Mesél a szakértő – Kiütötték a részecskeszűrőt, eltörött a turbótengely | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Kiütötték a részecskeszűrőt, eltörött a turbótengely

2018.03.30.

Több kárt csinált, mint hasznot a DPF kiiktatása, ami nem mellesleg illegális

 

Nemrégiben megjelent cikkünkben hívtuk fel arra a figyelmet, hogy a környezetvédelmi szempontok miatt alkalmazott részegységek kiiktatása engedély nélküli járműátalakításnak számít, tehát illegális. A hatóság munkatársával egyeztetve az is világossá vált, hogy ezeket az átalakításokat valószínűleg soha nem fogják észrevenni (például egy műszaki vizsgán), de arról nem volt szó, hogy mit okozhat a pontosan beállított rendszerben a beavatkozás.

Az élet a legjobb rendező

Nem sokkal az említett cikk megjelenése után, de attól teljesen függetlenül jelentkezett nálam egy ügyfél, hogy menjek el vele a szervizbe, ahol a kocsiját javítják, mert reménytelenül lelassult a munka, ráadásul olyan dolgokat szeretnének már megcsinálni az autón, amiről eddig szó sem volt. Ő nem érti mi miért történik, nézzek rá a dologra.

Aztán a szervizben kiderült, hogy korábban egy másik helyen a kocsi részecskeszűrőjét kiiktatták, mert azt gondolták, hogy cserélni kellene. Valószínűleg a dolog második része igaz volt, de kis hazánkban erre is találtunk olcsóbb megoldást: ki kell valahogyan iktatni a részecskeszűrőt.

110.000,- Ft az illegális kiiktatása

Nem tudom, de nem is fontos, hogy hol csináltatták meg ezt a beavatkozást, minden esetre engem úgy tájékoztattak, hogy a 110 ezer forintot kértek el érte, ráadásul vissza is kellett vinni egyszer, mert elsőre nem sikerült jól.

Az egyik módszer, hogy szétvágják a DPF házát, kiszedik a szűrőt és (valahogyan) összehegesztik

A részecskeszűrőt nem csak fizikailag kell megszüntetni átfúrással, vagy teljes kiszedéssel, hanem a jármű vezérlőegységének programját is módosítani kell, hogy az ne úgy működjön, mintha benne lenne a DPF. Itt csúszhatott valami hiba a dologba, különben nem kellett volna visszavinni.

Aki használt autó vásárlás előtt van, és dízelben gondolkodik, az mindenképpen vizsgáltassa át nemcsak az autót általánosan, de külön is a részecskeszűrő állapotát és meglétét, mert könnyen több százezres költségek, vagy hosszú pereskedés elé nézhet!

A szerviz természetesen észrevette a turpisságot

Amikor érdeklődni kezdtünk a kocsi javítása felől, a szervizvezető azonnal kijátszotta a teljesen jogosan nála lévő aduászt: azt ugye tudja szakértő úr, hogy ebből az autóból kiütötték a részecskeszűrőt?

Innentől kezdve úgy voltunk, mint az ittas vezető, akinek elvileg elsőbbsége lett volna: mindegy mi történt, ittál, úgyhogy büntetés lesz. Ügyfelemnek azt javasoltam, hogy javíttassa meg a kocsit, de a szervizen nagyon nincs mit keresni. Mindjárt innen folytatjuk, de nézzük meg, mi történt.

Felhígul az olaj

Azoknál a részecskeszűrő rendszereknél, amelyek nem használnak a regenerációhoz (a felgyülemlett korom elégetéséhez) külön adalék anyagot – mint pl. a korszerűbb AdBlue-s rendszerek, vagy a franciák által favorizált Eolys adalékok – a regenerációs folyamathoz úgy növelik a részecskeszűrő hőmérsékletét, hogy az hengerekbe több gázolajat fecskendeznek be, mint amennyire az égési folyamathoz szükség lenne.

