mini

A MINI Cooper SE „a világ legjobb útján” kalandozott

2019.09.23.

A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje a Kárpátokat keresztülszelő Transzfogarasi úton bizonyította, hogy legalább annyira rátermett hegymászó, mint egy szupersportautó. Sőt!

Mondjuk ki nyíltan: a vezető és a navigátor is felhők feletti extázisba került, amikor a Căpățănenii Ungureni névre keresztelt, idilli kis román falucskában beültek a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE volánja mögé. A háromajtós újdonság jellegzetes, alig hallható bizsergéssel adta a legénység tudtára, hogy az összes fedélzeti rendszer indulásra készen áll, a padlólemezbe „T” alakban beépített, újratölthető akkumulátor pedig a töltöttségi szint digitális kijelzője szerint 250 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantált. 

Biztos ez? Itt, Románia legmeredekebb, hegyi hágóhoz vezető útján? Jeremy Clarkson, a legendás Top Gear autós műsor sztárja a Transzfogarasi utat nemes egyszerűséggel „a világ legjobb útjának” titulálta, miután a rövid szakaszokon belüli 1 400 méteres szintkülönbség-váltakozásokat egy telivér szupersportautóval habzsolta. Hogy jön ahhoz az ikonikus brit márka tisztán elektromos újdonsága, hogy egy ilyen élmény nyomdokaiba eredjen?

Könnyedén! A 2019-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon bemutatott MINI Cooper SE számára a Romániában húzódó Transzfogarasi út – amely mintegy 90 kilométeren keresztül szeli ketté a Dél-Kárpátokat – kínálja a lehető legjobb terepet arra, hogy megvillantsa kvalitásait. Az igazság ugyanis az, hogy a magashegységek és az elektromos autók kiválóan kiegészítik egymást, épp úgy, mint a hegyek és a völgyek. A MINI Cooper SE első és hátsó tengelye közötti szinte tökéletes, 54:46 arányú terhelés-elosztásnak köszönhető úttartás és a padlólemezbe épített akkumulátor következtében rekord alacsonyra került súlypont kettőse valóságos vidámparkká varázsolja a megszámlálhatatlan hajtűkanyarral vívott harcot.

Az elektromos motor ráadásul kikezdhetetlen tapadás mentén továbbítja az úttestre 135 kilowattnyi / 184 lóerőnyi maximális teljesítményét és 270 Newtonméternyi típus-specifikus forgatónyomatékát, amely a vezető és a navigátor számára már az első kanyarban nyilvánvalóvá vált, és kanyarról kanyarra igazolta önmagát. És miközben a Transzfogarasi út egyre meredekebbé és egyre vadabbá vált, a MINI Cooper SE magabiztos vágtáját sem viaduktok, sem alagutak, sem vízesések és egyenetlen kavicsos lejtők nem törték meg.

A festői panorámával és vérpezsdítő vezetési élménnyel kecsegtető úton az első 30 kilométert pihenő követte – nem a MINI, sokkal inkább a vezető és a navigátor számára, akik letértek az épített útról és egy hamisítatlan hegyvidéki faluba tettek kitekintést. Az utak itt jellegzetesen kelet-európaiak és néhol szinte járhatatlanok. Olyanok, amelyeken módfelett problémázik a legtöbb Nyugat-Európában gyártott gépkocsi – de nem a MINI Cooper SE! A nagyfeszültségű akkumulátor ellenére a tisztán elektromos meghajtású újdonság mindössze 145 kilogrammal nehezebb, mint a MINI Cooper S modell, hiszen az elektromos motor jelentősen könnyebb egy benzinüzemű erőforrásnál.

És vajon miként fogadták a túrázókat az út mentén legelő tehenek? Hiszen ez az a vidék, ahol még a lovas kocsik és a kiöregedett traktorok is csak nagy ritkán fordulnak meg. A MINI Cooper SE előadása valódi ritkaságnak számított, a négylábú nézelődők pedig kíváncsi tekintetekkel fürkészték az újdonságot.

A MINI Cooper SE az egyik hegyi hajtűkanyarban karnyújtásnyi távolságra haladt el egy birkanyáj mellett, a hajtáslánc pedig olyan csendesen dolgozott, hogy még a gyapjas állatok bégetését is lehetett hallani. És ha egyikük hirtelen a gépkocsi elé ugrott volna? Pánikra semmi ok, hiszen a MINI Cooper SE manőverezhetősége páratlanul agilis, fékrendszere pedig abszolút megbízhatósággal operál. Készen álltunk, bármi történjék is – ember és gép egyaránt.

