aukció

Mit érnek a szoci autók? Keleti oldtimer blokk

2021.07.29.

Tömegmodellek és igazi ritkaságok is akadnak a felhozatalban.

 

Rengeteg meló és viszonylag kis nyereség jellemzi az egykori szocialista modellek piacát. Olykor akadnak veterán ritkaságok, de inkább csak a kis futásteljesítményű autókért fizetnek magas árat, pontosabban egykori áruk többszörösét, ami messze elmarad az aukciók világsztárjaitól.

Alig futott első szériás 2101-es Zsiguliért és 601-es Trabantért adtak már 8 millió forintot, 1973-as Škoda 110-esért 4,6 milliót, érdekes módon a ritkább 1968-as Škoda Octavia Combiért pedig csak 1,4 millió forintot.

Az elmúlt évek eladási listájának legkeresettebb Škoda típusa volt a 110R modell, aminek 1,4 milliós kikiáltási ára 2,3 millióra ment fel. A meghirdetett ár több mint ötszöröséért, 1,85 millió cseh koronáért (25 millió forintért) kelt egy 1974-es és mindössze 1605 kilométert futott, sérülésmentes Skoda 100 DeLuxe. A svéd export felszereltségű kiviteleben még a hátsó üléseken is van biztonsági öv és két külső visszapillantó tükröt is kapott.

Skoda Coupé                                            Fotó: Boros Jenő

Megéri?

Annak ellenére, hogy fogynak és egyre ritkábbak az egykor domináns tömegmodellek, áraik messze alulmúlják a beléjük fektetett felújítási munkákat és a cserélt alkatrészek értékét. Ráadásul a kiváló minőségben elvégzett lakatos és fényező munkadíjak nem igen különböznek a méregdrága luxusmodell, példul egy Bugatti, vagy az olcsón megkapható Wartburg esetében. Természetesen vannak alacsny tarifával dolgozó szakik, de ahogy szokták mondani, csodák nincsenek, és a minőségianyagok is drágák. 

Fogyó és öregedő állomány

Ami biztos, hogy egyre szűkebb a hazai merítés, pedig Trabantokból egykor 310 ezret importált a MOGÜRT és forgalmazott a Merkur. A 600-as Combi ára 1961-ben 45 ezer Ft volt, a 601-es Combi Special 1984-ben 85 ezer forinttal, az 1.1-es Universal 1991-ben 340 ezer forinttal szerepelt a magyarországi árlistán.

Trabantból húsz éve még több mint kétszázezer szerepelt a KSH nyilvántartásában, az idei szám 9800 alatt van. Ugyanebben az időszakban a Wartburg állomány 116 ezerről 4747-re, a Ladáé 300 ezerről 27 ezerre csökkent. Moszkvicsokból az ezredfordulón már csak 5278 volt, az idei állomány 380 darabból áll. A hazai Trabant és Wartburg állománya átlagkora 33,3 év, a Moszkvicsé 41 év.

Mezei szoci flotta                                                 Fotó: Boros Jenő

Használtautó.hu

Miközben mesébe illő számok keringenek méregdrága szoci modellek árairól, érdemes megnézni a veteránkorúak listáját: a legkeresettebb használtautós portálon valamennyi márkából lehet találni régi darabokat, a legolcsóbbakat már százezert forintért el lehet vinni, de ezek messze nem minőségi darabok, jó néhányukat forgalomból kivontnak hirdetik, vagyis jó esetben donornak valók, vagy még annak sem.

A veteránkor még nem jelent minőséget, ahhoz OT-vizsga kell, ami nagyon szigorú és csak tökéletes, többségében eredeti alkatrészekből álló darabok érdemlik. ki

Old Timer

A jó állapotú és hivatalosan is OT (Old Timer) minősítésű darabok drágák, miközben az sem biztos, hogy visszahozzák a restaurálás költségeit. Nagyjából a piaci keresletet jelzi az az 1988-as évjáratú háromhengeres, kétütemű, 28 ezer kilométert futott 353-as Wartburg, melyet sokáig közel 3 millió forintért hirdettek, jelenleg 2,3 milliónál kevesebbért megkapható.

Aki restaurált már nagyon kiváló állapotúra autót, az jól tudja, hogy bizony ez az ár messze elmarad a befektetett munka összegétől.

A régebbiek árai jóval magasabbak: közel hétmillióért kínálják az 1963-as évjáratú és OT-vizsgás és 1150 kilométert futott 311-es Wartburgot.

Trabi mustra                                                 Fotó: Boros Jenő

Több mint donor

Sokszor hirdetnek kosárban alkatrészeket és karosszériaelemeket összerakásra, ami nagy kihívás még a legjobb mesternek is. Olykor meglepően jó áron lehet kedvezőbb csomaghoz jutni: a használtautó-portál egyik ilyen ajánlata az 1962-es évjáratú P50-es Trabant 899 ezer forintért. A forgalomból kivont és okmányok nélküli darab karosszériája, fényezése komplett, motorja viszont még felújításra vár.

