old timer

Mobil szobrok és klasszikusok a parkban

2016.07.05.

Ahány autó, annyi történet, sőt, sokkal több, mert ilyen a veterános sors.

 

                                                                                                                    A szerző felvételei

És megszólaltak a szirénák...

Amikor a várakozó tömeg meghallotta a szirénákat, azonnal mindenki felkapta kameráját, mert hallótávolságba került a karaván, ami azt is jelentette, hogy hamarosan feltűnnek a várva várt szépségek a kanyarban. Ahogy közeledtek, a balatonfüredi promenád felé, úgy kezdett dominálni a Bugattik hangja és szorult háttérbe az egyébként csendes BMW rendőrmotorok kürtje. A tömegből váratlanul egyenruhások ugrottak elő, és megszállták a parkolót, az autók legénységét pedig tálcáról pezsgővel kínálták. Ahogy elnéztem a többszörösen gazdag társaságot, az látszott az arcukon, hogy ezért a pillanatért indultak el több száz kilométeres útjukra, mert egy ilyen entré minden pénzt megér. Pláne, ha telik rá.

Márpedig futja nekik, mert nem éppen kíméletesen hajtották méregdrága autóikat, amik inkább mobil szobrok, mint közlekedési eszközök. Egyetlen darab biztosítási értéke meghaladja a hárommillió eurót. És ez még messze nem a piaci ár, vagyis ennyiért még nem lehet hozzájutni az ilyen ritkaságokhoz.

Ötcsillagos promenád

A közeli étterem kirendelt személyzetének nyüzsgését elnézve minimum ötcsillagos a rendezvény, ami már alaposan kinőtte magát és több lett egyszerű veterán felvonulásnál. Ez már olyan, mint a legendás Anna-bál, igazi kulturális és történelmi hagyományokkal, rangos hétvégi esemény, mely az autósoké, műgyűjtőké, az eleganciáé és a kultúráé. Nagyjából ez a filozófiája a főszervezőnek, a veterános körökben ismert és elismert Valker Viktornak, aki évtizedek óta gyűjti és profi műhelyében mesterien restaurálja a ritka Aston Martin, Bentley és Rolls-Royce modelleket. Gyűjteményének egyik darabja szolgálta budapesti látogatásakor II. Erzsébet királynőt és az uralkodói család több tagját is.

Igazi hagyomány az elegancia és az autózás szépsége, ezt érezni még a zuhogó esőben is, amikor a parti sétányon bemutatóvá rendezgetik az autókat. A balatonfüredi III. Concours d'Eelgance fő támogatója és a felvonultatott kollekció meghatározója a századik születésnapját ünneplő BMW. Salgó András a magyarországi vezérképviselet kommunikációs igazgatója elmondta, hogy ennek a márkának nem csak a múltja és közelmúltja gazdag, de hagyományteremtő a jelene is. Erről a sétányon is meggyőződhetett a nagyérdemű, hiszen mind az old timerek, mind az egyre értékesebb youngtimerek ezt bizonyították, ahogy a német cégcsoporthoz tartozó MINI és Rolls-Royce kiállított autói.

Trió a Classic garázsból

A BMW Group valódi különlegességeket is elhozott a müncheni Classic garázsából, úgy mint a 30-as évek BMW 315/1-es sportkocsiját, az 1950-es évek ikonikus, mindössze 252 darabos gyártású BMW 507-es Roadster-ét, valamint az 1999-es James Bond: A Világ nem elég című filmben debütáló BMW Z8-ast.

„100 éves évfordulót megélni és közben egy fantasztikus magyar kezdeményezést támogatni, nagy büszkeséggel tölt el minket. A BMW elmúlt 100 éve a következő 100 év beharangozása is egyben. ‚The Next 100 Years‘ néven olyan centenáriumi eseménysorozattal ünnepel a márka világszerte, mely a jövő útját is kijelöli. Különös örömmel tölt el, hogy idén az autózás szépségének és az elegancia ünnepének részeként a magyar BMW tulajdonosok és márkarajongók a III.Balatonfüred Concours d’Elegance eseményen betekintést nyerhettek ebbe a hihetetlenül gazdag és színes márkatörténelembe.“ – nyilatkozta a rendezvény beharangozójában Baudouin Denis a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója.

Csak egy van belőle

A világon csak egy példány van belőle, az is másolat, igaz hiteles, mert a márkajog birtokosainak engedélyével készült eredeti tervrajzok és korabeli fotók alapján. A Bucciali márkát a korzikai Angelo és Paul-Albert testvérek alapították, első autójuk, a Buc 1922-ben készült. A márka premierjét 1928-ban, a Párizsi Autókiállításon tartották. 1931-ben mutatták be műszaki újításokkal teleépített modelljüket, melynek méteres átmérőjű kerekeit 4934 köbcentiméteres és 131 lóerős

teljesítményű motor hajtotta. Automobiljaikat nem annyira közlekedési eszköznek, mint inkább show célokra készítették, hogy ezzel reklámozzák szabadalmaikat, például az automata sebességváltót és a kormányzott első kerekek hajtórendszerét.

