Mesél a szakértő – Nesze neked német import (folytatás) | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Nesze neked német import (folytatás)

2016.08.22.

BMW 320d – E46: egy vágyálom (egyelőre) porrá törve

Mi van a kasztival?

Egy használt autó teljes körű helyszíni átvizsgálásából nem maradhat ki a kocsi korábbi károsodásai után való kutakodás. Ennek két fő eszköze van. Az egyik a festékréteg vastagságmérő készülék, a másik pedig a látás nagyszerű képessége.

Amit a műszerrel mérni tudunk az a fém elemeken lévő festék vastagsága. Ennek alapján a szemlelapunkon be kellett karikáznunk mindkét hátsó sárvédőt és ajtót, valamint a csomagtér fedelet. A gyári 130-140 mikrométeres vastagsági értékek helyett ezeken az elemeken 180-300 mikron közötti értékek adódtak, amelyek alapján nem lehetett azt mondani: ezt a kocsit nagyon összecsukták korábban.

Kb. ott van hegesztve, ahol a villanyvezeték tükörképe látható az oszlopon

Az oszlopok és küszöbök mérése is nagyon fontos. Ennek alapján dől el, hogy egy korábbi sérülés meddig hatolt be a járműbe. A mérések azt mutatták, hogy a jobboldali C-oszlop és alsó folytatása, a küszöb hátsó része már javítva volt.

A gyanú árnyékában

Kollégám a vizsgálatot mindig a diagnosztikával kezdi, mert ez adott esetben elég sokáig elhúzódhat és amíg a gép gondolkozik, dolgozik, addig mi tudunk mással haladni a vizsgálatban. A diagnoszizálás idejére laptopot általában a csomagtartóba tesszük, azon egyszerű oknál fogva, hogy itt árnyékot kap a képernyő, így látunk is valamit az egészből.

Mielőtt a csomagtartó fenékkárpitjára tette volna a gépet, kíváncsiságból felemelte a szövetlapot és azonnal odahívott. Az immár láthatóvá vált fenéklemezen kerek perec ott figyeltek a kézi hegesztés nyomai. Meg kell hagyni, tisztességesen le volt pasztázva minden varrat, így a rozsdának sokkal kevesebb esélye marad a támadásra.

Jól kivehetőek a kézi hegesztés nyomai a fenéklemezen

Tehát ezzel a tudással felvértezve kicsit elidőztem a rétegmérővel a jobboldali C-oszlop külső részén. Egyértelműen kimérhető volt az a majdnem vízszintes vonal, ahol hegesztési varrat fut a festés alatt, mert a jellemző 3-4 százas értékekről ebben a csíkban 1000-1300 mikronra ugrott fel a műszer.

Nézzük csak meg jobban, mi történt

Az autók a legtöbb esetben egy irányból kapnak impulzust egy baleset során. Ez lehet tisztán eleje, vagy hátulja, ha nem ez, akkor valamelyik sarkára kapja az ütést. A jobb oszlopon mért adatok alapján és a fenéklemez javításait látva meghatározhatóvá vált, hogy ez a kocsi valami komolyabb pofonba szaladt bele (vagy a pofon szaladt neki – ha ennek így van értelme) a lényeg, hogy a jobb hátsó sarok jelentősen sérülhetett valamikor a múltban.

Egyenetlen, csúnya festés felül

A kicserélt karosszéria rész egyik vége már megvolt, és a kezdetek kezdetén láttuk, hogy hol húzódik a „törésvonal”. Annyi volt még hátra, hogy megkeressük, vajon a mekkora járműrészt illesztettek be egy másik E46-osból a jobb hátsó sarokba.

A csomagtér fedél jobboldali falcában (vagy hátsó vízvályú… értsd jól) ott figyelt a hullámos, viszonylag frissnek mondható fényezés. Ennek a nyomait kerestük alulról is, úgyhogy fejjel előre bementem a csomagtérbe, majd az égnek fordítottam tekintetem. A hegesztési nyomok gyönyörűen látszottak. Ugyanígy a csomagtér fenéklemezén is, egészen addig, amíg el nem jutottam a hátfal bal szélső oldaláig, a bal hátsó lámpa alatti részig.

Egyértelmű nyomok alul

A feltárások alapján a következő jellegrajzot készítettem a kocsiról, a piros rész véleményem szerint egy másik autóból érkezett.

Elnagyolva így kell elképzelni a cserélt részt

A javítók becsületére, komolyabb mérések nélkül azt kell, hogy mondjam, a lehetőségekhez mérten elég jó munkát végeztek. Minden ajtó záródott könnyen, a fényezés is nagyon szép lett, már ami kívülről látható.

