Modell

Modellautó gumiragasztás

2017.09.06.

Autómodellező előbb utóbb belefut a gumiragasztás feladatába. Az RTR modelleknél ezzel nem kell foglalkozni, egészen addig, amíg a modellautó gumijai el nem kopnak, vagy meg nem sérülnek. Ekkor cserélni kell majd a gumikat, sőt, az is lehet, hogy a felniket is.  Kitben kapható, vagyis összeszerelésre váró modelljeinknél azonban biztosan ez is a feladat része, mire a modell talpra áll és használhatóvá válik. Így érdemes megismerkedni ezzel az elsőre trükkösnek tűnő, bár egyszerű feladattal. 

Általában a modellautókhoz vásárolhatunk előre, gyárilag ragasztott szetteket is, vagyis könnyen lehet, hogy olyan felni+tömés+gumi szettet veszünk majd, ami gyárilag ragasztva van. Ez nyilván a legkényelmesebb megoldás, ha a modellünkhöz van ilyen szett, de könnyen előfordul, hogy nincs, vagy az is lehet, hogy egyedi felnire, és egy speciális mintázatú gumira akarunk váltani. Ekkor biztosan fel kell ragasztanunk a megvásárolt gumit a felnikre.

Ebben a leírásban szeretnénk bemutatni azt, hogy mire kell figyelni, hogyan érdemes végrehajtani a feladatot.

Nézzük elsőként át, hogy mire lesz szükségünk?

  • Valamilyen zsírmentesítő anyagra, mondjuk féktisztító spray-re, vagy denaturált szeszre.
  • Finom csiszolópapírra
  • Pillanatragasztóra (használjunk kifejezetten erre a célra ajánlott ragasztót!)
  • Felnikre
  • Gumikra
  • Tömésre a gumikhoz
  • Törlőpapírra

Lépések

  1. Az új felniknek a gumikkal érintkező széleit, peremeit finom csiszolóvászonnal csiszoljuk át. A felérdesített felülethez ugyanis jobban tapad majd a gumink.
  2. A gumik ragasztandó felületét is finoman csiszoljuk meg
  3. A megfelelő gumi tömést illesszük be a gumik belső részébe.
  4. Figyelve a gumik forgásirányára (a legtöbb guminak a mintázata miatt van egy megfelelő forgásiránya), a töméssel együtt húzzuk fel az új felnire.
  5. A gumit igazítsuk el a felnin úgy, hogy az a felnin megfelelően üljön, szépen feküdjön fel körbe a felnire, mindenhol, nehogy a ragasztás után üssön majd a gumink. (ehhez a felnire felhúzott gumit gyűrögessük, görgessük meg alaposan, hogy jól beüljön a helyére.)
  6. Amennyiben a gumi túl szoros volt, és sokat fogdostuk a felületeket míg felhúztuk a felnire, ismét töröljük át féktisztítós ronggyal, vagy papírral a ragasztandó felületeket.
  7. A gumi tömése sehol sem lóghat ki a gumi pereme alól, egységesen és szépen kell körkörösen a gumi belsejében a felnin elterülnie. Ezzel kizárható, hogy a gumi emiatt üssön majd.
  8. Egy jó vastag és szoros befőttes gumit húzzunk rá a ragasztani kíván oldalra a gumira. Ez segít majd a ragasztáskor szorosan összenyomni a felületeket.
  9. A megfelelően előkészített felniket készítsük ki, mindegyiket elsőként az egyik oldalán fogjuk végig ragasztani.

A folyamat nem bonyolult, inkább türelmet igényel.

Fő szabály, hogy inkább kevesebb pillanatragasztót használjunk, mint sokat. A vékony réteg tartósabb kötést és még gyorsabb száradást is eredményez. Valójában a pillanatragasztó tényleg pillanatok alatt megköt, de a teljes száradáshoz a ragasztott felület előkészítése, és a ragasztóanyag mennyisége szerint akár 24 óra is szükséges lehet. (egyes speciálisan gumiragasztáshoz használható pillanatragasztókhoz be lehet szerezni kötésgyorsító spray-t is).

A felgumizott felnit lefektetjük magunk elé. Egyik kezünkkel a ragasztót fogjuk, a másik kezünkkel pedig a gumi peremét finoman elemeljük a felnitől. A pillanatragasztóból az így keletkezett részbe cseppentünk egy picit, és a gumit visszaengedjük a helyére. Nem kell vastagon, csak pont egy cseppnyi, látni fogjuk, hogy a gumi visszaengedésénél azonnal szét is terül a ragasztó. Azonnal igazítsuk is meg a gumit, amennyiben nem fekszik fel megfelelően a helyére. A gumi pereme pontosan kell, hogy illeszkedjen a felni bevágásába.

Aztán szépen így haladunk körbe a felnin, centinként ragasztunk, miközben forgatjuk a kereket.

Az esetlegesen kinyomott felesleges ragasztó mennyiséget egy rongy vagy törlőpapír segítségével azonnal töröljük le a gumiról és a felniről.

Mind a 4 felnin végig ragasztjuk a gumit az egyik oldalon.

Ezután egy órát hagyjuk száradni a gumikat.

Ezt követően a befőttes-gumit lehúzzuk a gumiról és áttesszük a másik oldalra, és a fentiek szerint a felni másik oldalán is végig ragasztjuk a gumikat a felnihez. (amennyiben kettő darab gumival rögzítettük a gumit a felnihez oldalanként, akkor ezzel sincs gondunk)

Teljes száradás után ellenőrizzük, hogy mindenhol körben megfelelően felragasztásra került e gumi, amennyiben találunk olyan részt, hol nincs ragasztva, cseppentsünk egy kis pillanatragasztót, és hagyjuk megszilárdulni a javított részeket ragasztását is!

Ezek után használatba is vehetjük a frissen felgumizott új kerekeinket!

A művelethet szükséges ragasztót megvásárolhatjuk a Modellboltban!

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.19
Mit tanuljon a gyerek, hogy 10 év múlva legyen munkája? ..
2018.06.19
Újra dobogós helyen végzett a 2018-as Kamion Európa-bajnokságon az OXXO Hungary Truck Racing Team.....
2018.06.19
Több mint 507 ezer gépkocsit hív vissza az Amerikai Egyesült Államokban a Kia Motors Corp. a....
2018.06.19
Darko Drljevic Montenegróból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.06.19
Több mint 246 millió eurót (körülbelül 80 milliárd forintot) biztosít az Európai Unió kohéziós....
2018.06.19
Oldtimer autókkal is készül szombatra, a 2018-as Múzeumok éjszakájára a Budapesti Történeti Múzeum....
2018.06.19
A BMW Group Magyarország márkanagykövete, Osvárt Andrea színésznő, modell és producer egy....
2018.06.19
Diákok ezrei készülnek, hogy új rekordokat állítsanak fel üzemanyaghatékony autóikkal a Shell Eco-....
2018.06.19
Eldőlt a hónapok óta húzódó kérdés: 2019-től a Red Bull már nem Renault motorokat használ.   ..
2018.06.19
Meglepődtek a hajdúböszörményi rendőrök, amikor a sztrádán megállítottak egy leállósávban közlekedő....