tűz

Még mindig ég a hajó 4000 Volkswagen-csoporthoz tartozó autóval a fedélzetén

2022.02.22.

A hajó kapitány nélkül sodródik és ég, jobb oltórendszerekre van szükség – írja szerdán az automobilwoche.de a DPA jelentésére hivatkozva.

Több napon át szinte semmi hír nem volt a múlt hét szerdán kigyulladt hajóról. Most megtört a csend, érkeznek a hírek, ha nem is szívderítőek.

"Felicity Ace" autószállító: A vezető nélküli autószállító még mindig lángokban áll. (Fotó: portugál haditengerészet)

Az Atlanti-óceán közepén, a VW-csoport egy körülbelül 4000 német autót számláló teherszállító hajóján pusztító tűz után hangosak az igények az ilyen hatalmas szállítóhajók jobb oltórendszerére. "Akár 500 millió euró értékű árukkal a fedélzeten, nagyobb biztonságot kell befektetni ezekbe a hajókba" - mondta Jörg Asmussen, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) vezérigazgatója a Német Sajtóügynökségnek adott interjújában.

Hangsúlyozta, hogy "néha folyamatosan pusztító tüzek törnek ki" az autós teherszállítókon. Ezért az oltórendszereket fejleszteni kell. "Amikor tüzekről van szó, az idő a lényeg, ezért az oltórendszereknek automatikusan kell reagálniuk." Az egyik lehetőség a nagynyomású vízköd. A vízköd nem okoz kárt a rakományban, és alig befolyásolja a hajó stabilitását, mert csak kevés vizet visz a fedélzetre. A szén-dioxiddal ellentétben a vízköd nem veszélyes az emberre.

A tűz "kissé legyengült"

Kedden az égő "Felicity Ace" teherhajó tovább sodródott mintegy 170 kilométerre délre a Portugáliához tartozó Azori-szigetektől. Sajtóértesülések szerint a körülbelül 200 méter hosszú hajó Emdenből az amerikai Rhode Island állambeli Davisville-be tartott Porsche, Audi, Bentley és Lamborghini márkájú luxusjárművekkel a fedélzetén, amikor a tűz kitört múlt szerdán ismeretlen okból. A legénység 22 tagját a portugál légierő nem sokkal a tűz kitörése után evakuálta.

A legfrissebb hivatalos információk szerint szerdán három mélytengeri vontatóhajónak kell megérkeznie a szállítóhoz, köztük a holland mentési szakértőkkel. Joao Mendes Cabeças, az Azori-szigeteki Faial szigetén található Porto da Horta kikötőparancsnoka elmondta, hogy a nyílt tengeren a legújabb berendezésekkel akarják eloltani a tüzet, mielőtt a hajót egy kikötőbe vontatják. A tűz azóta "valamelyest gyengült" a hajó külső falain végzett hűtési munkáknak köszönhetően - mondta Mendes Cabeças hétfő este a Lusa hírügynökségnek. Hangsúlyozta: "Jelenleg nincs szennyezés", bár a hajó fedélzetén nagy mennyiségű üzemanyag és autóakkumulátor van.

Az e-autók nem tűzveszélyesebbek

Nem könnyű feladat, mondja Asmussen. – Ha a tűz már messzire terjedt, szinte lehetetlen eloltani. Az eddig ismeretlen okból szerdán keletkezett tüzet az óceán nagyobb szennyeződésének veszélye miatt nem lehet vízzel eloltani – hangsúlyozták a helyi szakemberek. A hajó enyhe dőlésszögű, és félő, hogy mérgező anyagok kerülnek a tengerbe. Alternatív megoldás lehet, ha „több CO2-t viszünk be a fedélzetre” – magyarázta Asmussen. Az, hogy ez lehetséges-e, a tengertől és az időjárástól függ.

Asmussen cáfolta, hogy az e-mobilitás érzékenyebb lenne a tűzre, mint a belső égésű technológia. „Statisztikailag a belsőégésű motorok még valamivel gyakrabban okoznak tüzet, mint az elektromos autók” – hangsúlyozta.

Egy másik tényező döntő: "Minél több jármű van a fedélzeten, annál nagyobb az öngyulladás veszélye." Mivel ma már hatalmas hajók hajóznak a világ óceánjain akár 5000 autóval is, amelyek sokkal gazdaságosabbak, de kevésbé biztonságosak, mint a kisebb teherszállító hajók, a továbbfejlesztett oltórendszerek jelentik a legjobb módot arra, hogy biztonságosabbá tegyék ezeket a szállítóeszközöket.

A Setúbal járőrhajó legénysége által a Twitteren múlt vasárnap közzétett videófelvételek szerint sűrű füst száll fel az orrtól a tatig a hajó felett. A hajótest helyenként megolvadt.

"Kezdetben nem volt elsüllyedés veszélye"

Fennáll annak a veszélye, hogy a hajó elsüllyed – és jelentős szennyezést okoz? Asmussen: "Az ilyen tüzeknél a hajókat gyakran kívülről hűtik, hogy megvédjék a szerkezetet. Amíg ez a hűtővíz nem hatol be túlságosan befelé, és az időjárás nem túl rossz, kezdetben nem áll fenn az elsüllyedés veszélye." De ha a hajó teljesen kiég, "a szerkezet annyira legyengülhet a hő hatására, hogy az asszociációk megadják magukat. Akkor elsüllyedhet". Fennáll a felborulás veszélye a víz oda-vissza csapódása vagy a rakomány megcsúszása miatt is.

Kérésre a Volkswagen megerősítette, hogy a hajó a VW csoport új autóit szállította. A szóvivő nem kívánta megerősíteni azokat a híreket, amelyek szerint körülbelül 1100 Porsche, néhány Bentley és Lamborghini, valamint sok Audi van a fedélzeten – írja a német honlap.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.18
Több emberen elkövetett emberölés kísérlete miatt őrizetbe vette a rendőrség azt a 25 éves férfit,....
2024.05.18
Aki szereti a Golfot, az nem fog csalódni a Cupra Leonban. De aki egyszer vezeti a Leont, az....
2024.05.18
Idén, immár harmadik alkalommal indít közlekedésibiztonsági témájú online felmérést a Nemzeti....
2024.05.18
Füleken új befektető érkezik az egykori Kovosmalt területén újonnan kiépített ipari gyárcsarnokba....
2024.05.18
Generációváltás előtt állnak Ausztriában az autósiskolák. Az autósiskolák üzemeltetői a szakma....
2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....