miki házhoz megy

„Menekülni csak előre” – A Pé-Ta M6 családi vállalkozás története

2014.08.30.

Sipos Árpáddal, a cég ügyvezető igazgatójával beszélgettem az édesapja által 1968-ban létrehozott autószerelő műhelyről és az azt követően létrejött családi vállalkozásról.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A hatvanas évek végén a jól működő kisiparosi tevékenységet nem az elmés marketingnek köszönhették kis országunk vállalkozó kedvvel megáldott szakemberei, hanem
- leegyszerűsítve a több tényezős sikerreceptet - a szakértelmüknek és a rendelkezésre álló eszköztáruknak. A műszaki életben szinte minden területre igaz a fenti állítás, de a „vasas” szakmában különösen döntő jelentőséggel bírt a szaktudás és a szerszámok egyidejű megléte. Magyarán szólva ezek nélkül nem igazán volt alapja a magánzásnak, és persze manapság sincs ez másképp, csak az új kor új kihívásokat hozott a kereskedelmi és szolgáltatóipari szektort működtetők elé. Sipos úr édesapja azon kevesek közé tartozott, aki testvérével együtt az autószerelés mellett mindenféle lakatosmunkát is elvállalhatott, mert rendelkeztek a munkavégzéshez szükséges szellemi és anyagi apparátussal, majd ahogy gyarapodott a környék autós populációja, úgy kaptak egyre több munkát a fivérek, és alapozták meg egy máig prosperáló cég működését.

Sipos Árpád a Pé-Ta M6 Kft. tulajdonosa

A beszélgetésből kiderült, hogy interjúalanyom ebben az emberi és szakmai közegben nőtt fel, így teljesen más megvilágítást nyert számomra az autószalon honlapján olvasható cégfilozófia, miszerint minden a minőségre és a vásárlók bizalmára épül, és törekvéseik célja az, hogy az autóvásárlás örömteli esemény legyen, a biztonságos autózás pedig észrevétlen alapfeltétel. Ha nem tudnám ki áll e sorok mögött, nagy valószínűséggel csak hümmögnék a jól megfogalmazott ars poetica olvastán, így azonban más a helyzet. A családi vállalkozásban megláttam annak a régimódi munkamorálnak a továbbörökítését, melynek hiánya sok autótulajdonos életét megnehezíti, meglétéről azonban ritkán, vagy szinte soha nem esik szó. Sipos úr az atyai örökség átvételével folytatva elmondta: gyerekkorának lényegében minden idejét az érdi műhelyben töltötte, de nem muszájból, hanem belülről fakadó érdeklődés és kedvtelés okán. A pályaválasztási forgatókönyv ennek ellenére nem az ilyenkor megszokott módon folytatódott, hiszen szakmát csak a gimnáziumi érettségit követően tanult a jelenlegi cégvezető. Az autószerelői technikum után - talán isteni sugallatra - munka mellett egy közgazdász diploma megszerzése felé vitték ambíciói Sipos urat.

A 2003-ban épült szalon főbejárata a 6-os útról

A cégalapításra 1992-ben került sor. A már működő, érdi szerviz épületének bővítését egy használtautó kereskedés ötlete adta. A murvával leszórt, szabadtéri telephely helyett egy hatalmas üvegfelületekkel határolt, magas épületszinten képzelték el a másodkézből származó autók kiállítását és értékesítését, feltűnően eltérve ezzel az akkori gyakorlattól. Olyannyira feltűnő és a megszokottól eltérő volt az Iparos utcai beruházás, hogy a Porsche Hungária egyik vezetőjét nyomban megihlette az építkezés. A filmes sikersztorikat idéző párbeszéd röviden így zajlott:

  • Mi épül itt?
  • Egy használtautó szalon.
  • Mi lenne, ha inkább Seat szalon lenne?
  • Hát, nem tudunk sokat a márkáról, de miért ne…?!

A „kockázat nélkül nincs nyereség” elvének alkalmazása jelen esetben abszolút bevált, és a fenti előzmények után megkezdte működését az ország ötödik Seat kereskedése. A meglévő ügyfélkörnek és a jól időzített csatlakozásnak köszönhetően a márkakereskedés és szerviz 2000. január 1-jéig tartó működése alatt nagyon jó eredményeket ért el. A hazánkban újdonságnak számító márka kizárólagos értékesítése azonban csak 1995-ig tartott. Három évvel az indulás után a telephely szomszédságában lévő telek megvásárlásával egyidejűleg felmerült: nem csak egy második szervizzel, hanem egy másik márkával is bővítheti portfolióját a cég. „Jól menő, volumen márkát kerestünk és a Peugeot minden tekintetben beváltotta a hozzá fűzött reményeket” – emlékezett vissza Sipos úr az oroszlános márkával való indulásra.

