Renault Austral

Meghalt a Kadjar, éljen az Austral!

2023.01.13.

Tisztázzuk az elején, hogy az Australnak nincs köze Ausztráliához és nem a Kadjar utódja. Vagy mégis? A lényeg, hogy a Renault ezzel a modellel dél felé vette az irányt és a Kadjar helyére egy teljesen új, csakis villamosított benzinmotorokkal szerelt modellt tervezett.

 

Hogy mi volt a baj a Kadjarral, nem tudtuk meg a spanyolországi bemutatón, de azt értésünkre adták, hogy a Renault a C szegmens meghódítására készül az Arakana és az elektromos Mégane mellett az Austral névre keresztelt, a spanyolországi Palenciában (a megszűnő Kadjar során) gyártott kompakt szabadidő-autóval.

austral5

A sajtóanyag szerint a neve tágas, nyitott terek képét idézi fel, a délvidék, a végtelen lehetőségek ígéretét. Ha nem lenne elég furcsa az Austral név (bár az Alaskannál pariban van) önmagában, az SUV exkluzív Esprit Alpine változatban is elérhető (Alpine logóval és felirattal). A tesztelt full hibrid változatok hátoldalán Australe szerepel, csak hogy bonyolítsák a dolgot.

austral9

Kényelme a családi kirándulásokhoz passzol. Utastere nagyvonalú, az elektromos Mégane-ban megismert OpenR képernyő látványos, informatív, de ha vezetés közben akarunk valamilyen funkciót életre hívni, biztonságunkat kockáztatjuk. Erre mondja a művelt spanyol, hogy muy mucho… A navigációs és multimédiás rendszerek a Google legújabb szolgáltatásait és alkalmazásait futtatják. A két nagyméretű 12 hüvelykes képernyő és a 9,3 hüvelykes szélvédőre vetített kijelző (HUD) teljes képernyőfelülete közel ezer négyzetcentiméter. Ezt persze csak a legmagasabb felszereltségeknél kapjuk.

austral_belso_jo

Ha úgy akarjuk, akár 32 vezetéstámogató rendszerrel (ADAS), testre szabható beállításokkal érkezik meg valamikor jövőre a még idén megrendelt Australunk, amelyet felárért a Renault harmadik generációs, négykerékkormányzási rendszerével is felszerelnek. Az autó ára ma még ismeretlen, az biztos. Ha az importőr tervei teljesülnek és a rohamosan romló euró nem dönti be a gazdaságot, 12,5-13 millió forint lesz a belépő az Austral világába. Az Alpine felszereltség mintegy 3 milliós pluszt jelent, a full hibrid rendszer is lesz egy-két milliós plusz.

austral4

A Stellantistól elhappolt Giles Vidal tervezte Austral az első Renault, amely a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség legújabb CMF-CD platformját használja. Nagyméretű kerekei (akár 20 hüvelyk, azaz 720 milliméter átmérőjűek) sportos és jó kiállású karaktert adnak a kocsinak

Az 1,62 méter magas, 1,83 méter széles és 4,51 méter hosszú, 2,67 méteres tengelytávval rendelkező Renault Austral szabad hasmagassága átlagos, 180 milliméter. Terepre nem, de telekre lehet vele járni, 4x4-es hajtás nem választható.

austral3

A LED-fényszóró alapáras, három változatban kapható (sima LED, adaptív LED és a forgalom többi résztvevőjét kitakaró mátrix-LED-es megoldás dinamikus irányjelzőkkel).

Kijelzőből a legnagyobb

Az OpenR képernyő az egyik legnagyobb kijelző felülettel büszkélkedhet az iparban: a 421 négyzetcenti méretű műszerfali monitor (1920 x 720 pixel, fekvő formátumban) és 453 négyzetcenti a központi 12 hüvelykes multimédiás kijelző (1250 x 1562 pixel, álló formátumban). Ez összesen 774 négyzetcentimétert tesz ki. A szélvédőre vetített kijelző (HUD) 9,3 hüvelyk méretű és 210 négyzetcentis HUD.

