motortechnika

Motorfelújítás (4. rész) - A turbófeltöltő felújítása

2017.09.14.

Sorozatunkban eddig kizárólag a motortömbön található alkatrészek felújítását veséztük ki, most azonban kilépünk a tömbből, és a kipufogórendszeren elindulva az elsőnek meglátott alkatrészt vesszük górcső alá, vagyis a turbófeltöltőt. Mivel a modern motorok nagy része feltöltött, ezért a felújítás kiváló üzleti lehetőség, de tudni kell, hogy a minőségi felújításhoz nem elég pár villáskulcs és cserealkatrész. Nézzük a felújítási lehetőségeket.

A turbófeltöltő

A turbófeltöltő feladat a kipufogógázban lévő energia további hasznosítása a beszívott levegő sűrítésére, ezáltal a motor töltési fokának javítására. Mivel kisebb lökettérfogat esetén nagyobb teljesítményt és jobb hatásfokot lehet elérni a feltöltéssel, ezért a teljesítménysűrűség és a károsanyag-kibocsátás is javítható a turbófeltöltővel. Főleg dízelmotorokra jellemző, hogy nem csak 1, hanem több, akár 3 vagy 4! feltöltőt alkalmaznak, hogy minden üzemállapotban kellő levegőt kapjon a motor, és már kis motorfordulaton nagy nyomatékot érjenek el, miközben a turbólyuk kicsi marad.

Állapotfelmérés

Ahogy minden alkatrész esetében, úgy a turbófeltöltők esetében is egy alapos állapotfelméréssel kell kezdeni, hogy minden problémára fény derüljön, illetve ki lehessen választani azokat a részeket, amiket újra fel lehet használni.

Először a tengely radiális és axiális játékát kell ellenőrizni, mivel a csapágyazás kopása a meghibásodás leggyakoribb oka, így a középrész a legtöbb esetben cserére szorul. A turbó forgórész tengelyét a kompresszor oldalról kell megfogni és megmozgatni. Ha a mozgatás során a kompresszorkerék eléri a házat, koppan vagy súrlódik, akkor a turbó cserére szorul. Mivel a forgórész a házat is koptatta, ezért a házat sem lehet újra felhasználni. Ha a tengely mozgatása során 0,1-0,2 mm-nél kisebb tengelyirányú és 0,2-0,3 mm-nél kisebb radiális játékot mérünk, akkor a csapágyazás kopott, a középrészt cserélni kell.

Nagyon fontos a ház ellenőrzése, ugyanis a túlmelegedés következtében a turbinaház megrepedhet, ezért tovább nem használható. Ha a ház nem használható tovább, akkor csak másik feltöltő vásárlása (új vagy felújított) lehetséges.

Felújítás

A felújítás során a kopó alkatrészeket és a tömítéseket kicserélik. A középrészben a legfontosabb a tengely kiegyensúlyozása, mivel típustól függően, akár 150-300 ezer 1/min fordulatszámot is elérhet a forgórész. A kiegyensúlyozást speciális gépen szakemberek végzik.

Szabályozás

A turbófeltöltőket legtöbb esetben szabályozzák, hogy a motor üzemállapotának megfelelő mennyiségű levegőt szállítsanak. Régi haszongépjármű dízelmotoroknál találkozhatunk szabályozás nélküli feltöltővel, de ma már a haszongépjárműveknél is szükséges a pontos szabályozás, mert a belső égésű motor nagymértékben változó kipufogógáz térfogatáramhoz a meghatározott gázáramhoz méretezett töltő nem tud maradéktalanul együttműködni. Kis gázáramnál (kis motorfordulatnál, kis terhelésnél) jól teljesítő töltő (kis töltő), nagy fordulatszámon túlzottan nagy töltőnyomást hoz létre. Nagy fordulatszámra méretezett töltő kis fordulatszámon nem tölt kellőképpen, illetve fojtja a motort.

A wastegate-szabályozás a felesleges kipufogógázt nem vezeti rá a turbinakerékra, hanem azt megkerülve kiküldi a kipufogócsövön. Ezt főleg benzinmotorokon és régi dízeleken alkalmazzák.

A változtatható belépő keresztmetszetű és belépési irányú, a szlengben változtatható geometriás turbónak nevezett feltöltőket eddig a dízlemotorokban alkalmazták, mert a benzinmotorok nagyobb kipufogógáz-hőmérsékletéhez nem volt megfelelő anyagú állítómű, de a VW az 1.5 TSI motorjánál már VNT-turbófeltöltőt alkalmaz.

 

 

 

A felújítás során a VNT-állítóművet is be kell állítani egy segédberendezés segítségével. Az állítómű mozgatását végezheti vákuumdob vagy elektromotor, ezért a felújítónak mindkét eshetőségre fel kell készülni.

 

Szerelési tanácsok

A turbófeltöltő nagyon érzékeny alkatrész. Tönkremenetelének 95%-ban valamely más alkatrész meghibásodása vagy a karbantartás hiánya az oka. A turbócsere előtt ezért cseréljük le a motorolajat és a szűrőt, valamint ellenőrizzük a levegőcsatornákat nehogy szilárd részecske kerüljön a kompresszorba. Biztosnak kell lenni, hogy az intercooler is tiszta, mind kívül, mind belül.

Az első motorindításnál legalább 3-4 percig alapjáraton üzemeltessük a motort, hogy a csapágyazás kenése megfelelő legyen mielőtt a motort felpörgetjük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....