F1

Minden, amit tudni kell a Forma-1 2023-as szezonjáról

2023.03.04.

Március 5-én a Bahreini Nagydíjjal elkezdődik a minden korábbinál hosszabb, 23 versenyhétvégét tartalmazó 74. Forma-1-es idény, amelynek toronymagas esélyese a kétszeres világbajnok Max Verstappen, és csapata, a Red Bull.

A Forma-1-es tavalyi drasztikus szabályváltozásaihoz képest az idei évre csak visszafogott módosítások történtek az előírásokban, ettől függetlenül rengeteg újítás vár a rajongókra, kezdve akár az újfajta, mesterséges intelligenciát (AI) és kiterjesztett valóságot (AR) is használó tv-közvetítésekkel. Voltak mozgások a pilótapiacon, érkezett három újonc is, és a korábbihoz képest kétszer annyi sprintversenyt rendeznek majd meg a szombatokon.

Kik lesznek az esélyesek és kik az újoncok?

A tíz csapat közül négy - Alfa Romeo, Mercedes, Ferrari és a Red Bull Racing ugyanazzal a versenyzőpárossal kezdi az évet, mint tavaly, a többi hat csapatnál viszont változott a felállás.

Valószínűleg idén is Max Verstappen lesz az, akit le kell majd győzni a világbajnoki címért: a 25 éves holland 2021-ben még az utolsó pillanatban szerezte meg a címet egy emlékezetes futamon Abu-Dhabiban, de tavaly már dominálta a mezőnyt 15 győzelmével, és simán lett első. A harmadik szezonját kezdi meg csapattársaként Sergio Pérez, aki tavaly két győzelmet aratott, és visszatért a csapathoz Daniel Ricciardo is, aki az utóbbi években mutatott gyenge formája miatt ezúttal csak tartalékpilótaként alkalmaznak.

A McLaren leszerződtette a korábbi F2-es és az F3-as bajnokot, Oscar Piastrit a távozó Ricciardo helyére, Lando Norris csapattársának. A Williamsnél az amerikai Logan Sargeant érkezett az F2-ből, hogy Alex Albon csapattársa legyen, a 21 éves floridai az első teljes szezont futó amerikai a Forma-1-ben Scott Speed 16 évvel ezelőtti szereplése óta. Egy másik újonc az Alpha Tauri pilótája, Nick de Vries, aki nem is igazi zöldfülű, mert emlékezetes módon pontokat szerzett tavaly Olaszországban a Williams számára, amikor a beteg Albon helyére ugrott be. Sokat várt arra a 28 éves holland, hogy végre megkapja esélyét egy teljes Forma-1 szezonra, korábban megnyerte a Forma-2 és a Formula-E bajnokságokat a királykategória felé vezető úton.

Az új helyeken feltűnő ismerős arcok közül a kétszeres világbajnok, Fernando Alonso a legnagyobb név, a 41 éves kétszeres világbajnok spanyol az Alpine-tól igazolt az Aston Martinhoz a visszavonult Sebastian Vettel helyére. Az ő helyére pedig az egyszeres futamgyőztes Pierre Gasly érkezett, hogy Esteban Oconnal tiszta francia felállást hozzon létre a francia csapatban. A Haasban a tapasztalt Nico Hulkenberg váltotta Mick Schumachert (aki közben a Mercedes tartalékversenyzője lett), hogy a dán Kevin Magnussen mellett kezdje meg a szezont élete hatodik F1 csapatában (a 35 éves német tavaly Aston Martin tartalékvezetője volt).  Hülkenberg pénteken már egy szenzációs ötödik hellyel vétette magát észre a második szabadedzésen.

Változások a menedzsmentekben

A Ferrarinál a sikertelen Mattia Binottót a tavalyig az Alfa Romeót irányító Frederic Vasseur váltotta a csapatfőnöki pozícióban, a francia helyére a McLarentől Andreas Seidlt igazolta le a svájci istálló. A McLaren Andrea Stellával töltötte be Seidl helyét. Távozott a Williamstől a korábban a Ford Racinget is irányító Jost Capito, őt a Mercedes egykori főstratégája, James Vowles váltja.

Egyetlen új versenyhelyszín lesz, de az nagyot fog szólni

23 versenyével a 2023-as a leghosszabb szezon lesz az Forma-1 74 éves története során, ráadásul még ennél is hosszabb lett volna, ha a Kínai Nagydíj nem maradna el sorozatban a negyedik alkalommal is a koronavírus-járvány miatt. A Francia Nagydíj kikerült a naptárból, míg Katar egyéves szünet után visszatért. A legnagyobb várakozás azonban a szezon utolsó előtti versenyét, a november 18-án tartandó Las Vegas Nagydíjat övezi, ahol az autók többek között a neonfényes Stripen fognak száguldani a hotelek és kaszinók között. A Magyar Nagydíjat az elmúlt években megszokott időponthoz képest egy héttel korábban, július 23-án rendezik meg a Hungaroringen.

Sprintfutamból idén kétszer annyi, immár hat lesz: Azerbajdzsánban, Ausztriában, Belgiumban, Katarban, Austinban, valamint Brazíliában is egy rövid szombati verseny dönt majd a normál vasárnapi verseny rajtsorrendjéről. A sprintfutamokon korábban használható lesz majd az előzést segítő DRS-rendszer, a rajtot vagy biztonsági autós szakaszt követően egy körrel előbb, azaz már a második körben nyílhatnak majd a hátsó szárnyak, ha egy másodpercnél közelebb ér valaki az előtte haladóhoz.