Elegáns kéztámasz

A középkonzolon kellemes tapintású, repülőgépek botkormányát idéző elegáns kéztámasz található. Ergonomikus kialakítású, előre-hátra csúsztatható, miközben garantálja a multimédia-képernyő és a közvetlenül alatta található zongorabillentyű-szerű gombok könnyű használatát. Okostelefon-tartója indukciósan töltheti az arra alkalmas telefonunkat, lézervágott öntőformával készült gyémántmintás felületét csúszásmentes anyaggal kárpitozták. Az intelligens induktív töltő automatikusan leállítja a telefon töltését, amint az teljesen feltöltődött.

austral_kormany

Kényelmes ülések

Az ergonomikusan kialakított első ülések kényelmesek (150 centi könyökszélesség és 137 centi csípőszélesség), az üléspozíció magas. A hátsó sorban ülők térde jól elfér a 27,4 centis lábtérben, a fejmagasság több mint 90 centis. Az ajtók szélesen és nagy szögben nyílnak (elöl 67,6 centi, hátul 57,7 centi). Felárért panoráma üvegtető emeli tovább a tágasság érzését. Az Austral bizonyos felszereltségi szintjein 2/3-1/3 arányban osztottan dönthetők a hátsó ülések. Ezek 16 centis síkon külön-külön előre-hátra csúsztathatók. A hátsó ülések háttámláinak dőlésszöge is állítható (25, 27 és 29 fok) a nagyobb kényelem érdekében.

austral_hatso

Bőséges csomagtér

Az új CMF-CD platform megnövelt tengelytávjának és a csúsztatható hátsó padnak köszönhetően az igen praktikus az Austral. A lágy hibrid változatokban rögzített hátsó üléspaddal a csomagtartó térfogata VDA szerint mérve 500 liter, a full hibrid változatban 430 liter.

austral_csomag

A csúsztatható hátsó üléspaddal a csomagtartó kapacitása elérheti az 575 litert (555 litert a teljes hibrid esetében). A hátsó ülések lehajtásával pedig a rendelkezésre álló kapacitás eléri az 1525 litert (1455 litert a tesztelt e-tech hibrid esetében.

Alpine csúcsfelszereltség 

Az Esprit Alpine felszereltség a sportos stílus, az elegancia és a technológia határait feszegeti a vadonatúj Australban. A fényezés lehet mattszerű és kéttónusú, a felnik 20 hüvelykesek, az Alpine felirat és logó több helyen megjelenik. Belül az Esprit Alpine alcantara kárpitozást tartalmaz. A fejtámlákra hímzett Alpine-logó és a belső oldalsó varrásokba illesztett diszkrét francia zászló teszi fel az i-re a pontot. Az ajtópaneleken és az utasoldali műszerfalon kék varrással ellátott, hozzá illő alcantara betéteket használtak. A biztonsági övek kék színűek, a pedálsor alumínium. Ezzel a felszereltséggel jár a fűthető kormánykerék, az elektromosan állítható, masszírozó és fűthető első ülés, valamint a csúsztatható hátsó pad. Az alapfelszereltséghez tartozik az intelligens és proaktív adaptív sebességtartó automatika.

Feláras, de megéri a csúcs hifi. A harman/kardon audiorendszer 485 watt összteljesítményű, nem kevesebb, mint 12 hangszóróval ringat el a zene hullámhosszán, vagy ébreszt fel a magányból egy Rammstein nótával.

Futómű, kormányzás

Az első futómű mindig pszeudo MacPherson, a hátsó kétféle változatban készül: a kétkerékkormányzású modellekhez torziós rudas, csatolt lengőkaros, a négykerékkormányzású (4Control: az adott helyzettől függően lehetővé teszi a hátsó kerekek irányának akár 5 fokosos, az első kerekekkel ellentétes irányú, kismértékű módosítását) modellekhez pedig többlengőkaros hátsó futómű jár. A kétkerékkormányzású változatokban a járdaszegélytől járdaszegélyig terjedő fordulókör 11,2 méter. A négykerékkormányzású változatokban ez az érték mindössze 10,1 méter. A kormányzás jelentősen javult a korábbi platformhoz képest. A segédmotor mostantól a kormányrúd mellett helyezkedik el, hogy természetesebben növelje a kormányerőt a fordulási szöggel arányosan. A kormányáttétel a kétkerékkormányzású változatoknál 17,6:1-ről 14,6:1-re, a négykerékkormányzású változatoknál pedig kevesebb, mint 13:1-re csökkent. A kormány jó fogású, a tesztautókban az alját lecsapták, visszajelzései jól értelmezhetők, pontos és akár dinamikus vezetésre is alkalmas.

austral1

Csak hibrid, de abból sokféle

Motorkínálata csakis villamosított lehet. A csúcsváltozat 200 lovas full hibrid, amelynek létezik 160 lovas változata is. Az e-tech hibrid technológia egyesíti a belsőégésű motort, két elektromos motort (egy motort az elektromos hajtáshoz és az akkumulátor töltéséhez, valamint egy HSG nagyfeszültségű indítógenerátort, amelyet a belsőégésű motor indításához, a sebességváltáshoz és az akkumulátor töltésének segítéséhez használnak), egy lítiumion-akkumulátort és egy intelligens, több üzemmódú okos váltót, valamint az ezeket összehangoló elektronikai vezérlőt tartalmaz.

