futómű

Mit ér a téli gumi a megfelelő műszaki körítés nélkül?

2019.01.02.

A téli gumiabroncs anyagkeveréke és mintázata is eltér a nyáritól, hogy jobb tapadást, így kisebb fékutat biztosítson a hideg, csapadékos téli időben. Nagyon fontos, hogy 7°C alatt váltsunk, de fontos azt is megjegyezni, hogy ezzel még nem tettünk meg mindent.

 

A téli gumicsere szezonja már kifutott, szerencsére évről évre egyre többen váltanak téli abroncsra, ami pozitív fejlemény a hazai autózó társadalomban. A gumisoknál kígyózó sorokból és a 15 perces cserékből azonban arra lehet következtetni, hogy a téli felkészítés nem igazán alapos, és ebben a tulajdonosnak is döntő szerepe van. Általában a helyszínen megvárják a cserét és szinte ugrálnak örömükben, amikor a gumis a Formula 1-es szerelőket megszégyenítő gyorsasággal veszi le a nyári és teszi fel a téli kerekeket. „Pit Stop”.

A 15 percbe nem fér bele egy alapos átvizsgálás, pedig igazán illendő lenne a hagyományos őszi és tavaszi ellenőrzést, karbantartást tartani. Általában a fék- és a futóműalkatrészeket érdemes ellenőriztetni, hiszen ezeknek kopása, tönkremenetele szemrevételezéssel jól látható, gyorsan mérhető, ráadásul legtöbbször a kerék levétele kell az ellenőrzéshez, amihez pont kapóra jön a nyári/téli váltás.

 

 

A téli gumi egyik előnye a rövidebb fékút, amihez elengedhetetlen a jó fékszerkezet is. A fékek esetében a tárcsa és a betét vastagsága, a nyereg és a csúszkák állapota, a rögzítőfék bowden és porvédő állapota is szemügyre vehető a téli csere alatt. A fékcsövek állapota, a gumi repedezettsége is gyorsan ellenőrizhető és könnyen megállapítható, hogy tavaszig kell-e tervszerű beavatkozás.

 

 

A lengéscsillapítón szemrevételezéssel megállapítható, hogy van-e olajfolyás rajta, ami a tömítés hibájára, esetleges korábbi túlmelegedésre vezethető vissza. A lengéscsillapító szakszerű, mérhető ellenőrzéséhez egy speciális vizsgáló berendezés tartozik, melyen a mérést elvégezni kb. 10 percig tart, így szintén nem nevezhető hosszas folyamatnak. A mérés lényege, hogy egy szimulált útgerjesztés esetén mekkora talpponti erő marad a keréknél. A talpponti erő legalább annyira befolyásolja a fékutat és az irányíthatóságot, mint a téli gumi, ezért legalább olyan fontos az ellenőrzése, mint a téli gumi alkalmazása.

A futómű ellenőrzéséhez több dolog is tartozik. Még a kerék levétele előtt pár mozdulattal megvizsgálható, hogy van-e holtjátéka valamely futómű lakatrésznek. A kormányösszekötő gömbfej kopása gyorsan tetten érhető, de a csapágyhiba is megmutathatja magát ily módon. A lengőkarok, szilentek ellenőrzéséhez nagyobb erő szükséges, de a kerekenként 4-5 perc elegendő ezekhez a vizsgálatokhoz is.

 

 

A futóműállítást akkor kell elvégezni, ha valamely futómű alkatrészt cserélték. A mérés komplikáltabb, a szükséges idő is hosszabb, mint az egyszerű szemrevételezés, így könnyelműség lenne azt mondani, hogy minden téli/nyári cserénél illik elvégezni, de az mindenképp igaz, hogy a nem megfelelően beállított futómű télen különösen veszélyes, hiszen az autó nem arra fog menni, amerre mi szeretnénk. Jó tapadás esetén a gumi a kopásával nyeli el a rosszul beállított futómű okozta hibát és azt, hogy a kerekek nem egy irányba tartanak. Csúszós úton nincs akkora tapadás, hogy korrigálja a hibát, az autó kerekei megcsúsznak és irányíthatatlanná válik.

Az már biztos, hogy a téli gumival önmagában nem tudtuk le a téli felkészülést (még nem is beszéltünk a folyadékokról….), hiszen a kerék körül rengeteg olyan könnyen ellenőrizhető, közlekedési biztonságra közvetlen hatással lévő alkatrész van, ami befolyásolja a jármű irányíthatóságát és fékezhetőségét, legalább annyira, mint a téli gumi.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....