Mesél a szakértő – Mutatok egy hamis szervizkönyvet | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Mutatok egy hamis szervizkönyvet

2018.02.08.

és egy visszatekert Citroën-t

Egy tavaly elvégzett vizsgálatunk lett újra aktuális, de nem a legjobb hírek érkeztek. Sok érdeklődő kérdezi, hogy ki tudjuk-e olvasni a kiszemelt autóból a valós futásteljesítményt. A rövid válasz minden esetben a nem. A kifejtős válasz az az, hogy attól függ.

Vannak hálásan diagnosztizálható járművek. Az általunk használt diagnosztikai berendezés német gyártmány, nem meglepő tehát, hogy a honfitárs járművekkel érti meg magát a legjobban. Egy Mercedes, vagy BMW olyan sok adatot szolgáltat és olyan mélyre lehet menni az „agyában”, hogy sokszor több időt töltünk a teljes diagnosztika lefuttatásával és a tényleges értékek elemzésével, mint a jármű egyéb vizsgálataival összesen.

Milyen autókból lehet kiszedni a valós futást?

Az tehát, hogy lesz-e valós KM-adat attól függ, hogy milyen járgánnyal van dolgunk. A fent említett gyártmányok mellett a VW-csoport autói is sok adatot adnak, érdekes, hogy az Audi némiképp kilóg a sorból, ott szerényebb a felhozatal, pl. a dízel modellek porlasztócsúcsainak értékei nem minden esetben vizsgálhatók.

Tényleg törésmentes egyébként

De azt sem lehet kijelenteni, hogy például a francia autókból nem lesz érdemi információnk, mert a Renault-k vezérlőegységeivel megint csak jó a kapcsolat. A PSA csoport (ide tartozik a Citroën is) autóval sajnos nem ilyen jó a viszony. Általánosságban elmondható még, hogy minél fiatalabb egy autó, annál nagyobb esély van rá, hogy kinyerhető a valós futásteljesítmény.

És nem tűnt fel nekünk sem

Decemberben Székesfehérváron vizsgáltunk egy Citroën C4 Picasso e-HDI-t mégpedig a legmagasabb, Intensive felszereltséggel. Minden megrendeléskor lementjük a jármű hirdetését, úgyhogy természetesen ez is megvan még.

Az eredeti hirdetés - alább büszkén hirdették a szervizkönyvet és a rendszeres karbantartást

A 138.000 km-el, újszerűnek, szervizkönyvesnek hirdetett egyterű vizsgálatán igazából minden rendben volt. Az egyik kedvenc információnyerési helyünkön, az úgy nevezett freeze frame-ekben is a megfelelő futásteljesítmény látszott.

Freeze Frame: egy-egy hiba bekövetkezésekor a jármű vezérlőegysége egy mentést hoz létre, amelyben a hiba előállásának pillanatában jellemző értékeket letárolja. Ez általában tartalmazza az aktuális futásteljesítményt, jobb esetben a dátumot, és különböző üzemi adatok, mint például a fordulatszám és a hőmérsékleti értékek.

A szervizkönyvet is megnéztük és le is fényképeztük, íme:

Ez az utolsó kötöltött oldal, de megvan az összes fényképe

Példásan, végig egy helyre hordott autónak tűnik, változik a toll, az írásmód, csak a pecsét állandó, de például annak intenzitása, kontrasztja is változik, mintha mindig máskor lenne pecsételve. Nem gyanakodtunk, hiszen az autó tényleg kitűnő állapotnak örvendett és a diagnosztikai lekérdezés sem adott erre okot, fenti ellenőrzéseket pedig alapesetben nincs idő elvégezni.

A gondos tulaj levelet írt

A napokban azonban érkezett egy levél, melyben ügyfelünk kifejti, hogy a kocsi műszaki állapota kitűnő és örömmel használják azóta is, de a biztonság kedvéért egy internetes szolgáltatással lekérdezte a kocsiról elérhető információkat.

2017.12.07. - 138.424 km                      2017.11.02. - 188.052 km (forrás: AutoDNA)

Ebben leírják és a korábbi licitre készült fotókkal is alátámasztják, hogy 2017. novemberében az autó 188.052 km-t mutatott. Ügyfelünk kifejti még, hogy nem reklamációs céllal ír, mert tisztában van vele, hogy a dörzsölt csalók már milyen szinten tudják befolyásolni egy autó számítógépét, csak kifejtette megdöbbenését, hogy a legmélyebb bugyrokból is törölni tudták a valós adatokat.

