magyar autó

Mathias, a magyar autó (Borlóy Mátyás III. rész)

2016.01.29.

Egy vásott kölyökből Európa bajnok, majd sikeres maszek lett, aki érdekes találmányok után megalkotta a magyar álomautót.

Mathias autó a budapesti Városligetben

Kacsabáj és praktikum

A 601-es úgy száguldott, hogy simán beintettek az M7-esen megelőzött 1500-ös Polskinak. A hírt felkapta a magyar sajtó, megjelent több lapban is a négyütemű Trabi, olykor nem kevés éllel és az üdvözítő megoldások gazdag ötlettárával. Nem hagyta válasz nélkül ezt a Borlóy-Varga páros, és csináltak egy olyan autót, amiben a motort kivéve valuta nélkül minden beszerezhető volt a kelet-európai piacon.

Elő kellett venni a papírt és ceruzát, született vagy húszféle vázlat, de mindegyik Trabant méretű, egyszerű, és esztétikus autó volt, olyan, amilyenre sokan vágytak. Funkcionális és takarékos jármű, némi Citroën Kacsa bájjal, a korszakhoz képest előremutató dizájnnal.

Sok munkával és rengeteg ember segítségével megszületett a Mathias autó, mely az elegáns expók érinthetetlen és csak látványt szolgáló show-modelljeivel szemben működött és nemcsak hozzá lehetett nyúlni, de bele is lehetett ülni, szóval bírta a közönségtesztet, ráadásul igazi automobil módjára ment, nem is akárhogy, és nem is akármikor: 1988-ban.

A sárga rész a Trabant alap, a többi Borlóy modell váza

Keleti darabokból épült

A Mathias autó 90 százalékig Trabant vázas volt, 10 százalékban saját készítésű lemezprofil. Az egyszerű recept működött: kilincstől lefelé maradt minden, de húsz centivel hosszabb lett a tengelytáv, vagyis tágasabb lett az ndk-s modellre épült tetszetős karosszéria. Az elemeket természetesen Borlóy Mátyás készítette, mert már megtanulta az üvegszálas építést, így később vízi-járművet is csinált: a 300 kilogrammos, 4,9 méter hosszú és 2,3 széles, valamint 8 személyes motoros sporthajója 80 km/órával száguldott, ami vízen igen csak elismerésre méltó tempó.

A autó azért összetettebb volt és már majdnem el is készült, de hiányozott a szélvédő: irány Salgótarján. A tervrajzok és a tetszetős makett láttán az igazgató által összehívott alkalmi csapat vezérszónoka így szólt: Főnök, ha ők megcsinálták, akkor megcsináljuk mi is, rajtunk ne múljon s siker. Pénzt nem kértek, a tíz üveg konyakot is inkább baráti ajándékként fogadták el.. Időre megcsinálták az egyedi szélvédőt meg persze előtte a megfelelő, egyedi szerszámokat, amiket aztán oda ajándékoztak az autóépítőknek.

A hátsó ajtó egy átalakított Lancia Y10-estől, a kormány az 55 GTL Zastavától, a műszerfal és a két fényszóró a 126-os Polski Fiatból, a két első index a farmotoros Škodától, a km-óra és a két hátsó lámpa műszerfal és a benzintank a Wartburgtól, a kapcsolók a Ladától származtak. A látványos és sportos fazonú keréktárcsákat öntötték alumíniumból saját szerszámukkal.  A Mathias menetkész tömege közel 700 kg lett, ami valamivel több, mint a 601-es Trabant súlya.

Fotózás a várban

Nevéhez illően királyi volt megjelenése és fogadtatás, a közönség azonnal szívébe zárta, a budai Várban történt fényképezéskor a külföldiekből és hazaiakból verbuválódott tömeg a magyar Mathias autót csodálta, és figyelemre sem méltatta a mellette parkoló Ferrarit.

A HiCox járműépítő cég Csathó József formaterve alapján 1992-ben öt egyedi terepjárót épített UAZ alapokra Vadas Tamás megrendelésére.

Apró részletekben is nagyot alkotott Borlóy: a külső visszapillantó tükörbe épített irányjelző ötletét megvalósította saját Fiat Ritmo autóján, ám az 1987-es okmány szerint a Közlekedési és Postaügyi Minisztériumhoz tartozó Közlekedési Főfelügyelet elutasítása miatt nem került fel a a Mathias autóra. A hatóságnál akadtak segítőkész szakemberek is, ám aki lobbizni próbált az autó-összerakás mellett, azt kirúgták, például az elismert szakembert Török Lászlót.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2016.12.09
Környezetvédelem, fenntarthatóság, gyakorlatias képzés a járműiparban, és minden, ami az autóhoz....
2016.12.09
Árokba hajtott és felborult egy mikrobusz a 405-ös főúton Dabas és Újhartyán között péntek este,....
2016.12.09
- A két napja tartó olajár-emelkedésben az az erősödő várakozás is közrejátszhat, miszerint az....
2016.12.09
- Mintegy százmillió euró kárt okozott a november végi, hatnapos sztrájk a Lufthansának, amelyet....
2016.12.09
- Lesodródott az úttestről és egy út menti háznak csapódott egy gépkocsi pénteken Zalabaksán, az....
2016.12.09
- Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését....
2016.12.09
- Több mint húsz százalékkal javul a speciális padlóburkolatokat gyártó győri székhelyű....
2016.12.09
- Csaknem tízmilliárd forintos beruházással 350 új munkahelyet hoz létre a Le Bélier francia autó....
2016.12.09
Immáron alapfelszereltség a vezető által is kapcsolható adaptív futómű (AVS) a Lexus GS F és RC F....
2016.12.09
- Kevesebb mint tíz évet kell már csak várni az első elektromos meghajtású utasszállító....