100 éves a Citroen

A Meseautótól a Merkurig, 33. rész: A Citroën Magyarországon II.

2019.07.30.

Magyarországon a második világháború után is jelen volt a Citroën, s néhány ismertebb tulajdonosnak köszönhetően a valós darabszámánál hangsúlyosabb médiajelenléttel.

Budapesti utcakép 1950-ből. Bal oldalt egy kb. 25 éves Citroën (Forrás: Autó-Motor/ADT)

A második világháború utáni első hivatalos kimutatás 1960-ból maradt fenn. Akkor 38 darab Citroën Traction Avantnak volt magyar rendszáma. Példának okáért akkoriban Fehér Gyula a Munkaügyi Minisztérium 601. számú intézetének igazgatója és Szentimklósi László kiskunhalasi orvos is Citroën-nel közlekedett.

Közúti igazoltatás 1950-ben. Balra egy Citroën Traction Avant (Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr/16616)

György Balázs és Traction Avantja...

... amelyet alaposan átépített. Azóta már "vezekelt", s ő ma az egyik legismertebb Citroën restaurátor.

Az Autó-Motor riportjaiból tudható, hogy az egyik legelső DS19 1958. elején érkezett Magyarországra. Egy magyar származású, de Franciaországban élő "H. Fulop" nevű úr akkor látogatott haza Párizsból s megengedte az Autó-Motor munkatársának, hogy néhány próbakört tegyen az autóval.

A hatvanas évek elején már több hazai DS tulajdonos is akadt. Szintén az Autó-Motor említést tett egy "gyakorlott autósról", aki "amikor ennek a típusnak lett a tulajdonosa, rájött, hogy eddigi szakismerete, autószerelői prakszisa kevésnek bizonyul". A riportban leírtak érvényben maradtak több, mint 25 éven keresztül: "kockázatos vállalni egy ilyen kocsit, mindennemű gyári szerviz, gyári szerszám és alkatrész reménye nélkül". Valószínű, hogy a cikkben említett tulajdonos Surányi Endre ismert motorkerékpár- és autóversenyző, szakíró volt aki közel 400,000 kilométert tett meg járművével. Még több moszkvai kirándulást is tett strapabíró járművel! Visszaemlékezések szerint alkatrészek, sőt komplett járművek beszerzésével segített a hazai D-széria táboron.

Egy magyar rendszámú DS a Duna-parton (Forrás: Autó-Motor archívum)

Bár a Citroën csak 1970-től szerepelt a Budapesti Nemzetközi Vásáron, de már 1969-ben rendeztek egy bemutatót, amelynek során a meghívott szakemberek részletesen is szemügyre vehették a DS21 Pallas változatát.

Az 1970-es BNV debütáláson két Ami 8, egy DS21 Pallas és egy 2CV képviselte a márkát. Utóbbival 30,000 kilométeres próbautat tettek az ATUKI (Autóközlekedési Tudományos Kutatóintézet) munkatársai, hogy a típus hazai bevezetését előkészítsék. Ettől kezdve a Citroën, majd a jugoszláv összeszerelő üzem beindulása után a Cimos Citroën is visszatérő vendégnek számított: 1971-ben az Év Autója nyertes GS, 1972-ben pedig a D Super, 1973-ban az Ami Super jelentette a csemegét. 1974-ben pedig már a jugoszláv Cimos Citroën összeszerelő üzem rendezett parádés bemutatót, amelynek keretében egy GS negyedik kerekét leemelték, majd a három keréken is egyensúlyban tartható kocsival látványos manővereket láthatott az ámuló közönség.