Uborkaszezon - a beszélgetés idején éppen a nyári szabadságolások zajlottak

A Seat márkakereskedés működésének befejezésével az Iparos utcai létesítményben egy Citroën szalon nyílt a fent említett évben. A változást a hazai importőr nehezen teljesíthető területi elvárásai generálták, amit a cégvezető csak annyival summázott, hogy ha egy ajtó bezárul, szerencsére egy másik kinyílik. Ezt követően, vagyis az ezredforduló első napjától már csakis a PSA konszern termékeinek értékesítésével és szervizelésével foglalkozott a Sipos család, megosztva az ügyvezetői feladatköröket a családon belül. Az édesapa és a feleség vezetése alatt állt az egyik szalon, ezzel párhuzamosan Árpád és édesanyja irányította a másikat. „A két cég stratégiáját egy vacsoránál beszéltük meg” – jegyezte meg mosolyogva Sipos úr a mások által is gyakran elsütött poént. A folytatásban a beszélgetésünk helyszínéül szolgáló, 6-os út mentén található telephellyel való bővülésről esett szó. Az új- és használtautó értékesítés mellett az épületben egy 12 állásos szerelőcsarnok, 6 állásos lakatos-, valamint 5 állásos fényezőműhely került kialakításra, amit egy autómosó és egy 360 négyzetméteres alkatrészraktár egészít ki. A vállalkozás menedzsmentjéhez hasonlóan az ügyfélkör is többgenerációs. Több olyan állandó ügyfele is van a szalonnak, akiknél az édesapa és a nagyapa is a visszatérő kuncsaftok közé tartozott.

A Peugeot szalon mellett egy Citroen szalon és szerviz várja az ügyfeleket a hét 6 napján

A cég legnagyobb alkalmazotti létszáma 28 fő volt, amit a 2008-as válság utáni időszak csupán három fővel csökkentett. A talpon maradáshoz az ügyvezető szerint elsősorban a hitelek átütemezésére volt szükség, no meg persze a gazdálkodás (mikroökonómia) teljes átszervezésére. A jelenleg is zajló „szűk esztendők” legnagyobb kihívása Sipos úr szerint, hogy „a legális újautó kereskedések szélmalomharcot vívnak az illegális használtautó kereskedésekkel”. A teljes szektort érintő problémák tárgyalása során felmerült az is, hogy az ország minőségi használtautó kínálata rendkívüli módon megcsappant, emiatt olyan áttörésre van szükség, mely fellendíti a magánügyfelek vásárlásait, ugyanis jelenleg a cég húzóága a flottavásárlások és a haszongépjármű üzletág. „A növekedés érdekében természetesen mi is vállalunk kisebb kockázatokat, de a magasabb szinten meghozott döntések (törvények, rendeletek) elengedhetetlen mozgatórugói az előrehaladásnak”. Stratégiailag, „ha nem támadunk, meghalunk” állapot uralkodik az újautó kereskedelemben – tudtam meg a folytatásból.

"Minden munkaképes családtag benne van a bízniszben" - feleség, nyugdíjas szülők és a 19 és 13 éves gyerekeket is beleértve

Ha már szó esett a személy- és haszongépjármű üzletágról, megkérdeztem Sipos úrtól, melyik a kedvenc modellje a jelenlegi kínálatból, és melyik a legnépszerűbb az eladások tekintetében. A személyes preferenciára vonatkozó válaszra akár fogadást is köthettem volna, hiszen a cégvezetőben gondolkodás nélkül az általam is kedvelt 3008-as, 1.6 HDi motoros verziója merült fel. Elmondása szerint a kényelmes és magasabb üléspozíció miatt vonzó számára a kis szabadidő autó, és nem utolsósorban a műszerfal kialakítása, valamint az 5008-hoz viszonyított sportosabb megjelenése miatt is ezzel falatja a kilométereket. „Ha kereskedőként kell értékelni, akkor viszont a felszereltség és az ár/érték arány szól leginkább mellette. A Qashqai az egyetlen konkurens, itt azonban más a dizájn és más a beltéri anyagok minősége is” – egészítette ki szakmai érvelését az ügyvezető. „A flottás és egyéni ügyfelek favoritja pedig az Év Autója díjat méltán bezsebelő 308-as, melynél a nemzetközi zsűri elismerése nagymértékben hozzájárul a modell iránti érdeklődéshez”.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....