kereskedelem

Meseautótól a Merkurig, 23. rész: Az Audi és elődmárkáinak története Magyarországon II.

2019.01.07.

Sorozatunk előző részében már foglalkoztunk az egykori Auto Union cégcsoport egyik tagjával, a DKW márkával. Most az Audi, Horch, Wanderer trió kerül sorra.

1934-ben a német autóipar konszolidációjának egyik állomásaként a Horch, a DKW, az Audi és a Wanderer szövetségre lépett, s megszületett az Auto Union. A DKW hazai történetét sorozatunk előző részében vettük sorra. Most következzen a cégcsoport többi tagja.

Horch

August Horch 1899-ben alapította meg saját autógyártó vállalkozását Zwickauban. Az akkor 31 éves szakember addigra már bebarangolta Európát, s a legkülönbözőbb szakmákban gyűjtött tapasztalatokat. Például az 1880-as évek közepén a történelmi Magyarországon dolgozott, s órajavításból teremtette elő az utiköltséget. Később Karl Benznél ismerkedett meg az autóépítés fortélyaival.

Horch a XX. század elején megbízható, robusztus túrakocsikat kínált. Imádta az autóversenyzést, az ezzel járó pénzügyi terhek azonban csődközelbe sodorták a vállalatot. 1909-ben tulajdonostársai döntése nyomán az alapítónak távoznia kellett. Nem esett kétségbe: új autógyárat alapított, az Audit.

Az első világháború után a Horch egyre inkább a luxus irányába mozdult el. 1926-ban a Berlini Autókiállításon bemutatkozott a Horch 8, az első sorozatgyártású német nyolchengeres. Későb V8-as, sőt V12-es motorral is építettek elegáns, méregdrága járműveket.

Az első hazai Horch képviseletet 1921-ben alapította Landy István. Landy „Dandy Automobil Rt” néven alapított céget, mellyel „gyártmányaink eleganciáját, finomságát, mutatósságát és elsőrendűségét” kívánta kifejezni. A Dandy Automobil Rt csupán néhány hónapig kísérletezett a Horch árusításával, majd más irányba folytatták tevékenységüket.

Dandy Automobil Rt reklám 1921-ből. Forrás: Motorvilág /Országos Széchenyi Könyvtár

Az 1923. tavaszán alakult Motor Automobil Rt segítségével azonban a Horch végül hazánkban is ismertséget szerzett. Wertheimer Lajos, aki korábban cirkusz- és orfeumtulajdonosként működött fia, Imre kérésére létrehozott egy családi vállalkozást. Imre mellett egy német arisztokrata, Maximilian von Büdingen gróf irányította a Motor Automobil Részvénytársaságt, amely a Belvárosban az Eskü tér 5 alatt található osztálysorsjáték palota épületének földszintjén rendezkedett be. Az épületet a második világháborúban lebombázták.

A Motor Automobil Rt bemutatóterme előtérben Grade autókkal

Büdingen segítségével a kor arisztokratáit is sikerült a szalonba csalogatni. Egy 1924-es riport szerint „Pesten körülbelül 30 Horch-kocsi szalad. Horchon jár Balog Elemér, a Hangya szövetkezet vezérigazgatója, dr Strasser József bankigazgató, a Felten és Guillaume gyár, a Hazai likőrgyár, a Futura, a Nemzeti Hitelintézet, a Mechanikai szövőgyár rt, Munk Mór, vasnagykereskedő stb”.

Sajnos a gazdasági környezet nem kedvezett az autókereskedő cégeknek, így a Motor Automobil Rt alig két éves működés után csődöt jelentett. Büdingen visszautazott Németországba, Wertheimre Imre Svájcba menekült.

Ezek után még három, kérészéletű kísérlet következett: 1928-ban, amikor a hazai autókereskedelem rövid virágkorát élte Toldi-Szabó László és üzlettársai egész sor különböző gyártmányú luxusautó, így többek között a Horch képviselőjeként is felléptek. A Kecskeméti utcában díszes bemutatótermet nyitottak, de egy rövid reklámkampány után elfogyott a lendület.

