Mesél a szakértő – 6 éves autónál is kell a vásárlás utáni tartalék | Autoszektor
használt autó

Mesél a szakértő – 6 éves autónál is kell a vásárlás utáni tartalék

2019.08.10.

Egy Lexus IS300h vásárlás előtti vizsgálatának rövid összefoglalója

6 év, 145.000 km és egy japán luxuskocsi. Az 5.6 millió forintért hirdetett autó még sokadik ránézésre is nagyon tisztességes állapotúnak tűnt, mégis kell még „néhány” forint mielőtt hosszabb útra merészkedne vele új tulajdonosa.

Irány Vértesszőlős

Ügyfelünk egy vértesszőlősi kereskedésben eladásra kínált 2013-as Lexus IS 300h típusú autó vásárlás előtti, helyszíni állapotfelmérésére adott megbízást. Kifejezett kérése volt, hogy tegyünk meg a szokásosnál is többet azért, hogy biztosan kiderüljön, nem visszatekert km-órás autóval állunk szemben.

A kérésre csak azt tudtam mondani, hogy nincs differenciálás, mi mindig mindent megteszünk a valós futás kiderítésére, de 100%-os módszer egyszerűen nincsen. A diagnosztikai berendezéseket szállító partnerünket mégis felhívtuk, hogy a jól megszokott és a járművek 90%nál bevált Bosch diagnosztikánk mellé hozza el az éppen promóció alatt lévő Launch tabletes diagnosztikát, hátha több „szem” többet lát. Lelövöm a poént, mindkét műszer azt mutatta, hogy annyi van az autóban, amit kijelez. Arra, hogy ez nem így van, semmilyen állapotbéli részlet nem utalt egyébként.

Létszámhiányunk tehát nem volt, ott volt a vizsgálatban közreműködő szakértő kollégám, a plusz diagot szállító partner munkatársa és én, hogy megcsináljam a most már szokássá vált heti élő videós bejelentkezést. Így sikerült.

Az eladásig is használva

A kereskedés tulajdonosa, mivel az egyik legjobb autó volt ez a kínálatban, ezzel a kocsival járt és intézte napi dolgait. Ez egyrészt előnyös, mert ha bármilyen hosszabb használat során előbukkanó hibát érzékel, akkor azt ki tudja javíttatani, másrész hátrányos, mert… …mindjárt mondom, miért.

A vizsgálat során saját metódusunk szerint ellenőrizzük az autók külső-belső esztétikai állapotát, amibe beleértendő a felszereltségek feljegyzése és kipróbálása. Sokan elmulasztják, de például milyen bosszantó, ha a családi kirándulás közben derül ki, hogy nem működik a hátsó ablakemelő, alig hűt a klíma, nem spriccel az ablakmosó, vagy hiányzik a piperetükör a napellenzőből – hogy csak néhány olyan hibát említsek, ami könnyen rejtve marad egy mezei megtekintéskor.

Az autó nagyon egyben lévőnek látszott, minden működött, a hibrid rendszer még álló helyzetben igény szerint indította és állította le a motort minden probléma nélkül.

Egyetlen kis szépséghiba

Az autó csomagtér fedelén már festékréteg mérés előtt is látszott egy kb. 10 mm-es repedés. Ez erősen arra utalt, hogy az elemet korábban szakszerűtlenül javították. A rétegmérés is alátámasztotta a gyanút, ugyanis az ezen az autón jellemző 160-170 mikrométeres, gyári festékréteg helyett a sérülés környezetében 700-as érték volt a jellemző.

A csomagtér ajtók, illetve fedelek ilyen jellegű sérüléseinek, korábbi visszajavításainál gondolnunk kell arra, hogy a kocsi hátsó részét korábban esetleg komolyabb behatás érte, vagyis alaposan belementek. Ezért három szemrevételezést szükséges elvégezni. Az egyik a csomagtér felől a fenéklemez-hátfal hegesztések ellenőrzése: meg kell vizsgálni, hogy gyári kialakítású-e a varrat és a varratfedés, a másik a fenéklemezen esetlen megmarad gyűrődések vizsgálata. Plusz érdemes megvizsgálni a hátsó vészhárító merevítőelemet is, mert sokszor előfordul, hogy csak a külcsínre adnak a javításkor, ami takart, fedett állapotú, azt már nem javítják ki.

Sajnos minden vizsgálati módszer megbontást követelt volna. A csomagtartó padlókárpitját felemelve egy patentokkal rögzített műanyag tároló tálcát találhatunk. A műanyag patentot oldása igen kockázatos dolog, könnyen törő alkatrészekről beszélünk, úgyhogy ezt nem szoktuk megreszkírozni.

A hátfal és a fenéklemez belülről nem volt vizsgálható, alámerültünk tehát. Alulról a helyzet ugyanez volt, luxuskocsihoz méltó módon itt műanyag burkolati elemekbe ütköztünk. Ez utóbbiak legalább rendben voltak, de a fém elemek takarva maradtak. A kereskedő később elmesélte, hogy helyi sérülésről volt szó, amit, valamikor a múltban így sikerült (valaki másnak) megjavíttatni.

