BMW Classic

Meseautótól a Merkurig 26. rész: A BMW története Magyarországon II.

2019.02.22.

A második világháború után a BMW termékei többféle módon találtak utat a hazai piacra. 1971-ben vevőszolgálat és hivatalos szerviz is létesült.

Érdekes módon a második világháborút több BMW 328 sportkocsi is sikerrel vészelte át. 1948. május 1-én a II. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíjon a motorok mellett autók is rajthoz álltak. Ezen a futamon hat (!!) BMW is szerepelt, köztük Festetics Ernő egykori 328-asa, amelyet a grófi család Nyugatra távozása után, egykori versenyszerelőjük, Wilheim Sándor vett „gondozásba”.

 

 

Az 1948. május 9-én megrendezett II. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíj startjánál Szabó I László (20) és Wilheim Sándor (5) BMW 328 sportkocsikkal. (Forrás: MTVA)

BMW 328, a háttérben BMW 326 1949-ben. (Fotó: Schwanner Endre)

Az államosítási hullám során ezeket a gépkocsikat is elkobozták tulajdonosuktól. Amikor az 1950-es évek elején állami utasításra a különböző gépkocsi-javító vállalatok versenyautó-építésbe fogtak a III. számú Autójavító Nemzeti Vállalat megkapta az egyik 328-t. Ezzel Wimmer András aratott sikereket, majd a BMW alvázára elkészített egy monoposto-versenyautót, amellyel egészen 1958-ig versenyzett.

A második világháború után a BMW eisenach-i üzeme szovjet fennhatóság alá került. 1948-ban mutatták be a 326-os BMW módosított változatát, amely a 340-es típusszámot kapta. Ezt egy ideig BMW, majd EMW márkanéven árusították. E típusból Magyarországra is többszáz példány került – egy 1960-ból fennmaradt kimutatás szerint országszerte még 311 darab közlekedett, ebből 160 állami tulajdonú volt. A BMW-EMW másik slágertípusából, a kisebb 321-ből ugyanekkor 84 darabot regisztráltak, ebből 40 volt állami kézben.

EMW egy mátrai üdülőhelyen 1954-ben. (Forrás: Fortepan/Nagy Gyula/51769)

A BMW Isettából, majd a 700-as típusból is érkezett kisebb sorozat. Ráadásul a BMW a Budapesti Nemzetközi Vásáron is évről évre megjelent, s az ott kiállított autók a rendezvény után Magyarországon maradtak, s Illetékes Elvtársak kezébe jutottak.

Isetta Budapesten. (Forrás: Fortepan// Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10)

A BMW 700 tulajdonosok 1962-ben a Magyar Autóklub kebelében saját márkaklubot alapítottak. 1963-ban megrendezesre kerult az első magyarországi nemzetközi márkatalálkozó Siófokon, amelyen a BMW kereskedelmi igazgatója is részt vett.

BMW 600-as a Gellért téren. (Fotó: Zsuppán István/ Oldtimer Média Kft)

Hosszas tárgyalások után a BMW klub vezetősége elérte, hogy a 11700 márkába kerülő BMW 1500-as típust a hazai klubtagok nagyjából 9000 márkáért megvásárolhassák. Ezen kívül arról is megegyezés született, hogy a gyár minden eladott autó után alkatrész-vásárlási keretet biztosít a klubtagok részére. Ez annyit jelentett, hogy bizonyos értékhatárig az alkatrész után csupán a 30 százalékos vámot kellett megfizetni. Az elert kedvezmenyek hírére egyre többen csatlakoztak a klubhoz, amely 1968-ig működött. Megszűnésekor már 226 tagja volt.

 



A BMW bemutatója az 1962-es Budapesti Nemzetközi Vásáron. (Forrás: MTVA)

Czira János (balról) és Mihaluti Miklós többszörös raligyőztes BMW 700-asukkal (Forrás: Czira Zoltán)

