Volkswagen AG

Miért jutott zsákutcába a Skoda a Tatával?

2017.08.26.

Kurta közleményben tudata minap a Skoda, hogy felfüggeszti üzleti tárgyalásait az indiai Tata iparvállalattal, s elállnak tervüktől, hogy közös erővel fejlesszenek ki egy olcsó négykerekűt, kifejezetten az indiai piacra. „A tervezett stratégiai szövetséget egyelőre nem szorgalmazzuk” – fogalmazott a cseh márka: „a két cég arra a következtetésére jutott, hogy a műszaki-gazdasági együttműködésben rejlő előnyöket ez idő szerint nem lehet a remélt módón megvalósítani”.

Az udvariasan nyakatekert mondatok mögött minden bizonnyal keserű csalódás húzódik – mondják az elemzők. A Volkswagen csoport ugyanis már hosszú évek óta próbálkozik, hogy megvesse lábát a Kína után legnépesebb ország, az 1,2 milliárd lakosú India autópiacán. Ellentétben Kínával – ahol a német óriás a legnagyobb gyártó – fájdalom, de az ázsiai szubkontinens járműpiacán csak egy törpe. Miközben 2010 és 2016 között a teljes indiai autóforgalom 24 százalékkal, közel 3 millió egységre növekedett, a VW tavalyi eladásai közel a felére estek, s alig több mint 66 ezer kocsijuk talált gazdára. A legfőbb magyarázat az alacsony fizetőképességben rejlik: döntően az egyszerű kivitelű, alacsony árfekvésű, 1,3 millió forint (5 ezer dollár) körül mozgó modellek iránt mutatkozik a kereslet. Ez még a VW-hez tartozó Skoda és Seat legolcsóbb típusainál is alacsonyabb. De nincs mit tenni. Ilyen árszintű igényekhez kell igazodni, ezért a VW a cégcsoport „mezítlábasát”, a Skodát állította csatasorba, hogy utat taposson az indiai piac meghódítására.

Az indiai piac listavezetői.

Közel sem valamilyen bejáratot modell-bevezetési kampányra van szükség. Az indiai autópiac már évek óta rohamléptekben bővül, olyannyira, hogy az elemzők szerint 2025-re, Kína és az USA után, India lehet a világ legnagyobb járműpiaca. Ennél fogva a VW – csakúgy, mint a többi rivális autógigász – tetemes beruházásokkal, helyi cégeket körül udvarolva lázasan próbálják megvetni lábukat a földrésznyi országban. Ráadásul az olcsó bérű helyi gyártás azzal kecsegtet, hogy az egyfajta ugródeszkaként szolgál majd a fejlődő világ autósainak globális megnyeréséhez. Így hát nem babra megy a játék, különösen a VW számára nem, amikor a cég nimbuszát a dízelgate keményen megtépázta. Mindezért a wolfsbrugi stratégák azzal bízták meg a Skodát, üsse nyélbe az üzletet az egyik legnagyobb indiai konglomerátummal, a Tata Motors óriásvállalattal (amely úgy mellékesen már a Jaguart is magáénak mondhatja). A még márciusban aláírt egyetértési memorandumban a Skoda és a Tata még lelkesen fogadkozott, hogy hosszú távú partneri kapcsolatukban közösen fejlesztenek járműveket Indiában a helyi és az exportpiacokra. A VW is arra sarkalta a Skoda tárgyalóit, hogy készítsenek olyan terveket, amelyek a Tata bázisán gyártanák majd a leendő közös jármű főegységeit, mindenekelőtt az alvázakat és a motorokat. Most azonban kiderült, hogy ez egyelőre nem életképes – tűnik ki a Reuter hírügynökség füleséből. A Tata AMP alváza a vártnál jóval nagyobb beruházást követel, ezért a Skoda a VW gyártmányt nyomta racionális megoldásként.

A Suzuki szerint számíthatnak rájuk. 

A piacra jutást bonyolítja, hogy a VW egyáltalán nincs egyedül, a gyorsan bővülő eladásokért gyilkos verseny folyik. A legnagyobb szállító a Suzuki nálunk is jól ismert helyi közös vállalata, a Maruti, amely egymaga az olcsó kisautók indiai piacának közel felét birtokolja. Ennél azonban még lényegesebb, hogy a Maruti teszi ki a Suzuki globális értékesítésének felét, amely mutatja, miért lehet a távoli India életbevágó. Néhány éve a VW ezért is kötött kooperációs szerződést a „mi autónk” gyártójával, de a kapcsolat éles jogi vitákkal válással végződött. Az indiai piac második éllovasa a világszerte agresszíven nyomuló Hyundai, míg a harmadik helyen a helyi Mahindrával összeölelkezett Toyota áll. E három cégcsoport ellenőrzi kontinensnyi ország autópiacának több mint háromnegyedet, ami egyúttal azt is jelzi, hogy a nagy nyugati márkák eddig alulmaradtak az ázsiaiakkal e piaci versenyben. Nemrég az internetes amerikai Autonews szakportál elemezte hosszasan, hogy a General Motors sem jeleskedik: míg Kínában az amerikai gigász nagymenő, a GM vajas-kenyér márkája, a Chevrolet csak döcög Indiában.

Ám az is bizonyosra vehető, hogy a VW nem hagyja majd ennyiben a dolgot. Addig is, amíg a megtalálják a piaci rést, a kicsi (egy százalékos részesedésű), de nagyobb haszonnal kecsegető prémium piacon próbál vigasztalódni az Audival. Az sem lehet azonban sétagalopp. A Mercedes és a BMW mellett a többi nagy luxusgyártó is ott tapos, sőt legújabban a Chrysler érdekeltségébe tartozó Jeep két ikonikus modelljét, a Compass és a Renegade típust gyártását tervezi – exportra, jobbkormányos kivitelben, a Tata Motors üzemében.

Heimer György

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....