miki házhoz megy

Miki házhoz megy - Máté Márton és az Autó Máté Kft. története - 1. rész

2014.04.26.

A szép, zöld angol pázsit anekdotájában tudják mit válaszolt az öreg kertész arra a kérdésre, hogy mi a titok? „Harminc éve én locsolom, én gondozom...”. Az Autó Máté Kft. vezetője ennek szellemében építi és vezeti az idén húszéves cégcsoportot. A jubileumi év apropója kapcsán beszélgettem Máté Mártonnal múltról, jelenről és jövőről.

Szerző: Horváth Miklós, Fotó: Horváth Miklós, Autó Máté Kft. saját archívum

Az eddigi történetek főszereplőinek életéről elmondható, hogy a vállalkozást megelőző időszak eseményei több ponton is hasonlóságot mutatnak. Interjúalanyaim életében jellemzően megtalálhatók az olyan, gyermekkort és későbbi orientációt befolyásoló tényezők, melyek után nem meglepő, hogy az autóipar és kereskedelem valamelyik szegmensének lettek ismert és sikeres képviselői. Arra a szellemi és kulturális örökségre gondolok, amikor egy gépészettel kapcsolatos kisipari tevékenységet folytató édesapa tovább örökíti megszállottságát az utódra. Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy a motorkerékpárok és automobilok robbanás-szerű elterjedésének időszakában (1950-es évektől) szintén a családban megjelent masinák ébresztettek a csemetékben műszaki érdeklődést és rajongást. Persze számos más eset is alapjául szolgálhat a felnőttkori megszállottságnak, mindenesetre elmondható: ahhoz, hogy a benzingőz megcsapjon valakit, semmi másra nincs szükség, csak az ifjúkori fogékonyság és nyitottság időszakában egy pöfögő masina közelébe engedni őket.

Máté Márton az Autó Máté Kft. cégcsoport alapítója és ügyvezetője - A képre kattintva galéria nyílik

Az Autó Máté Kft. alapítójának élettörténete csak annyiban tér el a fentiekben leírtaktól, hogy nem volt jelen az autózással és/vagy gépészettel foglalkozó családtag, aki által megtörtént volna az ominózus befolyásolás, viszont megvolt a pöfögő masina rendszeres látványa, ami által megszületett a gépek iránti rajongás. A balatonberényi gyermekkor egyik emlékezetes időszaka Máté úr számára a tó vízszintjének szabályzása érdekében végzett feltöltési munkák voltak. Az itt dolgozó földmunkagépekkel és teherautókkal való találkozás szinte megpecsételte a kisiskolás Márton sorsát, és ezzel egy időben a Balatonra látogató külföldi nyaralók autócsodái is tovább erősítették a motorizáció irányába tendálást. Az általános iskolát a pécsi műszaki szakközépiskola, majd a Budapesti Műszaki Egyetem követte, ahol autómérnöki diplomát szerzett Márton. Ezt követően már munka mellett folytatódtak a további tanulmányok, ennek megfelelően a gépjavító-alkatrészgyártó szakirány és a számítástechnika felé irányították ambíciói a fiatal mérnököt.

Az épülés részeleteinek kifejtése - A három város (B.Boglár, Siófok és Dunaújváros) 18 000 nm-es összterületén, 6 500 négyzetméternyi épület fekszik

Az első és egyetlen alkalmazotti munkaviszony 1981-ben kezdődött és egészen a rendszerváltás évéig tartott. Itt, az állami tulajdonban lévő szállítmányozási vállalatnál a járműpark üzemben tartásával, műszaki kiszolgálásával és az ide vonatkozó beruházások koordinálásával foglalkozott Márton, mint műszaki vezető. Az évek során megszerzett szakmai tapasztalatnak és kapcsolati tőkének köszönhetően azonban 1989-től a rendszerváltás előtti importőri munkavégzésre vonatkozó felkéréseket kapott, ezáltal mintegy megalapozva a saját cég indítását. A nyelvtudás és a szakmai tapasztalatok alkalmazása mellett ebben a vállalkozásban nagyobb tere volt a mérnöki munkának, mint korábban, mivel az akkori jármű átalakítások műszaki, gyártási és engedélyeztetési dokumentációinak elkészítése képezte a vállalkozás tevékenységének főprofilját. A márkakereskedés indításának ötlete az említett vállalkozás működésének második évében merült fel először, de Máté úr esetében az egyetem utáni munkavégzéssel nemigen volt esélye az induláshoz szükséges tőke felhalmozására, ezért szellemi forrásaira támaszkodva a pontos és precíz munkának alárendelve törekedett a folyamatos és jól fizető megbízások megszerzésére. A befektetett munka meghozta gyümölcsét, hiszen 1992-ben – miután megtörtént a megállapodás a Peugeot hazai importőrségének vezetőjével – már a Balatonbogláron megvásárolt építőipari telephely saját kezű átalakítását is megkezdték. 1994-ben megnyílt a boglári szalon és szerviz, ahol a kezdeti időszakban Máté Márton volt egymaga az értékesítő, az alkatrész gazdász és a munkafelvevő is. A műhely első szerelőjét, Tóth Tamást megfontoltan a területi szakmunkásvizsga-bizottság tagjaként választotta ki, aki azóta is a cég alkalmazottja (jelenleg műszaki tanácsadó).

