100 éves a Citroen

A Meseautótól a Merkurig, 33. rész: A Citroën Magyarországon II.

2019.07.30.

Magyarországon a második világháború után is jelen volt a Citroën, s néhány ismertebb tulajdonosnak köszönhetően a valós darabszámánál hangsúlyosabb médiajelenléttel.

Budapesti utcakép 1950-ből. Bal oldalt egy kb. 25 éves Citroën (Forrás: Autó-Motor/ADT)

A második világháború utáni első hivatalos kimutatás 1960-ból maradt fenn. Akkor 38 darab Citroën Traction Avantnak volt magyar rendszáma. Példának okáért akkoriban Fehér Gyula a Munkaügyi Minisztérium 601. számú intézetének igazgatója és Szentimklósi László kiskunhalasi orvos is Citroën-nel közlekedett.

Közúti igazoltatás 1950-ben. Balra egy Citroën Traction Avant (Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr/16616)

György Balázs és Traction Avantja...

... amelyet alaposan átépített. Azóta már "vezekelt", s ő ma az egyik legismertebb Citroën restaurátor.

Az Autó-Motor riportjaiból tudható, hogy az egyik legelső DS19 1958. elején érkezett Magyarországra. Egy magyar származású, de Franciaországban élő "H. Fulop" nevű úr akkor látogatott haza Párizsból s megengedte az Autó-Motor munkatársának, hogy néhány próbakört tegyen az autóval.

A hatvanas évek elején már több hazai DS tulajdonos is akadt. Szintén az Autó-Motor említést tett egy "gyakorlott autósról", aki "amikor ennek a típusnak lett a tulajdonosa, rájött, hogy eddigi szakismerete, autószerelői prakszisa kevésnek bizonyul". A riportban leírtak érvényben maradtak több, mint 25 éven keresztül: "kockázatos vállalni egy ilyen kocsit, mindennemű gyári szerviz, gyári szerszám és alkatrész reménye nélkül". Valószínű, hogy a cikkben említett tulajdonos Surányi Endre ismert motorkerékpár- és autóversenyző, szakíró volt aki közel 400,000 kilométert tett meg járművével. Még több moszkvai kirándulást is tett strapabíró járművel! Visszaemlékezések szerint alkatrészek, sőt komplett járművek beszerzésével segített a hazai D-széria táboron.

Egy magyar rendszámú DS a Duna-parton (Forrás: Autó-Motor archívum)

Bár a Citroën csak 1970-től szerepelt a Budapesti Nemzetközi Vásáron, de már 1969-ben rendeztek egy bemutatót, amelynek során a meghívott szakemberek részletesen is szemügyre vehették a DS21 Pallas változatát.

Az 1970-es BNV debütáláson két Ami 8, egy DS21 Pallas és egy 2CV képviselte a márkát. Utóbbival 30,000 kilométeres próbautat tettek az ATUKI (Autóközlekedési Tudományos Kutatóintézet) munkatársai, hogy a típus hazai bevezetését előkészítsék. Ettől kezdve a Citroën, majd a jugoszláv összeszerelő üzem beindulása után a Cimos Citroën is visszatérő vendégnek számított: 1971-ben az Év Autója nyertes GS, 1972-ben pedig a D Super, 1973-ban az Ami Super jelentette a csemegét. 1974-ben pedig már a jugoszláv Cimos Citroën összeszerelő üzem rendezett parádés bemutatót, amelynek keretében egy GS negyedik kerekét leemelték, majd a három keréken is egyensúlyban tartható kocsival látványos manővereket láthatott az ámuló közönség.

