baleset-megelőzés

A mobilozás első számú baleseti okká vált a közlekedésben

2019.05.15.

Hogyan mehet neki valaki egy vasúti átjáróban a szerelvény tizenhetedik kocsijának, ha se nem lett rosszul, se nem halt meg a kormány mögött? Nyilvánvalóan úgy, hogy közben mobilozott. Az esetet Óberling József rendőrezredes hozta fel példának arra, miként vált a vezetés közbeni mobilozás a digitális kor “ittas vezetésévé”. Az apropót az a sajtóbeszélgetés szolgáltatta, amelyen bemutatták az Aegon és az ORFK figyelemfelhívó kampánysorozatának humoros ismeretterjesztő videóit és a szimulátoros VR-technológiát.

A vezetés közbeni mobilhasználat sokakat veszélyeztető jelenség, gyakorlatilag a 21. század ittas vezetése. Egy új típusú „függőség”, amely a jelenlegi adatok szerint még veszélyesebbé is válhat annál. Egyre többen írnak üzeneteket, vagy posztolnak a közösségi médiában vezetés közben – a hivatalos nemzetközi adatok szerint. Bár a tapasztalatok, illetve az utca képe alapján annyit tudni, hogy Magyarországon a leggyakoribb közúti szabálysértések egyike a vezetés közbeni telefonhasználat, az erre vonatkozó részletes statisztikák csak korlátozottan érhetők el.

Az Aegon Biztosító reprezentatív kutatást készített, hogy kiderüljön, a magyar autóvezetők között mennyire gyakorlat a vezetés közbeni okostelefon-használat. Az Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kutatás tapasztalatai alapján figyelemfelhívó és edukációs kampányt indít humoros ismeretterjesztő videókkal és VR-technológiával annak érdekében, hogy a vezetés közbeni mobilhasználat visszaszoruljon.

A kutatásból kiderült:

- Tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki kézben tartva rendszeresen használja a telefonját a volán mögött.

- Saját bevallásuk szerint tízből négyen használják az okostelefonjukat vezetés közben.

- Közülük pedig minden ötödik ember üzeneteket és közösségi médiás bejegyzéseket is szokott írni az autóban

- Döntő többségük telefonál (78%), és navigációs alkalmazást használ (59%).

- Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18-39 éves korosztályban.

Vezetés közbeni emailezés a 30-39 évesekre jellemző, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.

- A jelenség a megkérdezett nők egyharmadára, míg a férfiak felére jellemző.

- Leginkább a budapesti férfiakra igaz, hogy vezetés közben telefont vesznek a kezükbe.

- A városban élők között gyakoribb, mint a kistelepülésen élők körében.

- A sofőrök azt sem tudják helyesen, mi tilos és mi engedélyezett.

Lelkiismeret-furdalást okoz, mégis nyomkodjuk

Kiderült továbbá, hogy a vezetés közbeni telefonhasználat kapcsán a magyarok nem tudják pontosan, mit engednek meg a hatályos jogszabályok. A megkérdezettek fele szerint például csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.  Bár a válaszadók kétharmada szerint veszélyes mobilt használni vezetés közben, 24 százalékuk szerint a helyzettől függ, valóban kockázatos-e. Vagyis összességében kilencven százalékot is meghaladja azoknak a száma, akik tisztában vannak a vezetés közbeni telefonozás veszélyeivel, de még így is a megkérdezettek csupán 7 százaléka állítja, nem tartja egyértelműen veszélyesnek, ha vezetés közben nyomkodja a mobilját. Igaz – a felmérés szerint – csaknem mindenkinek (több, mint 90 százalékuknak) lelkiismeret-furdalást okoz a vezetés közbeni telefonhasználat.

Száguldás csetelve, vakon

– Az okostelefon hasznos segítőtársa a modern embernek, de veszélyforrás, ha vezetés közben használjuk. Az autópályán 130 kilométeres sebességgel haladó autó 36 métert tesz meg egyetlen másodperc alatt, a városi közlekedés tempójában 14 métert – vagyis ennyit vezetünk vakon, ha a telefonra figyelünk, és ez az a távolság, ameddig nem tudunk reagálni a forgalmi helyzetekre – mondta az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás. "Az Aegon biztosító felelős piaci szereplőként nagy energiát fordít arra, hogy felhívja az autósok figyelmét a vezetés közbeni mobilhasználat veszélyeire. Mindannyiunk érdeke, hogy a sofőrök magukra és egymásra is vigyázzanak, és biztonságban odaérjenek úticéljukhoz. Aegonos tapasztalataim szerint tíz autósból legalább öt kezében ott van a mobil. Addikció vagy sem, de az tagadhatatlan, hogy beköltözött az életünkbe."

