Mesél a TAXI

Mesél a TAXI! – Popovics András

2014.05.08.

Egy különleges taxisofőr, aki már nem is annyira taxisofőr

Még jóval a Mesél a Taxi sorozat ötletét megelőzően egyik éjszaka taxit hívtam, hogy hazamenjek. Megérkezett az autó, beszálltam és indultunk is. A műszerfalra egy nagyképernyős tablet volt erősítve, de azon nem a navigáció futott, hanem a régi Budapestet ábrázoló képek voltak láthatóak egymás után. Hamar kiderült, hogy alkalmi sofőröm szenvedélyes főváros rajongó, de nem csak szereti a várost, hanem ápolja is annak történelmét. A megbeszélt helyszínen percre pontosan jelent meg, ez sem lehet véletlen, mint ahogyan a helyszínválasztás sem volt az, de ne szaladjunk ennyire előre.

NÉVJEGY

Senki sem taxisnak születik

Múlt heti riportalanyommal meglepő hasonlóságot mutatnak a korai esztendők. András tősgyökeres VIII. kerületi lakos. Ott született, oda járt gimnáziumba és a mai napig is ott lakik. A főiskola nem nyerte el a tetszését, inkább az ELTE TTK-ra iratkozott be. Egy elbukott vizsga után ettől elment a kedve – ma már látja: sértődés helyett többet kellett volna tanulni. Volt, ahogy volt, András dolgozni kezdett. 1975-től teherautó sofőr lett. Nagy kedvvel említi fel egyik kedvenc régi magyar filmemet, Zsombolyai János Kenguru című alkotását, amely akkoriban sok fiatal fiút terelt a gépkocsivezetés, mint szakma irányába. Ezen kívül egyik barátja akkor már szakmabeli volt, és csak jókat mesélt erről az életről.

Gálffy László színművész, mint Kenguru 1975-ben (ZIL-t vezetve az áhított Volvo helyett)

Benzines ZIL-el járt, amelynek 45 literes fogyasztása volt. Hát igen, a V8, az V8, és akár 120-al is ment a dömper. András meg is említette, hogy a rendőrök is csak a piros lámpánál érték utol…

A teherautót az anyagbeszerzés váltotta a kerületi Ingatlankezelő Vállalatnál (IKV), amely már előreléptetésnek számított. Bár a cégnél jól is érezte magát, jól is keresett, egy idő után új kihívások felé fordult.

28 évesen alapított családot, gyakorlatilag ekkor lett taxis. A várost már remekül ismerte, mert édesapjától kapott Verhovina kismotorján András bejárta Budapestet. A motor amúgy a Riga egy továbbfejlesztett változata volt, ezen már nem volt laza a lánc.  Egy ideig párhuzamosan ment az anyagbeszerzés és a taxizás, majd előbbi idővel kikopott.

…egy trabantom volt és azt valahogyan, ráfizetéssel sikerült elcserélnem egy gyönyörű szép ezerötös piros zsigulira…

24 éve egy csapatban

1990-től dolgozik a City csapatában. Kezdetben délutános, estés műszakot vállalt, de az idők során ez lassacskán átalakult éjszakai műszakká. András véleménye szerint ez az az időszak, amikor a legtöbb fuvart lehet teljesíteni. Minden este 6-kor áll ki autójával és éjjel egyig fuvaroz.

Elmaradhatatlan klasszikus póz

Este hattól nyolcig a munkából valamiért hazasietők, illetve később a színházlátogatók , illetve „bedobunk egy sört” típusú szórakozók kérnek autót. Éjjel egyig pedig főképpen a mulatozók taxiznak.

A lottónyeremény

Édesapjának négyese volt a lottón, András búcsút vett a Zsigulitól és valamiért a Wartburg mellett döntött. A rendszerváltás után azonban gyakorlatilag kimondták a kétüzemű autók halálos ítéletét. Ekkor egy Opel Ascona (B) következett, majd a keserű emlékű Opel Omegát említi, ami a komplett motorgenerált követő második héten végleg megadta magát. Ekkor vette első Octavia-ját. Az 1.6-os benzines gép szeretnivaló kis járgány volt, 5 évet szolgált András alatt. Mostani autóját 10 éve hajtja.

