interjú

„A mi Pulink nem csak ugatja a Holdat, hanem jár is rajta” 4. rész

2018.03.09.

A Puli Space jelenleg parkolópályán van a Google XPRIZE versenyben, de a fejlesztések és a Holdra szállás előkészítése továbbra is gőzerővel folyik. Pacher Tiborral ezúttal a további esélyeket latolgatjuk.

Úgy tűnik, hogy nem egy klasszikus filmbeli motívum a Puli Space története, ahol minden jó, ha jó a vége. Ennek ellenére Tibor arcán nem látszik csalódottság, ahogy korábban is említette, nem a győztesnek járó összeg motiválja.

Dr. Pacher Tibor

B.A.: Hogyan tovább akkor?

P.T.: Jól lehet, most mi a Google XPRIZEből kiszálltunk, de természetesen a projekt megy tovább. Egyébként mi is, és az amerikai partnerünk, az Asrobotic is azt mondja, hogy ilyen határidővel nem lehet ezt megcsinálni. Mi drukkolunk a bent maradt csapatoknak, de elég kevés valós esélye van annak, hogy ők is abszolválni tudják a feladatot.

B.A.: Hogy látod, mikor léphet a Puli a Holdra?

P.T.: Mi úgy kalkuláljuk, hogy 2019-ben van erre reális esély.

B.A.: Lehet arról beszélni, hogy mennyibe kerül a projekt?

P.T.: Sokba, nagyon sokba. A számításaink szerint három évre elosztva évi 900 millió forintra lenne szükségünk. Ennek a kétharmada az útiköltség.

Számos helyen teszteltük...

B.A.: Valamilyen szinten én is a piacról élek, szerinted van ma Magyarországon olyan cég, aki ezt az összeget bevállalja?

P.T: Szerintem van, és szerintem pénz is van. Persze most lehetne hasonlítgatni. Véleményem szerint, akiknek még stratégiai szempontból is jó lehetne, az a MOL vagy az MVM, hogy csak kettőt említsek. De autós cégeknek is jó lehetne, számukra komoly reklámértéke lehetne a dolognak.

Egyre több magáncég tud résztvenni a tudományos munkákban

B.A.: Az Audi be is szállt!

P.T.: Igen, jóban vagyunk a német kollégákkal, náluk az Audi mellett a német Vodafone is beszállt. A Japánoknál pedig az egyik támogató a Suzuki.

B.A.: Miből él a vállalkozás?

P.T.: Vannak szponzoraink, de létrehoztunk egy támogatói platformot, az itt befolyó összeg fedezi a rezsinket.

B.A.: Magát az űrjárművet mennyire volt nehéz megépíteni?

P.T.: A nehézséget inkább a tömeg jelenti. Mi öt kilóval kalkulálunk, ebbe kell beleférnie mindennek. Számos tesztünk volt már, itthonról irányítottuk a Pulit például a marokkói sivatagban vagy Hawaii-n is.

Bízom abban, hogy a meglévő támogatóink mellé további cégek csatlakoznak

Hogy egy kicsit a vidámabb feléről is beszéljek, többször felvetődött bennünk is és az amerikai partnerünknél is, hogy mi lenne, ha a felvitt Holdjárókkal csinálnánk egy versenyt, akár önjáró, akár földről irányított módon. Egészen biztosan nagy durranás lenne. Olyannyira beleéltük magunkat ebbe a dologba, hogy elkezdtük egy földi verzió kidolgozását is. Vannak Holdhoz hasonló terepviszonyok akár itthon is, ahol ezt nagyon jól meg lehetne valósítani.

A Puli adottságait a Földön is szeretnénk kamatoztatni

B.A.: Azon túl, hogy a Puli Space program megvalósítása bizonyos mértékig bravúr, a kifejlesztésekor gondolkoztatok a föld hasznosításán is?

P.T. Hogyne! A mi védjegyünk a mobilitásunk. A Puli „botkerekeivel” szinte mindenhol el tudunk menni. Ezek éles helyzetekben letesztelt tények. Ezért például aknakeresésben nagy hasznát lehetne venni. Mi nem kiszedni akarjuk, hanem megtalálni és kvázi feltérképezni az adott területet. 2015-ben egy osztrák egyetemen készítettek egy tanulmányt, amiben világszinten 130 millió aknáról beszélnek, és a számuk nem csökken. Tehát itt bőven lehetne keresnivalónk.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.18
Tovább folytatódnak a már elkezdődött kerékpársportos fejlesztések a Nagykanizsa és a nyugati....
2018.06.18
Szivarfüst, oldtimerek, salsa - Utolsó látogatás az időcsapdába szorult Havannában. ..
2018.06.18
A szénszálgyártás még mindig túl költséges a tömegpiac számára. Ezen változtathat a ComCarbon....
2018.06.18
Szombaton és vasárnap rendezik a Red Bull Air Race műrepülő világbajnoki sorozat hagyományos,....
2018.06.18
Sok volt a személyi sérüléssel járó baleset a közutakon hétvégén - írja a police.hu ..
2018.06.18
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezen a héten folytatja az M1-es autópálya felújítását. Tatabánya és....
2018.06.18
Az utóbbi négy hónap legerősebb ütemével bővült Japán exportja májusban, jelentősen nőtt az autók,....
2018.06.18
Az orosz luxusautó-piac folyamatosan esik: 2018-ban, februárban 9, márciusban 11, áprilisban pedig....
2018.06.18
Kartal magasságában három személygépkocsi ütközött össze az autópálya főváros felé vezető oldalán....
2018.06.17
A tavalyi évek nagy sikerein felbuzdulva immáron három pavilonon került megrendezésre 2018....