Modell

Modellautó gumiragasztás

2017.09.06.

Autómodellező előbb utóbb belefut a gumiragasztás feladatába. Az RTR modelleknél ezzel nem kell foglalkozni, egészen addig, amíg a modellautó gumijai el nem kopnak, vagy meg nem sérülnek. Ekkor cserélni kell majd a gumikat, sőt, az is lehet, hogy a felniket is.  Kitben kapható, vagyis összeszerelésre váró modelljeinknél azonban biztosan ez is a feladat része, mire a modell talpra áll és használhatóvá válik. Így érdemes megismerkedni ezzel az elsőre trükkösnek tűnő, bár egyszerű feladattal. 

Általában a modellautókhoz vásárolhatunk előre, gyárilag ragasztott szetteket is, vagyis könnyen lehet, hogy olyan felni+tömés+gumi szettet veszünk majd, ami gyárilag ragasztva van. Ez nyilván a legkényelmesebb megoldás, ha a modellünkhöz van ilyen szett, de könnyen előfordul, hogy nincs, vagy az is lehet, hogy egyedi felnire, és egy speciális mintázatú gumira akarunk váltani. Ekkor biztosan fel kell ragasztanunk a megvásárolt gumit a felnikre.

Ebben a leírásban szeretnénk bemutatni azt, hogy mire kell figyelni, hogyan érdemes végrehajtani a feladatot.

Nézzük elsőként át, hogy mire lesz szükségünk?

  • Valamilyen zsírmentesítő anyagra, mondjuk féktisztító spray-re, vagy denaturált szeszre.
  • Finom csiszolópapírra
  • Pillanatragasztóra (használjunk kifejezetten erre a célra ajánlott ragasztót!)
  • Felnikre
  • Gumikra
  • Tömésre a gumikhoz
  • Törlőpapírra

Lépések

  1. Az új felniknek a gumikkal érintkező széleit, peremeit finom csiszolóvászonnal csiszoljuk át. A felérdesített felülethez ugyanis jobban tapad majd a gumink.
  2. A gumik ragasztandó felületét is finoman csiszoljuk meg
  3. A megfelelő gumi tömést illesszük be a gumik belső részébe.
  4. Figyelve a gumik forgásirányára (a legtöbb guminak a mintázata miatt van egy megfelelő forgásiránya), a töméssel együtt húzzuk fel az új felnire.
  5. A gumit igazítsuk el a felnin úgy, hogy az a felnin megfelelően üljön, szépen feküdjön fel körbe a felnire, mindenhol, nehogy a ragasztás után üssön majd a gumink. (ehhez a felnire felhúzott gumit gyűrögessük, görgessük meg alaposan, hogy jól beüljön a helyére.)
  6. Amennyiben a gumi túl szoros volt, és sokat fogdostuk a felületeket míg felhúztuk a felnire, ismét töröljük át féktisztítós ronggyal, vagy papírral a ragasztandó felületeket.
  7. A gumi tömése sehol sem lóghat ki a gumi pereme alól, egységesen és szépen kell körkörösen a gumi belsejében a felnin elterülnie. Ezzel kizárható, hogy a gumi emiatt üssön majd.
  8. Egy jó vastag és szoros befőttes gumit húzzunk rá a ragasztani kíván oldalra a gumira. Ez segít majd a ragasztáskor szorosan összenyomni a felületeket.
  9. A megfelelően előkészített felniket készítsük ki, mindegyiket elsőként az egyik oldalán fogjuk végig ragasztani.

A folyamat nem bonyolult, inkább türelmet igényel.

Fő szabály, hogy inkább kevesebb pillanatragasztót használjunk, mint sokat. A vékony réteg tartósabb kötést és még gyorsabb száradást is eredményez. Valójában a pillanatragasztó tényleg pillanatok alatt megköt, de a teljes száradáshoz a ragasztott felület előkészítése, és a ragasztóanyag mennyisége szerint akár 24 óra is szükséges lehet. (egyes speciálisan gumiragasztáshoz használható pillanatragasztókhoz be lehet szerezni kötésgyorsító spray-t is).

A felgumizott felnit lefektetjük magunk elé. Egyik kezünkkel a ragasztót fogjuk, a másik kezünkkel pedig a gumi peremét finoman elemeljük a felnitől. A pillanatragasztóból az így keletkezett részbe cseppentünk egy picit, és a gumit visszaengedjük a helyére. Nem kell vastagon, csak pont egy cseppnyi, látni fogjuk, hogy a gumi visszaengedésénél azonnal szét is terül a ragasztó. Azonnal igazítsuk is meg a gumit, amennyiben nem fekszik fel megfelelően a helyére. A gumi pereme pontosan kell, hogy illeszkedjen a felni bevágásába.

Aztán szépen így haladunk körbe a felnin, centinként ragasztunk, miközben forgatjuk a kereket.

Az esetlegesen kinyomott felesleges ragasztó mennyiséget egy rongy vagy törlőpapír segítségével azonnal töröljük le a gumiról és a felniről.

Mind a 4 felnin végig ragasztjuk a gumit az egyik oldalon.

Ezután egy órát hagyjuk száradni a gumikat.

Ezt követően a befőttes-gumit lehúzzuk a gumiról és áttesszük a másik oldalra, és a fentiek szerint a felni másik oldalán is végig ragasztjuk a gumikat a felnihez. (amennyiben kettő darab gumival rögzítettük a gumit a felnihez oldalanként, akkor ezzel sincs gondunk)

Teljes száradás után ellenőrizzük, hogy mindenhol körben megfelelően felragasztásra került e gumi, amennyiben találunk olyan részt, hol nincs ragasztva, cseppentsünk egy kis pillanatragasztót, és hagyjuk megszilárdulni a javított részeket ragasztását is!

Ezek után használatba is vehetjük a frissen felgumizott új kerekeinket!

A művelethet szükséges ragasztót megvásárolhatjuk a Modellboltban!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....