Volvo

Megérkezett az új Volvo FH

2013.10.22.

Tavaly ősszel, Göteborgban mutatta be ünnepélyes keretek között a Volvo Trucks az új, FH vontató családot, a márka zászlóshajóját. Már ott nagy izgalommal vártuk azt, mikor lehet majd vezetni a rengeteg újdonságot felvonultató járművet, hiszen akkor, csak mint kiállítási darabokat tekinthettük meg a hosszú fejlesztőmunka eredményeként megszületett FH-t.

Kép és szöveg : Alföldy Miklós

A stílusosan skandináv tavaszban, márciusban jött el a próbaút ideje, szerencsére egy esős és nem egy havas napon. A próbára egy 500 lóerős, EEV motorral szerelt járművet kaptunk, közepes felszereltséggel. Ez nem is baj, hiszen a hazai viszonyok és igények ismeretében mind a már említett teljesítmény, mind a felszereltségbeli visszafogottság közelebb állhat az itthoni megrendelők igényeihez és pénztárcájához.

Szakítva a hagyományokkal. Világosan és jól értelmezhető műszerek

A külső megjelenését tekintve az új FH bizony megosztó jármű. Szokatlan formatervezési elemeket tartalmaz, van, akinek nagyon nem tetszik, van, aki pedig kifejezettel lelkesedik érte, mondván, végre valami új, eltérő a megszokottól. Ezt mindenki döntse el maga, de mert munkaeszközről van szó, talán nem is ez a legfontosabb. Azt persze mindjárt meg kell jegyezni, hogy az újszerű megjelenés nem minden esetben öncélú, a funkcionalitás és a tervezői szándék találkozik ennél a járműnél több helyen is. Az oldalablakok alsó szélének lefelé mutató íve az oldalirányú kilátást segítik, a furcsa, keret nélküli visszapillantó tükrök a légellenállás csökkentésében játszanak szerepet. A rejtett részek is persze tartogatnak meglepetéseket. Nem ismételve a tavaly novemberben megjelent anyagunkat, azt azért mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy az új FH az iparágban világújdonságként független első felfüggesztést kapott, amelyhez szintén újdonságként fogasléces kormánymű kapcsolódik. Ezzel a jármű stabilitása és irányíthatósága jelentősen javult az elődhöz képest. Rendkívül biztonságos maga a kabin, amelyet számos ütközési próba tapasztalatainak felhasználásával terveztek meg. A később megjelenő Euro6-os motorokhoz új, kettős tengelykapcsolós váltó is társul majd. A próbaútra kapott járműben még a jól bevált, 12 fokozatú, I-Shift váltó munkálkodott.

A tempomat és a kihangosító innen kezelhető….

De térjünk át az újonnan tervezett vezetőfülkére, a gépkocsivezető munkahelyére. A műszaki finomságokra érzéketlen szemlélődő számára is óriási változások történtek odabenn, az új belső kialakítás egyre kevésbé emlékeztet egy klasszikusnak gondolt tehergépjármű belsőre. Biztonság, komfort és bőséges helykínálat az a hármas, amelyet az új FH képvisel. Már a sima Globe fülke is rendkívül tágas, számos rakodó és tárolórekesz áll a gépkocsivezető rendelkezésére úgy, hogy a fülkében középen gond nélkül fel lehet állni, és anélkül lehet forgolódni, pakolászni, hogy az ember válla bárminek is nekiütődne. Új a vezetőülés, ami számos irányban és módon állítható, csakúgy, mint a kormánykerék, amelynek három irányban változtatható a pozíciója. A sebességváltó kar továbbra is az üléshez rögzítve jobb oldalon található, ez nem változott, azonban a műszeregység, az elektronikai rendszerek vezérlése igen. A kormánykerékre került minden fontos gomb, amelyekkel egyrészt a tempomat és az azt kiegészítő berendezések irányíthatók, csakúgy, mint a fedélzeti számítógép menürendszerének kezelő gombjai. A kormánykerékről vezérelhető a Hi-Fi és a telefon kihangosító is. A műszerfal mutatja a legradikálisabb változást, amely mindenben szakított a konvencionális megoldásokkal. Középen a rendkívül jól leolvasható sebességmérő kapott helyett, abba integrálva, félköríven fut a fordulatszámmérő mutatója. Más analóg műszer nincs a járműben.