A lekérdezés dokumentuma szövegesen is tartalmazza az infót (forrás: AutoDNA)

Megírta, hogy a kocsit akkor is megvette volna, ha kiderül a csalás, mert a műszaki állapota nagyon is meggyőző volt. Kérdése mindössze annyi, hogy akkor mi is úgy gondoljuk-e, hogy a karbantartásokat ezen új információ alapján végeztesse-e el. Igen.

Nincs tökéletes gyilkosság

Bár nagyon sajnáljuk, hogy nem tudtunk fényt deríteni a csalásra, a dolog annyira bosszantott, hogy újra megnyitottam a kocsi aktáit és végignéztem a képeket. Elsősorban a szervizkönyvet, hiszen ennek utolsó bejegyzése 2016 december 16-án született, 124.123 km-nél.

Ha ezt a bejegyzést összevetjük a már ismert 2017 novemberi 188 ezer kilométerrel, már kezdhetünk gyanakodni, hiszen 9 hónap alatt majdnem 64 ezer kilométert menni igen tetemes (havi 5.800; napi 200 km).

Végül a pecsétek tartalmát néztem meg. A Garage Depuy nevű, Saint Loubes-i szerviz valóban létezik, kb. 3 másodperc alatt megtaláltam a honlapjukat is. Bár francia tudásom kb. a „bonzsúr”-nál véget is ér, a „Contact” menüpont eléggé egyértelműnek tűnt.

Itt a szerviz telefonszáma 05 56 20 41 40, a szervizkönyvben olvasható kontakt pedig: 05 56 26 41 41. Persze, még véletlenül se lehessen felhívni, ezt kell legelőször megváltoztatni. Igazából csak két számot írtak át, éppen elég, hogy aki próbálkozna is ilyennel, az feladja azzal, hogy biztosan nem tudja megfelelő szintaktikával hívni a külföldi számot. (A biztonság kedvéért még az irányítószámba is tettek egy hibát, GARAGE helyett ARAGE szerepel és így tovább…)

A szervizkönyvről, az autóról és az alvázszámról készült fotókat megküldtem a francia szerviz e-mail címére, azzal a kérdéssel, hogy ők állították-e ki a szervizkönyvet, valóban járt-e náluk az autó. A levelet angolul írtam, a válasz nyilván franciául érkezett:

„Bonjour,

Le vehicule est inconnue dans notre base de donnees, et le tanpon n'est pas celui du garage .

Je pense que c'est un faux.

cdl F DUPUY”

Hát ebből megint csak a bonjour-t értettem, de a google fordító azonnal segített: a jármű nem szerepel az adatbázisukban és a pecsét sem tűnik úgy, hogy az övék lenne. Francios még egy tőmondattal zárja sorait: Szerintem hamis. (Egyébként a név alapján a tulajdonos-cégvezető válaszolt.)

És vége!

A kocsi tehát Franciaországban licitre került, honfitársaink megvásárolták. A 188 ezeres kijelzést 138 ezerre írták át, tehát 50.000 km-t fiatalítottak rajta. Ez után következhetett a francia nyelvű, nyilvánvalóan utángyártott, hamis és üres szervizkönyv értő kitöltése és az előre hamisított pecséttel való ellátása. Még egy nagytakarítás, egy teljes polírozás és a prémium érzet azonnal helyreáll, mehet is a netre 3.290.000,- Ft-ért.

De komolyan? 50 ezer km-t tekertet rajta, minek?

Én már csak azt nem értem, hogy ha már ilyen energiákat fektettek a csalásba, akkor miért álltak meg ennyinél, ennek mi értelme volt? 138, vagy 188 majdnem mindegy. (Trollok előre!) Még a valós futás is a lélektani 200 ezer km alatt volt.

Mi ebből a tanulság?

Országunkat továbbra is használt nyugati autók tízezrei lepik el. Bár idéntől ezekre is kötelező az eredetvizsgálat, ennek alapján soha nem fogunk érdemi információkhoz jutni ezekről az autókról, hiszen az alvázszám és a motorszám eredeti rajtuk.

Ha import autót szeretnénk vásárolni, akkor a teljes körű állapotfelmérésen túl minden lehetséges forrásból próbáljunk információt szerezni az autóról. Más választásunk nekünk sincsen, ezért szolgáltatásaink között hamarosan elérhető lesz a korábbi adatokat tartalmazó lekérdezés is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....