Magyarországon 1,6 millió személyautó közlekedik, amiből nyilvánvaló, mekkora kockázatokat hordoz magában a mobilhasználat. „Ijesztő, hogy ez a folyamat mennyire gyors volt, egy évtized sem kellett hozzá” - fogalmazott Szombat Tamás. "Az Aegon évente 30 ezer balesetből származó káresetet rendez le, ami 10 milliárd forintos tétel. Ez nemcsak hatalmas anyagi kárt, hanem rengeteg személyi sérülést, emberi tragédiát is jelent. Pontos számaink nincsenek, de feltételezhető, hogy az aktív mobilhasználat – ahogy Európában is - első számú baleseti okká lépett elő. Miközben az elmúlt 10 évben szinte valamennyi autógyártó alapfelszerelésként építette be a kocsijaiba a kihangosítót. Úgy gondoljuk, hogy az elrettentés hatékony eszköze lehet a megelőzésnek. A kampányunkban ezt próbáljuk a fiatalokhoz közelebb álló, virtuális módon, humoros videószkeccsekkel megvalósítani. Ezért a közösségi médiában fogunk megjelenni intenzív kampánnyal. Az üzenet lényege: a mobil a barátod, de nem vezetés közben. Emellett a kollégák létrehoztak egy olyan virtuális közeget, ahol pontosan tudjuk szimulálni, mi történik az úton, ha a figyelmünket eltereli a mobil."

Nem a büntetés, hanem a megelőzés a cél

– A kézben tartott mobiltelefon járművezetés közbeni használata Európa valamennyi országában jogellenes cselekménynek számít. A jogellenes telefonhasználat a leggyakoribb közúti szabályszegések közé tartozik, és a legveszélyesebb kihágások egyike, amely bizonyos esetekben egy lapon említhető az ittas vezetés veszélyeivel. A lakosság nagy része az ittas vezetést elítéli, és az a célunk, hogy ezt elérjük a vezetés közbeni mobilhasználattal is – mondja Óberling József rendőrezredes. Az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője szerint azért helyezik a megelőzésre a hangsúlyt, mert a vezetés közbeni mobilhasználatot nehéz büntetni. A szupertraffipaxnak kikiáltott VÉDA rendszer ugyanis a közhiedelemmel ellentétben nem képes arra, hogy kiszűrje a kormány mögött mobilozókat. De ha tudná is, a hazai jogszabályi környezetben amúgy sem büntethető senki, akit a füléhez tartott telefonnal fotóznak. Büntetni így egyedül azt tudják, akit tetten érnek.

Az ORFK ezredese közölte: nem csak a gépkocsivezetőkre kell gondolni, hisz a kerékpárosok és a gyalogosok is használnak mobiltelefont. Felidézte annak a szerencsétlenül járt fiúnak az esetét, aki azért lépett a vonat elé, mert a fülhallgató miatt nem érzékelte a szerelvény közeledését. “Olyan gyorsan terjedt el a mindennapi életünkben a mobil, hogy nem volt időnk megtanulni együttélni vele. A közlekedésben nap mint nap látjuk ennek káros következményeit. Sokan ringatják magukat abban az illúzióban, hogy velük ez nem történhet meg, a veszélyhelyzetekből ügyesen ki tudnak jönni. A tapasztalat mást mutat. Különben hogyan mehet neki valaki egy vasúti átjáróban a szerelvény tizenhetedik kocsijának, ha se nem lett rosszul, se nem halt meg a kormány mögött?" - tette fel a költői kérdést.

