Modell

Modellmotor üzemanyagok

2017.07.24.

A modellünk meghajtása jellemzően 3 féle lehet manapság, függetlenül attól, hogy repülünk, hajózunk vagy autózunk. A meghajtás jöhet elektromos motorból, nitrós robbanómotorból, illetve benzines motorból is. Az elektromos meghajtásról jelen leírásban értelemszerűen nem esik szó, de nézzük a két üzemanyaggal dolgozó motort!

Nitrós modellmotorok:

A „nitrós” modellmotor elnevezés nem igazán szakszerű, hiszen ezek a modellmotorok alkohollal üzemelnek alapvetően. Ettől függetlenül, a “nitrós” megnevezés nagyon elterjedt, így én is ezt használom. A nitrós modellmotor felépítését és működését bemutató leírásban röviden már megemlítettem, hogy mi is az a keverék mellyel robbanómotorjaink működnek.

 

Az izzógyertyás, alkoholos modellmotorok (nitrós modellmotorok) üzemanyaga egy 3 fő alkotóelemből álló keverék. Ez a 3 fő alkotóelem pedig nem más, mint a metanol nevű alkohol, a nitro-metán és speciális olaj keveréke. (néhány gyártó egyéb adalékanyagot is tehet a keverékbe, ilyen lehet például a habzásgátló, korróziógátló adalékok)

A nitro-metánt szokás csak nitrónak becézni, és ez ragadt rá a mi modellmotorjainkat legtöbbször hajtó, 2 ütemű alkoholos motorjainkra. A nitrometánt propánból állítják elő, annyira nem veszélyes és gyúlékony anyag, mint gondolnánk, a legjobb tulajdonsága amiért az izzógyertyás robbanómotorokban használjuk, az a plusz oxigénmolekula megkötő képessége. A nitró ezzel a plusz oxigén bevitellel úgy viselkedik kicsit, mintha ő maga lenne a turbó a motoron. Több oxigén, több és jobb üzemanyag égés, több teljesítmény. A különböző üzemanyaggyártók termékpalettájában széles választékban érhetőek el a különböző % nitrotartalmú üzemanyagok. 10%-40% között bármilyen verzióval találkozhatunk. Általánosságban 16-30%-os nitrotartalmú üzemanyagokat használunk modellezésben.

Metanol, vagyis metil-alkoholnak hívják a modellüzemanyag alap összetevőjét. Mi is ez? Ez nem más, mint a jól ismert metil-alkohol. Hétköznapi ember a legtöbbször a hírekben hallhat róla, amikor az emberi szervezet számára rendkívül mérgező metil-alkohollal koccintottak páran és jobb esetben a korházban kötöttek ki. Ebből következik, hogy a modellmotor üzemanyag alapját adó metil-alkohol miatt, nagyon óvatosan bánunk az üzemanyaggal! Nem fürdünk benne, és pláne nem isszuk meg! Viccet félretéve, valóban oda kell figyelni, hogy ne tocsogjunk az üzemanyag tankolása közben, mert mérgező anyagról van szó, és bőrön keresztül is remekül felszívódik. A metil-alkoholt, vagyis a metanolt a valódi versenyautók világában is előszeretettel használják. Van egy remek hűtő hatása, ami megint csak egy teljesítmény növelő addicionális előny. Hidegebb keverék az nagyobb teljesítmény, plusz a modellmotorunk hűtéséről sem csak a hengerfej gondoskodik, hanem bizony az üzemanyag is segít annak üzemi hőmérsékletét optimálisan tartani. Ezért sem mellékes a megfelelő motorbeállítás a karburátor segítségével!