A demonstrációs modellek eltűntek, de 2011-ben egy belga veteránozó megépítette a Buccialit, igaz egy majdnem azonos korú, tehát 1929-es amerikai Cord L29-es alvázára. A különleges autó árverésen került jelenlegi tulajdonosához, a szlovák Karul Pavlu mérnökhöz.

A doyen

A kollekció legöregebbje az 1911-ben gyártott Opel 6/16-os, melynek 16 lóerőnyi teljesítménye is elég volt ahhoz, hogy tulajdonosa, Keller László az autó századik születésnapján elkocsikázzon vele Rüsselsheimbe, a márka központjába.

Például a mindössze 150 darabos Farman, az 1926-os és 6,5 literes, 135 lóerős motorral szerelt Hispano Suiza, vagy a gyönyörű Škoda Roadster és a Jaguar Etype.

Az ilyen rendezvények sztárjai a Bugattik, nem volt ez másképpen Balatonfüreden sem: az 1927-es T43-as soros 8 hengerese 185 lóerőt teljesített, nem is akármilyen hangzással, erről tulajdonosa gondoskodott: dr. Werner Radisch egyébként az osztrák márkaklub elnöke.

Nem hiányzott a rendezvény a klubtitkár sem: Dr. helge Hauk egy 1926-os T40-es Bugattival érkezett, ennek másfél literes motorja 45 lóerős volt.

Apropó, titkár!

Izgalmas darabok képviselték a keleti blokkot, a korai klasszikusok mellett jutott a szocialista korszakból is, abból az időből, amikor a reprezentatív autók szinte kizárólag pártfunkcionáriusokat szolgáltak. A Tatra 603-as és a GAZ 13-as, vagyis a Csajka jó néhány kádert fuvarozhatott, utóbbiból egy fekete fényezésű érkezett Balatonfüredre. Az 1963-as évjáratú, 5,6 méter hosszú és 3,25 méteres tengelytávú Csajkát V8-as, 5531 köbcentiméteres és 195 LE motor hajtja.

Ez az autó a Országgyűlés és a Népköztársaság Titkárságánál, majd a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány titkárságának flottájában szolgált. Az ezredfordulót egy dunántúli fészerben töltötte, ott lelte jelenlegi tulajdonosa, Dr Tóta Ákos, aki restauráltatta, így négy év után ismét eredeti fényében csillogjon a Csajka. A GAZ 13-as jelzésű modellből Nyizsnyij Novgorodban 1958-1981 között 3178 készült, ebből 20 kombi, 8 pedig nyitott.

A látszat csal

A Mechatronic csoport három Mercedesszel vonult ki a partra: gyönyörű és értékes darab a 300 SL, de nem kevésbé különleges az M-SL 430-as jelzésű modell, mely kívülről egy gyönyörű és 1970-es évjáratú Pagoda tetős, melynek korhű karosszériája a legkorszerűbb technikát, többek között V8 hengeres 4,3 literes és 279 lóerős teljesítményű benzinmotort takar, amit persze csak akkor vettem észre, amikor felnyitotta motorháztetejét a legendás restaurátor mester, az első magyarországi Astrát is feltámasztó Gaál József. Elsőre meglepő az ötlet, de ha alaposabban belegondolok nagyon is szimpatikus, hiszen egy klasszikus szépséget lehet úgy használni mindennapos közlekedésre, hogy közben a mai tempóhoz és követési távolsághoz illő fékrendszere, futóműve van, a motorteljesítményről már nem is beszélve.

Akin kifogott a Maserati

Korának híressége és arisztokrata fenegyerek volt Festetics Ernő gróf, akin kifogott Maseratija; az 1934-es modellt nem tudta biztonságosan hajtani, mert a háromliteres kompresszoros 260 lóerőnyi ménese túl sok volt neki. A külföldre menekült gróf birtokán, Dégen élte túl a háborút a Maserati, mellyel 1955-től 1957-ig Széles Tibor versenyzett. A székesfehérvári futamon történ, hogy egy ütközésnél leszakadó kereke halálosan megsebesítette a szovjet városparancsnok gyermekét, így kész csoda, hogy nem zúzták be a Maserati 8CM modellt. Széles is csak azért úszhatta meg a börtönt, mert a IV. számú Autójavító párttitkára volt. Az autó került 1957-ben a Röppentyű utcai használtautó telepre, ahonnan 1961-ben vásárolta meg egy esztergomi teherautó-sofőr, aki túrakocsit akart belőle építeni. Ez nem jött össze, ezért 1977-ig nagymarosi telkén tárolta. Innen került egy veterángyűjtőhöz, aki külföldre akarta vinni, de végül kénytelen volt elemire szedve eldugni a legendás Maseratit, amit később helyreállítottak.

