szervíz

Mesél a szerviz – Trollok előre!

2016.11.11.

Két hónapja már, hogy próbáljuk bemutatni, miért kerül annyiba egy hivatalos szervizben való javítás amennyibe. Kapunk is hideget-meleget. Jöjjön most néhány reakció a netről, ami segít megérteni a közgondolkodást.

Nemrég indult új sorozatunk minden részében arra próbálunk meg rávilágítani, hogy a legális keretek között működő járműszervizek miért drágábbak egy nagyságrenddel azoknál a műhelyeknél, amelyek akarva-akaratlan szabályellenesen végzik tevékenységüket. Volt is már néhány tanulságos történetünk, mint például a múltkori Toyota Corolla Sport esete.

Az 5. melléklet: háromtucatnyi munkafolyamat

Ebben a sorozatban mindig felhívjuk a figyelmet arra, hogy a hatályos magyar jogszabályokban pontról pontra minden le van írva. Részletesen megtalálható, hogy egy járműfenntartó tevékenységet végző cég (értsd: autószerviz) műhelyében melyik javításhoz milyen mérések és vizsgálatok tartoznak, továbbá, hogy az elvégzett vizsgálattal kapcsolatban milyen adatokat kell kötelezően is közölni jegyzőkönyvön, vagy értékelőlapon. A melléklet címe:

A járműfenntartó szervezetek mérési, vizsgálati tevékenységének szabályzata

Mert ugye az mindenki számára magától értetődő, hogy egy autójavításnak nem szabad csak úgy nekiesni, a jelzett hibát előbb teljes körűen fel kell tárni, nehogy aztán sorban cserélgessük a kettőstömegű lendítőkereket, miközben a porlasztócsúcs okozza annak sorozatos tönkremenetelét. (Megtörtént eset…)

fekpad.jpg

Mérés görgős fékpadon

A mellékletben felsorolt eszközök egyenként is jelentős összeget képviselnek, de vannak köztük erősen milliós tételek is. A mérések elvégzésével elkerülhető, hogy az autónkon, az olykor csak tippelt meghibásodásokat javítgassák a mi kontónkra, ahelyett, hogy teljes hibafeltárást végeznének.

Mi az a troll?

Nem gondoltam volna, hogy ha így (Mi az a troll?) beírom a keresőbe, akkor kapok egy Wikipedia oldalt, ahol tökéletes definíciót találok rá, íme:

„A troll az internetes szlengben olyan személy megnevezése, aki provokatív, ingerlő módon, tárgyhoz nem tartozó üzenetekkel bombáz egy online közösséget (például internetes fórum, chat, blog, levelezőlista), vagy személyes hitbeli meggyőződését ellentmondást nem tűrő, pökhendi erőszakossággal sulykolja, azzal a konkrét szándékkal, hogy más felhasználókból heves reakciókat provokáljon ki, vagy más módon zavarja, lehetetlenítse el a témába vágó eszmecserét.”

 

otvenezres.jpg

A neten több helyen megtalálható az elképzelt új papírpénz - a pontos forrást nem sikerült kideríteni, de köszönet érte

Ötvenezres olajcsere

Legutóbbi Mesél a szakértő cikkünkben azt mertük állítani, hogy egy komolyan vehető szervizben, egy olajcsere és hozzá tartozó kiegészítő munkák (szűrők-, gyertyák cseréje stb.) elvégzése 50.000 Ft-tól indul. Hiába tettem hozzá, hogy nyilván nem csak az olaj ára van benne az összegben és persze nem az útszéli sufniműhelyekre gondolok, ahol Lajos bácsi jutányos áron cseréli az olajat (a régivel meg ki tudja mit kezd…), a járművizsgálatokról szóló Facebook oldalunkon szinte azonnal megjelentek a trollok és véleményüket természetesen nem rejtették véka alá.

Konkrétan leidiótáztak, de nem csak minket, hanem legnagyobb konkurenciánk is teljesen dilettánsnak lett kimondva. Semmi más nem tűnt fel adott részből csak az, hogy ÖTVENEZER!

olajcsere1.jpg

Ebben mi az ötvenezer?

Mindenki másképp csinálja

Az összeg, amit megneveztem tényleg csak nagyságrendi, tájékoztató közlés volt, lehet, hogy csak 35 ezer, de például az én kocsimon (igaz 7 liter olaj kell a motorjába) váltóolaj cserével és hozzávalókkal együtt 90 ezerbe került a legutóbbi időszakos szerviz. Kilencven és semmi nem lett a jobb a kocsin, csak megelőzzük a károsodást.