A társ

A Skoda Octavia 1.9 TD típusú taxi egy évtized alatt több mint 450 ezer kilométert tett meg, természetesen nagy részét a fővárosban. Az új rendelet miatt hamarosan búcsúzni kényszerül tőle, de eladni nem tervezi, megbízhatósága miatt szeretné a családban tartani.

Társak

András autója is minden törődést megkap. Az Octavia futóművét dicséri a legjobban gazdája. A kopó-forgó alkatrészek, illetve a motorolaj és a szűrők cseréjén kívül szinte semmilyen nagyobb javításra nem kellett vinni a Skodát. Aktuális problémaként a hűtőfolyadék szivárgását említi. Mint minden autósnak, András fejében is az elképzelhető legrosszabb lehetőség, a hengerfej meghibásodás merült fel. Szerencsére hamar kiderült, hogy nem erről van szó, csupán a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályának egyik csőcsonkja fáradt el. A tartály cseréjével meg is oldódott a probléma.

Simán meglesz a félmillió km

A manuális váltós autók rákfenéjét most sem tudtuk megkerülni. A gyári kettős tömegű lendítőkerék 200.000 km-nél szállt el, az új alkatrész beszerelésére viszont éppen rosszkor került sor. A karácsonyi ünnepek előtt jártunk és a saját szerviz nem ért rá. Egy sokkal drágább szervizbe kellett vinni az autót, de ha egy taxis az ünnepek alatt nem dolgozik – na, az lett volna csak az igazán drága mulattság…

A karosszéria masszivitásáról ódákat zengett: Hátulról egy Renault ütközött az autójának. A tükörből a vétkes fél autója döbbenetes látványt nyújtott, gyakorlatilag nem volt eleje. Kiszállt és várta a katasztrófaélményt saját autóján. Csodálkozva vette tudomásul, hogy szinte semmi baja nem esett a vészhárítónak. Véleménye szerint ez a lökhárító mögött található csillapító elemeknek is köszönhető. Egyébként András nem tud felidézni 30 éves taxis múltjából olyan esetet, amikor sajáthibás balesete lett volna.

Itt-ott kopott már, de jól bírja a kiképzést

Kérdésemre, hogy mi lesz a következő autó, hezitálás nélkül kapom a választ: Az új Octavia. Azon még gondolkodik, hogy melyik motorfajtát válassza, hiszen taxiként 2018-tól már csak az EURO5 besorolású járművek működhetnek. Döntését nagyban befolyásolja másik vállalkozásának sikeressége is.

Ilyen is volt Budapest

A város iránti rajongása nem szimpla érdeklődés, hanem informatikus fiával (szintén András) együttműködve létrehozták az Ilyen is volt Budapest című weblapot, amelyen tematizálva, több ezernyi kép és a hozzájuk kapcsolódó információk találhatók meg. A régi fotók gyűjtését maga kezdte el, ma már ismerősök, utasok és kollégák küldik neki tucatszám a leveleket.

A bevezetőben említett táblagép sem véletlenül van felszerelve. Az utóbbi jelentősebb fejlesztés eredményeképpen a gépen futó program ma már úgy működik, hogy a GPS jelek alapján jelenít meg képeket a taxi utasai számára. Az ablakon kinézve látható a mai város, a képernyő segítségével pedig megjelenik a táj korabeli kinézete. A program ötlete fiától származik.

A Népligeti helyszín több ok miatt is fontos részét képezi András életének. Egyrészt a sport miatt, ugyanis a focizás mellett a ligetben fut rendszeresen, másrészt ide járt gimnáziumba, harmadrészt itt található egy szobor, amelynek történetét olyan kedvvel és átéléssel mesélte, mintha csak Ő maga készítette volna a műalkotást.