- Az okostelefon-használat a modern ember függősége. Nem klinikai értelemben vett függőség, hanem olyan jelenség, amely minden ember életébe szervesen beépült. Ám még ez sem lehet ok arra, hogy vezetés közben cseteljünk, üzenjünk, vagy közösségi média-bejegyzéseket tegyünk közzé – hangsúlyozta Demetrovics Zsolt pszichológus. Rengeteg dologtól függünk a mindennapi életünkben, de a mobiltelefon az egyik alapvető lett közülük, hisz ez szolgáltatja számunkra a világból érkező alapvető információkat. A probléma abból keletkezik, ha ez a függés nem szakad meg, amikor beülünk az autóba, vagy bármilyen olyan tevékenységet végzünk, ahol szükség van a koncentrációra. A célunk, hogy tudatosodjanak a mobilozással járó kockázatok.

- A fiatal generáció életének természetes része, hogy bárhol, bármikor megír egy üzenetet az okostelefonján. Ez az a korosztály, ahol néhány rövid szót bepötyögni rutin műveletnek tűnik, és pont ez a rutin adhat egy téves biztonságérzetet. Ezért is fontos a folyamatos figyelemfelhívás, az edukáció – mondta a kutatás kapcsán R. Csekeő Borbála pszichológus. A Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője úgy fogalmazott: azért ott még nem tartunk, hogy a következő generációk kaméleonná váljanak, vagyis egyik szemük a képernyőn legyen, a másik az úton. Nem a millió években számolt evolúcióban kell bízni, hanem arra kell törekedni, hogy a mai fiatalok reálisan felmérjék a biztonsági kockázatokat. A szédületes technikai fejlődés közepette kapjanak fogódzókat, mit szabad és mit nem, mi a szabályok értelme. Ezért fontos a családi példa. Meg tudják-e állni a szülők, hogy a vacsoraasztalnál ne legyen ott a mobil, vagy hogy vezetés közben ők maguk ne cseteljenek? Csak akkor lehet elvárni szabálykövetést és tudatos döntéseket, ha ugyanezt látják az előző generációtól.

Videók, cikkek, VR, roadshow

Az Aegon és az ORFK-OBB közös kampányában online videókkal, edukációs tartalmakkal és szórólapokkal hívják fel a figyelmet a jelenség veszélyeire. A kampány minden tartalmi eleme megjelenik a karmegelozes.hu oldalon is.  

Mivel a fiatal korosztály - amely különösen veszélyeztetett a jelenségben - jelentős online videófogyasztó, ezért az Aegon biztosító rövid videókat készített, amelyek humorral és tanulságokkal próbálnak meggyőzően érvelni. A videók elkészítésében két, a fiatalok által kedvelt humorista, Kovács András Péter és Janklovics Péter játssza el, hogy az okostelefon-használat milyen zavaró tud lenni vezetés közben. A videókat a közösségi médiában és az országos médiában is terjeszti az Aegon.

A felvilágosító akció további része egy speciális virtuális valóság (VR) alkalmazás, amely azt mutatja meg, mennyiféle veszélyt képtelen elhárítani az ember, ha vezetés közben az okostelefonját is nyomogatja. A figyelemfelhívó VR-játékot az Aegon és az ORFK-OBB országos roadshow-ra viszi, hogy minél többen megismerhessék a vezetés közbeni telefonhasználat valós veszélyeit.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.22
A Volvo Cars több mint 500 ezer autóját rendelte vissza ellenőrzésre világszerte egy hibás....
2019.07.22
Újabb generációkat boldogít a hármas legújabb változata. A ma még a tehetős üzletemberek céges....
2019.07.22
Az eddig még ritkasággal felérő vízbefecskendezést még tovább gondolták: az új szűrés révén....
2019.07.22
Husan Sodiqov Üzbegisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.07.22
Hercegszántónál egy kilépésre jelentkező kistehergépjármű csomagterében hat elektromos kerékpárt....
2019.07.22
- A Mol 6 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 4 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán....
2019.07.22
Növelte eladásait, bevételét és nyereségét a második negyedévben a dél-koreai Hyundai autógyár -....
2019.07.22
Évente nyolcvan ország mintegy kétszázezer ügyfelét fogja kiszolgálni a PSA-konszern 550 millió....
2019.07.22
Már néhány tized bar nyomáskülönbség és pár tized milliméter profilmélység-eltérés miatt is nőhet....
2019.07.22
A hétvégén a rendőrök több mint 20 millió forint értékben foglaltak le körözött gépjárműveket a....