járműtörténelem

A Meseautótól – a Merkurig, a hazai gépjárműkereskedelem története, 4. rész

2017.12.15.

Az 1929-es gazdasági válság következtében számos autót leállítottak, s rengeteg kereskedés csődbe ment. A kilábalásra az 1930-as évek közepéig kellett várni

 

Magyarországon 1929-ben 13,394 db személyautó közlekedett. Ez a szám négy évvel később 8472 darabra csökkent. Nem csupán az autópark, de a kereskedelem is súlyos veszteségeket szenvedett. Az Amerikai Egyesült Államokban bekövetkezett tőzsdekrach 1930-1931-ben begyűrűzött Európába is. Magyarországon 1931. júliusában háromnapos bankzárlatot vezettek be, majd deviza-kényszergazdálkodást vezettek be. Nem elég, hogy a bizonytalan helyzetben szinte senki nem vásárolt gépjárművet, a cégek nem kapták meg a működésükhöz szükséges folyószámla-hiteleket sem. Csak a legnagyobb és legtőkeerősebb vállalkozások tudták túlélni a nehéz időket. Még a Fiat képviseletet is be kellett csukni!.

A gazdasági válságból való kiutat részben a németországi politikai, majd gazdasági fordulat hozta el. 1934-re a helyzet valamennyire rendeződött.

Az újjáalakult Fiat-képviselet székháza az Aréna út 61 alatt (ma Dózsa György út). Tervező: Quittner Ervin. Forrás: Magyar Építészeti Múzeum

Weiler István, az Autó–Traktor főszerkesztője és Bartók Tibor főmunkatárs, Az Úrvezető című egykori lap felelős szerkesztője – hallgatva az idők szavára és a közvélemény kívánságára – az újság segítségével vállalta a nagysikerű Concours d’Élégance újbóli megrendezését. Az 1934. április 29-ére kitűzött szépségverseny megszervezése komoly kockázatvállalással járt. Hogy mi hatotta meg a városatyákat, hogy újból átengedték a Margitszigetet erre a rendezvényre, már érdektelen, viszont amíg az 1931-es városligeti felvonulás volt a legelegánsabb, addig az 1934-es volt a legnagyobb, minden előnyével és hátrányával együtt. Mindenki a szűk esztendők végét várta, és ez a Concours valóságos autómajális lett. Itt felvonultak a mindig bevetésre kész tűzoltók (MÁVAG–Szilvai poroltó), a Shell benzinhordó-szállító teherautója (MÁVAG Rába pótkocsival), az országos mentőszolgálat kocsija (MÁVAG–Mercedes Metallo), a MAVART autóbusza (MÁVAG–Zupka), reklámautók., id. Csonka János saját gyártmányú autója a tízes évekből, szóló és oldalkocsis motorkerékpárok és nem utolsósorban elegáns autók, köztük több jól ismert magyar karosszériaművész munkái. Az elegancia továbbra is ismertetőjegye maradt a Concours-nak, elsősorban a szebbik nem képviselői részéről, akik a híres pesti divatszalonokban rendelt tavaszi ruhákat, kalapokat, táskákat viselték. Eddig is az elegancia „kellékei” voltak a ritka pincsik, foxik, dakszlik, hát a hölgyek most is elhozták magukkal kedvenceiket, és ezen a találkozón mintha több kutya és macska lett volna, mint az előzőkön együttvéve.

Az 1938-as Concours d'Elegance győztese, egy Worblaufen-karosszériás Alfa Romeo

1935-ben még csak 1719, 1937-ben már 3520 új gépkocsit adtak el, s a gépkocsik száma megközelítette a 19000-t. Motorkerékpárokból is lassan indult újra az élet - 1933-ban alig 200 db új motor került el, csak 1939-re sikerült ismét 1000 fölé tornászni az eladott motorok darabszámát.

A harmincas években a Fiat Balilla, az Opel P4, a DKW és a Ford lettek a hazai piac slágerei. Az újrakezdésnek azonban ára volt: egyre több zsidó származású kereskedő volt kénytelen feladni üzletét. A képviselőváltások a lapoknak is feltűntek, azonban a cenzúra miatt csak óvatosan mertek kritizálni.

Az Adler képviselet jogát 1936-ban a Méray Motorkerékpárgyár kapta meg. E célból új telephelyet létesítettek a Lehel u 10 szám alatt. Forrás: Magyar Építészeti Múzeum

 

A második világháború sokáig fellendülést hozott, hiszen a hadvezetőség hatalmas megrendelésekkel látta el a német gyártmányokat képviselő cégeket, a Ford Motor Rt-t, a Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt-t (Opel Blitz) és másokat.

Mercedes központ a Csata utcában. Az épületet a második világháború után lebontották. Forrás: Daimler AG Archiv

A háború realitása 1943-1944. környékén elérte ezeket a cégeket is. Munkásaik közül egyre többet soroztak be, a Hadügyminisztérium egyfelől kevesebb járművet rendelt, másfelől a meglévőket is elrekvirálta.

Az utolsó csapást a visszavonuló német hadsereg mérte a haldokló országra: amit csak tudtak magukkal hurcoltak. Példának okáért Wiesengrund Ferenc kompresszoros Alfa Romeo sportkocsiját utoljára 1944. decemberében látta, amikor a "megszálló katonaság tengelyen Vác irányába" távozott azzal. Az ipari üzemek legtöbbjének berendezéseit is leszerelték és vagonokra rakták.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.04.23
Halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt 2018. április 23-án 14 órakor Abony....
2018.04.23
A főbb európai piacokon a legtöbb használt autót magában foglaló tranzakció magánszemélyek között....
2018.04.23
- Daniel Craig Aston Martin márkájú Bond-autója 468 500 dollárért (118,4 millió forint) kelt el egy....
2018.04.23
- Súlyos közúti baleset történt Észak-Koreában, amelyben sok kínai turista vesztette életét - írta....
2018.04.23
- Az autózás elektromosítása jegyében nyílik meg Pekingben a világ legnagyobb autóipari kiállítása....
2018.04.23
- Új életre keltették a híres Queen Elizabeth 2 luxus óceánjárót, vízen lebegő szállodaként....
2018.04.23
 A HoppyGo platform és a cseh Leo Express szállítási vállalat SmileCar mobilitási szolgáltatójának....
2018.04.23
A Lánchíd felújításáról, valamint a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós....
2018.04.23
A spanyol nyerte meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság elitkategóriája, a MotoGP versenyét....
2018.04.23
Közlekedési balesetben 9 személy vesztette életét, 52 súlyos és 125 könnyű sérüléssel végződött -....