interjú

„A mi Pulink nem csak ugatja a Holdat, hanem jár is rajta” 4. rész

2018.03.09.

A Puli Space jelenleg parkolópályán van a Google XPRIZE versenyben, de a fejlesztések és a Holdra szállás előkészítése továbbra is gőzerővel folyik. Pacher Tiborral ezúttal a további esélyeket latolgatjuk.

Úgy tűnik, hogy nem egy klasszikus filmbeli motívum a Puli Space története, ahol minden jó, ha jó a vége. Ennek ellenére Tibor arcán nem látszik csalódottság, ahogy korábban is említette, nem a győztesnek járó összeg motiválja.

Dr. Pacher Tibor

B.A.: Hogyan tovább akkor?

P.T.: Jól lehet, most mi a Google XPRIZEből kiszálltunk, de természetesen a projekt megy tovább. Egyébként mi is, és az amerikai partnerünk, az Asrobotic is azt mondja, hogy ilyen határidővel nem lehet ezt megcsinálni. Mi drukkolunk a bent maradt csapatoknak, de elég kevés valós esélye van annak, hogy ők is abszolválni tudják a feladatot.

B.A.: Hogy látod, mikor léphet a Puli a Holdra?

P.T.: Mi úgy kalkuláljuk, hogy 2019-ben van erre reális esély.

B.A.: Lehet arról beszélni, hogy mennyibe kerül a projekt?

P.T.: Sokba, nagyon sokba. A számításaink szerint három évre elosztva évi 900 millió forintra lenne szükségünk. Ennek a kétharmada az útiköltség.

Számos helyen teszteltük...

B.A.: Valamilyen szinten én is a piacról élek, szerinted van ma Magyarországon olyan cég, aki ezt az összeget bevállalja?

P.T: Szerintem van, és szerintem pénz is van. Persze most lehetne hasonlítgatni. Véleményem szerint, akiknek még stratégiai szempontból is jó lehetne, az a MOL vagy az MVM, hogy csak kettőt említsek. De autós cégeknek is jó lehetne, számukra komoly reklámértéke lehetne a dolognak.

Egyre több magáncég tud résztvenni a tudományos munkákban

B.A.: Az Audi be is szállt!

P.T.: Igen, jóban vagyunk a német kollégákkal, náluk az Audi mellett a német Vodafone is beszállt. A Japánoknál pedig az egyik támogató a Suzuki.

B.A.: Miből él a vállalkozás?

P.T.: Vannak szponzoraink, de létrehoztunk egy támogatói platformot, az itt befolyó összeg fedezi a rezsinket.

B.A.: Magát az űrjárművet mennyire volt nehéz megépíteni?

P.T.: A nehézséget inkább a tömeg jelenti. Mi öt kilóval kalkulálunk, ebbe kell beleférnie mindennek. Számos tesztünk volt már, itthonról irányítottuk a Pulit például a marokkói sivatagban vagy Hawaii-n is.

Bízom abban, hogy a meglévő támogatóink mellé további cégek csatlakoznak

Hogy egy kicsit a vidámabb feléről is beszéljek, többször felvetődött bennünk is és az amerikai partnerünknél is, hogy mi lenne, ha a felvitt Holdjárókkal csinálnánk egy versenyt, akár önjáró, akár földről irányított módon. Egészen biztosan nagy durranás lenne. Olyannyira beleéltük magunkat ebbe a dologba, hogy elkezdtük egy földi verzió kidolgozását is. Vannak Holdhoz hasonló terepviszonyok akár itthon is, ahol ezt nagyon jól meg lehetne valósítani.

A Puli adottságait a Földön is szeretnénk kamatoztatni

B.A.: Azon túl, hogy a Puli Space program megvalósítása bizonyos mértékig bravúr, a kifejlesztésekor gondolkoztatok a föld hasznosításán is?

P.T. Hogyne! A mi védjegyünk a mobilitásunk. A Puli „botkerekeivel” szinte mindenhol el tudunk menni. Ezek éles helyzetekben letesztelt tények. Ezért például aknakeresésben nagy hasznát lehetne venni. Mi nem kiszedni akarjuk, hanem megtalálni és kvázi feltérképezni az adott területet. 2015-ben egy osztrák egyetemen készítettek egy tanulmányt, amiben világszinten 130 millió aknáról beszélnek, és a számuk nem csökken. Tehát itt bőven lehetne keresnivalónk.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....