Aki csak egy kis közuti Trabizásra vágyik, annak bőséges a kínálat, melyben jó ajánlatnak tűnik a 80 ezer kilométert futott 601-es a kétszázezer forintért.

Korhű dekoráció a 312-es Warburgban                      Fotó: Boros Jenő

Lada sor

Százezernél kevesebbért lehet kapni 1994-es évjáratú 1,3-as Lada Samarát, aki pedig igazi klasszikusra vágyik, annak ott van az 1976-os 2101-es Zsiguli 600 ezerért, mindössze 98 ezer kilométerrel. Hasonló áron kínálják az 1994-es évjáratú, de forgalomból kivont 2106-ost, melynek órája 88 ezer kilométert mutat.

A (vissza)tekerés mennyiségét a fantáziára bízzuk.

Tatra 603                                                                 Fotó: Boros Jenő

Katalógus értékek

Jelentősek az eltérések a használtnak minősülő veteránautók világában is, erről készít évente összeállítást Európa legnépszerűbb katalógusa, az Oldtimer Markt, mely járműállapot alapján öt kategóriába sorolja a piacon előforduló kocsikat. A legkitűnőbbek közül, vagyis az 1-es oszlopból válogattunk néhány szoci modellt, pontosabban áruk alakulását. Természetesen ebben a mezőnyben is nagy a szórás, de az biztos, hogy az elmúlt öt évben alig változtak például a Zsigulik/Ladák árai az európai piacon.

Az 1986 és 1992 közötti 2107-eseket változatlanul 6300 euróért lehet megkapni. Némileg drágultak a legrégebbiek: az 1971 és 1981 közötti - kifogástalan állapotú - 2101-esek 5700 euróról 6400 euróra emelkedtek.

Tartós értékű T57-es a müncheni Pinakothek der Moderne múzeumban  Fotó: Boros Jenő          

P50, T57

Az 1958 és 1962 közötti hibátlan Trabant P50-eseket tízezer euróért lehet megvenni.

Az új korában 9780 német márkába kerülő és immár harminc éves, de kiváló minősítésű 1.1 Trabant Universal modellek ára a német Oldtimer Markt katalógusa szerint az ötezer eurót is meghaladhatja.

A keleti blokkban évtizede a Tatra T57-es tartja a rekordot: az 1936 és 1950 közötti darabokat kétszázezer euróért lehet megszerezni, ami stagnáló értéket jelent, pedig múzeumokban is ritka modell.

A veteránpiacon a Škoda sztárja az 1959-1962 közötti Felicia Cabriolet ára stabilan 30 ezer euró, némileg leértékelődtek a 110 R (1970-80) Coupék, melyeket öt éve még 14 ezer euróért lehetett megvenni, idén már csak 12 ezret adnak értük.

Eisenachi darabok

Szélsőséges értékeket mutat az európai piacról szóló Wartburg lista: az 1975-1988 közötti 353W Touristok ára 6 ezer euróról 10,4 ezerre emelkedett az elmúlt öt évben. A kelet-német márka rekordere a 313/1 kemény tetős roadster, melynek ára öt éve 70 ezer euró, megjelenésekor 9620 márkába került. A limitált darabszámú sportos Wartburgból egykor nyolcat hajóztak át az USA-ba, ahol 2896 dollárért árulták.

OT: több szám

Magyarországon nyilvántartott közel tízezer oldtimer minősítésű jármű azt is jelenti, hogy hamarosan elfogy a jelenlegi OT-betűjelzés, mert az ilyen járművek rendszámkészlete is kimerülőben van. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 303/2021-es kormányrendelete szerint 2022. július elsejétől a muzeális jellegű járművekre kiadható veterán rendszámokon az OT mellett a magyar címer után két további betű, majd három számjegy lesz.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
Összeütközött két kisteherautó Balatonkenesén, a Fő utcában – jelentette az Országos....
2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....
2024.05.16
A mély válság közepette elválnak az amerikai Rivian cég és Frank Klein német operatív főnök útjai.....
2024.05.16
Szögekkel és csavarokkal teli deszkát tett a gyanúsított egy vasúti átjáróba. A tiszafüredi....
2024.05.16
Hatalmas tűzben huszonkét hajó semmisült meg az Isztriai-félszigeten, Medulin kikötőjében még....
2024.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.16
Kínában már van megfizethető elektromos miniautó. Hozzánk vajon mikor érhetnek el? ..
2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....
2024.05.15
Az Európai Parlament új szabályokat vezet be azok ellen, akik nem fizetnek bírságot külföldön.   ..