 

Csákvári Nagy Lajos szobrászművész saját Tractionjával 1971-ben. (Forrás: Fortepan/Vizsnyiczay Erzsébet/130492)

Mindezekkel együtt a Citroën más francia márkákhoz viszonyítva jóval alacsonyabb darabszámot ért el Magyarországon: 1970-ben alig 85, s 1981-ben is csupán 406 autóból állt az állomány. Az autók javításáról a Budapesti Autójavító Ipari Szövetkezet (Autószöv) 13. számú csepeli telepe gondoskodott, amely a francia cégtől kapott alkatrészekből még bizományi raktárkészletet is berendezett. Ezen kívül 2-3 „maszek” említhető, akik még a hidropneumatikus futómű rejtelmeibe is beásták magukat.

Ugyanúgy, ahogy külföldön, úgy Magyarországon is akadt, aki a mostoha viszonyok ellenére még a versenyzést is megkockáztatta: 1967-ben a Rába kupán egy győri ID19 is rajthoz állt, Hermann Károllyal a kormányánál.

Hermann Károly a Rába kupán (Forrás: Autó-Motor archívum/ADT)

Ugyan Magyarországon újonnan soha nem lehetett beszerezni a H típust, de 1975-ben a németországi Gázművek magyarországi testvérvállalatának ajándékozott 2 speciálisan felszerelt kisteherautót. Ezt 1979-ben további négy, immár közvetlenül a gyárból beszerzett vadonatúj H furgon követte. Több éven keresztül maradtak állományban a járművek, amelyek selejtezésére 1985-ben került sor. Ekkor legtöbbjük hazai Citroën rajongókhoz került, akik általában lakóautóvá alakították a kisbuszokat s legtöbbjük a mai napig e funkcióban szolgálja tulajdonosait.

(Forrás: Fortepan/Gál József/23756)

1980. decemberében hazánkban már 128 2CV-t regisztráltak, köztük 39 négykerékhajtású változatot. Az ismertebb tulajdonosok között volt Réz András, filmesztéta, akinek az első autója egy „Kacsa” volt: "A Kacsa nagy szerelem. És ez részemről egyértelműen heteroszexuális vonzalom volt, ugyanis a Kacsa lány. Jól látható a vonalvezetésén, a felépítésén, de a természete is egészen nőies: szeszélyes, önfejű, kitartó, simulékony, vágyik az udvarlásra, imádja az ajándékokat. A Kacsa az a fajta nő, akivel ha egyszer dolgod volt, sosem felejted el. És ha újranézem a St. Tropez-i csendőrt vagy a For Your Eyes Only-t, ahol James Bond, alias 007 alias Roger Moore egy sárga Kacsa (ilyen volt nekem is) volánjánál majmot csinál üldözőiből, elérzékenyülök". Az 1980-as években már „Kacsa-találkozókat” is rendeztek, s megalakult a Magyar Citroën Klub is!

Katona Klári és Citroën "Kacsa" furgon (Forrás: Fortepan/Urbán Tamás/88793)

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.17
Zamárdi térségében, az M7-es autópálya közelében szerencsésen földet ért a gép - írja a....
2019.08.17
Befagyaszták az autógyártókra, az üzemanyag-fogyasztás alapján kibaszott büntetéseket, viszont....
2019.08.17
A Porsche továbbra is konzekvens módon bízik az elektromobilitásban és a Panamera után a Cayenne....
2019.08.17
Daneil Weissland veszi át szeptember elejétől az Egyesült Államokban az Audi eladások vezetését. A....
2019.08.17
Ugyan még mindig inkább telefonon rendelnek taxit a fővárosiak, de egyre többen használnak....
2019.08.17
Vitorlás hajó, hűtőszekrény, kábeldob, mosogatótálca – egyebek mellett ezeket hagyták el az autósok....
2019.08.16
New Yorkban lestük meg a Ford idén bemutatott izomgépét. A Shelby GT500 nem kevesebb, mint 700....
2019.08.16
Valódi megoldásokkal segítik a franciák a fogyatékkal élő dolgozókat. ..
2019.08.16
Makhmudjon Eshonkulov Üzbegisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.08.16
A Boeing felfüggesztette  új szélestörzsű repülőgépe, a 777X kisebb, 8-as változatának fejlesztését....