Ennek a többlet gázolaj mennyiségnek egyik része a kipufogószelepeken keresztül elindul a részecskeszűrő felé, másik része azonban nem távozik, hanem a hengerpalást felületén megmarad, majd a következő ütemben a dugattyúgyűrű lehúzza onnan és a motor olajterébe kerül. (A jelenség egyébként - sajnos - természetes a fenti elven működő motoroknál.)

Az így bekerült gázolaj a motorolajjal keveredik, és a motorolaj egyre hígabb lesz, egyre több gázolajat fog tartalmazni. A kenési rendszerben keringő olaj minősége tehát fokozatosan megváltozik, eredeti kenőképessége csökken.

Innen már csak egy lépés a katasztrófa

És hol fog el legelőször problémát okozni? Természetesen a kenésre legkényesebb alkatrészeket, ahol a legnagyobb szükség van nem csak az olaj kenőképességére, hanem másik jó tulajdonságára, a hűtésre is. A legszűkebb keresztmetszet ilyenkor turbófeltöltő.

A turbó ugyanis adott esetben extrém hőfokon működik, ráadásul fordulatszáma annyira magas, hogy kenés hiányában azonnal túlmelegedik.

Ez történt ezzel az autóval is

A történet mozaikjait összeállítva világossá vált, hogy a korábbi részecskeszűrő eltávolítás nem járt 100%-os sikerrel, vélhetően a vezérlő elektronika még mindig úgy tudta, van DPF, és a bemenő adatok alapján úgy érzékelte, hogy ideje lenne az regenerálni.

A többlet gázolajat, csak nyomta, nyomta a motorba, az pedig egyre jobban hígította a motorolajat egészen addig, amíg az a turbót már nem tudta megfelelően kenni, hűteni. A turbinakerék a hősokk hatására tágulni kezdett és egy idő után nem fért el a fészkében, úgyhogy beleakadt. A következő momentum, hogy a tehetetlensége miatt a másik oldalon tovább forgó kompresszorkerék akkora nyomatékot gyakorolt a turbó tengelyére, hogy az egyszerűen eltörött.

A halott turbó

A kiszerelt turbófeltöltőn az egyik kereket forgatva nem forgott a másik, úgyhogy biztos, hogy törött a tengely. Most el lehet lamentálni azon, hogy bontott turbót keresnek, felújítottat, vagy újat kap, de az alap probléma még mindig adott: A részecskeszűrővel is kell valamit kezdeni.

múltkor bemutatott BMW X3-ban csak a korábban kiiktatott DPF pótlása 550 ezer forintba került. A mostani korrekt és méltó javítás természetesen az új turbófeltöltő és részeszkeszűrő beszerelése lenne, persze egy szép adag kiegészítő munkával, hiszen az összeszerelésnél még ellenőrizni kell néhány dolgot, nehogy itt is ledőljön a dominó.

Ott tart tehát az ügy, hogy az ügyfél a teljesen felesleges és további károkat okozó részecskeszűrő kiiktatásra már egyszer kidobott több mint százezer forintot, most pedig csaknem egy nagyságrenddel nagyobb javítási összeg vár rá, persze csak akkor, ha teljesen helyre akarja állítani az autóját.

Megérte?

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.20
A Mol bruttó 5-5 forinttal emelte a 95-ös benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán – írta....
2019.02.19
Újabb elismerésben részesült az AutoWallis csoport, miután a BMW Group Magyarország a Wallis Motor....
2019.02.19
Az egyik legvonzóbb középkategóriás autóban bizonyítja a Mazda, hogy van élet a turbón innen. A 194....
2019.02.19
Armen Hamonangan Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.19
Az orosz fővárosban immár több mint 16 ezer autó vesz részt a carsharing szolgáltatásban –....
2019.02.19
A horoszkópokkal foglalkozó cikksorozatunk újabb résszel bővült, ez a Rák, Oroszlán és a Szűz. ..
2019.02.19
 Ha legközelebb pulóvert rendel, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban tesztelés alatt....
2019.02.19
Az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az....
2019.02.19
A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az....
2019.02.19
Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a gyártók az utóbbi hónapokban lázasan frissítik....