Egy kis történelem

Az indulást és az azt követő időszakot két történettel ismertette a cégvezető. Miután Máté úr áttanulmányozta az 54 pontból álló márkakereskedői szerződés tervezetet – alapos mérnök módjára – szinte minden pontjához megjegyzést vagy kiegészítést fűzött. Ettől függetlenül a Peugeot Hungária Kft akkori francia vezére elfogadta azokat, majd kis idő elteltével ünnepélyesen gratulált és azt mondta, érezze magát megtisztelve, hogy mostantól a Peugeot márka képviseletét láthatja el Magyarországon. Máté úr őszinte bevallása szerint ez a végszó a beszélgetés pillanatában inkább felháborodást szült benne, mint megtisztelve érzést, hiszen mégiscsak a saját elhatározásból vállalta a befektetést és a saját munkájának köszönheti annak létrejöttét, azonban évekkel később beigazolódott, hogy tényleg megtiszteltetés az oroszlános márka képviseletét ellátni. A vállalkozás életében a „jó sáfár története” kezdett beteljesedni. Máté úr meggyőződését követte, és látta, hogy ha jól bánik azzal, amit a Peugeot a rendelkezésére bocsát, akkor nyilvánvaló, hogy mindenki megelégedésére lesz a vállalkozás. Ennek hosszútávon valóban az lesz a gyümölcse, hogy az ügyfelek, a dolgozók, az importőr és persze a tulajdonos is emelt fővel léphet a szalonba időről-időre.

A működés sikeréhez nem csak a hétköznapokban kellett a szakértelem és az elszántság. Az új autók értékesítésénél beszámított használtautók eladása a pécsi vásáron történt, ennek érdekében Máté úrnak minden vasárnap az egész családot mozgósítania kellett, és egy vagy két autóval útra kelni télen-nyáron. Hajnalban vágtak neki a Balatonboglár és Pécs közötti távnak, és minden alkalommal magukkal vitték a két fiút, Mártont és Gergőt. A család számára kalandos és érdekes volt a rendszeres túra (pl. napfelkeltekor átautózni a zselici dombokon) de üzleti szempontból is emlékezetes maradt egy-két momentum. „Ebből az időszakból a legjobb befektetésnek az a háromlábú hirdetőtábla számított, amire az eladósorban lévő autók jellemzőit írtam fel” – emlékezett vissza Márton, vagyis a siker kulcsa ez esetben tényleg egy bográcsállványhoz hasonló háromlábú szerkezet volt. Többször is előfordult, hogy a kiállított járgány mellett olyan autókra is sikerült érdeklődőt találnunk, amit csak egy felirat hirdetett. Az alku szinte minden esetben megtörtént, a család meg kivétel nélkül jól érezte magát az úton és a vásárban egyaránt, ennek köszönhetően a Pécsen töltött vasárnapokat a régi szép időkként emlegeti a Máté család minden tagja.