A márkaklub megszűnése után a BMW új hazai partnere az Interag Rt lett. A vállalatot a kalandos életű Gerő László alapította. Ma már valószínűsíthető, hogy az Interag is titkosszolgálati fedőcég volt. A Népszabadság újságírója persze erről nem írhatott, amikor 1969-ben bemutatta az Interagot: „Alig két esztendeje még mint magánvállalkozások tevékenykedtek a különböző nyugati cégek ügynökségei, magyarországi képviseletei. A különböző magánügynökök 1967 januárjában azonban vállalatokba tömörültek. Jelenleg kilenc ilyen ügynöki vállalat működik, részvénytársaság, illetve korlátolt felelősségű társaság formájában. A legnagyobb ügynöki vállalat az Interag Rt, amely tíz nyugati ország 43 cégét képviseli, köztük például olyan világmárkákat, mint a Shell, a Semperit, a Mannesmann, a Pittler,és a BMW. Az Interag közvetlenül általában nem köt üzletet, csupán személyes kapcsolatot létesít — úgy is mondhatnánk közvetít — a külföldi cég, a hazai felhasználó, valamint a szakmailag illetékes magyar külkereskedelmi vállalat között”.

A Bécsi úti szerviz. (Forrás: MTVA)

A jó kapcsolatoknak köszönhetően 1971-ben a BMW megnyitotta vevőszolgálati irodáját és szervizét Budapesten, a Bécsi út 277 szám alatt. A szervizről a Népszabadságban is beszámoltak: „Az Interag Rt és az NSZK-beli BMW gyár közös szervizállomásának megnyitásával megszűnik a hazai BMW-kocsik alkatrészhiánya. Az Autókernél ugyanis kétmillió forintos készlettel konszignációs raktárat létesítettek. A szervizállomás egyik különlegessége egy Közép-Európában páratlan elektronikus vizsgálóberendezés, melynek segítségével az összes BMW gépkocsik működését megbízható módon ellenőrizni lehet”.



A hazai képviselet megjelenése felélénkítette a BMW állományt. Ráadásul erre az időszakra esett az a központi döntés, amelynek értelmében az autósportot tömegsporttá kívánták fejleszteni. A megélénkülő ralisport szakágban egyre több olyan versenyző akadt, aki BMW-vel indult. Cserkúti József, Kövesdán András, Tóth János, Kövesi Tibor és Barka Zoltán említhetők.

Az 1970-es években a Főtaxi gépjármű-kölcsönzési szolgáltatást indított. Idővel a flotta egyre több „nyugati” típussal, többek között számos BMW gépkocsival bővült.

A Főtaxi gépkocsi-kölcsönző irodája előtt. (Forrás: Főtaxi)

A rendszerváltást követően az Interag Rt helyébe egy ideig Neményi Béla egykori táncdalénekes, majd vállalkozó lépett. 1994-ben a Wallis Holding egyik leányvállalata, a Wallis Motor Kft nyerte el az importőri jogot. 2004. május 1-én a BMW saját kézbe vette az értékesítést.

 

A BMW személyautó-állomány fejlődése Magyarországon (db)
1960 549
1965 720
1975 901
1978 1021
1980 1223
1984 1664
BMW állomány típusok szerint (1973 december 31)
1600 65
1800 52
2000

53

Isetta 250 37
Isetta 300 49
321 37
326 19
340 137
600 47
700 161
700C 11
700 LS 74
2002 23
2500 32
2800 16
502 23

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.24
A legújabb 911-es is kint van a Magyarok a világ járműgyártásában c. kiállításon. ..
2019.03.24
A tisztán elektromos hajtású, magyar műszerfalú Jaguar I-PACE is kint van az AMTS-en. ..
2019.03.24
Noha a Rolls-Royce hálás a BMW-nek, hogy nem csak finanszírozási, de technológiai segítséget is....
2019.03.24
A francia márka méltó módon ünnepelte a 100. születésnapját a Hungexpón. ..
2019.03.24
A híres rockzenekar közönségtalálkozót és dedikálást tartott az F-pavilon színpadán. ..
2019.03.24
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Itt a tavasz, irány a (z)űr.  ..
2019.03.24
Beköszöntött a tavasz, ezzel együtt pedig többek között a nyári időszámítás és a tavaszi kerékcsere....
2019.03.24
– Sokak álma a jogosítvány, és meg is tesznek mindent, hogy a rózsaszín plasztik kártya végre az....
2019.03.24
A Melbourne-i repülőtér VIP-termináljánál mostantól Lexus szedánok és szabadidőjárművek szállítják....
2019.03.24
A Porsche tovább bővíti a Cayenne családot. A különösen sikeres harmadik generációs SUV kínálata....