kereskedelem

Meseautótól a Merkurig, 23. rész: Az Audi és elődmárkáinak története Magyarországon II.

2019.01.07.

Sorozatunk előző részében már foglalkoztunk az egykori Auto Union cégcsoport egyik tagjával, a DKW márkával. Most az Audi, Horch, Wanderer trió kerül sorra.

1934-ben a német autóipar konszolidációjának egyik állomásaként a Horch, a DKW, az Audi és a Wanderer szövetségre lépett, s megszületett az Auto Union. A DKW hazai történetét sorozatunk előző részében vettük sorra. Most következzen a cégcsoport többi tagja.

Horch

August Horch 1899-ben alapította meg saját autógyártó vállalkozását Zwickauban. Az akkor 31 éves szakember addigra már bebarangolta Európát, s a legkülönbözőbb szakmákban gyűjtött tapasztalatokat. Például az 1880-as évek közepén a történelmi Magyarországon dolgozott, s órajavításból teremtette elő az utiköltséget. Később Karl Benznél ismerkedett meg az autóépítés fortélyaival.

Horch a XX. század elején megbízható, robusztus túrakocsikat kínált. Imádta az autóversenyzést, az ezzel járó pénzügyi terhek azonban csődközelbe sodorták a vállalatot. 1909-ben tulajdonostársai döntése nyomán az alapítónak távoznia kellett. Nem esett kétségbe: új autógyárat alapított, az Audit.

Az első világháború után a Horch egyre inkább a luxus irányába mozdult el. 1926-ban a Berlini Autókiállításon bemutatkozott a Horch 8, az első sorozatgyártású német nyolchengeres. Későb V8-as, sőt V12-es motorral is építettek elegáns, méregdrága járműveket.

Az első hazai Horch képviseletet 1921-ben alapította Landy István. Landy „Dandy Automobil Rt” néven alapított céget, mellyel „gyártmányaink eleganciáját, finomságát, mutatósságát és elsőrendűségét” kívánta kifejezni. A Dandy Automobil Rt csupán néhány hónapig kísérletezett a Horch árusításával, majd más irányba folytatták tevékenységüket.

Dandy Automobil Rt reklám 1921-ből. Forrás: Motorvilág /Országos Széchenyi Könyvtár

Az 1923. tavaszán alakult Motor Automobil Rt segítségével azonban a Horch végül hazánkban is ismertséget szerzett. Wertheimer Lajos, aki korábban cirkusz- és orfeumtulajdonosként működött fia, Imre kérésére létrehozott egy családi vállalkozást. Imre mellett egy német arisztokrata, Maximilian von Büdingen gróf irányította a Motor Automobil Részvénytársaságt, amely a Belvárosban az Eskü tér 5 alatt található osztálysorsjáték palota épületének földszintjén rendezkedett be. Az épületet a második világháborúban lebombázták.

A Motor Automobil Rt bemutatóterme előtérben Grade autókkal

Büdingen segítségével a kor arisztokratáit is sikerült a szalonba csalogatni. Egy 1924-es riport szerint „Pesten körülbelül 30 Horch-kocsi szalad. Horchon jár Balog Elemér, a Hangya szövetkezet vezérigazgatója, dr Strasser József bankigazgató, a Felten és Guillaume gyár, a Hazai likőrgyár, a Futura, a Nemzeti Hitelintézet, a Mechanikai szövőgyár rt, Munk Mór, vasnagykereskedő stb”.

Sajnos a gazdasági környezet nem kedvezett az autókereskedő cégeknek, így a Motor Automobil Rt alig két éves működés után csődöt jelentett. Büdingen visszautazott Németországba, Wertheimre Imre Svájcba menekült.

Ezek után még három, kérészéletű kísérlet következett: 1928-ban, amikor a hazai autókereskedelem rövid virágkorát élte Toldi-Szabó László és üzlettársai egész sor különböző gyártmányú luxusautó, így többek között a Horch képviselőjeként is felléptek. A Kecskeméti utcában díszes bemutatótermet nyitottak, de egy rövid reklámkampány után elfogyott a lendület.

Egy évvel később előbb a belga Minerva autókat képviselő cég, majd domahiday Domahidy Ferenc hasonlóan tiszavirág-életű próbálkozását jelentették a szaklapok. Domahidy üzlettársa egy német származású fiatalember, Hess Ervin volt, aki néhány évvel később már önálló kereskedőként vitte sikerre az Auto Union több márkáját is.

 

Audi

August Horch 1909-ben Zwickauban új céget alapított, amelyet egy ifjú ismerőse tanácsára Audinak nevezett el. A Horch németül annyit jelent: hallgass, s ennek latin megfelelője az Audi.

