kereskedelem

Meseautótól a Merkurig 24. rész: Az Audi és elődmárkái Magyarországon – III. rész

2019.01.26.

Az Auto Union konszernhez tartozó márkák virágkora Magyarországon az 1930-as évek második felében következett el.

A Horch, a Wanderer és az Audi hazai sikerszériája egyetlen kereskedő, Hess Ervin nevéhez köthető. Hess 1903. októberében született Miskolcon. Édesapja a bécsi származású Alois Hess (akire Hess Lajos illetve Alajos néven hivatkoznak a korabeli iratokban) villamosmérnök volt. Hess Ervin először 1929-ben tűnt fel az autókereskedelemben, mint domahidai Domahidy Ferenc üzlettársa. Ez a vállalkozás kérészéletűnek bizonyult, de itt ismerkedett meg Hess a Horch márkával.

Hess Ervin egy Wanderer sportkocsi kormányánál az 1937-es Frontharcos Túraúton (Forrás: Auto Traktor /ADT)

A gazdasági válság után, 1934. tavaszán Budán, az I. Mészáros utca 15 alatt jegyeztette be saját autókereskedését. Hamarosan testvére, Viktor is a cég munkatársa lett. Nem sokkal később Pesten, az elegáns Duna-parti szállodasor mögött megnyitották díszes bemutatótermüket, amelyet már a négy karikás jelvény díszített.

Hess Ervin bemutatóterme az egykori Mária Valéria, ma Apáczai Csere János utca sarkán. Az épület ma már nincs meg. (Forrás: Magyar Építészeti Múzeum)

Hess munkájáról egy 1935-ös, picit reklámízű riport számolt be: „Egy év alatt hatvan nagykocsit adott el, a kitűnő Auto-Union márkákból. Ő az egyik legkellemesebb tárgyaló fél és a legelőkelőbb kezeknek adta el a szép kocsikat.  Minden három hétben felutazik a gyárba és harmadmagával lehozza az autókat. Amikor itthon van, reggeltől estig tárgyal a jólevegőjű budai telepén, ahol az öreg platánok hűs árnyékában glédába vannak állítva a vizsgára készülő Wandererek és Horchok. Ha érdeklődő jön, néha bizony franciakulccsal a kezében fogadja őket, de az ő kezében a szerszám éppen az a kulcs, amely a vevőt a kocsival összeköti. Szerénység és munka, ezek jellemzik őt. Sportolni már nincs ideje, de annál boldogabb, ha egy versenyen felesége elindul és a mitfahrerje lehet és még boldogabb akkor, ha hetenként háromszor vagy négyszer fiacskájával otthon labdázhat, a Zsolnay vázák nagy félelmére”.

Ifjabb Sorg Antalné, a Sorg Antal-féle építési vállalkozás vezetőjének felesége Horch autójával az 1934-es Concours d'Elegance-n. (Forrás: Auto Traktor /ADT)

Hess hamarosan az Audi képviseletet is átvette Majláth Mihálytól..

A csekélyszámú hazai Audik egyike 1935-ben a Concours d'Elegance-n

Hess Ervin gépjármű-eladásai

Év Audi Horch Wanderer
1935 9 20 60
1936 3 14 90
1937 5 17 114
1938 2 14 89

Hess-nek a Wanderer segítségével sikerült kapcsolatba kerülni a legfőbb politikai méltóságokkal: Korompai Brunswick György, Horthy Miklós kormányzó útimarsallja és az állami gépkocsik felelőse vásárolt magának egy Wanderer W22 túrakocsit. Nem sokkal később ifjabb Horthy Mikós Alfa Romeo sportkocsiját egy Wander W25K-ra cserélte. 1936. őszén létrejött a „Wanderer Team”, amelynek tagjai ifjabb Horthy Miklós, Hess Ervin és Kohner Auguszta bárónő voltak. Később Andrássy Imre gróf is csatlakozott a Wandererrel versenyzők táborához.