A program a közelben lévő nevezetességekről vetít archív képeket az utasoknak: a képernyőn és a háttérben ugyanaz az épület

Tinódi Lantos Sebestyén egészalakos szobra 1907-től 1955-ig állt az akkori Nemzeti Színház előtt. Ez a tér 1918-ban kapta a Blaha Luzja tér nevet, majd 1926-ban itt adták át a Corvin Áruházat.  A metróépítés során a teret átalakították, a szobor átkerült a Népligetbe. Honlapján éppen ma tervez közzétenni egy olyan archív felvételt, amelyen a szobor eredeti helyén látható. Megtudom azt is, hogy igazi ritkaságnak számít az ilyen felvétel. Megkér, hogy készítsünk egy fotót, ahogyan a talapzaton ül.

Éppen Tinódi szobráról készül egy fotó megjelentetésére

Egy bónusz sztori

Mikor érdekes taxis történetek iránt érdeklődtem, rövid, de annál frappánsabb sztorik követték egymást.

Belváros, a rendelés a Szent István körútra szólt. Az érkező idős hölgy beszállt, András megkérdezte, hová viheti.

Hát maga a taxis, ezt magának kell tudni!

Eltartott egy darabig, amíg Andrásnak leesett a tantusz, hogy valami nincsen rendben a nénivel, végül a család érkezett a néniért, aki természetesen nem is akart sehová sem utazni...

A másik történet három nagydarab, kigyúrt utasához kapcsolódik. A történet előtt megemlíti, hogy sokáig komolyan foglalkozott testépítéssel. A legnagyobb termetű utas marad a kocsiban, de fizetni valamiért ő sem akart. Egy hirtelen mozdulattal még a kiszállás előtt megragadta utasa karját, hogy nyomatékosítsa: valakinek fizetni is kell. Ő lepődött meg a legjobban, hogy a nálánál kétszer nagyobb utasa megszeppenve húzta elő a pénztárcáját.

Mindig az utolsó a legjobb

Két férfi, egy nő kombinációban szálltak be utasai. Hátra egy párocska, előre egy fiatal srác, akiről hamar kiderült, hogy inkább a fiúkat szereti. Ezt egy-két gyengéd mozdulattal András tudomására is hozta, amire egy határozott felszólítás volt a válasz. Ami ezután következett, azon végül az egész autó nevetett: :)

Jujj, de durva vagy mucikám!

A fotózás után búcsút intettünk egymásnak, és pontban 6 órakor András megkötötte a nyakkendőjét és szolgálatba állt. Köszönjük a riportot, további balesetmentes munkát kívánunk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.07.19
Nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket az elektromos autók elterjesztésére kitalált állami....
2018.07.19
A brit Towing Car of the Year díjátadón kategóriaelsőnek választották meg a Peugeot új generációs....
2018.07.19
A városi terepjárók iránti erős keresletnek köszönhetően jelentősen növelte forgalmát és nyereségét....
2018.07.19
Az Autós Nagykoalíció támogatásával a kocsi Kocsitoló Fesztivál keretében idén is megrendezték a....
2018.07.19
Kétszeres Európa bajnok, hatszoros magyar bajnok vendége lesz pénteken Gyöngyösnek. Kiss Norbi....
2018.07.19
Mintegy 164 ezer gépkocsiját adta át ügyfeleinek június folyamán az AUDI AG, értékesítése így 3,8....
2018.07.19
A J. D. Power idei jármű-megbízhatósági felmérésén (VDS) egy megismételt kategóriagyőzelem mellett....
2018.07.19
2018. július 9-től Várkonyi Zsolt (42) tölti be a BMW Group Magyarország vevőszolgálati igazgatói....
2018.07.19
Hogy megfeleljen az egyre sokszínűbbé váló elvárásoknak és életstílusoknak a Nissan Motor Co., Ltd....
2018.07.18
A Peugeot 2008 és az Opel Crossland X testvéreként valami újat, valami megfoghatót kellett mutatnia....