Az Audi 1912 és 1914 között háromszor nyerte meg az osztrák Alpenfahrt (Alpesi Túraút) versenyt. Az ezzel járó reklámhadjáratot meglovagolva 1914-ben Budapesten is hirdették „alpesi turaut egyetlen Team győztesét”, az Audit. A képviselő Zubkovits László, a Central Garage tulajdonosa volt. Terveit azonban elsodorta a világháború.

A Central Garage reklámja. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

Az 1920-as évek elején Reiman Gyula, aki leginkább a Renault képviselőjekéntlett ismert rövid ideig ismét megpróbálkozott az Audi hazai elterjesztésével. 1923. júniusában Magyarországon összesen 18 darab Audi gépjárművet tartottak nyilván, s ez a szám a rákövetkező években sem növekedett. Az Audi a harmincas években, már az Auto Union konszern részeként tért vissza Magyarországra.

 

Wanderer

A Wanderer 1912-től gyártotta a „Puppchen” (Baba) névre hallgató 12 lóerős kisautóját. Az első világháború után Bárdi József vállalta el a márka hazai képviseletét. Róla többek között a Mercedes hazai múltját taglaló cikkben írtunk.

Bárdi 1921-ben fiával, Bárdi Imrével 1921-ben új alapokról kezdte tevékenységét. A Belvárosban, a Ferenczi tértől nem messze nyitotta meg szalonját, ahol a Wanderer gépkocsiké lett a főszerep. Bárdi áldozatos tevékenységének köszönhetően 1924. decemberére 37 Wanderer közlekedett Magyarországon: „Pesten szép

számmal szaladnak a Wanderer kocsik…. Wandereren jár többek között Walter Ferencné, a svábhegyi verseny népszerű hölgy résztvevője, Odelga vegyi rt stb. stb.”

Bárdi Imre az 1922-es Svábhegyi versenyen Wanderer kisautóval indult (Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára)


Walter Ferencné Wanderer kiskocsiján. Forrás: Színházi Élet/ ADT

Azonban az igazi áttörés elmaradt. 1928-ban a nagymúltú Zupka Lajos karosszéria-gyártó cég segítségével elkészült néhány mutatós Wanderer túrakocsi, ám 1929. végén is csupán 53 darabból állt a hazai Wanderer állomány. Éppen ezért Bárdi József más márkák képviseletét vállalta el.

1934-ben megalakult az Auto Union, s ugyanebben az évben nyitotta meg Hess Ervin saját autókereskedését Budapesten. Hess lett az, aki az 1930-as évek második felében a DKW kivételével az összes tagmárkával foglalkozott hazánkban. Tevékenységéről a cikksorozat következő részében írunk.

 

Egy új korszak hírnöke volt a Meseautó című nagysikerű film. A Törzs Jenő megformálta bankigazgató és Perczel Zita gépíró-kisasszonyának szerelméről szóló alkotás ma is népszerű történet. A film egyik fontos „szereplője” a címadó gépjármű – egy Horch 720 Cabriolet bordóvörös sárhányóval és csíkozással, krómszínű karosszériával. Az autó tulajdonosa, ifjabb báró Dániel Tibor a film sikerét kihasználva 9000 pengős áron hirdette meg a járművet. Bár közvetítők segítségét kérte, de végül őket kijátszva értékesítette a Horch-t, amelynek csúnya zsarolási ügy lett a vége (Forrás: Farnadi Zsolt)

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.01.20
Öten megsérültek vasárnap délután egy balesetben, amely az 1-es főúton történt Ács térségében. A....
2019.01.20
Mindössze a válaszadók negyede használna okosautót, vagyis önvezető autót – derült ki a Nemzeti....
2019.01.20
A Telluride SUV a Detroiti Autószalonon mutatkozott be, sajnos Európában nem lesz kapható. ..
2019.01.20
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Mínuszok. ..
2019.01.20
A prémium autók szegmense 9,5 százalékkal bővült 2018-ban az új autók magyarországi piacán, ahol az....
2019.01.20
Az év legjobb időszaka jött el a síelésre. Nagyon sok lehetőség van síelésre, külföldön, de....
2019.01.20
A két vállalat együttműködésének legújabb elemével a Bridgestone az Audi legnagyobb....
2019.01.20
A 2019-es Hyundai Kona és KonaElectric CUV modellek együtt nyerték el „ A2019-es év Észak-Amerikai....
2019.01.20
A megváltozott útviszonyoknak megfelelő közlekedés fokozott figyelmet igényel a járművezetőktől -....
2019.01.20
Rendőrségi intésben részesült a brit uralkodó férje, aki alig két nappal meglehetősen súlyos....