A felújított autót 1986-ban, a Hungaroring avatásán láthatta ismét a nagyközönség Varga Jenővel a volánnál, majd 1989-ig magángyűjteményben pihent. 2007-ben került jelenlegi tulajdonosához, aki 2011-ben részt vett vele a Millenáris Velodrom veterán rendezvényén: a svájci Kurt Hasler meghagyta a Festetics által rendelt piros-fehér-zöld színű fényezést, így a balatonfüredi sétányon igazán otthonosan gurulhatott.

Vintage és a többi díjazott

Szóval a szervezők tényleg különlegességet, szám szerint hatvan autócsodát állítottak ki a füredi Tagore sétányon: a III. Concours d’Elegance szakmai zsűrije pedig elsősorban esztétikai szempontok alapján választott. Négy kategóriában osztottak kis díjakat: vintage, klasszikus, youngtimer és motorkerékpár osztályokban ítélték oda a legszebbeknek járó díjakat.

Némely gép biztosítási értéke meghaladta az egymilliárd forintot, de ennél is többet érnek, hiszen tényleg ritka példányok, van, amelyikből napjainkban már csak egy van. Nem volt könnyű dolga a zsűrinek, mely végül az immár osztrák tulajdonú és a Wimbledonban működő Jarvis cég által 1928-ban készített Rolls-Royce Phantom I Boattail-nek, azaz csónakfarúnak ítélte a fődíjat. A 7,7 literes, hathengeres kocsit az első 4350 mérföldön Henry Royce tesztelte, és csak ezután adták át megrendelőjének, a kasmíri maharadzsának. A múlt század hetvenes éveiben egy olasz gyűjtő hozta vissza Európába, a ritka old timer 2006-ban megnyerte a rangos Villa d’Este versenyt, osztrák tulajdonosa Balatonfüreden elvitte még a főtámogató BMW különdíját is, miközben a hölgylátogatóktól a legtöbb szavazatot kapta. Az idei győztes Rolls-Royce tulajdonosa, az osztrák Alexander Schaufler tavaly egy 1922-ben készült Chapron karosszériás Hispano-Suiza H6B-vel nyert Balatonfüreden, miután előtte már elvitte a pálmát a világ két legrangosabb eseményén, az amerikai Pebble Beach Concours d'Elegance-n és az itáliai Concorso d'Eleganza Villa d'Este rendezvényen.

Fővédnöki öröm

A III. Balatonfüred Concours d‘ Elegance rendezvény különleges rangot is kapott, hiszen az UNESCO elismerte és patronálásáról biztosította az 50 éves jubileumát ünneplő FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens / Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) műszaki kultúrális örökségvédelem terén kifejtett fáradhatatlan tevékenységét.

Erről így beszélt Zoób Kati divattervező az esemény fővédnöke: „Csodálatos hír és öröm egyben, hogy az idén 50 éves FIVA is kiemelte a balatonfüredi kezdeményezésünket a szervezet több száz hasonló eseménye közül. Mindent megteszünk azért, hogy a magyarországi program megszolgálja mindazt a bizalmat és támogatást, amit az UNESCO patrónus státusza biztosít számunkra. Biztosak vagyunk abban, hogy az idén 100 éves BMW-vel közösen ismét sikerül egy eddig nem látott színes és nagyon magas színvonalú programot összeállítanunk.“

 

A III. Balatonfüred Concours d‘ Elegance listája

 

Márka Típus Évjárat

Ford Model A 1928

Ford V8 1936

Rolls-Royce Phantom I Boattail 1928

Skoda 1000 MBX 1968

Tatra T600 Tatraplan 1949

Skoda Monte Carlo 1937

Aero 30 Sodomka 1935

Wikow 40 Cabriolet 1935

GAZ Csajka

Tatra 603

Bugatti T40

Bugatti T43

Mercedes 220 1951

Mercedes 500SL 1984

Alfa Romeo 2000 Touring Spider 1959

Alfa Romeo Spider 1979

Volvo PV544

Cadillac 61 1923

Maserati 8CM 1934

Rolls-Royce Corniche

Bristol 400 1950

Talbot T23 1938

Mercedes 220S "pontoon" 1958

Volvo 262 1981

Jaguar E-type 1963

Bentley Turbo S 1993

Tatra 75 Bohemia 1936

Farman A6B 1926

Maserati 3500 GT 1959

Duesenberg J 1929

Jaguar SS100 1936

BMW 327 1939

BMW 328 1938

Tatra 75

Rover 2000TC 1976

Hispano-Suiza H6B 1926

Alpina/BMW B11 4.0 Alpina 1993

Dodge Monaco 1977

Mercedes W111

Mercedes Pagoda

Mercedes Gullwing

BMW 3200 CS Bertone

Chrysler 160GT

BMW Z1

BMW 635 csi

BMW 1502

BMW 315/1 1934

BMW 507 1958

BMW Z8 2001

BMW M3 1989

Rolls-Royce Silver Cloud 1959

Opel 1911

Frazer-Nash 328 1938

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....