A kalandtúra tagjait temérdek hely várta a Vidraru Dam gát előtti parkolóban, ahol a magával ragadó kilátás újabb megállóra csábította a legénységet. A csapat elővette a piknikes kosarat a csomagtartóból – amelynek alapesetben 235 liter, a hátsó ülések ledöntésével azonban egészen 731 literig bővíthető térfogata pont olyan tágas, mint a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodelleké –, majd készített néhány emlékezetes fényképet, háttérben a hegységgel és a felszálló köddel – amely valójában nem is köd, sokkal inkább felhőfoszlány. Nem hiába hivatkoznak a Transzfogarasi útra „a felhőkbe vezető útként”.

A 2042 méteres magasságban fekvő hágócsúcs előtt már a MINI Cooper SE hőmérője alig kúszott 0 Celsius fok fölé, így okkal vetődött fel a kérdés: ideje óvatoskodni és visszavenni a tempóból? Szó se róla, hiszen ha nem tapossuk padlóba a gázpedált, nincs ok az aggodalomra. A tisztán elektromos meghajtású újdonság forradalmi kipörgésgátló technológiája már az első kerekek legenyhébb kipörgésére is azonnal közbeavatkozik és meggátolja az autó megcsúszását.

A gyengén megvilágított Bâlea alagút belseje még Drakula koporsójánál is komorabb, a MINI Cooper SE LED-technológiás menetfényei azonban száműznek minden szellemet és sötét gondolatot. A hágót követő látványos, kellően meredek lejtőkön a hajtáslánc olyan sok fékezési és lassulási energiát táplált vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba, hogy a völgybe érkezve annak töltöttségi szinte ismét megközelítette a maximumot. Az intenzív emelkedőket követő meredek lejtők ilyen jótékony hatással vannak az elektromos hajtásláncra. A MINI Cooper SE vezetője ráadásul az energia-visszatáplálás intenzitását is meghatározhatja: a brit prémiumgyártó fejlesztőmérnökei egy olyan exkluzív, kétállású kapcsolót építettek be a MINI újdonságába, amellyel az ügyfelek szabályozhatják a fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásának intenzitását, és mint ilyen, a fékhatás erősségét is.

A több mint 90 kilométernyi kalandtúra után a MINI Cooper SE a korábban Hermannstadt néven ismert romantikus kisvárosban, Sibiu-ban fordult vissza. Az akkumulátor töltöttségi szintje még csak felére sem csökkent, így a visszaút is intenzív vezetési élményekben gazdagon telt. Egy dolog pedig azonnal nyilvánvalóvá vált az út végén: a MINI Cooper SE számára játszi könnyedségű túra volt. A modell így hasonlóképpen megteheti például a Hamburg – Travemünde (81 kilométer), a München – Chiemsee (87 kilométer) és a Frankfurt – Heidelberg (90 kilométer) retúr utakat, vagy egyhuzamban elutazhat Hamburgból Warnemünde-be (192 kilométer), Kölnből Frankfurtba (190 kilométer), Stuttgartból Friedrichshafenbe (206 kilométer), Münchenből Passauba (192 kilométer) vagy akár Berlinből Drezdába (192 kilométer) is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.20
Ha lehet, még sportosabb vonásokat kapott a Toyota C-HR, noha eddig sem volt miért szégyenkeznie.....
2019.10.20
Bővíti a kínálatát a LOT Polish Airlines Budapest és New York között jövő májustól, a jelenlegi....
2019.10.20
Október 21-től a MÁV vasúti bérletei hozzárendelhetők az új típusú - 2016. január 1-től kibocsátott....
2019.10.20
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Tisztelet Bud Spencernek. ..
2019.10.20
Röviddel azután, hogy a Volkswagen-csoport (VW) kedden elhalasztotta a döntést a Törökországban....
2019.10.20
Ha szirénázó autó tűnik fel az úton, minden közlekedőnek elsőbbséget kell adnia neki. Megmutatjuk,....
2019.10.20
1994. október 17-én vette kezdetét Mladá Boleslav-ban a ŠKODA FELICIA gyártása. A FAVORIT utódja 25....
2019.10.20
Délelőtt 11 óra helyett éjfélig tart sztrájkot vasárnap a német légiutas-kísérők független....
2019.10.20
Erőszakos tüntetések robbantak ki a chilei fővárosban a metrójegyárak emelése miatt. Santiago de....
2019.10.20
Az 51-es számú főúton helyszínelés miatt forgalomkorlátozásra számítsanak! ..