autóvásárlás

Mélységi ellenőrzés dzsungelharcossal 1. rész

2017.10.18.

Használt autó vásárlás? Biztos kockázat, amit azért lehet minimalizálni.

 

Mesterség, szakma?                                                                                  A szerző felvételei

A többségnek nem futja újra, ezért megpróbálkozik olcsóbb, vagy olcsóbbnak tűnő használttal. Tökéleteset, olcsón venni? Szinte lehetetlen küldetés. Nem is kell ilyenről álmodozni, de meg kell próbálni minimalizálni a kockázatot. Erre jó a szakember, aki nem azonos a szakembernek titulált rokonnal, haverral, szomszéddal.

Igen, jól gondolják, az állapotfelmérés komoly szakma, felelősségteljes mesterség, amit meg lehet tanulni és megfelelő eszközökkel művelni. És persze a tapasztalat sem mellékes, de a legfontosabb a szakértelem.

Lehet, hogy nem ég, de...

Hogy milyen képzettség kell ehhez? Bárki űzheti, de jobb, ha olyat választunk, akinek van járműmérnöki diplomája és igazságügyi szakértői tapasztalata. Mert a használt-autó vásárlás nem csak pénzügyi, de közlekedésbiztonsági szempontból is kockázatos lehet. Sőt, nem csak lehet, hanem az is, hiszen egy buherált fékrendszer, kopott kormánymű, vagy bontóból vásárolt öv, szakszerűtlenül javított karosszéria legalább akkora kockázat, mint a csak látszatra jó abroncs és lopott légzsák.

Vagy éppen annak hiánya, melyet azért nem jelez a műszerfali kontroll-lámpa, mert például kikötötték. Kockázatot jelent a visszatekert kilométeróra, mert nincs összhangban a jármű futásteljesítményével, állapotával, ami például fáradt fékcsöveket és szakadás közeli vezérműszíjat jelent. Közlekedésbiztonságra lefordítva a hirtelen leálló motor miatt elhaló fék-, és kormányszervó finoman fogalmazva is kockázatossá teszi a manőverezést, megállást.

Fura módon a többség mégsem fordít megfelelő időt a kiszemelt használtautó átvizsgálására.

Értünk hozzá, mint a focihoz

Egy ügyvéd, vagy kőműves biztos nagyon jól ért szakmájához és a focihoz (is), ám ez még nem jelenti azt, hogy harmincezer alkatrészből álló autót is képes alaposan átvizsgálni. Erre való a képzett és tapasztalt szakember, akiből még a népes rokonságokban is csak kevés van, annak ellenére, hogy sokan állítják magukról, hogy „majd ők megmondják a tutit”. Legtöbbjük azonban még a festékréteg vastagságmérőig sem jut el, legfeljebb azt tudja, hogy a fényezési hibákat leginkább súrlófényben lehet észrevenni.

Hosszabb útra is elmehetsz

De mi van a nem látható részekkel, a padlólemezzel, karterrel, vezérlőelektronikákkal? Hát azok átvizsgálása már komoly szakértelmet, tapasztalatot, műszerezettséget és persze időt igényel.

Legalább két órát, a többség mégsem áldoz rá ennyit...

Pedig az autóvásárlás általában a családok második legnagyobb beruházása, fontos esemény, olyan, amihez olykor irigykedve, olykor ironikusan gratulál a szomszéd olyan mondat kíséretében, „Hogy ezzel akár már hosszabb útra is elmehetsz, Jenő”. Ez már indokolatlan gratuláció, mert már több mint hárommillió személyautó van itthon, vagyis egy kocsi már nem jelent valami különleges vagyontárgyat, annak ellenére, hogy még napjainkban is inkább így kezelik.

Kevesebb is elég lenne

Nem véletlen, hogy a többség csili-vilit akar venni, olyat, amit lehet mutogatni és vele kitűnni. Még mindig szimbólum a társadalmi ranglétrán, ezért is vesz mindenki minimum egy, de inkább két számmal nagyobb autót, feleslegesen, mert kisebb is elég lenne. Pedig egy vásárlás előtti gyors kalkulációból kiderülne, hogy nem tudják majd fenntartani és szervizelni, olykor megtankolni sem, márpedig a karbantartásokon való spórolás az autó és a közlekedésbiztonság kárára megy. Szabályos deklasszálódás figyelhető meg a használtautó-fronton, mert egyre rosszabb a felhozatal és egyre nehezebb eligazodni a vadállatokkal és orvvadászokkal teli dzsungelben, amin csak megfelelő harcos kíséretében lehet átvágni.

Például, Rusznák Andrással, aki ehhez megfelelő kiképzést szerzett.

Már gyerekként is nehéz volt jármű nélküli fotót készíteni róla (Itt a családi 2105-as társaságában)

Buszmegálló az irodában

Budapesten született 1980 október 6-án, apai nagyapja Erdélyből származik, anyai ágról abádszalóki kötelékei vannak. Gyerekkora az utolsó kádári lakótelephez és a Béke térhez, valamint a Gyöngyösi úti általános iskolához köthető, a számítástechnikai tagozat pedig meghatározó volt, mert így már 1992-től programozást tanult, ezt folytatta 1995-99-ig a budapesti Leövey Klára Gimnáziumban, ahol fizikából érettségizett. Nem volt népes mezőny a díszteremben, ahol rajta kívül csak az a barátja ült, akit ő beszélt rá, hogy ne legyen már egyedül...

