Audi e-Tron

Megleshettük az Audi jövőjét

2019.03.25.

Az Audi szisztematikus és átfogó programmal folytatja modelloffenzíváját az elektromos autók terén. A 2018-as évet záró pénzügyi beszámoló előestéjén a márka négy olyan tisztán elektromos meghajtású járművet mutatottbe be, amelyeknek meghatározzák a négy karika jövőjét.

Hans-Joachim Rothenpieler fejlesztési vezető bejelentette, hogy 2025-re már minden harmadik eladott új Audi modell elektromos hajtású lesz, ennek érdekében 2023 végéig 14 milliárd eurót fordít a társaság elektromos mobilitásra, digitális szolgáltatásokra és autonóm közlekedésre. Hat éven belül az Audi 800 ezer elektromos és plug-in hibrid autó értékesítését tervezik. Azt is megtudtuk, hogy változik a szlogen: a Vorsprung durch Technik helyett ma már a Vorsprung durch Elektromobilität a divat.

Az elektromos járművek új négyesének első tagja az Audi e-tron, amelyből az elsők hamarosan megérkeznek a hazai ügyfelekhez is. A vállalat 2019. során mutatja majd be az e-tron kupé változatának, az Audi e-tron Sportback modellnek a sorozatgyártásba kerülő verzióját. 2020-ban pedig további két premierrel folytatódik a sorozatgyártású modellek bemutatkozása az Audi e-tron GT és az Audi Q4 e-tron színre lépésével. Ezeket mutatták meg nekünk Ingolstadtban, teljes titokban. Hogy mennyire voltak szériaérettek az autók, nehéz megállapítani, de tény, hogy látványos dizájnfilozófiai átalakulás van folyamatban a márkánál, amit maga Mark Lichte fődizájner is megerősített lapunknak. A legnagyobb kihívás számára egyébként az, miként adjon sajátos arculatot az Audi új elektromos autóinak úgy, hogy közben azok tartalmazzák a belső égésű változatok dizájn DNS-ét, ugyanakkor markánsan elkülönüljenek azoktól.

Ezen kívül – még szintén 2019-ben – egy márkaszintű, hálózatról tölthető (plug-in) autókat felvonultató, gyakorlatilag minden szegmenst lefedő modelloffenzíva indul. Új szereplők a kínálatban a nagy darabszámban értékesített Audi A6, A7, A8 és Q5 modellek hibrid változatai, ők szintén a Genfi Autószalonon mutatkoznak be a nagyközönségnek. 2019-ben az Audi A3 és az Audi Q7 már jól ismert, hálózatról tölthető (plug-in) verziói – átdolgozott műszaki tartalommal - ismét rendelhetők lesznek. Kína is kap ajándékot az Auditól, a Q2L e-tron csakis az ázsiai országban lesz majd kapható.

A jövőben az elektromos járművek kínálatának alapja – az A szegmenstől egészen a D szegmensig – összesen négy műszaki platform és termékcsalád lesz. A konszern többi márkájának műszaki fejlesztésért felelős kollégáival való szoros együttműködés lehetővé teszi a széles, világszintű kínálat megvalósításához szükséges kooperációt.

Az Audi e-tron és az e-tron Sportback (megmutatták nekünk álca nélkül) az Audi moduláris MLB platformjának elemeit használják. Ez és számos egyéb, elsősorban a hajtásrendszert érintő innovatív technológia alkalmazása teszi lehetővé, hogy az elektromos quattro összkerékhajtással szerelt elektromos SUV modellek egy teljesen önálló családja jöjjön létre. Az akár 150 kW töltési teljesítmény és a hosszabb távok megtételét garantáló hatótáv kompromisszummentes hétköznapi használatot kínál az ügyfelek számára.

Az Audi 2018-ban már bemutatta egy másik elektromos platformjának első képviselőjét: az Audi e-tron GT tanulmányautó kifejezetten dinamikus kupévonalával a Los Angeles-i Autószalonon tartotta világpremierjét. Az itt bemutatott technológiát a Porsche szakembereivel közösen fejlesztették ki az Audi munkatársai, a formaterv és az e-tron GT tanulmány karaktere azonban magán hordozza az Audi egyértelmű stílusjegyeit. Az e-tron GT nemcsak szép, hanem nagyon gyors is, 590 lóerős kombinált teljesítménye 3,5 másorperces százas sprintet tesz lehetővé, végsebességét pedig 240 kilométer/óránál elektronika határolja le. Lítiumionos akkumulátor 90 kilwattórás, ami egy teljes töltéssel elméletlieg 400 kilométeres hatótávval kecsegtet.

