járműtörténelem

Morzsák az Autó-Motor régi számaiból: ma már nevetünk rajta I. rész

2023.06.23.

A szocialista hétköznapokban a nők kedvenc olvasmánya a „Fürge újak” volt. A férfiak a hetente megjelenő „Autó-Motor” betűit falták. Ha már a kocsit nem tudták megfizetni, az autócsodák fotóin csorgatták a nyálukat (nem voltak szexlapok). Szemezgetünk a mai szemmel már már vicces történetekből, a korszak közlekedéséről.

Szerző: Bánffi Tibor

Az autós szaklapok szinte egyidősek az autók megjelenésével. Sorozatunkban bekukkantunk az autó fejlődését kísérő írásokba. Az alábbi, 1943-ban megjelent jellemzés máig nem veszített aktualitásából.

AutóMotor XIV. évfolyam 12. szám 1943. december 15.

A motor és az asszony Írta Bíró Jenő

A SZERELMES „...A motorozás is úgy kezdődik, mint a szerelem. Az ember unatkozik, vágyik valami ismeretlen gyönyörre, egy szép tavaszi napon megpillant egy fiatalembert, amint szerelmesen simul motorjára megdobban a szíve és elhatározza, hogy ő is vesz olyat. Ma az elhatározásnál nem igen juthatunk többre, de régente, békében ez is másképp volt. A vásárlási elhatározás másnapján reggel már megjelenik a színen a házasságközvetítő - akarom mondani képviseleti ügynök. Fényképeket mutogat, szédít, csábít, esküdözik. hogy így meg úgy - a fogyasztása minimális (lásd: Szerénység, házasság!), sebessége 100 kilométer. Házasságkötés, illetve szerződéskötés után persze kiderül. hogy a 100 kilométer csak 60 (lásd: Hozomány!) és ez a hatvan is fogyni kezd, egy év múlva már csak negyven, aztán harminc... a vázon megrepedezik a lakk, naponta után a kell festeni (lásd: Púder, rúzs!), végül amikor a képviselet bepereli az utolsó elmaradt részletért (Válóper), visszaadja nekik a motort. (Nő vissza a mamához.)

AZ AGGLEGÉNY (avagy aki sohasem vásárol motort). Ismeri fejből az összes márkákat, csak olyanokkal barátkozik, akiknek motorjuk van, kívülről tudja az összes baráti motoroknak adatait, méreteit, stb., de ő maga sohasem vásárolt motort. Elve: amíg másnak motorja van, addig minek vásárolni! Szorgalmasan barátkozik a motorosokkal (hölgyekkel), felkapaszkodik hátul a gépükre (sohasem ő az első, mindig csak a tulajdonos után következik) és az út végén nyugodtan leszáll és odébbáll: a benzint nem ő fizeti. Övé csak a gyönyör.

A CSÁBÍTÓ. Ha dolga akad a motortulajdonosnak és gépét az utcán kell hagynia, jelentkezik a csábító. Azt mondja a tulajdonosnak, hogy csak nyugodtan menjen dolgára, ő majd vigyáz a gépre, egy ujjal sem nyúl hozzá, benne megbízhatik. (Lásd: Házibarát!) A tulajdonos el is megy, a csábító a géphez lép és kikezd vele. Először csak a lábával nyomkodja, simogatja, majd amikor a motor begyulladt, felpattan rá és máris nyeregben van. Ide-oda száguldozik vele (persze nagyon óvatosan, nehogy valami baj történjen, mint például: láncszakadás, villatörés. gumidefekt, stb.), azután visszaviszi a helyére, mintha misem történt volna. Jön a tulajdonos, gyanakodva nézve poros, ziháló motorját. Ráül, a motor csak fanyalogva engedelmeskedik, fáradt, álmos, a reflektor alatt nikkelkarikák, éppen csak hogy vánszorog. A tulajdonos ilyenkor fejét csóválva jegyzi meg: Mitől van úgy lestrapálva máma ez a motor!!

A GIGOLÓ (avagy a képviseleti eladó, aki békeidőben fontos szerepet játszik). Adva van egy gyönyörű lokál, tükörablakokkal. márvány falakkal: a képviseleti lokál. Benne gyönyörű modellek (lásd: bárhölgyek, konzumnők). Egyik-másik még vadonatúj, a képviselet esküszik rá, hogy még soha, senki nem ült rajtuk, de mi már ismerjük az ilyet... A többi használt gép, erősen festve... öreg strapagépek. Jön a vevő megsúgja a tutajnak, hogy melyik tetszik neki, mire a tulaj int gigolónak, aki ráül a gépre és felnin táncol vele az úttesten. Megmutatta formáit, titkos bájait, azután átadja a vendégnek, hogy üljön rá, ezért jutalékot kap a tulajtól.

A DONJUAN Szenvedélyes motoros. Ahol meglát egy gépet, rárohan és orvul ráveti magát. Neki mindegy, öreg, fiatal, szóló vagy oldalkocsis, elorozza őket, veszetten száguld rajtuk, azután becipeli egy sötét fészerbe, leszedi róluk az ékszereket... akarom mondani a reflektort, gumit, motort és a többit eldobja, mint a kifacsart citromot. Rettenetes étvágya van, naponta több motort is elhasznál. Rendszerint a rendőrségen végzi.

Felvonultathatnám még a többi típust is: a Hűséges férjet, aki felül egy motorra és élete végéig nem száll le róla, a Tragikus szerelmest, aki a gépével együtt rohan a halálba, egy országúti kanyarnál, a Slemilt, (ügyefogyott) aki nem tud bánni a motorral és folyton leesik róla, de azt hiszem a fenti analógiák is élénk fényt vetettek a hasonlóságra. Az asszony és a motor: ugyanazon fogalmak. Különbség csak egy van közöttük: a rendőrség csendrendelete csak a motorokra vonatkozik. Sajnos, a nőkre még nem terjesztették ki. Éppen ezért uraim maradjunk egyelőre a motornál.

Folytatása következik...

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Összeütközött egy nyerges vontató és egy tehervonat a Heves vármegyei Adácson, a Kossuth Lajos....
2024.05.07
Az elmúlt években a globális ellátási láncokra soha nem látott nyomás nehezedett a világgazdaság....
2024.05.07
A baleset a Balaton felé vezető oldalon, Szabadbattyánnál akadályozza a forgalmat - máshol is....
2024.05.07
- Amióta a BMW bejelentette, hogy Debrecenben építi fel legújabb autógyárát, ugrásszerűen nőtt az....
2024.05.07
Volt olyan gépkocsi, amelyik 50 km/óra helyett 84 km/órával közlekedett. Ezért 58 ezer 500 forint....
2024.05.07
A KLM szerint ezzel komfortosabb, ezáltal kellemesebb munkakörülményeket teremthetnek dolgozóik....
2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....