 

Csákvári Nagy Lajos szobrászművész saját Tractionjával 1971-ben. (Forrás: Fortepan/Vizsnyiczay Erzsébet/130492)

Mindezekkel együtt a Citroën más francia márkákhoz viszonyítva jóval alacsonyabb darabszámot ért el Magyarországon: 1970-ben alig 85, s 1981-ben is csupán 406 autóból állt az állomány. Az autók javításáról a Budapesti Autójavító Ipari Szövetkezet (Autószöv) 13. számú csepeli telepe gondoskodott, amely a francia cégtől kapott alkatrészekből még bizományi raktárkészletet is berendezett. Ezen kívül 2-3 „maszek” említhető, akik még a hidropneumatikus futómű rejtelmeibe is beásták magukat.

Ugyanúgy, ahogy külföldön, úgy Magyarországon is akadt, aki a mostoha viszonyok ellenére még a versenyzést is megkockáztatta: 1967-ben a Rába kupán egy győri ID19 is rajthoz állt, Hermann Károllyal a kormányánál.

Hermann Károly a Rába kupán (Forrás: Autó-Motor archívum/ADT)

Ugyan Magyarországon újonnan soha nem lehetett beszerezni a H típust, de 1975-ben a németországi Gázművek magyarországi testvérvállalatának ajándékozott 2 speciálisan felszerelt kisteherautót. Ezt 1979-ben további négy, immár közvetlenül a gyárból beszerzett vadonatúj H furgon követte. Több éven keresztül maradtak állományban a járművek, amelyek selejtezésére 1985-ben került sor. Ekkor legtöbbjük hazai Citroën rajongókhoz került, akik általában lakóautóvá alakították a kisbuszokat s legtöbbjük a mai napig e funkcióban szolgálja tulajdonosait.

(Forrás: Fortepan/Gál József/23756)

1980. decemberében hazánkban már 128 2CV-t regisztráltak, köztük 39 négykerékhajtású változatot. Az ismertebb tulajdonosok között volt Réz András, filmesztéta, akinek az első autója egy „Kacsa” volt: "A Kacsa nagy szerelem. És ez részemről egyértelműen heteroszexuális vonzalom volt, ugyanis a Kacsa lány. Jól látható a vonalvezetésén, a felépítésén, de a természete is egészen nőies: szeszélyes, önfejű, kitartó, simulékony, vágyik az udvarlásra, imádja az ajándékokat. A Kacsa az a fajta nő, akivel ha egyszer dolgod volt, sosem felejted el. És ha újranézem a St. Tropez-i csendőrt vagy a For Your Eyes Only-t, ahol James Bond, alias 007 alias Roger Moore egy sárga Kacsa (ilyen volt nekem is) volánjánál majmot csinál üldözőiből, elérzékenyülök". Az 1980-as években már „Kacsa-találkozókat” is rendeztek, s megalakult a Magyar Citroën Klub is!

Katona Klári és Citroën "Kacsa" furgon (Forrás: Fortepan/Urbán Tamás/88793)

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.14
Kuznetsov Daniil Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.14
Az ausztráliai Új-Dél-Welsben bemutatatták a világ első olyan közúti kameráit, amelyek képesek....
2019.12.14
Az Audi fölgázzal üzemelő modelljei egyesítik az ökológia és az ökonómia szempontjait. Az Audi A4....
2019.12.14
Egy paradicsomi luxusüdülés teknősökkel, delfinekkel és csodás korallokkal Marsa Alamban. A....
2019.12.14
Magyarországi terjeszkedési céljainak megvalósítása érdekében együttműködési megállapodást írt alá....
2019.12.14
Az Év Magyar Autója versenybe elsőként a Skoda nevezett, a cseh márka a Magyarország Autója 2020....
2019.12.14
A „Közös ügyek-közös felelősségek” kategóriában kapott elismeréssel a Knorr-Bremse Vasúti Jármű....
2019.12.14
A Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.14
Novemberben a Volkswagen-csoport 988.800 járművet szállított ki az ügyfelek számára az egész....
2019.12.14
Az európai vásárlók nem rajonganak már a kupék és kabriók iránt sem, a prémium kupék iránt a....