 

Első osztályú munkahely

A központi egységtől balra, folyadékkristályos kijelző mutatja a járműre vonatkozó legfontosabb adatokat, vízhőfok, üzemanyag és AdBlue szint. A jobb oldalon szintén egy hasonló kijelzőn jeleníthető meg a fedélzeti számítógép menürendszere és adatai. Szerencsére a kezelés egyszerű, nincsenek agyonbonyolított, több lépcsős funkciók. Maga a számítógép pedig nagyon sok olyan információt is közöl a vezetővel, ami újdonságnak számít, persze, az adott menüpont kiválasztása után. A szokásos információk mellett, mint átlagfogyasztás, légnyomás, megtett út mellett nagyon hasznos, hogy a tachográf adatainak lekérésekor nem csak az aktuális vagy napi vezetési időt mutatja a szerkezet, hanem a heti és kétheti vezetési időre vonatkozó információk is megjeleníthetőek. Ez óriási segítség a kissé bonyolult vezetési idő kiszámításához. Emellett persze digitális formában megjeleníthető a sebesség adata, az olaj nyomása és hőmérséklete, a váltóolaj állapota, és még ki tudja mi minden hasznos és kevésbé hasznos információ. Igazi kütyürajongó-barát rendszert sikerült tehát összehozni a svéd mérnököknek.

Pakolóhely van bőven

Furcsa és nem megszokott az elektronikus rögzitőfék. A hagyományos kar helyett egy nagyobbacska billenőkapcsolóval oldható a berendezés. A biztonságos közlekedést szolgálják a kanyarkövető BiXenon fényszórók is, amelyek nagyban segítik az éjszakai vezetés során a gépkocsivezetők dolgát.

Az igazán ronda és esős idő ellenére kellemes próbautat tehettünk meg az új FH-val. A kényelem és a vezethetőség valóban első osztályú. A párás időben a fülke szellőztető rendszere is jól vizsgázott, a belső párát hamar eltüntette az ablakokról. Egyedül a jobb oldali ülés előtti lábtér tűnik szűkösnek, az lehetne nagyobb is. Valójában olyan érzés volt vezetni az új járművet, mint egy személyautót, a méreteitől eltekintve persze. Ehhez az érzéshez nagyban hozzájárul a belső formatervezés és az új műszaki megoldások sora. A vezetőt kényezteti a kiváló Hi-Fi berendezés is. A CD játszó mellett pen-drive és külső lejátszó is csatlakoztatható hozzá. Az általunk kipróbált járművet is felszerelték a Volvo saját fejlesztésű már nem csak pusztán flottakövető rendszerével a Dynafleet-tel.

Attraktív külső

Ami az 500 lóerős motor fogyasztását és dinamikáját illeti, arra sem lehet panasz. Ugyan a teljes terhelhetőségnél jóval kisebb, nyolc tonnányi próbateher volt az autón, ezzel vidáman gurult a szerelvény, 22-23 liter közötti átlagfogyasztással, ami igazán kedvezőnek mondható. Ebben sokat segített az ecoroll rendszer is, amely kedvező terepviszonyok mellett üresbe kapcsolva a váltót hagyja „vitorlázni” a szerelvényt.

Összességében elmondható, hogy egy rendkívül innovatív, a svéd járműépítés hagyományait tiszteletben tartó kényelmes és biztonságos, a funkcionalitást szem előtt tartó járművet ismerhettünk meg az új Volvo FH vontatóban.

 (A Volvo FH 2013-ban elnyerte a nemzetközi újságírókból álló zsűri által odaítélt „Truck of The Year 2013” – Az év tehergépjárműve 2013 díjat idén szeptemberben.- a Szerk.)

 (A cikk az AutóKözlekedés 2013 májusi számában jelent meg)

 

 

 

 

13Attraktív külső

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
Szombathely térségében történt a súlyos baleset – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.16
A HangZóna mai vendége Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. ..
2024.05.16
Közel huszonkétezren látogattak el az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-ra, amelyet a BMW Group....
2024.05.16
A „Terminál” a valóságban.   ..
2024.05.16
A Netrisk szerint a dízelmotoros, benzines, hibrid és elektromos új autók esetén az átlagdíj az....
2024.05.16
A szegedi Csonka János Technikumban tanul az ország két legjobb autószerelője és a legügyesebb....
2024.05.16
A Mazda Motor Corporation közzétette egész éves pénzügyi, illetve értékesítési eredményeit, és a....
2024.05.16
Az új Opel Frontera világpremierje után kiderült, hogy a SUV tisztán elektromos hajtású változata a....
2024.05.16
Összeütközött két kisteherautó Balatonkenesén, a Fő utcában – jelentette az Országos....
2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....