Hyundai

Mi az a csebol?

2013.11.02.

Ami jó a cseboloknak, az jó Dél-Koreának – szokták mondani az amerikai General Motors mintájára. A csebol (chaebol) a dél-koreai államkapitalizmus sajátos terméke: olyan családi irányítású konglomerátum, amely átláthatatlan kereszttulajdonlásokkal vállalatok, üzletágak sorát tartja ellenőrzése alatt, ugyanakkor e cégklánok szorosan összefonódnak az állam politikai-gazdasági intézményeivel is.

Szerző: Heimer György

A csebolok kulcsszerepet játszottak dél-korai „kis tigris felnevelésben”, vagyis a gazdaság modernizálásában. Amikor a múlt század hatvanas éveiben Pak Csong-hi tábornok katonai diktatúrája, majd az őt követő autoriter polgári kormányzatok sora – mellesleg amerikai bábáskodással és tőkével –kiemelték Dél-Koreát a feneketlen, félfeudális nyomorból, majd alig fél emberöltő alatt modern ipari állammá tette, a csebolokra bízta a nagy szerkezet-átalakító programokat, s ehhez sokféle támogatást, pénzügyi apanázst nyújtott.

A mintegy félszáz csebol ma is ellenőrzése alatt tartja az ipari termelés szinte valamennyi szintjét, közülük soknak a világgazdasági befolyása is jelentős – írja Faludi Péter Korea-szakértő orientalista a Kül-Világ című folyóiratban. A 1997-es ázsiai pénzügyi válság nyomán egy sor, fölös kapacitásokat kiépítő csebol ment csődbe (a Daewoo autógyár például minden idők legnagyobb cégadósságát, 80 milliárd dollárt hagyott hátra). A kormányzat ezután csökkentette a cseboloknak nyújtott kedvezményeket, néhányukat „önfeldarabolásra” kényszerített, s megpróbálta megnyirbálni hatalmukat. Ám ennek ellenére nincs még egy olyan fejlett ipari ország, ahol maroknyi kézben ennyire koncentrált lenne a gazdasági erő – jegyzi meg a londoni The Economist. Az ország elsőszámú csebolja, a több mint 130 ezer főt foglalkoztató Samsung csoport a dél-koreai export egyötödét képviseli. A dél-koreai utakon közlekedő autókból minden harmadik a Hyundai-Kia, a második legnagyobb monopólium márkáját hordja.

Napjainkban a dél-koreai közvélemény kiábrándultan, mindinkább rosszallóan ítéli meg a csebolok tevékenységét. Bírálják őket, hogy monopolizálják a piacot, megfojtják a hatalmukat veszélyeztető beszállítókat, elszívják a levegőt a kisvállalkozásoktól, ráadásul cégvezetőik személyes vagyona mérhetetlen a dél-koreai átlagpolgárokéhoz képest. Az ellenszenvet nem kis mértékben fokozta, hogy az évek során számos csebolfőnökről kiderült, hogy lopott, csalt, vesztegetett. Így történt ez a Hyundai első emberével, Csung Mong-kooval, akit 2007-ben sikkasztás vádjával 3 év börtönre ítéltek, de úgymond a gazdaság felvirágoztatásban szerzett elévülhetetlen exportérdemeire tekintettel végül is kegyelmet kapott.

Megjelent a Figyelő c. hetilapban, a szerző hozzájárulásával közöljük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....
2025.12.16
Az ukrán hadsereg folyamatosan fejleszti védelmi- és támadó képességeit, és ezzel összefüggésben....
2025.12.16
A vadonatúj Mazda CX-5 új korszakot nyit a márka életében: az első modell, amely megkapja a Mazda E....
2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....
2025.12.16
Újabb téli tanácsokat adott a Magyar Gumiabroncs Szövetség a téli autózással, valamint a járművek....