Csak idő kérdése, hogy mikor dolgozza ki magát a rozsda, előbb-utóbb meg kell majd tisztességesen csinálni, ami leszereléssel és fényezéssel együtt nettó 60.000 Ft alatt nem lesz meg.

A legfontosabb alkatrész

Egy jármű legfontosabb berendezése a fék. Nincs kompromisszum, nincs halasztgatás, a féket mindig rendben kell tartani. Sajnos az IS első fékbetétjeinek és tárcsáinak cseréje nem tűr halasztást, azt azonnal el kell végezni.

Két héttel a vizsgálat után beszéltem az ügyféllel telefonon, aki először egy Lexus márkaszervizben kért ajánlatot egy időszakos szerviz (motorolaj, motorolajszűrő, légszűrő csere) és fékjavítás elvégzésére. A csaknem 300.000 Ft-ra rúgó ajánlattal nem élt, hanem tovább keresett és egy Toyota márkaszervizben ugyanerre a munkára már 116.000,- Ft-os ajánlatot kapott, amit el is fogadott. Arról nem szólt a beszámoló, hogy ez utóbbi ajánlat például gyári alkatrészeket tartalmaz-e, gondolom nem, de jó kompromisszum lehet, egy hivatalos szervizben, számlával elvégeztetett javítás, amely után, ha bármi panasz van, tudunk kihez fordulni.

Az időszakos karbantartásról

A Lexus-on több mint egy évvel ezelőtt volt szervizkönyvbe is bejegyzett olajcsere. Ennyi idő alatt a kocsi 17.000 km-t tett meg, a típus szervizintervalluma pedig 15.000 km! Nem kérdéses tehát, hogy át kell nézetni és a kötelező karbantartásokat elvégeztetni. Ez a leírások szerint a már említett olaj és szűrőcserékből, valamint egy sor ellenőrzésből áll. Cserélni kell a szellőzőrendszer pollenszűrőjét is, gondolom (remélem) ez is benne van a 116 ezres ajánlatban.

Örökélet meg egy nap

Nagyon fontos kérdés használtautó vásárláskor a vezérlés állapota. Szíjas vezérléseknél, ha nincsen 100%-os bizonyítékunk arra (pl. egy pecsétes szervizkönyv bejegyzés), hogy cserélték a vezérlést, mindenképpen a kezdőlépések közé tartozik a javítás elvégzése: nem szabad benne hagyni egy vezérlésproblémából előálló meghibásodás lehetőségét.

Az IS benzinmotorja azonban láncos vezérléssel rendelkezik, annak idején még a marketing anyagban is kiemelték, hogy karbantartásmentes a lánc. Az ügyfél első tapasztalatairól telefonon kérdeztem, és az általunk is feljegyzett javítandókon kívül azt említette, hogy hidegindításkor „becsörög” a lánc. Ez első hallásra nekem nagyon furcsa volt, mert a szemlénk során több tucatszor indította be és állította le a motort a hibrid rendszer, mégsem lettünk, még hárman sem figyelmesek rendellenes zajra.

És itt jön be az, hogy a tulajdonos járműkereskedő ezzel a kocsival járt. Igazából még a sportfelszerelése is benne volt – ez egy méretes tenisztáskát jelentett és szemle után megtudtam, hogy kétkezes fonákja van – tehát mi is meleg motorral vettük át a kocsit szemlére.

Tudomásom szerint a Lexusok nem híresek láncnyúlásról, azonban a láncfeszítő ennyi futás után már fáradhat, úgyhogy ennek az alkatrésznek a cseréje után néztem. Tisztességes (nettó 11.000,- Ft-os) szerviz óradíjjal számolva ennek a javításnak a költsége eléri a 70.000 Ft-ot.

Számoljunk

Nem tudok arról, hogy alku kerekedett volna a felek között, úgyhogy maradjunk annyiban, hogy nagyságrendileg bőven 5 millió forint felett veszünk egy 6 éves prémiumkocsit. A szervizben 116 ezret hagyunk ott az időszakos karbantartásra és fékjavításra, és várhatóan még 70-et a láncfeszítőre. Amikor már nem bírjuk tovább nézni a most még csak 1 centis repedést, akkor lefényeztetjük a csomagtér fedelet, megint elmegy 60 ezer.

Ezzel azonnal egy negyedmilliós költségünk keletkezett, és ez egy jó állapotú autó! Télire aztán jöhet a téligumi garnitúra, igényeséknél természetesen külön felniszetten. De ezt csak úgy mondom.

Nincs ebben semmi különleges. A majom enni kér, és ahogyan a netes közösségekben már szállóigévé vált: akinek van pénze majomra, annak legyen banánra is! J

Szerencsére ebből van több

Mármint nem olyanokból, akik bármi is van a kocsival, tudják finanszírozni, hanem olyan autóból, amelyek állapota elfogadható. Azt azonban érdemes látni, bárhogyan is hirdetik a használt kocsit, olyan, hogy „költségmentes autó”, nincs. Érdemes ezzel tisztában lenni.

Ha használtautó vásárlás előtt áll és szeretné a vásárlás kockázatát csökkenteni, mi is szívesen segítünk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....