A fogyasztani vágyásunk természetes jelenség, erre épül a kapitalizmus, az emberi gyarlóság pedig szintén nem új keletű dolog. Mindenki autózni szeretne, de nem látjuk be, hogy autózás irgalmatlanul drága dolog. Bele sem gondolunk, hogy mitől „ötvenezer” a szerviz, csak sokalljuk, mert nincs annyi pénzünk. És akkor lobogtatjuk az „alkatrész-nagyker”-kártyánkat, hogy nekünk jár 30-50% kedvezmény, vagy lecsapunk a netes bazárok olajaira, és visszük mi az alkatrészeket Józsibá’hoz, aki számla és nyilván mindenféle garancia, vagy felelősségvállalás nélkül beépíti azokat. Így persze, hogy nem olyan drága! De például az innen onnan összevásárolt olaj biztosan az, ami a dobozára van írva, biztosan eredeti?

A küszöb sérülését igenis észre lehet venni

Legutóbbi teljes körű használt autó vizsgálati esettanulmányunkban öt olyan hibát részleteztünk, amit vagy nehéz észrevenni, vagy azonnali költséget jelent. Ebben az írásban emeltük az A6-os Audi sérült küszöbét. Kommentelőink ezt sem hagyták megjegyzés nélkül, azt mondták, hogy ez baromság, mert ilyen mértékű sérülést, vagy jelentős olajfolyást a motortérben mindenki észrevesz.

audi_kuszob.jpg

Az ominózus küszöb

Váltottunk néhány szót a hozzászólóval és kiderült, hogy szervizt vezet. Innen már nyilvánvaló volt, hogy nem az átlagos használt autó vásárlót képviseli, hanem olyan emberről van szó, aki napi rendszerességgel néz meg autókat. Válaszunkban próbáltuk körbeírni, hogy ne magából induljon ki, hanem azokból a vevőkből, aki az „új” autó gondolatától megrészegülve nézegeti a kiszemelt kocsit, és nemhogy a küszöb sérülését, de sokkal szembetűnőbb dolgokat sem vesz észre, mert a szerelem vak.

Ne etesd a trollt!

Fent hivatkozott Wikipedia leírás ezt az egy ellenszert javasolja a trollok támadásai ellen. Lehet, hogy hibát követünk el, amikor választ írunk ezekre a bejegyzésekre, de meg kell említeni így a vége felé azt is, hogy vannak olvasók, akik velünk értenek egyet.

hengerfej_tomites_csere.jpg

Hengerfej tömítés

Például egy vidéki autójavító felkapta a fejét, hogy 200 ezer forintos költséget írtunk egy hengerfej tömítés cseréhez. Azt kérdezte, hogy ezek pesti árak-e, mert akkor ők ott vidéken nagyon el vannak maradva árszínvonalban. Hozzászólására egy másik olvasó reagált, aki tárgyilagosan leírta, hogy

„…sokan úgy vannak vele: ki a régi, be az új és kész is, gondolják, de ez nem igazán így van, a részletekbe nem merülök bele. Vázlatokban: nem árt a hengerfejet is szemügyre venni, legalább egy síkköszörülés erejéig. Aztán, mindent el kell takarítani a közvetlen környezetében, ami nem két perc, vezérlést szét kell bontani, esetleg cserélni, folyadékok cseréje stb... Az már tényleg csak apróság, nem mindegy hogy egy Kispolskin kell ezt megtenni, vagy egy W12-es Audin, két szélsőséget említettem ugyan, de remélem érezni a különbséget, mitől, mi, mennyibe kerülhet. Mindkettővel találkoztam személyesen is.”

A lényegénél ragadta meg a kérdést a kommentelő. Az autójavítás legfontosabb ismérve a körültekintő, a rendszer működését figyelembe vevő beavatkozás, nem pedig a tüneti kezelés, ami ideig-óráig orvosolja csak a problémát.

Mitsubishi_marka.jpg

Az idősebb autók részére sok márkaszerviz kínál akciókat

A minőségi szervizek hozzáállása mára nagyban megváltozott. Egyszerűen nem érdekük a „lehúzás” hiszen minden történet azonnal szárnyra kaphat és az internet segítségével egy perc alatt telekürtölik az országot és akkor ugrottak az ügyfelek. Környezetemben nem egy színvonalas szerviz már arról „panaszkodik”, hogy 10-15 nap a minimum, amit várni kell, hogy bejusson egy-egy autó. Lehet, hogy ez nem véletlen… Ha csak egy embert is sikerült szemléletváltásra bírni cikkeinkkel, akkor már nem dolgoztunk hiába, és lassacskán jobb minőségű lesz a hazai autóflotta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....