WRC

Monte-Carlóban rajtol a 2021-es WRC szezon - előzetes

2021.01.21.

A hazai versenyére készülő Ogier idén a nyolcadik vb-címére és a nyolcadik itteni győzelmére hajt. Január 21-24 között rendezik meg a rali világbajnokság szezonnyitóját, ezúttal nézők nélkül.

A világ legrégebbi raliversenye, a Monte-Carlo-rali 110. születésnapját ünnepli 2021-ben, maga a világbajnokság pedig a 49. szezonját fogja megkezdeni a francia Alpokban. Fontos év lesz a 2021-es, ugyanis idén debütál a Michelint váltó új gumiszállító, a Forma-1-et is abroncsokkal ellátó Pirelli (négyéves szerződést kötöttek az FIA-val), és idén mennek utoljára WRC versenyautók a királykategóriában.

A 24 éve alapított, a gyártóknak meglehetősen nagy szabadságot adó WRC szabályrendszer, (amelyet utoljára a 2017-es szezonra változtattak meg) helyébe jövőre a Rally1-es formula lép, amely 500 lóerős, tisztán elektromos üzemre is képes konnektoros hibrid autók megjelenését hozza majd magával. A 2022-es top raliautók erősebbek, nyomatékosabbak, de nehezebbek is lesznek a maiaknál, és az etapokon részben villannyal fognak menni, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást és a zajterhelést.

Ez a jövő évi szabályváltozás az oka annak, hogy a Hyundai és a Toyota 2021-ben még a régi versenyautójával indul, pedig az alapokat adó utcai modelljeiknél (i20, Yaris) már 2020-ban lezajlott a generációváltás. Hiába lesznek hibridek a jövő évi autók, a szabályokat úgy alkották meg, hogy ne legyen jelentősen drágábbak az ideieknél, ami új gyártókat is bevonzhat. A pletykák kínai márkák érkezését vizionálják, ami izgalmas pezsgést és sok új nézőt hozna a WRC számára.

És mi várható 2021-től?

A Monte mindig is nagy kihívást jelentett a versenyzőknek a kiszámíthatatlan időjárás miatt, hiszen száraz aszfalttól a mély havon át a fekete jégig minden előfordulhat itt. Négyféle keveréket visz a versenyre a Pirelli: a lágy és szuperlágy slick abroncsokat, a hóra való téli gumit és a jégre való szöges, széles téli gumit (a Svéd-ralikról ismerős keskeny, szöges hógumit tilos itt használni). Összesen 3200 abronccsal készül a versenyre a Pirelli, amely tavaly egy Citroen C3 WRC-vel és Andreas Mikkelsennel fejlesztette és tesztelte a 2021-es gumikat.

A versenynaptárban is komoly változásokat hoz az idei szezon, a tervek szerint 12 versenyt fognak megrendezni, amit persze még a koronavírus-járvány megváltoztathat. Már tavaly is vissza akarták hozni a Szafari-ralit és a Japán-ralit, de a járvány közbeszólt, idén viszont jó esély van arra, hogy tényleg elmegy Afrikába és Ázsiába a mezőny. Igaz, a Szafarit már nem közutakon fogják rendezni, de a nehéz terepekről híres verseny embernek és technikának is nagy kihívás lesz.

Tavaly sikeresen rendezték meg a vírushelyzet miatt váratlanul beugró Észt-ralit, amely idén megszilárdította a helyét a naptárban, a finanszírozási gondokkal küzdő Brit-ralit (amely Wales helyett már Északírországban lett volna) viszont kivették a programból, a helyére a tavaly már majdnem megrendezett belgiumi Ypres-rali ugrik be.

2020-ban nagy csalódást okozott a Svéd-rali, ugyanis a klímaváltozás miatt inkább saras, mintsem havas pályákon zajlott a küzdelem a versenyen. Hogy ez idén ne így legyen, a szervezők Svédország helyett inkább Finnországot választották februárra, mivel az Északi-sarkkörhöz közeli Arctic Rally garantált havat kínál. A magyar rajongóknak kimondottan jó hír, hogy április végén Horvátországba is ellátogat a mezőny egy aszfaltos futamra, ilyen közel még sosem rendeztek vb-futamot hazánkhoz. Persze jó kérdés, hogy addigra megnyitják-e a határokat, és hogy nem lesznek-e a nézők elől elzárva a gyorsaságik.

A 2021-es WRC versenynaptár:

Monaco

Jan 21–24.

Finnország

Febr. 26-28.

Horvátország

Ápr 22–25.

Portugália

Máj. 20–23.

