Formula Student Hungary

A motorfejlesztők előálltak az ötödik generációs erőforrással

2017.03.14.

Nem sokkal azután, hogy az Arrabona Racing Team bemutatta az idei Formula Student versenyen induló autóját, a győri Széchenyi István Egyetemen működő SZEngine motorfejlesztő csapat sem tétlenkedett, s előálltak új fejlesztésű, EVO5 kódnévre keresztelt motorjukkal. Idén is győri motor hajtja majd a győri autót az egyetemisták Forma 1-es futamának számító Formula Student versenyen.

Piszkos irigy vagyok ezekre a fiúkra és lányokra, akik a csapatot alkotják, mert olyan körülmények között dolgozhatnak, amelyről az én generációm álmodni sem mert – fogalmazott a rendezvényen Hanula Barna, az AUDI Hungária Járműmérnöki Kar dékánja. Kiemelte, hogy a csapattagok olyan gyakorlatorientált tudást sajátítanak el, amelyre az egyetemi órák keretein belül kevés lehetőségük van. 

A dékán köszöntője után Kungl Máté, a csapat management részlegének új vezetője vette át a szót. Bemutatta, hogy a csapat struktúrája milyen változásokon esett át az elmúlt időszakban. Az előző években felállított csapatvezető, illetve konstrukciós vezető helyét egy hármas triumvirátus, a management részleg vezetője, a konstrukciós vezető, valamint az egyesületi elnök vette át.

A SZEngine csapat nagysikerű rendezvényen mutatta be új, EVO5 motorjának terveit, a kép bal szélén Hanula Barna dékán.

Emellett a részlegek felosztása is módosult, az eddig felállított 10 részleg (forgattyúház, forgattyús mechanizmus, váltó, hengerfej, hűtés – kenés, elektronika, teszt, levegőellátó, fékpad, management), egy sokkal komplexebb, 7 részleget számláló (termodinamika, motorblokk, forgattyús mechanizmus, elektronika, teszt, fékpad, management) formában folytatja működését. Az átalakult organigram után a management vezető bemutatta a SZEngine csapat motorjainak fejlődését, majd kitért a 2016-os versenyszezonra, amely a csapat első versenyidénye volt a szintén győri Arrabona Racing Team partnereként.

Ezután Légrádi Gergely konstrukciós vezető beszélt. Prezentációjában bemutatta az idei évre tervezett fejlesztéseket. Az EVO5 motor az előző generációs EVO4 alapjaira épül. A legnagyobb változás a motor főtengelyét érinti, az integrált generátor miatt a főtengely teljes újratervezésére volt szükség. A főtengely végére erősített lendítőkerék szolgál a generátor forgórészeként, míg a vezérlés oldali motorburkoló elemben rögzített tekercselés pedig a generátor állórésze lesz. A főtengelyt cserélhető wolfram rudak segítségével különböző hajtórudakra is ki lehet egyenlíteni, sorozatgyártású hajtórúdra, valamint a csapat által fejlesztett, tömegoptimalizált X-profilú acél, valamint titán hajtórúdra is.

Emellett a csapat a tél folyamán átalakított egy sorozatgyártású főtengelyt, megnövelte a löketét, amelynek tesztjei jó alapokat biztosítanak a következő generációs motor tervezéséhez. A motor forgattyúházának tömege 4,3 kg, ami a sorozatgyártású forgattyúházak tömegéhez képest 33 %-os tömeg csökkentést jelez. A forgattyúházhoz kapcsolódó fejlesztés a motorburkoló elemek tömegoptimalizálása, ahol 25%-os tömegcsökkenés várható az alumínium verzió esetében. Emellett várható egy mart műanyag változat is. Emellett a vezérlés oldali dekli esetében is készült egy lézer – szinterezett alumínium, valamint egy mart változat is, és előrelépések vannak öntött dekni gyártására is.

Légrádi Gergely konstrukciós vezető bemutatta az új motort érintő fejlesztéseket

 A motor sebességváltója 4 fokozatú, szekvenciális elrendezésű, amely kielégíti a Formula Student pályák igényeit, működtetése elektro- pneumatikus munkahengerrel történik. A váltótengely egyedileg tervezett acél alkatrész, tömege mindössze 135 g, amely könnyebb, mint a sorozatgyártású alumínium alkatrész.

A motorvezérlő is fejlesztésen esett át, egy könnyebb, kompaktabb, komplex feladatokat ellátó motorvezérlőt választott a csapat.
Ezután Kun János, az ART csapatkapitány mutatta be következő évre fejlesztett autójuk, az ART04 főbb jellemzőit, amelyet a SZEngine EVO5 motorja fog hajtani. Változott a kerékméret, illetve az autó tömege is jelentősen kevesebb lett. A csapatkapitány visszaadta a szót a SZEngine konstrukciós vezetőjének, aki folytatta a motor bemutatását a termodinamikai résszel. Az új fejlesztésű szívórendszerhez kapcsolódó jelentős fejlesztés a kettős befecskendezés használata, valamint a változtatható hosszúságú szívócső, mellyel a motor üzemi tartománya szélesebb lesz. Emellett optimalizálták a töltetcsere csatornákat, melyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a motor teljesítménye növekedjen. A kipufogó rendszer kialakítása során a legfontosabb szempont, hogy a motorban rejlő teljesítményt kihasználják, semmilyen fojtást ne helyezzenek el a rendszerben, de a szabályok által meghatározott hangnyomás limitet teljesítsék.

A motor tömege 27,3 kg, ami a sorozatgyártású motorokhoz képest több mint 1 kg-mal könnyebb. Várható nyomatéka 54 Nm, teljesítménye 55 lőerő.

 A Design Freeze esemény fontos ahhoz, hogy a hallgatókat közelebb hozza az ipari cégekhez és szakemberekhez.

A SZEngine csapat nagysikerű rendezvényen mutatta be új, EVO5 motorjának terveit

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.04.23
 A HoppyGo platform és a cseh Leo Express szállítási vállalat SmileCar mobilitási szolgáltatójának....
2018.04.23
A Lánchíd felújításáról, valamint a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós....
2018.04.23
A spanyol nyerte meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság elitkategóriája, a MotoGP versenyét....
2018.04.23
Közlekedési balesetben 9 személy vesztette életét, 52 súlyos és 125 könnyű sérüléssel végződött -....
2018.04.22
Új helyszínek, új autók, új szabályok és régi-új pilóták teszik még színesebbé a Formula-E....
2018.04.22
Az SMG két fejlesztést hajt végre Túrkevén, összesen mintegy 8 milliárd forint értékben, ehhez....
2018.04.22
Meghalt egy motoros Pécs határában vasárnap délután - közölte a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság....
2018.04.22
Marian Avramescu Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.04.22
Az Audi A5-ös csúcsmodellje immáron Sportback kivitelben is elérhető az USA-beli és kanadai....
2018.04.22
Jóllehet a lakosság továbbra sem támogatja az ágazati tiltakozásokat, az Air France francia....