Láthattuk a szériaközelinek tűnő, a konszern MEB padlólemezére épített Q4 e-tron koncepciót is, amelyben mindkét tengelyt elektromos motor hajt. Várhatóan a hátsó motor 150 kW-os és 310 Nm-es nyomatékú, míg az első 75 kW-os és 150 Nm-es nyomatékú lesz, rendszerteljesítmény 225 kW. A szabadidő-autó álló helyzetbből 0-100 kilométer/órás sebességre 6,2 másodperc alatt képes. Az akkumulátorának kapacitása 82 kWh, amely elméletileg 450 kilométeres (WLTP) hatótávra elegendő.

Egy másik, az Audi és Porsche fejlesztési csapatainak közös projektje a prémium elektromos padlólemez (premium architecture electrification - PPE). Ez számos, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi modellcsalád alapjaként szolgál majd az igen keresett B szegmenstől a D szegmensig. SUV modellek és alacsony padlólemezzel rendelkező, hagyományos karosszériájú autók készülnek ezen az alapon, amelynek legnagyobb előnye, hogy kizárólag elektromos hajtárendszerhez tervezték. Ez előnyt jelent a karosszéria súlya és arányai tekintetében is. A negyedik, Ingolstadtban bemutatott, teljesen titkos modell is erre a padlólemezre épül majd. Mivel a két éve átadott dizájnközpontban fotózni nem lehetett, a telefonjainkat is elvették, ezért csak annyit mondhatok róla, olyan volt, mint az e-tron GT kicsinyített változata. Ez a középkategóriás, ötüléses, de ötajtós kupé formájú villany Audi a 2020 utáni években futhat hazánk útjain.

Hogy a bemutatott elektromos modellek közül melyik készülhet majd hazánkban, nem tudjuk, de az biztos, hogy az e-tron Sportback villanymotorja győri, ahogy a koncepciókon látható felniket is egy magyar, Dániel Tünde tervezte.

Az ingolstadti bemutatón is találkoztunk magyarral, Kiss Miklós az önvezető autózás fejlesztési vezetője a négykarikásoknál. Elmondta, hogy az Audi egyelőre a 3-as és 4-es szintű önvezetésre koncentrál, amikor még valamilyen mértékben szükség van emberi közreműködésre, az ötös szintű, azaz teljesen robotizált vezetésre azért nem érdemes fókuszálni, mert a világ legtöbb országában jogszabály írja elő, hogy a sofőrnek a kormánynál a helye, ha megy az autó. Az autópályákon és a parkolóházakban azonban rövid időn belül megvalósulhat a robotizált közlekedés, amelyre az Audinak is készen állnak a saját fejlesztései.

Biró Csongor / Ingolstadt

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.08
Santiago Cornejo Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.08
A tél minden közlekedőnek nehezebb időszak. Néhány tippel segítünk az autósoknak és a bringásoknak....
2019.12.08
Az ügyészség közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vádat egy negyvenöt éves,....
2019.12.08
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium döntése nyomán a 2019 decemberére szóló dolgozó- és....
2019.12.08
Felmérés készül a fővárosban a dugódíjjal és a dízel járművek kitiltásával kapcsolatban. A Magyar....
2019.12.08
Több ember megsérült, amikor két autó összeütközött a 44-es főúton Nyárlőrincnél vasárnap reggel -....
2019.12.08
Eddig is rendkívül menő flottával rendelkezett a dubaji rendőrség, azonban most olyannal bővíthetik....
2019.12.07
Lezárták a Róna utcát a Szugló utca és az Újvilág utca között, az Egressy út felé vezető oldalon. ..
2019.12.07
Ez több mint egy könyv, ez minden korábbi magyar autókról és motorokról szóló krónikáknál gazdagabb....
2019.12.07
2019 első hat hónapjában különösen jól fogytak a villanyautók, főleg a Tesla Model 3 iránt ugrott....