Érettségi után 3-4 helyre is beadta felvételijét: BME Közlekedésméröki Kar, Széchényi István (akkor még) Főiskola, Nemzetvédelmi Egyetem és a BME fizetős közlekkara.

Édesanyja nem engedte Győrbe, így elkezdte a fizetőst és némi diákhitellel 2006-ban végzett a BME közlekedésmérnöki karán. És persze várta a nyári szünetet, de ekkor jött a telefon és dr. Tóth János tanszékvezető ajánlásával felvették a Volánbusz forgalmi igazgatóságának menetrend-részlegére.

Nem volt valami felemelő meló, de akkor kezdték a helyi járatok számozását, a sárga Volán buszok kapták a 300 és 899 közötti tartományt. A 800-ast kapta a Budapest-Esztergomi járat, a többi 800-ast a kitérősök. Egy hosszú éjszakai műszak másnapján csinált a szobában egy igazi buszmegállót, valódi menetrenddel, aktuális számozással. A kommunikációs kollegina el volt ájulva az ötlettől, de Andrásnak ez kevés volt, érezte, hogy váltani kell. Ebben segítette a zene. Is.

Minden családi kocsival kellett egy fénykép

Hangmérnökkel a koncerten

Az elismert egyetemi oktató, dr. Melegh Gábor éppen hangmérnökként keverte a pultot lánya koncertjén, majd a szünetben megkérdezte Rusznák Andrást, hogy érdekli-e egy másik meló.

Ekkor ment a kutatással és fejlesztéssel foglakozó, valamint autólobbista Ramsys Holdinghoz, azon belül az IHG céghez. Itt olykor ACEA anyagokat fordított, ami szintén nem volt túl izgalmas munka, de ekkor kezdett állapotfelméréseket is készíteni. 2007-ben Dobó József, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének akkori elnöke megkérdezte, hogy van-e kedve az ügyvezetéshez. András kicsit félt, hogy nem túl nagy-e ez a poszt neki, de megcsinálta. A menetrend szerint az EGARA (Európai Autóbontók Szövetsége) évente egyszer Brüsszelben és egyszer valamelyik tagországában ülésezett, 2008-ban pedig Szegeden rendezte találkozóját, kibővítve a világszinten nemzetközi bontós kerekasztallal. A magyarországi konferencián részt vett Japán, USA, Ausztrália és valamennyi EU tagország küldöttsége. Nagy volt a hírverés, a szegedi kempingben autóbontó versenyt, a sajtóban panasznapot rendeztek, a siker nem maradt el. Igaz, „majd belehaltunk, de megérte,” summázta zárás után Dobó és Rusznák, akik aztán kijutottak az ausztráliai világkonferenciára is, Coffs Harbour-be, ahonnan rengeteg tapasztalattal és új barátságokkal tértek haza.

Szemle közben

Megszületik a GOR-CAR Független Járművizsgálatok

A bontós kitérő után az IHG-ben Rusznák Andrást felkérték a szakértői csoport vezetésére, aki aztán 2012-ben megalapította első saját vállalkozását, a Mobile Expert gépjármű szakértő céget, ezt arra alapozta, hogy beiratkozott és 2013-ban a BME-en szakmérnöki diplomát is szerzett. Nem volt biztos időszak, a gazdasági válság még éreztette ugyan a hatását, még mindig sok volt a bedőlt autóhitel, így szinte futószalagon készültek a banki visszavett autók állapotfelmérései. Először ömlöttek, aztán elfogytak a fizetésképtelen autók, egyik hónapról a másikra tizedére csökkent a vizsgálandó állomány. A forgalom-visszaesés miatt új profilt kellett keresni, ezért 2014 októberében András és kollégája megalapította a hasonló tevékenységre épülő GOR-CAR Kft-t, mely alapos előkészítés után egy év múlva indult be. Első autós ügyfelük egy Nissan Qashqai-t kereső hölgy volt, akinek megbízásából négyet is átvizsgáltak, ami százezer forintos költséget, de biztos fogást garantált.

Folytatás következik...

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.20
A Mol bruttó 5-5 forinttal emelte a 95-ös benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán – írta....
2019.02.19
Újabb elismerésben részesült az AutoWallis csoport, miután a BMW Group Magyarország a Wallis Motor....
2019.02.19
Az egyik legvonzóbb középkategóriás autóban bizonyítja a Mazda, hogy van élet a turbón innen. A 194....
2019.02.19
Armen Hamonangan Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.19
Az orosz fővárosban immár több mint 16 ezer autó vesz részt a carsharing szolgáltatásban –....
2019.02.19
A horoszkópokkal foglalkozó cikksorozatunk újabb résszel bővült, ez a Rák, Oroszlán és a Szűz. ..
2019.02.19
 Ha legközelebb pulóvert rendel, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban tesztelés alatt....
2019.02.19
Az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az....
2019.02.19
A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az....
2019.02.19
Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a gyártók az utóbbi hónapokban lázasan frissítik....