Itt a cserélt rész vége

De nem mehetünk a probléma mellett „úgysem látszik” felkiáltással. Mert ezek a javítások jelentős műszaki értékcsökkenést okoznak. Nem csak az a baj, hogy tákolva volt az autó, hanem az is, hogy a gyári minőséget, korrózióvédelmet és nem utolsósorban a merevséget utólagos eszközökkel előállítani nem lehet. Isten óvjon mindenkit attól, hogy valakinek az élete éppen azon a megváltozott merevségi paraméteren múljon!

Mutatom közelebbről

A foglaló az nem előleg!

Nem szeretek jogi természetű kérdésekről beszélni egészen egyszerűen azért mert az nem én asztalom. De annyit azért tudok, és tudni kellene mindenkinek, hogy a foglaló és az előleg nem egymás szinonimái, hanem két hasonló dologra vonatkozó, de teljesen más jelentésű fogalom.

Elnézést minden jogász olvasómtól a nem szakszerű megfogalmazásért, de leegyszerűsítve a foglaló lényege az, hogy én az átadott pénzemmel saját részemre lefoglalom a kocsit. Az autó még nincs nálam, de a pénzen fenntartom a vásárlási opciómat, azaz másnak nem adhatják el a kocsit. A foglaló csak akkor jár vissza, ha mégis eladnák az autót - hogy ilyenkor mi van, abba most nem megyünk bele.

Ezzel szemben az előleg olyan összeg letétbe helyezése, amely az adás-vétel meghiúsulása esetén visszajár. Igaz, hogy ezzel nem garantálom, hogy ennek a meghiúsulásnak nem az lesz az oka, hogy jön egy vevő és elviszi az orrom elől az autót.

Ügyfelünk a vizsgálatot megelőző hétvégén lefoglalózta a kocsit…

Én elmentem a vásárba félpénzzel

Miután elkészült a vizsgálatról a tanúsítványunk, ügyfelünk érthető módon úgy döntött, hogy lemond vételi jogáról. Annyit jelzett nekem telefonon, hogy amikor a fentiekkel megindokolta döntését, az eladó minket akart azonnal felhívni, hogy mégis miket írunk mi le a kocsijáról. A telefonszámunk fent van az interneten, a mai napig még nem telefonált.

Nagyon sajnáltam a megbízónkat, mert nagyon úgy festett a dolog, hogy 130 ezer forintja ment a levesbe. A történet vége az lett, hogy a foglaló felét visszakapta az eladótól és így jut is, marad is alapon mindenkinek legalább az egyik szeme nevetett.

A történtek után elhatároztam, hogy ezt a tanulságos sztorit mindenképpen megírom a Mesél a szakértő rovat olvasóinak. Nos, ennek az autónak a legvalószínűbb története, hogy törötten hozták be Németországból, és itthon javították ki. Nagyon jól tudják, hogy a boyracer fiatal korosztály mennyire harap ezekre a kocsikra, és biztosak benne, hogy el fogják tudni adni, pláne, hogy az árral a találati lista elejére tudnak kerülni. Talán nem véletlen, hogy ugyanilyen paraméterekkel rendelkező autót 1.95 milliós irányáron is kínálnak a neten…

És hogy mi ebből a tanulság?

Az egyik feltétlenül az, hogy mielőtt bármilyen jogalapon pénz adnánk át egy autóra, minden irányból járjuk körbe az adás-vételt. Legyen az jogi, vagy műszaki oldal, igyekezzünk a saját kockázatunkat a minimálisra csökkenteni. Fiatal ügyfelünk a műszaki oldalt rendben letudta egy átvizsgáltatással, most már azonban biztos vagyok benne, hogy ezután a jogi fogalmakkal is tisztában lesz.

Csaba a vizsgálat után ezekkel a szavakkal írt e-mail-t, amit ezúton is köszönünk:

„Kedves András!

Köszönöm szépen a tanúsítványt és a lelkiismeretes munkátokat. 10000%-ig meg vagyok elégedve a vizsgálattal, sajnálom, hogy ilyen végeredményt hozott..

50% foglaló visszafizetésében állapodtunk meg, jó tanuló pénz volt :)

Ha legközelebb hasonló vizsgálatra lesz szükségem Ti lesztek az elsők, akiket fel fogok keresni.

Természetesen mindenkinek ajánlani fogom a kitűnő, becsülettel elvégzett szolgáltatást. Az utolsó forintig megérte, inkább ez, mint, hogy vettem volna egy roncsot.

Még egyszer köszönöm szépen!"

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..