Szardínia

Jún. 3–6.

Kenya

Jún. 24–27.

Észtország

Júl. 15–18.

Finnország

Júl. 29–Aug 1

Belgium

Aug. 13-15.

Chile

Szept. 9–12.

Spanyolország (Katalónia)

Okt. 14–17.

Japán

Nov. 11–14

Mindössze hat hete volt a mezőnynek arra, hogy felkészüljenek a Monte-Carlo-ralira a decemberi monzai szezonzáró óta, ahol Elfyn Evans a saját hibájából bukta el és ajándékozta a vb-címet csapattársának, Seb Ogier-nek. Nézzük, milyen változások történtek azóta a csapatok háza táján:

Toyota Gazoo WRT

Az utóbbi két egyéni vb-címet begyűjtő japán csapat idén a gyártók világbajnokságát is visszahódítaná a Hyundai-tól. Fontos változás a finnországi bázisú alakulat háza táján, hogy a korábbi csapatfőnök Tommi Makinen helyét a 2017-2019 között a csapatnál versenyző expilóta, a rali iránti szenvedélyéről híres Jari-Matti Latvala veszi át. Idén új festést kapott a Yaris, megjelent a fekete szín rajta, és eltűntek róla a Microsoft matricák. Viszont a pilótafelállás változatlan, továbbra is Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera és Kacuta Takemoto fogják vezeti a Yarisokat, a Toyota-nevelésű japán pilóta életében először kapott teljes szezonra szóló WRC szerződést.

Sébastien Ogier és Julien Ingrassia

A januári teszten egy Toyotát totálkárosra törő Ogier nyolcadik alkalommal nyerheti meg a hazai versenyének számító Montét (idén a Gap központú verseny útvonala csütörtökön a francia sztár szülőfaluját, Forest-St-Julient is tartalmazza). Tavaly úgy sikerült a második helyen végeznie Neuville mögött, hogy mindössze az első versenyét teljesítette a Toyota Yaris WRC-vel. Azóta rengeteg kilométert gyűjtött az autóval, így magabiztosabban nyomhatja a gázt.

Hyundai Motorsport

A 2019-es és a 2020-as év konstruktőri bajnok csapata talán még a Toyotánál is erősebb pilótafelállással rendelkezik, hiszen a 2019-es világbajnok Ott Tanak mellett Thierry Neuville is a csapatnál maradt. Előbbi igyekszik elfelejteni a 2020-as Montén elszenvedett szörnyű balesetét (180 km/h-val zuhant be a szakadékba, a fák közé egy balkanyarban), utóbbi pedig még nehezebb feladattal néz szembe, ugyanis egy olyan navigátorral indul, akivel még sosem versenyzett együtt. 11 éven át Nicolas Gilsoul navigált Neuville-nek, de a mitfahrer idén nem tudott megegyezni a Hyundai-jal, így a belga sztár kénytelen volt új társat keresni. A Montén Martin Wydaeghe-vel, egy tavaly még a WRC2-ben versenyző navigátorral fog indulni, de csak a szezonnyitó után dönti el végleg, hogy kivel folytatja a szezont.

Thierry Neuville

Idén Sébastien Loeb már nem vezet a Hyundai-nál (és másutt sem, mivel az új Extreme E sorozat mellett kötelezte el magát, ahol Lewis Hamilton csapatának versenyzője lesz), a harmadik i20WRC-t Dani Sordo Craig Breennel fogja megosztani. Az első versenyen a spanyol vezet majd, aki bejelentette, hogy utoljára fog navigálni neki Carlos Del Barrio. A Toyotához hasonlóan a Hyundai is indít egy negyedik autót egy fiatal tehetséggel, a tavaly már néhányszor lehetőséget kapó francia Pierre-Louis Loubet autóját a félgyári 2C Competition csapat versenyezteti.

M-Sport

A komoly anyagi problémákkal, valamint a harátok lezárásával és a Brexittel küzdő brit privát csapat (a Ford csak némi technológiai támogatást nyújt nekik) nem tudta megtartani finn sztárversenyzőjét, Esapekka Lappit 2021-re (tavaly még állítólag a váratlanul kivonult Citroen állta a fizetését). Idén ezért csak két fix pilótával, Teemu Suninennel és az anyagi támogatást hozó, a Monte előtti teszten balesetet szenvedett Gus Greensmith-szel vágnak neki a 2021-es szezonnak. Alkalmanként indítanak majd harmadik autót a francia Adrien Fourmaux-val, de, hogy mely versenyeken, arról még nincs hír.

Képek forrása: csapatok

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....