kereskedelem

MGE-értékelés 2013. első hét hónapjáról

2013.08.01.

Az év eleji – 2012-höz képest – jelentõs visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott július végéig, vagyis éves összehasonlításban a piac csökkenése megszûnt és várhatóan az év második felére az elõre jelzett kismértékû 8-10% növekedés meg fog valósulni.

A személygépjármû forgalomba helyezés

Az év eleji – 2012-höz képest – jelentõs visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott július végéig, vagyis éves összehasonlításban a piac csökkenése megszûnt és várhatóan az év második felére az elõre jelzett kismértékû 8-10% növekedés meg fog valósulni. Az összehasonlítás alapja a tavalyi év azonos idõszaka azonos bázison, azaz a forgalomba helyezési darabszámok alapján. Tehát a szerény növekedést minden mutató figyelembe vételével is reálisnak látjuk. Továbbra is azt gondoljuk azonban, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához legalább havi 7000 új személyautó forgalomba helyezése szükséges és e mellett a szervizek kapacitásának jobb kihasználtsága. A jelenlegi és a prognosztizált növekedési elõrejelzések valóra válása esetén is még évekre elhúzódó értékesítési válság várható.

A tények a DataHouse Kft. adatai alapján Tárgyhó    db/% 2012 évhez viszonyítva db/%
Személygépjármû forgalomba helyezések 5039 / 12,6% 32207 / -0,2%
Kishaszon jármû forgalomba helyezések 891 / -4,5% 5545 / -12,2%
Motorkerékpár forgalomba helyezések 291 / 33,5% 1430 / 10,4%
Nagyhaszon jármû forgalomba helyezések 381 / -3,1% 2416 / -3,3%

A kishaszon jármûvek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvõ értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon jármûvek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentõs elõrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott. A kishaszon jármûvek területén a havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minõségi színvonalát fenn tudná tartani, ettõl is igen messze és egyre messzebb vagyunk.

A nagyhaszon jármûvek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentõs elõrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentõsebb növekedés után májusban jelentõsen kompenzált. A korábbi elõrejelzésünkben kismértékû visszaesést jeleztünk, amely mostanra 3,3%-os csökkenést mutat.

A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerûrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetõk „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentõs forgalomnövekedést ez a lehetõség sem motiválta. Az elsõ félév tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 10% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát.

Általánosságban: elmondhatjuk, hogy 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedõi és szervizkapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenû és rossz szerkezetû (a céges piac jelentõsen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsõsorban a feketegazdaság szereplõi kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentõs negatív hatással van.

Az MGE törekvései: jelentõs erõfeszítéseket tett és tesz annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlõdjön, a feketegazdaság visszaszoruljon. E munkában együttmûködünk az Autós Nagykoalícióval.

Fõ célunk, hogy a márkaszervizek kihasználtságát növeljük, ennek megfelelõen készítünk elõ javaslatokat a döntéshozók részére. A szerviz ágazat esetében a fõ gond a feketegazdaság fokozódó elburjánzása, amely ellen hatékonyan kívánunk fellépni és a hatóságokat is ebbe az irányba motiválni.
A mobilitással kapcsolatosan tudomásul kell venni, hogy a jármûvek beszerzése, fenntartása és használata a szabadság és felelõsség kettõsség mentén pénzbe kerül, így azok a megoldások, amelyeket sokan a feketegazdaság fokozottabb használatában látnak üdvözítõnek, teljes tévutat jelentenek.

Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
A kimondottan elektromos buszokhoz tervezett e-SMART City AU56, elnyerte a legrangosabb elismerést....
2024.05.20
Az Automobili Lamborghini hivatalosan is megnyitott egy új bemutatótermet Stockholmban: Svédország....
2024.05.20
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.05.20
Még az elektromos ID modellek sportváltozataihoz vezette be a GTX jelölést a Volkswagen, azonban....
2024.05.20
A Li Auto kínai elektromosjármű-gyártó negyedéves bevétele nőtt, profitja csökkent. ..
2024.05.20
A Datahouse adatai szerint 2024 első négy hónapjában 50 ezer 326 új személygépkocsit és....
2024.05.20
Egyes járműveknél fejtörést okozhat, hogy kell-e rájuk kötelező vagy sem, de ilyenkor jön az....
2024.05.20
Segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették a....
2024.05.20
Nagy Norbert újabb győzelmet aratott a hegyi Európa-bajnokság 5-ös kategóriájában: a címvédő....
2024.05.20
Ismét elindult vasárnap Texasból a Blue Origin űrturistákat szállító kapszulája. ..