Az értékesítés és a szerviz szépen haladt, de a tulajdonos számára nem volt kérdés, hogy terjeszkedni kell, hiszen ahhoz, hogy kellő súllyal bírjon a cég, volumen kell és több telephely. A Siófokon megépített komplexum átadására 2002-ben került sor, itt még az átadás után is folyamatosan zajlott az ott dolgozó alkalmazottak kiválasztása, hiszen Máté úr számára nemcsak a szakértelem és a tapasztalat volt döntő, hanem az emberi tényezők és benyomások is. A beruházások tovább folytatódtak és ezzel együtt a létszámbővítés is. 2005-ben újjáépítésre került a boglári szalon, majd 2008-ban Dunaújvárosban Citroen szalont nyit az immár cégcsoporttá fejlődött családi vállalkozás. A fentiekhez kapcsolódva a válság kezdetét követő harmadik évben a Ford modellek értékesítésére vonatkozó megállapodás is megszületik az importőr és az Autó Máté Kft. között, ezáltal 2011-től a siófoki Peugeot-Citroen szalon kínálata kiegészül a Ford modellek forgalmazásával és szervizelésével.

A városhoz számtalan sport- és üzleti siker kapcsolódik Máté Márton életében

A folytatásban a vállalkozás életét átfogó hármas számról és az elért eredmények hátterében álló emberi tényezőkről szólt a beszélgetés, meglátásom szerint pedig ez a kettő szorosan összefügg egymással. A család jelenleg három városban (Balatonboglár, Siófok, Dunaújváros), három márka képviseletét látja el. A három város mindegyikében két-két kereskedés működik, melyek vezetését a három férfi – az édesapa és két fia, Márton és Gergő – végzi. Nem hiszek abban, hogy messzemenő következtetéseket lehet levonni abból, amit a számmisztikában hívők tulajdonítanak egy ember életéhez hasonló esetben, de ezúttal el kell ismernem, hogy a számhoz társított emberi attribútumok maximálisan összecsengnek a személyes benyomásaimmal. Egy grafológiai elemzés szerint a hármas szám a belátás, a törvényes rend és az erkölcs száma. Gyakori megjelenése sok pozitív tulajdonságra világíthat rá, de legfőképp rokonszenves személyiségre, boldog érzelmi életre és optimista természetre utal. A beszélgetés közben Máté úr többször is említette, hogy az élete és a cég közé akár egyenlőségjelet is tehetne, olyan erős az összefonódás a személyes meggyőződései és az üzleti életben alkalmazott elvek között. Szerencsére számmisztikai elemzés és Csernusi módszerek nélkül is kiderült számomra, hogy beszélgetőpartnerem egy régimódi, precíz mérnök ember, és az élsportolókra jellemző fegyelmezettséggel tesz vagy mond dolgokat. Apropó sport! A balatoni sporteseményeket látogató olvasók számára talán nem újdonság, hogy az Autó Máté Kft. létezése óta állandó partnere, esetenként pedig kezdeményezője is több helyi, régiós és országos sport rendezvénynek. Ennek hátterében is Máté úr meggyőződése áll, miszerint a mozgás egyenlő az egészséggel, ezért ő maga is aktív résztvevője és művelője ezeknek, legyen szó úszásról, futásról, bringázásról, esetleg kajakról, teniszről vagy fociról.

A „madarat tolláról, embert barátjáról” közmondás tágabb értelmezése szerint megfigyelhető, hogy nem csak barátok, esetenként a munkatársak kiválasztása is visszatükrözi a szóban forgó egyén jellemét. Ezen megfigyelésem azután nyert igazolást, amikor megkértem Mártont, hogy engedjen meg egy-két rövid beszélgetést az alkalmazottai közül valakivel. A nem véletlenszerű kiválasztás jól megmutatta, hogy a cégvezető igenis a hozzá hasonló munkamorállal és értékrenddel rendelkező emberekkel igyekszik körülvenni magát, ami hosszú távon bölcs döntésnek bizonyult.

