autómosás

Megfáradsz, mire lemosod -mennyit költesz autód ápolására?

2018.12.08.

A fenntartási költségek egyik mumusa a mosás/mosatás: kevesen kalkulálnak vele, pedig kőkeményen viszi a tulajdonos pénzét, ha ápolt, tiszta és szép négykerekűvel jár nap mint nap.

Te mennyiért szoktad mostani az autót? Kiválasztasz egy kb. 1500 Ft-os gépi, viaszos programot alvázmosással egyszer egy hónapban, vagy esetleg hetente mosatod járművedet polimeres bevonattal 1800 Ft-ért?

Ki hogy szereti. Egy 15 éves autónak annyira nem árt már, ha látszódnak a fényezésen a karcok, amelyeket a mosófejek okoznak. De a szívem elszorult, amikor egy tűzpiros Type R-en láttam, jól elbántak vele, minden fényezett és fekete műanyag elem kőkemény karcokat rejtett napfényben szemlélve. Vagyis egy új autót érdemes kézi mosóba vinni, ahol kicsit munkásabb a sztori, mégsem ártunk a ragyogó színnek. És a ragyogás egyre fontosabb manapság, ezek az új festékek meg lakkok sokat dobnak a megjelenésen, de csak akkor lenyűgöző a látvány, ha egy porszem sem rondít bele az összképbe.

Az elmúlt 5 évben komoly méretváltozásokon mentek keresztül az autók. Olvashattunk több centis tengelytáv-változásokról, hopp, a hossz 10 centiméterrel gyarapodott és hasonlók. Ez a gyártóknak a nyersanyagfelhasználás terén nagy döntés egyébként. Pontos számadatot, de még csak becslést sem fogunk közölni a felületbeli változásról, amely révén több ideig tart lemosni az autót, és persze ami miatt ez többe kerül nekünk kézi mosóban. A légellenállás szempontjából csak a homlokfelület a legfontosabb a konstruktőröknek, a derekunk meg megérzi a többi felület nagyságát…

Legyen elegendő az, hogy egy kisautó alapos, kézi mosása közelít a 600 forinthoz, egy közepes SUV pedig 1000 forintos mutatványt is megkövetelhet gazdájától. Két méterhez tartó testmagassággal, hosszú kezekkel megáldva is azon kapjuk magunkat, hogy bizony ezt az autót még mindig samponozzuk, a teteje csurom víz, pedig már egy jó ideje próbálom letörölni vagy lehúzni róla, de valahogy alig érem át stb… Kész torna, mire körbe érünk egy családi egyterűn, amely újabb kiadású.

A belteret porszívozzuk mi magunk otthon, plusz egy mikroszálas törlőkendővel átmegyünk a felületeken. Nem ápolunk bőrt és nem tisztítunk kárpitot egyelőre. Én heti, kézi mosással számolok 800 forintért.  Ekkor egy hónapban 3200 forintot, egy évben pedig 38 400 forintot hagyok valamelyik kút mosójában, ahol furcsa módon 45, 60 és 70 másodperc között változik, amit az „egyperces” 100 Ft-os költségkeretből ki lehet hozni. Érdemes tehát megnézni, hogyan alakulnak a tarifák kút melletti vagy önálló kis mosóban.

38 ezer forint… Csak két tank benzin, ugyanakkor több mint fél éves autópályamatrica-díj. Elsőre sok egy összegben, de ennyi minimális törődést megérdemel járművünk szerintem. Vagy átesek a ló túloldalára, a 7200 forint/hó gépiben 86 400 Ft egy évben. A belső tér szakszerű ápolását még mindig nem vettük hozzá! Ebből pár téli gumi kijön évente!

Kárpittisztítás 18-25 ezer forintért, kézi külső mosás és belső takarítás 4-7000 forintért. Használattól függő, aprónak tűnő, de éves szinten fájdalmas tételek.

Nyilván egy nagyon sáros autóval kevésbé éri meg a kézi mosó, de télen is nehezebb dolgunk van, amikor az alvázvédelmet nem igazán lehet megvalósítani nem gépiben. Áldás négykerekűnkre nézve, hogyha egy 15 fokos, zárt garázsban pihenhet a hidegben, így nem szed fel annyi mocskot a szemerkélő esőstől a sós leves, havazós időig tartó körülményskálán, s nem is fázik meg. Ez utóbbival is javíthatjuk esélyeinket, hátha kevesebb percet kell adni a samponozásnak, a hideg vizes öblítésnek, a forróviasznak és aztán a cseppmentes ragyogást szavatoló öblítésnek (nekem ez utóbbi sokszor nem sikerül valami jól).

Te készítettél már valaha kalkulációt, hogy mennyit költesz autód ápolására forintban és percben? Talán ez sokaknak kimarad, a biztosításnál, a szerviz számláknál és az üzemanyag-költségeknél megállnak éves szinten. Pedig amint láttuk, meglepő összegekkel is találkozhatunk. A csak külső mosásra eltöltött évi legalább 6,5 óránkba pedig pl. pár randi beleférne.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.21
A Standard & Poor's  "A"-ról "A mínuszra" rontotta stabil kilátással a Nissan járműgyártó adósi....
2019.02.21
- Egy ausztrál államban lehet a világon elsőként emojit használni, ha az autó tulajdonosa egyéni....
2019.02.21
A csengersimai közúti határátkelőhelyen jelentkezett kilépésre február 19-én 18 óra 15 perckor egy....
2019.02.21
…és akkor bekötöttem az imádott kézműves, bőr cipőmet Párizsból, megigazítottam a nyakkendőmet,....
2019.02.21
- Megkezdte a Ryugu kisbolygó felszínének megközelítését a Hajabusza-2 japán űrszonda, amely....
2019.02.21
A bajor prémiumgyártó az első ízben Genfben bemutatkozó, új BMW 7-es sorozattal házon belül is....
2019.02.21
A pápai rendőrök elfogták és előállították azt a 44 éves nagygyimóti férfit, aki utast is....
2019.02.21
- Zamárdiban a hét elején terepszemlét tartottak a Red Bull Air Race szervezői, miután a múlt héten....
2019.02.21
A Volkswagen elkötelezett a párizsi éghajlat-változási megállapodás iránt, és elektromos modellek....
2019.02.21
- Az egyéves kihagyás után idén visszatérő Danyiil Kvjat, a Toro Rosso orosz pilótája érte el a....