A belső égésű motor meglepetésre 1,2 literes, háromhengeres, 130 lovas, legnagyobb forgatónyomatéka 205 Nm. Ehhez párosul egy a korábbinál (a Clióban és az Arkanában beépített) nagyobb teljesítményű és nagyobb nyomatékkal büszkélkedő villanymotor (50 kW és 205 Nm), egy nagyobb kapacitású lítium-ion akkumulátor (2 kWh / 400 V), valamint egy olyan sebességváltó, amely elektromos üzemmódban két fokozatot, a belsőégésű motor esetében pedig négyet kombinál. A második, kisebb, indítógenerátor funkciót is ellátó villanymotor teljesítménye 25 kW (50 Nm).  A 15 féle kombinációval rendelkező sebességváltó nagyobb nyomatékkapacitással (akár 410 Nm az első e-tech generáció 350 Nm-ével szemben) és gyorsabb reakciókészséggel rendelkezik. Az indítás kivétel nélkül elektromos üzemmódban történik

A sajtóanyag szerint ezzel a rendszerrel a városi forgalomban töltött idő 80 százalékát képes teljesen elektromosan megtenni, ami akár 40 százalékos üzemanyag-megtakarítást jelent a sima benzinmotoroshoz képest városi ciklusban.

Bár az intelligens sebességváltó automatikusan vált az elektromos és a belsőégésű motorok között, ezt nem mindig teszi észrevétlenül, sport módban és padlógáznál nagyokat rántott a próbán az autó, egyáltalán nem kifinomult a viselkedése, előzéseknél pedig olyan tétova, hogy egy idő után inkább a sorban kullogtam tovább a kőszállító kamionok között. 120 kilométer/óra sebességnél lepadlózva konkrétan nem történik semmi.

Nálunk egyelőre nem lesz kapható a legizgalmasabb hibrid, a 48 voltos rendszerű, amely szintén az 1,2 literes, 3 hengeres, turbófeltöltős, 130 lovas benzinmotort kombinálja 0,9 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból táplálkozó indítómotorral. Ez utóbbi akkor segíti a belső égésű motort, amikor az a legtöbb energiát használja - indításkor és gyorsításkor -, és akkor ad plusz teljesítményt, amikor arra a legnagyobb szükség van, azaz álló helyzetben és gyorsításkor, miközben javítja az üzemanyag-fogyasztást.

12 voltos lágy hibridből kettő is van: a Mercedes-Benzzel közösen fejlesztett 1,33 literes, 4 hengeres, turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses benzinmotort egy indítómotor és egy 12 V-os lítium-ion akkumulátor (kapacitása 0,15 kWh) segíti, átdolgozott CVT típusú, 7 fokozatú sebességváltóval 140 lóerő vagy 160 lóerő teljesítménnyel. Elérhető hatsebességes kézi váltóval is, de csak a 140 lovas verzió.

austral_piros

Kissé torkos

Bár az alapverzió tömege 14 mázsa, a tesztelt 200 lovas teljes hibrid változat 17 mázsát nyomott a mérlegen, ami meglátszott a fogyasztásán is. Két útvonalon vezettük, első nap jól meghajtottuk és megmásztunk egy 2280 méteres hegyet, második nap pedig inkább a komfortra és a városi, illetve autópályás forgalomra helyeztük a hangsúlyt. Előbbinél 7,5, utóbbinál 7,3 liter/100 kilométeres fogyasztást értünk el, de volt olyan kolléga, aki 5,1 literes fogyasztással zárta a második napot.

Kép és szöveg: Biró Csongor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....
2024.05.08
Egy kicsi, takarékos, praktikus és megbízható kisautót kerestünk, amikor eldöntöttük, hogy idén is....
2024.05.08
A BMW M GmbH a legendás BMW M3 és BMW M4 portfóliójának újabb különkiadásával kínálja fel....
2024.05.08
- Fokozott ellenőrzést és forgalomkorlátozást rendeltek el a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.08
Kukásautó és kisbusz ütközött frontálisan Pátyodon, a kisbuszba többen beszorultak. ..
2024.05.08
Hamarosan még nagyobb terhelés alá kerülhetnek a dél-pesti régió csomópontjai, amik már így is....
2024.05.08
- Stagnált az új autók piaca Romániában az év első négy hónapjában - közölte a romániai autógyártók....
2024.05.08
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....