Mónos Ferenc - szervizvezető

Mónos Ferenc a siófoki szerviz kulcsembere. Egészen kisgyerekkora óta érdeklődik a motorizált szerkezetek iránt, és ehhez az érdeklődéséhez kapcsolódott az a korosztályára nem jellemző tulajdonság, hogy rendkívüli módon le is kötötte a szerelés. Ennek köszönhetően már 14 éves korában kapott egy nagy Polskit, amit darabokra szedett, majd összerakott, és még a 2002-es balatonboglári állásinterjúra is azzal érkezett. Mivel az 1997-es leszerelése után öt éven keresztül egy Opel szervizben dolgozott, volt egy kis félelem benne a francia autók iránt, és ehhez a kezdeti attitűdhöz – elmondása szerint – a hazánkban jellemző német márkaorientáltság is nagymértékben hozzájárult. Miután megtudta leendő kollégáitól, hogy bizonyos hibajelenségek előfordulási aránya nulla, valamint látta a szerviz felszereltségét és megtapasztalta miként zajlik egy diagnosztizálás, belátta, hogy fele sem igaz azoknak a mendemondáknak, amiket korábban hallott, sőt! Mónos szaki szerint a Peugeot már 2002-ben fejlettebb háttérrel végezte a szervizelést, mint a Magyarországon népszerű germán autók szakműhelyei. Feri – a főnök szerint is – egy igazi, minden területen bevethető szakember, tehát nem csak egy adott részegység szakértője, hanem mechanikai értelemben vett „holisztikus” gyógyász. Ő az az ember, akire minden műhelyben szükség van/lenne, különösen akkor, ha valamire nehéz megoldást találni. Feri, mint az apró részletek és a megoldások embere, zavarba ejtően udvarias, mindig segítőkész és csak akkor nem mosolyog, ha éppen fáj a foga (sajnos a fotózás pillanatában éppen ezzel küzdött szegény). A közös munka a siófoki szalon nyitása után, 12 éve indult. Talán senkit nem lep meg a háttérinformáció, hogy az állásinterjún arra a kérdésre, hogy említsen meg néhány Peugeot modellt, szerényen csak a 205-öst és a 607-est említette Mónos Feri. Előbbit a rallye versenyeken megszerzett hírneve miatt ismerte, de csak névről, a zászlóshajót pedig a méretei miatt nézte meg jól magának alkalomadtán, mivel akkortájt ritka látvány volt a Magyarországon még csak két éve forgalomban lévő felsőkategóriás. Az eltelt idő igazolta Máté Márton emberismeretét és azt, hogy adott területi lefedettség mellett a szolgáltatás minőségét nem más adja, mint az ott dolgozó emberek.

A Karosszéria- és fényező műhely tagjai: (balról jobbra) Kis Péter, Petőfi Gergő, Kertai István, Horváth Attila a részleg vezetője és Szekeres György

Horváth Attila 10 év gyakorlattal rendelkező fényezőként érkezett szintén 2002-ben, meglovagolva az indulási létszámfeltöltést. Számára a döntést a cégbiztonság és a tulajdonosi hozzáállás szülte, ugyanis korábban egy szintén francia márka szervizében dolgozott, ahol az említett körülmények sem a mindennapi munkavégzéshez, sem pedig a hosszú távú kilátásokban nem adtak biztos alapot. Elmondása szerint a komoly elvárások és kihívást jelentő munkák mellett lehetőséget kapott a biztosítási- és kárfelvételi ügyintéző tanfolyam elvégzésére, kedvére való plusz elfoglaltságot szerezve ezáltal a cégen belül. Attiláról egyébként nem árt tudni, hogy amellett, hogy kiválóan bánik a szóró pisztollyal, minden körülmények között megbízható és felelősségteljes a munkavégzése. Legutóbb például újév napját vállalta, hogy átvesz egy karambolos autót és eljár az ilyenkor szokásos protokoll szerint, intézve a csereautó és a kárfelvétel ügyeit. A fentieket kiegészítve Máté Márton elmondta, hogy a Dunaújvárosban megvásárolt területen a fakitermeléstől a kerítésépítésen át, az építési szakmunkákat kivéve mindent saját kezűleg csináltak, ez esetben a csapattagok az említett munkatársak voltak. Zárógondolatként pedig íme Máté Márton álma: „Ahogy egy családnak megvan a saját házi orvosa, jogásza, úgy hiszem, hogy a régióban élők számára a Máté Autó Kft. lehet az a bizonyos autókereskedő, akihez bizalommal fordulnak majd bármilyen autós témában”. Továbbá pedig a cégvezető bízik abban, „…hogy azok a szakemberek, akik megmaradtak a hiányszakmákban – mint például karosszéria-lakatos, fényező, autószerelő – és a szakértelmük mellett a tisztességüknek is híre van, visszahozzák vagy újrateremtik idővel a szakma presztízsét. És igenis tudják meg az emberek itt a környéken, hogy ki az a Mónos Ferenc és Horváth Attila…!”

Én pedig azt mondom, jó hogy vannak olyan cégtulajdonosok, akik a vállalkozás sikerein túl személyes örömüket lelik abban, ha alkalmazottaik boldogulásához hozzájárulhatnak. A folytatásban az ifj. Máté Márton és Máté Gergő személyes történetét olvashatják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....