Olajtartalom a harmadik olyan fő összetevő, amely minden nitrós robbanómotor üzemanyagában megtalálható. Korábban sokfajta olajféleséggel találkozhattunk modellpályákon, ilyen a ricinus is. Mára a modellezésben használt üzemanyagok könnyű elérhetősége, változatos nitro- és olajtartalom %-a minden igényt kielégítenek, így kevesen keverik ma már saját maguknak az üzemanyagot, jóllehet vannak, akik a saját keverésükben hisznek és bíznak. Számukra egyébként az egyes fő alkotóelemek külön-külön is megvásárolhatók, és így lehetőség van a saját üzemanyag elkészítésére. Leginkább valamilyen szintetikus olajat tartalmaznak ezek a keverékek, amik a kenést biztosítják a motornak és még extrém fordulatszám és hőmérséklet mellett is stabilan ellátják feladatukat.

Merthogy extrém fordulatszám van! Ezek a modellmotorok simán foroghatnak akár 45.000 fordulatot is percenként, miközben üzemi hőmérsékletük általában 90-130 C fok között alakul.

Amire még érdemes odafigyelni a nitrós üzemanyagok tekintetében az az alkoholtartalom miatti erősen nedvszívó hatás, vagy vízfelvevő képessége az üzemanyagnak. A nyitva felejtett üzemanyagkanna lehetővé teszi az üzemanyag számára, hogy a környezetből jól magába szívja a nedvességet. Ezzel természetesen csökken a hatásfoka, egy idő után pedig annyira használhatatlan lesz, hogy nem működik vele már a modellmotor. Természetesen előtte még szét fogjuk állítani az amúgy jó motorunkat, hogy menjen, mire rájövünk, hogy hol a hiba… Ugyanígy nem bírja az üzemanyag a napsugárzást sem, ezért érdemes száraz, hűvös helyen tartani a kannánkat.

Fontos még, hogy az autók, repülők vagy hajók modellmotorjaiba kicsit eltérő keverékű üzemanyagot ajánlanak a gyártók és ez nem véletlen.

A repülős motorok teljesen más környezetben dolgoznak, mint az autós motorok. A repülős motorok üzemidejük nagy részét közel teljes gázon töltik. Az állandó légáramlás és így a hűtés biztosított.

Az autó motorok legtöbbször csak gyorsulnak majd lassulnak, teljes fordulaton néhány másodpercnél tovább nem forognak.

A repülős üzemanyagokban általában 15-20% olaj van. Az autós üzemanyagokba a gyártók jellemzően  8-12% olajat kevernek.

 

Benzines modellmotorok:

Nagyméretű, 1/5 – 1/6-os méretosztályban, illetve benzines repülőkben találkozhatunk hagyományos, mindenki által jobban ismert benzines motorokkal.

 

Ezek üzemanyaga normál benzin és olaj keveréke a meghatározott keverési aránnyal. Természetesen a paletta széles, a 2 vagy 4 ütemű, de akár az 1 vagy többhengeres motorokig, sőt sokhengeres csillagmotor, vagy éppen boxermotor is hajthatja modellünket.

Mivel a benzines motorok működése közismert, hasonló felépítésű motor dolgozik a legtöbb kertigépben otthon is, általában könnyeben is tanuljuk meg ezeket kezelni, mint a nitrós társaikat.

Összefoglalásul, a megfelelő modellmotor és a hozzá megfelelő üzemanyag kiválasztása nem ördöngösség, azonban célszerű néhány alapszabályt betartani. Egyrészt az üzemanyagból nem kell a legdrágább, magas nitrótartalmú keveréket megvenni amennyiben csak a kertben autózunk, mert nem fog kijönni az a plusz, amit tud az üzemanyag a 16%-os társához képest. Másfelől érdemes a motor helyes beállítása és a nitrós motorok felépítése és működése című cikkünket is tanulmányozni, mert ezek a dolgok egymásra épülnek, a teljes témakör jobb megértése segít minket abban, hogy értsük mi, miért történik és azt hogyan tudjuk befolyásolni, vagyis hogyan hozhatjuk ki modellmotorunkból a legjobbat, miközben a legtovább megőrizzük annak kiváló állapotát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....