magyar autó

Mathias, a magyar autó (Borlóy Mátyás III. rész)

2016.01.29.

Egy vásott kölyökből Európa bajnok, majd sikeres maszek lett, aki érdekes találmányok után megalkotta a magyar álomautót.

Mathias autó a budapesti Városligetben

Kacsabáj és praktikum

A 601-es úgy száguldott, hogy simán beintettek az M7-esen megelőzött 1500-ös Polskinak. A hírt felkapta a magyar sajtó, megjelent több lapban is a négyütemű Trabi, olykor nem kevés éllel és az üdvözítő megoldások gazdag ötlettárával. Nem hagyta válasz nélkül ezt a Borlóy-Varga páros, és csináltak egy olyan autót, amiben a motort kivéve valuta nélkül minden beszerezhető volt a kelet-európai piacon.

Elő kellett venni a papírt és ceruzát, született vagy húszféle vázlat, de mindegyik Trabant méretű, egyszerű, és esztétikus autó volt, olyan, amilyenre sokan vágytak. Funkcionális és takarékos jármű, némi Citroën Kacsa bájjal, a korszakhoz képest előremutató dizájnnal.

Sok munkával és rengeteg ember segítségével megszületett a Mathias autó, mely az elegáns expók érinthetetlen és csak látványt szolgáló show-modelljeivel szemben működött és nemcsak hozzá lehetett nyúlni, de bele is lehetett ülni, szóval bírta a közönségtesztet, ráadásul igazi automobil módjára ment, nem is akárhogy, és nem is akármikor: 1988-ban.

A sárga rész a Trabant alap, a többi Borlóy modell váza

Keleti darabokból épült

A Mathias autó 90 százalékig Trabant vázas volt, 10 százalékban saját készítésű lemezprofil. Az egyszerű recept működött: kilincstől lefelé maradt minden, de húsz centivel hosszabb lett a tengelytáv, vagyis tágasabb lett az ndk-s modellre épült tetszetős karosszéria. Az elemeket természetesen Borlóy Mátyás készítette, mert már megtanulta az üvegszálas építést, így később vízi-járművet is csinált: a 300 kilogrammos, 4,9 méter hosszú és 2,3 széles, valamint 8 személyes motoros sporthajója 80 km/órával száguldott, ami vízen igen csak elismerésre méltó tempó.

A autó azért összetettebb volt és már majdnem el is készült, de hiányozott a szélvédő: irány Salgótarján. A tervrajzok és a tetszetős makett láttán az igazgató által összehívott alkalmi csapat vezérszónoka így szólt: Főnök, ha ők megcsinálták, akkor megcsináljuk mi is, rajtunk ne múljon s siker. Pénzt nem kértek, a tíz üveg konyakot is inkább baráti ajándékként fogadták el.. Időre megcsinálták az egyedi szélvédőt meg persze előtte a megfelelő, egyedi szerszámokat, amiket aztán oda ajándékoztak az autóépítőknek.

A hátsó ajtó egy átalakított Lancia Y10-estől, a kormány az 55 GTL Zastavától, a műszerfal és a két fényszóró a 126-os Polski Fiatból, a két első index a farmotoros Škodától, a km-óra és a két hátsó lámpa műszerfal és a benzintank a Wartburgtól, a kapcsolók a Ladától származtak. A látványos és sportos fazonú keréktárcsákat öntötték alumíniumból saját szerszámukkal.  A Mathias menetkész tömege közel 700 kg lett, ami valamivel több, mint a 601-es Trabant súlya.

Fotózás a várban

Nevéhez illően királyi volt megjelenése és fogadtatás, a közönség azonnal szívébe zárta, a budai Várban történt fényképezéskor a külföldiekből és hazaiakból verbuválódott tömeg a magyar Mathias autót csodálta, és figyelemre sem méltatta a mellette parkoló Ferrarit.

A HiCox járműépítő cég Csathó József formaterve alapján 1992-ben öt egyedi terepjárót épített UAZ alapokra Vadas Tamás megrendelésére.

Apró részletekben is nagyot alkotott Borlóy: a külső visszapillantó tükörbe épített irányjelző ötletét megvalósította saját Fiat Ritmo autóján, ám az 1987-es okmány szerint a Közlekedési és Postaügyi Minisztériumhoz tartozó Közlekedési Főfelügyelet elutasítása miatt nem került fel a a Mathias autóra. A hatóságnál akadtak segítőkész szakemberek is, ám aki lobbizni próbált az autó-összerakás mellett, azt kirúgták, például az elismert szakembert Török Lászlót.

Az oldal fő támogatója

 

2016.09.25
A BMW M4 DTM versenyautó huszonöt esztendős portugál pilótája három idény után a Forma-E futamain....
2016.09.25
A szakértők szerint az idei és a jövő évre tervezett keret felhasználása esetén mintegy 3300 új,....
2016.09.25
A Toyota Kutatóintézet (TRI) megállapodást kötött egy újonnan alapított, nyílt forráskódú....
2016.09.25
Bár a fő futamon nem jött össze a pontszerzés, 11. hely ellenére így is messze a legjobb....
2016.09.25
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe:Vezetési stílusok 2. ..
2016.09.25
Egy vasúti átjáróban ütötte el egy személygépkocsi vezetője az ott közlekedő gyalogost. ..
2016.09.25
A WTCC-ben a Honda magyar pilótája hősiesen védekezett az élen a sokkal gyorsabb Volvót vezető....
2016.09.25
Jövő nyárra az útszakasz új aszfaltréteget kap, ahol szükséges, ott a teljes pályaszerkezet....
2016.09.25
A cseh autómárka azt fontolgatja, hogy jövőre elkezdi árusítani autóit Észak-Amerikában. ..
2016.09.25
A középmotoros szupersportkocsi olcsóbb verzióját egy 2,9 literes dupla turbós V6-os fogja hajtani....