Formula Student Hungary

A motorfejlesztők előálltak az ötödik generációs erőforrással

2017.03.14.

Nem sokkal azután, hogy az Arrabona Racing Team bemutatta az idei Formula Student versenyen induló autóját, a győri Széchenyi István Egyetemen működő SZEngine motorfejlesztő csapat sem tétlenkedett, s előálltak új fejlesztésű, EVO5 kódnévre keresztelt motorjukkal. Idén is győri motor hajtja majd a győri autót az egyetemisták Forma 1-es futamának számító Formula Student versenyen.

Piszkos irigy vagyok ezekre a fiúkra és lányokra, akik a csapatot alkotják, mert olyan körülmények között dolgozhatnak, amelyről az én generációm álmodni sem mert – fogalmazott a rendezvényen Hanula Barna, az AUDI Hungária Járműmérnöki Kar dékánja. Kiemelte, hogy a csapattagok olyan gyakorlatorientált tudást sajátítanak el, amelyre az egyetemi órák keretein belül kevés lehetőségük van. 

A dékán köszöntője után Kungl Máté, a csapat management részlegének új vezetője vette át a szót. Bemutatta, hogy a csapat struktúrája milyen változásokon esett át az elmúlt időszakban. Az előző években felállított csapatvezető, illetve konstrukciós vezető helyét egy hármas triumvirátus, a management részleg vezetője, a konstrukciós vezető, valamint az egyesületi elnök vette át.

A SZEngine csapat nagysikerű rendezvényen mutatta be új, EVO5 motorjának terveit, a kép bal szélén Hanula Barna dékán.

Emellett a részlegek felosztása is módosult, az eddig felállított 10 részleg (forgattyúház, forgattyús mechanizmus, váltó, hengerfej, hűtés – kenés, elektronika, teszt, levegőellátó, fékpad, management), egy sokkal komplexebb, 7 részleget számláló (termodinamika, motorblokk, forgattyús mechanizmus, elektronika, teszt, fékpad, management) formában folytatja működését. Az átalakult organigram után a management vezető bemutatta a SZEngine csapat motorjainak fejlődését, majd kitért a 2016-os versenyszezonra, amely a csapat első versenyidénye volt a szintén győri Arrabona Racing Team partnereként.

Ezután Légrádi Gergely konstrukciós vezető beszélt. Prezentációjában bemutatta az idei évre tervezett fejlesztéseket. Az EVO5 motor az előző generációs EVO4 alapjaira épül. A legnagyobb változás a motor főtengelyét érinti, az integrált generátor miatt a főtengely teljes újratervezésére volt szükség. A főtengely végére erősített lendítőkerék szolgál a generátor forgórészeként, míg a vezérlés oldali motorburkoló elemben rögzített tekercselés pedig a generátor állórésze lesz. A főtengelyt cserélhető wolfram rudak segítségével különböző hajtórudakra is ki lehet egyenlíteni, sorozatgyártású hajtórúdra, valamint a csapat által fejlesztett, tömegoptimalizált X-profilú acél, valamint titán hajtórúdra is.

Emellett a csapat a tél folyamán átalakított egy sorozatgyártású főtengelyt, megnövelte a löketét, amelynek tesztjei jó alapokat biztosítanak a következő generációs motor tervezéséhez. A motor forgattyúházának tömege 4,3 kg, ami a sorozatgyártású forgattyúházak tömegéhez képest 33 %-os tömeg csökkentést jelez. A forgattyúházhoz kapcsolódó fejlesztés a motorburkoló elemek tömegoptimalizálása, ahol 25%-os tömegcsökkenés várható az alumínium verzió esetében. Emellett várható egy mart műanyag változat is. Emellett a vezérlés oldali dekli esetében is készült egy lézer – szinterezett alumínium, valamint egy mart változat is, és előrelépések vannak öntött dekni gyártására is.

Légrádi Gergely konstrukciós vezető bemutatta az új motort érintő fejlesztéseket

 A motor sebességváltója 4 fokozatú, szekvenciális elrendezésű, amely kielégíti a Formula Student pályák igényeit, működtetése elektro- pneumatikus munkahengerrel történik. A váltótengely egyedileg tervezett acél alkatrész, tömege mindössze 135 g, amely könnyebb, mint a sorozatgyártású alumínium alkatrész.

A motorvezérlő is fejlesztésen esett át, egy könnyebb, kompaktabb, komplex feladatokat ellátó motorvezérlőt választott a csapat.
Ezután Kun János, az ART csapatkapitány mutatta be következő évre fejlesztett autójuk, az ART04 főbb jellemzőit, amelyet a SZEngine EVO5 motorja fog hajtani. Változott a kerékméret, illetve az autó tömege is jelentősen kevesebb lett. A csapatkapitány visszaadta a szót a SZEngine konstrukciós vezetőjének, aki folytatta a motor bemutatását a termodinamikai résszel. Az új fejlesztésű szívórendszerhez kapcsolódó jelentős fejlesztés a kettős befecskendezés használata, valamint a változtatható hosszúságú szívócső, mellyel a motor üzemi tartománya szélesebb lesz. Emellett optimalizálták a töltetcsere csatornákat, melyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a motor teljesítménye növekedjen. A kipufogó rendszer kialakítása során a legfontosabb szempont, hogy a motorban rejlő teljesítményt kihasználják, semmilyen fojtást ne helyezzenek el a rendszerben, de a szabályok által meghatározott hangnyomás limitet teljesítsék.

A motor tömege 27,3 kg, ami a sorozatgyártású motorokhoz képest több mint 1 kg-mal könnyebb. Várható nyomatéka 54 Nm, teljesítménye 55 lőerő.

 A Design Freeze esemény fontos ahhoz, hogy a hallgatókat közelebb hozza az ipari cégekhez és szakemberekhez.

A SZEngine csapat nagysikerű rendezvényen mutatta be új, EVO5 motorjának terveit

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....