Változtak a szabályok?

Tavaly volt egy hatalmas szabályváltozás, amikor a Forma-1 áttért a talaj-kölcsönhatással jelentős leszorítóerőt generáló autók használatára, hogy a pilóták a kanyarokban is közel tudjanak maradni egymáshoz. Szintén tavaly cserélték le a 13 colos kerekeket 18-asokra. Sok csapat, köztük a Mercedes életét keserítette meg 2022-ben az ún. „delfinezés”, amikor az autók föl-le pattogtak az egyenesekben a talaj-kölcsönhatás szívóereje miatt. Idén a jelenség csökkentése érdekében 15 mm-rel magasabbra szerelt padlólemezeket írtak elő, a diffúzor is magasabban lesz, a padlólemezekre elektronikis érzékelők kerülnek az aerodinamikai hatások vizsgálhatósága érdekében.

A tavalyi szezon legrémisztőbb balesete volt Csou Kuan-jü silverstone-i fejre állása, amikor az aszfalt szinte leradírozta a felső bukócsövet az Alfa Romeóról. Erre válaszul az idei évtől a korábbiaknál kerekebb, magasabb, és még erősebb glóriákat kell használnia a csapatoknak, emellett a tükrök szélességét is 15-ről 20 centiméterre növelték. Végre megfordult a trend, és az autók tömegét csökkentették: pilótával együtt szárazon 798 helyett már csak 796 kilót nyomhatnak, ami miatt sok csapat festetlenül hagy egyes elemeket az autóján, a Mercedes is részben ezért tért vissza a fekete színhez.

Kik szerepeltek jól az előszezoni teszteken és a pénteki szabadedzéseken?

Komoly izgalmakat tartogatna, ha Verstappent 2021-hez hasonlóan idén is meg tudná szorongatni a rekordot érő, nyolcadik vb-címére hajtó Hamilton, a 38 éves brit világsztárnak viszont a tesztelésen és a szabadedzéseken mutatott teljesítménye alapján megint nem tudott igazán ütőképes autót építeni a Mercedes. A bahreini pénteki második szabadedzésen például csak a 8. lett Hamilton, aki a nyilatkozata alapján attól tart, hogy a tavalyinál is rosszabb lehet az idei autója. A brittel kapcsolatban ennek az idénynek a nagy kérdése az is, hogy szerződést hosszabbít-e a Mercedesnél. Idén már a 17. F1-es szezonját teljesíti (12 hónap alatt 40 millió fontot, azaz 16,9 milliárd forintot keresve), és bár tavaly életében először nem nyert futamot, így is több győzelemmel (103) rendelkezik, mint a mezőnyben szereplő 19 riválisa együttvéve.

2022-ben a második erő volt a Ferrari, és az idei teszteken sem úgy tűnt, nem rossz irányba változott volna a maranellói csapat autója, de hogy ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy még jobban megszorongassák a Red Bullt, az egyelőre kérdéses. A tavaly egyéniben vb-második monacói Charles Leclerc, valamint csapattársa, a spanyol Carlos Sainz Jr. mindenesetre pozitívan nyilatkozott az új Ferrari SF-23-asról.

A középcsapatok közül úgy tűnik, hogy az Aston Martin fejlődött a legtöbbet 2022-höz képest, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso nagy lökést adott Lawrence Stroll csapatának, s ez a teljesítményben is megmutatkozott, hiszen a spanyol nagy meglepetésre megnyerte a pénteki második gyakorlást Bahreinben. Még kérdéses, hogy a mezőny korelnöke mellett ki vezeti majd az idénynyitón a másik Astont, a főnök fia, a kanadai Lance Stroll ugyanis nemrég kerékpáros balesetet szenvedett, és a pénteki szabadedzéseken sem tudta megfelelően mozgatni a kezét a kormányzáshoz. Ha helyettesítésre kerül sor, akkor nagy eséllyel a Forma-2-es bajnok brazil Felipe Drugovich juthat majd lehetőséghez.

Úgy tűnik, nem sikerült jól az autófejlesztés a McLarennek, a teszteken teljesítménybeli és megbízhatósági problémákkal is szembesültek, pénteken csak Norris fért be a legjobb 10-be az MCL60-assal. A mezőny végén idén is a Williams autói lesznek a leggyakrabban láthatók, de úgy tűnik, hogy az Alpha Tauri is lecsúszott melléjük az eddigi teljesítményüket figyelembe véve.

A szezonnyitó Bahreini Nagydíj időmérő edzését március 4-én szombaton 16 órakor, az 57 körös futamot pedig március 5-én vasárnap 16 órakor rendezik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..
2024.05.17
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin....
2024.05.17
A brit Alfie Hewett a hivatalos támogatásnak köszönhetően már egy RX 450h+-t vezethet az Egyesült....
2024.05.17
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.17
Sok osztrák számára nagyon fontos a saját autó, és ennek megfelelően gondoskodnak róla – írja a....
2024.05.17
Idén, immár harmadik alkalommal indít közlekedésbiztonsági témájú online felmérést a Nemzeti....
2024.05.17
Az ünnepi hosszú hétvégén, május 18. (szombat) reggeltől május 20. (pünkösdhétfő) estig ismét....