarozóit, plusz meg kellett csinálnia az E-kategóriát is.



– Ez adódott, az volt a lényeg, hogy legyen munkám Szolnokon, könnyen ment a váltás. Napi 4-600 kilométer vezetett, jellemzően Szajolban töltöttek, de időnként Kecskemét vagy Algyő is képbe került. Egy 15 köbméteressel kezdett, volt 25 és végül a 35 köbméteres is, nagyobb nem lehet, mert besokall a guruló össztömeg. A KPM-esek időnként szerették is őket méregetni. – Sok millió liter üzemanyagot vittem a benzinkutakhoz, téeszekhez, nagy vállaltokhoz, de voltak hetes kiküldetéseink is Szlovákiába – mondja. Érdekes, ahogy az előző munkahelyén, a MOL-nál is 3,5 évet dolgozott.

Kicsit kényszermegoldás volt Márton Róbertnek a sofőrködés, előtte többszintes irodaházakban tervezett számítógépes hálózatokat, hiányzott neki az agymunka. – Csak bő fél évig élveztem a tartálykocsizást, egyszerűen unatkoztam, a váltásért sokat tett a Solt Kecskemét közötti egyenes út. Egy komplett ebédet meg lehetett enni, akár késsel villával is, nem kellett sokat gépészkedni, csak a nyomvályúkra kellett figyelni, hogy nem tréfáljanak meg – emlékszik vissza.



A tartálykocsis évek alatt elvégezett egy felsőfokú számítástechnikai tanfolyamot. Megpróbálta a Gábor Dénes főiskolát is, de túl drága lett volna, nem fért bele a büdzsébe. Ez egy komoly 3 éves képzés volt, ugyanúgy szakdolgozatot kellett íri, mit egy főiskolán, és ebben a szakmában nem feltétlenül a papír a lényeg.

A Nissan égisze alatt működő szoftverfejlesztő céghez, a Summit-Xforms Kft.-hez ment. – Olyan ember vagyok, ha valamit megszeretek, azt megtanulom, mire idejöttem a céghez, már azon a szinten voltam, mint egy átlagos friss diplomás. 1995-ben már laptopot használtam, és tényleg kellet a mérési eredményekhez, igaz akkor még flopiról telepítettük az Office-t és Windows 3.11 futott a gépen – mondja. Érdekes, hogy a technikumban még nem fogott meg igazán a programozás, el kellett telnie annak a pár évnek, hogy elkezdjen érdekelni.

Eleinte az importhoz, gépjármű kereskedelemhez, finanszírozásához adtak a szoftveres támogatást. Neki ez teljesen új volt, főként a gépjármű-biztosításokkal kapcsolatos programmal dolgozott. Itt 2001-től 2008-ig volt, elsősorban Windowson futó alkalmazásokat fejlesztett.

2008. januártól volt egy kitérője, ami később nagyon hasznosnak bizonyult, 3,5 év alatt egy másik vállalkozásnál kitanulta a webes szoftverfejlesztést.



– 2011-ben jöttem vissza céghez, akkor már DLM Solutions Kft. volt a neve és a Nissan és több más ügyfél mellett már a Hondának is dolgozott – mondja. 2013 óta vezeti a webfejlesztői részleget, csapatuk álmodta meg és szoftveresen máig támogatja portálunkat, az autoszektor.hu-t is. – Ez egy mini programnak indult, de növekszik a látogatottság és ilyenkor oda kell figyelni, hogy működőképes maradjon – mondja.

A DLM Solutions időközben „túlment” a gépjárműszektoron, egyik zászlóshajójuk egy Operel vállalatirányítás rendszer, ennek is van már gépjárműves szekciója amit például a Honda kereskedelmi hálózata már használ. Szolgálati autóként Márton Róbert egy Civicet hajt, de nagy álma az elektromos autó, beleszeretett a Teslába. – Tempósan vezető sofőr vagyok, a villanyautónál nem kell várni a gázreakcióra, remélem nem lennénk életveszélyes párosítás – mondja, hozzátéve, az ár még nem az ő pénztárcájához szabott.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....