szervizelés

Mi kerül ezen ennyibe? 2. rész

2018.06.09.

Ezt a kérdést feltehetik a vásárlók már akkor is, amikor új autót vesznek. Igen, tulajdonképpen mi is kerül ennyibe?

Nézzük meg az autót most ebből a szempontból. Legegyszerűbb, és talán a legjobban látható a változás a világításnál. Emlékszem, a Trabantos korszakban egy univerzális, sok autóban, motorkerékpárban használt egyszerű fényszóró (a paraboloid tükör és az üveg – mert akkor még az volt) 90 Ft volt. A 70-es évek közepén az akkori havi fixemből majdnem 26 ilyet tudtam volna venni. (figyelem: fényszóróbetét izzó nélkül!) Ez H4-es halogénizzóval működött, és ha beállítottam teljes terheléshez (mert úgy kellett), akkor ha egyedül mentem, nem sokat láttam vele, mert rövid volt a fénykéve. Ezen sokan úgy segítettek, hogy feljebb csavarták, akkor viszont ha beült a család, vakított rendesen. Nagy előrelépés volt, amikor megjelent a kétállású fényszóró, amit álló helyzetben, kívülről lehetett átállítani.

 

Skoda Rapid halogén fényszóró

Ma is van halogén fényszórós autó, csak most már számítógéppel tervezik a tükröt, és a súlycsökkentés jegyében műanyag a búra. Ettől egy kicsit jobban világít, de meg is vakul vagy eltörik, és akkor cserélni kell. Mai ára: 62.500.- Ft (Skoda Rapid 2006)

Ha okosba cserélik, értsd: utángyártottat vesznek, akkor érdekes a helyzet. Én sem akartam elhinni, de a saját autómon tapasztaltam a következőt. Az egyik oldali fényszórót kellett cserélni, és megvettem az utángyártottat fele áron. Aztán egyszer belenéztem a szemébe elölről, és csodálkoztam. Az egyik oldali fényszóró már mintha kezdett volna vakulni, és gyengébben világított. Gondoltam, akkor cserélnem kell, mert már gyengül az öreg. De az új utángyártott volt a gyengébb! Azt kellett cserélni gyárira!

Ha projektoros a fényszórónk, akkor az ára már más régiókban tanyázik, pedig ehhez még szerelhetnek H7-es halogén izzót is. Ha pedig xenonizzós, akkor már gyűjteni kell a cseréhez. Ára: 348.000.-Ft (Skoda Octavia 2016 de izzó nélkül!)

Skoda Octavia bi-xenon fényszóró

És itt belép egy újabb költségnövelő tényező. A 35 W teljesítményű xenonokhoz már automata vetítésitávolság-állítót szerelnek, ami azt jelenti, hogy a fényszóró beállításához járműdiagnosztikai készülék kell. Ezt aztán a számlán látjuk, és jön a kérdés: mi kerül ezen ennyibe? Mármint a rezsióradíj, ami a műhely felszereltségétől erősen függ. Arról nem beszélve, hogy a xenonizzó ára is jelentősen különbözik a halogéntól. (H4: 480.- Ft, D3S xenon: 47.000.- Ft)

És most itt a legújabb technika, a LED. Elvileg a LED fogyasztása sokkal kevesebb a halogénizzónál de a xenonnál is, azonban ne felejtsük el, hogy egy fényszóróba több is kell belőle. Egy úgynevezett full-LED (tehát minden világítási funkciót LED-ekkel megvalósító) fényszóróban 26 darabot találhatunk (VW Passat 2015: 370.000.- Ft elektronikával). De ez még nem minden! A mátrix-LED azt jelenti, hogy egy LED csak egy részét világítja meg az előttünk levő útnak, hiszen az elv az, hogy egyenként vezéreljük ezeket. Tehát több kell belőlük. A 2013-as A8-ban csak a távfényhez 25 LED-et használnak oldalanként, és az újabb modelleknél ez még több, mert finomítják a működést, jobban szabályozhatóvá teszik a fényelosztást. Egy ilyen fényszóró cseréjéhez kb. 1.400.000.- Ft-ot kell letennünk az asztalra (elektronikával).

Audi A8 mátrix-LED fényszóró

A 2018-as A8-hoz már rendelhetünk lézer-LED-es fényszórót. Ez a mátrix-LED továbbfejlesztése, de nem kell megijedni, nem a lézerfényt sugározza ki előre. A lézerrel fémsókat gerjesztenek, és azoknak a fényét vetíti a kocsi elé a fényszóró. De csak akkor, ha a fényszóró-asszisztens meggyőződött arról, hogy az autó előtt nincs másik jármű, se szemből, se hátulról, lakott területen kívül vagyunk, és a sebesség 60 km/ó fölött van. És akkor 600 métert bevilágít az előttünk lévő útszakaszból. Fantasztikus, nem? Az ára is… (1.700.000.- Ft /db)

Ráadásul minél drágább a fényszóró, annál bonyolultabb a beállítása. Erről már írtam az előzőekben, itt csak annyit, hogy milliókba kerül a beruházás a műhelynek, ha például mátrix-LED-es fényszórót akar kalibrálni…

Tehát akkor mi kerül ezen ennyibe, ha a csúcstechnikát megvenni, majd javítani kell? Talán az eddigiekből kiderül.

A felsorolt árak tájékoztató jellegűek.

Papp László

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.19
Mit tanuljon a gyerek, hogy 10 év múlva legyen munkája? ..
2018.06.19
Újra dobogós helyen végzett a 2018-as Kamion Európa-bajnokságon az OXXO Hungary Truck Racing Team.....
2018.06.19
Több mint 507 ezer gépkocsit hív vissza az Amerikai Egyesült Államokban a Kia Motors Corp. a....
2018.06.19
Darko Drljevic Montenegróból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.06.19
Több mint 246 millió eurót (körülbelül 80 milliárd forintot) biztosít az Európai Unió kohéziós....
2018.06.19
Oldtimer autókkal is készül szombatra, a 2018-as Múzeumok éjszakájára a Budapesti Történeti Múzeum....
2018.06.19
A BMW Group Magyarország márkanagykövete, Osvárt Andrea színésznő, modell és producer egy....
2018.06.19
Diákok ezrei készülnek, hogy új rekordokat állítsanak fel üzemanyaghatékony autóikkal a Shell Eco-....
2018.06.19
Eldőlt a hónapok óta húzódó kérdés: 2019-től a Red Bull már nem Renault motorokat használ.   ..
2018.06.19
Meglepődtek a hajdúböszörményi rendőrök, amikor a sztrádán megállítottak egy leállósávban közlekedő....