aerodinamika

Miben veri a Škoda a Ferrarit?

2022.04.10.

Hihetetlen, de van amiben a Fabia versenyképes a legendás F40-es sportkocsival.

Kiálló tükör helyett visszapillantó kamera, különleges keréktárcsa és fenéklemez, meg még sok apró finomítás. Olykor forma 1-es trükköket is bevetnek a szériaautók kedvezőbb légellenállásának kialakításában, mert sok kicsi részlettel lehet csökkenteni a fogyasztást, károsanyag-kibocsátást és a szélzajt, előbbiek olcsóbbá és tisztábbá, utóbbi komfortosabbá teszik az autózást.

1921-es Tropfenwagen                             Forrás: VW AG

Cseppautó

A légellenállás csökkentésével próbálkozó Edmund Elias Rumpler 1921-ben mutatta be Tropfenwagent, ami a világ első áramvonalas autója volt, cseppformájának köszönhető 0,28-as alaktényezője ma is jónak számít. A kocsi középére épített V6-os motorja 36 lóerős volt, a különleges formájú autó elméleti végsebessége elérte a 110 km/órát.

A Tropfenwagenből csak száz készült, ennél jóval népesebbek lettek követői, például az ID (isteni) Citroën.

Cápaforma

Vannak legendás rekorderek, ilyen például az 1955-ben bemutatott Citroën ID 19-es, melynek cW értéke 0,27, vagyis igazán kedvező légellenállású, ami megmutatkozott fogyasztásában és zajtalan utasterében is.

1955-ös Citroen ID 19-es karosszéria     Forrás: PSA 

Aerodinamika

A műfaj világszerte elismert zsenijének, Járay Pálnak (Paul Jaray, személyében magyar úttörője volt az aerodinamikának. Járay a bécsi Maschinenbauschulén végzett, majd a Prágai Műszaki Egyetemen dolgozott, 1913-tól katonai szolgálatát teljesítette Friedrichshafenben, a Luftschiffbau Zeppelinnél, ahol a a 24 éves mérnök a léghajók légellenállás-csökkentésén dolgozott.

Tervei alapján készült 1920-ban a világ legnagyobb szélcsatornája, melyben megalkotta az aerodinamikailag legkedvezőbb formájú léghajóalakot. Az elv lényege, hogy az elöl lekerekített, hátul kúpban végződő forgástestnél felére csökkenthető a légellenállás, ezt a tapasztalatát a közúti közlekedésben is hasznosította.

Léghajó után autó

A szélcsatorna vizsgálatok szerint a talaj közeli testek körül kialakuló áramlás jelentős mértékben eltér az ideálistól, ezért a léghajókhoz hasonlóan áramvonalasra cserélte egy hagyományos autó kocka formájú karosszériáját. Az elöl erősen lekerekített, hátul pedig hosszan elnyúló, legalul a talajjal párhuzamos sík felületű karosszéria, a döntött szélvédő, és a kerekeket is takaró burkolat jelentősen csökkentette a légellenállás, miközben azonos teljesítményű motorral nagyobb sebességet lehetett elérni.

Járay Pál által áramvonalasított karosszéria          Forrás: Dixi-Werke/BMW

Szabadalom

Járay Pál 1921 március 25-én nyújtotta be szabadalmát, melyet 1922-ben a Der Motorwagen című szaklapban publikált, a cikk címe: Stromlinienwagen, eine neue Form der Automobilkarosserie. A Ley gyár alvázára épített kísérleti modellel kampányautózott Friedrichshafen és Berlin között, így került 1923 nyarán a Berliner Illustrierte Zeitung címlapjára.

Ősszel az Eisenach-i Dixi-Werke (később BMW) Járay elvek alapján átépített egy 6 hengeres, 24 lóerős teljesítményű autót, mely megnyerte a 225 km-es Rund und Belzig versenyt. A Járay formájú autók légellenállása negyedével, fogyasztása harmadával csökkent, ezért egyre több gyár alkalmazta a cseppformát.

Škodás tényezők

Nagyot varázsoltak a cseh márka mágusai, hiszen nem csak kategóratársat, de jó néhány csúcsgépet is megvertek az aerodinamikai versenyben. Tették mindezt az alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás jegyében, miközben nem lett szűkösebb az utastér és a csomagtartó sem. A kategórián belül szokatlanul jó, az eddigi 0,325-ről 0,28-ra javított alaktényező titka a teljes alvázburkolat, a tetőszárny és még sok apró finomítás.

A családi széria modellek között a 2022-es Fabia 0,28 tényezője legalább annyira elismerésre méltó, mint az elektromos családtagjaié: az Enyaq Coupé iV alaposan rávert benzines kistesójára azzal, hogy cW értéke 0,23. A jóval nagyobb Kodiaq 0,31-es alaktényezője sem rossz, különösen annak fényében, hogy tágasságban és méretekben alaposan ráver a legendás Ferrari F40-re, aminek mutatója 0,34.

Csak érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a Formula 1-es autók alaktényezője 0,7, a NASA Atlas rakétáké 0,55.

Háttér

A VW konszernhez tartozó cseh márka eredménye mögött több mint háromezer CFD (Computational Fluid Dynamics) szimuláció és valós szélcsatorna teszt van. A negyedik generációs Fabia vizsgálati programjában 1:10-es és 1:4-es léptékű modellek, valamint valós méretű autók szerepeltek, ezek eredménye, hogy 25 százalékkal sikerült csökkenti az autó légellenállását, méghozzá úgy, hogy tágasabb és csendesebb lett a kompakt Škoda utastere.

1947-es Porsche teszt szélcsatornában     Forrás: VW AG

Tetthely

Fontosak a számítógépes szimulációk, de nem váltják ki a szélcsatornát, amit költséges megépíteni és üzemeltetni is. A világcégek, így VW AG sem szórja a pénzt, így a konszernhez tartozó valamennyi márkát kiszolgálja a hat éve százmillió eurós beruházással megépített 8800 négyzetméteres Wind Tunnel Efficiency Centert, melyben teljes méretű autók tesztelhetők akár 250 km/h-s áramlásban, mínusz 30 és plusz 60 fok között hőmérsékleten, 90 százalékos páratartalomban. Üzemmódjára jellemző, hogy 160 km/h áramlási sebességnél a zajszint maximum 65 dB.

A Honda új szélcsatornája Ohioban          Forrás: Honda NA

HALO csatorna

A Honda nyolcadmérföld (201 méter) hosszú és változtatható átmérőjű alagútjában akár 250 km/órás szelet is elő tud állítani a 8 méter átmérőjű, 12 lapátos, 5 megawatt teljesítményű ventilátora. Az alaphelyzetben 25 négyzetméternyi felület 18 négyzetméterre történő csökkentésével már 310 km/órára növelhető a szélsebesség. A Honda Automotive Laboratories of Ohio (HALO) különlegessége, hogy a vizsgált járművek mozgó padlón állnak, vagyis a kerekek és a jármű hasa alatti gumiszalagok is maximális tempóval haladnak, így nem csak a szemből érkező szél hatását lehet vizsgálni. A HALO aeroakusztikai vizsgálatokra is alkalmas, 502 külső és 52 belső mikrofonja egy óra alatt üzembe helyezhető.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....