Egy évvel később előbb a belga Minerva autókat képviselő cég, majd domahiday Domahidy Ferenc hasonlóan tiszavirág-életű próbálkozását jelentették a szaklapok. Domahidy üzlettársa egy német származású fiatalember, Hess Ervin volt, aki néhány évvel később már önálló kereskedőként vitte sikerre az Auto Union több márkáját is.

 

Audi

August Horch 1909-ben Zwickauban új céget alapított, amelyet egy ifjú ismerőse tanácsára Audinak nevezett el. A Horch németül annyit jelent: hallgass, s ennek latin megfelelője az Audi.

Az Audi 1912 és 1914 között háromszor nyerte meg az osztrák Alpenfahrt (Alpesi Túraút) versenyt. Az ezzel járó reklámhadjáratot meglovagolva 1914-ben Budapesten is hirdették „alpesi turaut egyetlen Team győztesét”, az Audit. A képviselő Zubkovits László, a Central Garage tulajdonosa volt. Terveit azonban elsodorta a világháború.

A Central Garage reklámja. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

Az 1920-as évek elején Reiman Gyula, aki leginkább a Renault képviselőjekéntlett ismert rövid ideig ismét megpróbálkozott az Audi hazai elterjesztésével. 1923. júniusában Magyarországon összesen 18 darab Audi gépjárművet tartottak nyilván, s ez a szám a rákövetkező években sem növekedett. Az Audi a harmincas években, már az Auto Union konszern részeként tért vissza Magyarországra.

 

Wanderer

A Wanderer 1912-től gyártotta a „Puppchen” (Baba) névre hallgató 12 lóerős kisautóját. Az első világháború után Bárdi József vállalta el a márka hazai képviseletét. Róla többek között a Mercedes hazai múltját taglaló cikkben írtunk.

Bárdi 1921-ben fiával, Bárdi Imrével 1921-ben új alapokról kezdte tevékenységét. A Belvárosban, a Ferenczi tértől nem messze nyitotta meg szalonját, ahol a Wanderer gépkocsiké lett a főszerep. Bárdi áldozatos tevékenységének köszönhetően 1924. decemberére 37 Wanderer közlekedett Magyarországon: „Pesten szép

számmal szaladnak a Wanderer kocsik…. Wandereren jár többek között Walter Ferencné, a svábhegyi verseny népszerű hölgy résztvevője, Odelga vegyi rt stb. stb.”

Bárdi Imre az 1922-es Svábhegyi versenyen Wanderer kisautóval indult (Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára)


Walter Ferencné Wanderer kiskocsiján. Forrás: Színházi Élet/ ADT

Azonban az igazi áttörés elmaradt. 1928-ban a nagymúltú Zupka Lajos karosszéria-gyártó cég segítségével elkészült néhány mutatós Wanderer túrakocsi, ám 1929. végén is csupán 53 darabból állt a hazai Wanderer állomány. Éppen ezért Bárdi József más márkák képviseletét vállalta el.

1934-ben megalakult az Auto Union, s ugyanebben az évben nyitotta meg Hess Ervin saját autókereskedését Budapesten. Hess lett az, aki az 1930-as évek második felében a DKW kivételével az összes tagmárkával foglalkozott hazánkban. Tevékenységéről a cikksorozat következő részében írunk.

 

Egy új korszak hírnöke volt a Meseautó című nagysikerű film. A Törzs Jenő megformálta bankigazgató és Perczel Zita gépíró-kisasszonyának szerelméről szóló alkotás ma is népszerű történet. A film egyik fontos „szereplője” a címadó gépjármű – egy Horch 720 Cabriolet bordóvörös sárhányóval és csíkozással, krómszínű karosszériával. Az autó tulajdonosa, ifjabb báró Dániel Tibor a film sikerét kihasználva 9000 pengős áron hirdette meg a járművet. Bár közvetítők segítségét kérte, de végül őket kijátszva értékesítette a Horch-t, amelynek csúnya zsarolási ügy lett a vége (Forrás: Farnadi Zsolt)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....