Mesél a szakértő! – Ja, így könnyű! | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő! – Ja, így könnyű!

2015.03.25.

Amikor orvoshoz megy az állatorvos…Megvan a régi vicc?

Egy állatorvos megbetegszik és elmegy a háziorvosához.
-Mi baja van? – kérdezi az orvos.
-Ja, hát így könnyű…

Valahogy így voltam én azzal a néhány héttel ezelőtti írással, amely körbejárta a netet, és egy korábban törött, majd kijavítottan, sérülésmentes járműként árult Volkswagen-ről szólt. Röviden arról van szó, hogy valaki felismerte a korábban gazdasági totálkárosra tört autóját egy hirdetésben, majd leadta a drótot egy autós újságírónak, aki remek kis leleplező írást készített az ügyről.

Mire mondom, hogy így könnyű?

Bár a viccből remélem mindenkinek világos, hogy mire gondolok, inkább tisztázom: úgy azért elég könnyű felfedezni egy autó korábbi jelentősebb sérülését, hogy pontosan tudom, mit kell keresni. Ezzel szemben a szakértőnek nap, mint nap meg kell találnia azokat az árulkodó jeleket, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy bizony a kocsit valamikor csúnyán megzúzták.

Meggyőző - így elsőre mindenképpen

Első ránézésre a kombi Octavia igen tetszetős autónak látszik. Az órájában mindössze 122 ezer kilométer, az idei évet márkaszervizben elvégzett olajcsere karbantartással indította, és az utastérben, a koszon kívül, nem volt nyoma jelentős kopásnak. A felszereltségek összeírása, és a rövid menetpróba után neki is álltam a karosszéria átvizsgálásának. A rétegmérő a hátsó sárvédőkön és a jobb első ajtón, valamint sárvédőn mutatott javítást. A csomagtér ajtón szintén korábbi javításra lehetett következtetni, de a 200 mikront sehol nem haladta meg a vastagság.

"Szépen" kikenceficézték

Sajnos tapasztalat, hogy egy nagyobb sérüléskor a külső burkolati elemet (jelen esetben a csomagtér ajtót) lecserélik, viszonylag vékonyan le is fényezik, de a teherhordó elemek inkább csak kalapálást kapnak – nem vesződnek a vágással, hegesztéssel. Így járt ez a Skoda is, nézzük, hogyan kellene kinéznie egy gyári fenéklemez-hátfal illesztésnek.

Egy másik ugyanolyan Skoda, ám gyári kivitelben: egyenletes, tökéletes

Rendben, hozom a térdelős pokrócomat és alánézek. Itt már az várt, amire számítottam. A fenéklemez és a hátfal illesztésénél látható tömítőanyag nyilvánvalóan nem gyári kivitelű.

Kívülről vizsgálva sem jobb a helyzet

Az egyenetlen felületű tömítőanyagot láthatóan nem programozott robot, hanem egy „ügyes” kezű lakatos produkálta. A gyári kivitelezéskor így mutat a szigetelés.

Zongorázni lehet a különbséget

Ennek a fele sem tréfa! Most már meg kell nézni, mi történt ezzel az autóval. Mivel már tudtam, hogy a kocsi hátsó része volt összetörve, kérdésként merült fel bennem, hogy meddig terjedt ez a sérülés. Az autók szerkezete hála Istennek nem tartogat meglepetéseket. A gyári elemeket megszokott helyeken illesztik és hegesztik össze a gyárban. Amikor egy ilyen hegesztett elem sérül, akkor a gyári vágási pontoknál kell azt elflexelni, majd az új elemet behegeszteni. A hegesztési varratokat megfelelő korrózióvédelemmel ellátni, majd az egészet színre fújni, lakkozni.

Ha jó munkát végez a lakatosműhely és a fényező is, ezek a javítások elvileg nem kellene, hogy feltűnjenek, de ezúttal nem így volt.

Érdemes félrehajtogatni a gumicsíkot...

Itt látható a baloldali D-oszlop, vagyis a bal hátsó „ajtófélfa”. A lámpa felső részénél van az előbb említett illesztési pont. Ha közelebbről megnézzük, látható az újjabb turpisság…

Reccs!

…és látható az is, hogy a fényezés máris meg van repedve. Ha nem zár megfelelően a fényezési réteg, akkor oda mi jut be? Na, mi? A nedvesség. És jaj annak az acélnak, amire víz jut. Míg egy gyári kivitelnek eszébe sem jut 15 évnél előbb rozsdásodni, egy így javított autónak – pláne ha nem garázsban áll – én legfeljebb 3-4 évet jósolok, mielőtt hallani kezdjük majd a rozsda csámcsogását. El ne felejtsem, naná, hogy mindkét oldalon ilyen volt.

Mutatom ezt is eredetiben (csak ez jobboldali)

Eladó a kocsi!

Tehát adott egy 4 éves, 122 ezret futott családi kombi, szervizkönyve makulátlan, az 1.4 TSI motor szépen jár. Könnyű beleszeretni, és nem észrevenni ezt a kisebb makulát. Aztán néhány év múlva, amikor szervizhez fordulunk a csúnyán rohadó elemek miatt majd készséggel elmagyarázzák nekünk, amit a vásárláskor is látnunk kellett volna. Ha Ön ezt nem látná, akkor vigyen magával szakembert a használtautó vásárláshoz!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....