Báró Kohner Auguszta és a Wanderer W25K az 1937-es Frontharcos Túraúton. (Forrás: Auto Traktor/ADT)

 

A kormányzói Horch

1937-ben Horthy Miklós kormányzó is úgy döntött, hogy autóparkját az Auto Union konszern legnagyszerűbb típusával, egy Horch 951 Pullmann Limousine-nal egészíti ki:

Van szerencsém Nagyméltóságod nagybecsű tudomására hozni, hogy a Kormányzó Úr Ő Főméltósága a 9 év óta használatban levő 100 HP Minervája helyett egy 8 cylinder 100 HP Horch Pullmann Limousint óhajt ... A beszerzendő gépkocsi carossériájának színe sötétzöld, belseje ugyanolyan zöld legyen. Fenti gépkocsiba a magyarországi Bosch képviselettel együtt egy ... rádióvevő készülék beszerzését is kérem” - áll az 1937. június 4-én kelt levélben, amely a kormányzói Horch megrendeléséről szól.

Hess Ervin árajánlatában részletes ismertetést nyújtott a gépkocsiról, amelynek árát 21500 pengőben határozta meg. „Fenti árat törzsgyárunk a kizárólag a tekintetes Parancsnokság részére engedélyezi, mivel a gépkocsi katalógusi ára magánfelek részére 27500 pengő” jelentette ki Hess Ervin. A gépkocsi „3795 mm tengelytávolságú, ... teljes hossza 5570 mm. ... A motor nyolchengeres, soros, felülvezérelt, 4944 ccm hengerűrtartalmú... A sebességváltó középen elhelyezve, 4 előre, 1 hátramenet, a 2., 3. és 4. sebesség synchronizált, teljesen zajtalan. Az elsőkerék felfüggesztés lengőtengely.... A karosszéria acél- és favázas lemezkarosszéria, kényelmes, 6-üléses. ... A vezetőülés elsőrendű bőrrel, hátul a karosszéria ülései, valamint a belső kidolgozás elsőrendű szövetből készül. A gépkocsi teljes üvegezése szilánkmentes... Mint különleges berendezést vagyunk bátrak megemlíteni a központi kocsiemelőt, valamint a beépített meleglégfűtést, amely a szokástól eltérően nem kipufogógázokkal történik, hanem a szabadból beáramló tisza levegő lesz felhevítve”.

A megrendelt gépkocsit 1937. végétől használta Horthy Miklós.

A kormányzói Horch (Forrás: Farnadi Zsolt)

Miután a kormányzó megkapta Horch gépkocsiját felesége is kifejezte óhaját egy hasonló járműre. Arról sajnos nem maradt fenn híradás, hogy Horthy Miklósné vajon hozzájutott-e az áhított Horch autóhoz. 

A második világháború előtt Horthy Miklóson kívül Habsburg József főherceg, dr Bakay Lajos agysebész és Pallavicini Alfonz őrgróf is a hazai Horch-tulajdonosok táborát gyarapította. Hess Ervin utolsó piaci sikerét 1939-ben aratta, amikor a budapesti magántaxisokat tömörítő Kéktaxi 200 db Wanderer-rel egészítette ki flottáját.

Horch 1935-ben egy siófoki autós szépségversenyen. (Forrás: Auto-Traktor)

A Kéktaxi Wanderer flottájának egy része. (Forrás: Farnadi Zsolt)

A második világháború után

A második világháború után Németországban az Auto Union egykori márkái közül csupán a DKW tudott új életre kelni. A Wanderer gyártelepét 1945-ben lebombázták. Zwickau a Német Demokratikus Köztársaság része lett. Az új rendszerben a Horch márkanevet teherautókon alkalmazták, míg az Audi gyártelepén az új P70 készült (az első példányok alváztábláján gyártóként még az Audi szerepelt). Magyarországon csupán maroknyi Wanderer maradt. A Horch autók szinte nyomtalanul tűntek el a háború forgatagában.

 

Wandererből lett sínautó (Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor/14021)

Az immár Volkswagen-tulajdonban álló Audi a Volántourist bérautó-szolgálata révén tért vissza Magyarországra. Ezt a szolgálatást még a Volán elődje, a MÁVAUT létesítette 1965-ben. A cél a beutazó turisták és az akkor még igen csekély számú külföldi, azaz „nyugati” üzletember eseti gépkocsi igényeinek kielégítése volt. A napi díjat dollárban adták meg. A MÁVAUT kölcsönzö szolgálatát később beolvasztották a Volán Tourist taxi üzletágába. Az Autó-Motor 1971-ben írt arról, hogy a Volántourist 50 darab Audit vásárolt. Később például az OTSH helyettese is Audi 100-zal járt. Míg 1970-ben még csupán 28, öt évvel később már 464, s 1984-ben 1201 darabból állt a hazai Audi állomány.

 

A Volántourist bérkocsi üzletágának udvarán Peugeot 504, Audi 100 és a háttérben Renault 16. Forrás: Fortepan/UVATERV/98338

Az NSU, amely leginkább motorkerékpárjairól ismert 1957-ben tért vissza az autók piacára. A Prinz-család egyes tagjaiból Magyarországra is jutott néhány darab. 1966-ban a Magyar Autóklub kebelében megalakult az NSU Prinz szakosztály. Az NSU főleg a raliautók között vált ismertté. 1975-ben a teljes hazai NSU állomány 1021 darabot tett ki.

 

 

Auto Union - Audi és a hazai motorsport

Budapest Grand Prix, 1936

Az Auto Union hazai történetének egyik fontos mozzanata az Auto Union „Ezüst Nyíl” becenévre hallgató nagyszerű versenyautóinak budapesti szereplése, amelyre 1936. júniusában került sor.

 

 <

A mai Forma 1 versenyek elődjének tekinthető Grand Prix széria eredete még a XX. század elejére nyúlik vissza: 1906-ban a Francia Automobil Klub meghirdette az első Nemzetközi Nagydíj-versenyt, amelyet a magyar származású Szisz Ferenc nyert meg. A '30-as évek második felében a Grand Prix versenyeket a két német gigász, az Auto Union és a Mercedes-Benz, illetve az olasz Alfa Romeo csatája jellemezte. A hazai nézők is ízelítőt kaptak e nagyszerű párviadalból: 1936. június 21-én Budapesten, a Népligetben rendezték meg az első Budapest Nagydíjat, amelyen a nemzetközi autósport sztárjai mellett egy kiváló magyar sportember, Hartmann László is rajthoz állt.

 

Audi Quattro

Forrás: race1.net/Roóz Péter

Az Audi az 1980-as években megjelent a raliversenyeken is. Az összkerékhajtású Sport quattro a cég egyik nagy sikersztorija lett. Magyarországon Ferjáncz Attila, az egyik legkiválóbb hazai raliversenyző 1985-ben ülhetett egy ilyen autó volánja mögé. 1986-1987-ben pedig egy A-csoportos Audi Quattro-val indult a különböző külföldi futamokon. Őt Ranga László és Selmeczi György követték, akik 1988-ban illetve 1989-ben lettek hazai bajnokok Audi Quattro volánjánál.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.17
Francia fesztiválokon hódított az önfeláldozó józan sofőr kampánya.   ..
2019.10.17
Ronaldo Cunha Dias Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.10.17
Forgalomkorlátozásokra és közlekedési változásokra kell számítani a Hősök tere környékén a 12.....
2019.10.17
A magyar autóipar egyre több megbízást ad az iparban távfelügyeleti szolgáltatást nyújtó győri....
2019.10.17
Szalagot tűztek és rózsaszínnel világították meg az épületet a dolgozók a Bridgestone tatabányai....
2019.10.17
Személyautóval ütközött az Újszegedről Békéscsabára közlekedő motorvonat csütörtök délelőtt a Békés....
2019.10.17
"Mennyit fogyaszt az autód?" Ha sokat mondunk megdöbbennek, ha keveset, nem hiszik el. Ez egy....
2019.10.17
A Volvo Cars és a Geely azt tervezi, hogy meglévő belső égésű erőforrás tevékenységeiket egy önálló....
2019.10.17
Sosem volt még ennyire vonzó a zöld jövő: a Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon mutatja be....
2019.10.17
A BMW 2-es Gran Coupé világpremierjével a BMW a prémium kompakt kategóriában is elérhetővé teszi a....