utánpótlás

Motorkerékpár téli felkészítése és tárolása a holtszezonban

2021.01.01.

Minden évben számtalan cikk születik arról, hogyan kell téliesíteni a kétkerekű járműveinket. Mi is részletesen foglalkoztunk már a témával. Mégis biztos vagyok benne, hogy a legtöbb motorosnak, és robogósnak, - akik velem ellentétben télre leparkolják a kedvencüket- már pont elegendő idő telt el az utolsó motorozás óta ahhoz, hogy bármilyen ezzel kapcsolatos cikket elolvasson, hiszen ezek talán kicsit enyhítik az "elvonási tüneteinket". Ráadásul most más megközelítésből tekintjük át a téli felkészítés alapjait. Hiszen ebben a témában is mindig vannak újdonságok.

Ezzel a gumival nekivághatsz a következő szezonnak

Ez viszont már az utolsókat tapossa

Rosszabb az élet az E10 óta.

Sajnos én is saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy mennyire megváltozott az üzemanyagok eltarthatósága azóta, amióta az Európai Unió megújuló irányelvben előírta, hogy több biokomponens kell az üzemanyagokba. Talán a 100-as oktánszámú benzinben reménykedhetnek azok, akik több időre leparkolják a járműveiket. De lehet, hogy már ez sem elég. Én legalábbis pár hónapja leállított robogómat ezzel sem bírtam újraindítani a téli szezonkezdésre. Így nem úsztam meg egy alapos ultrahagos karburátortisztítást. Így a saját káromon megtanulva most már tudom, hogy egyáltalán nincs akkora különbség a hagyományos 95-ös, és 100-as oktánszámú benzinek között, mert etanol van ebben is, meg abban is.

Legfeljebb talán annyi, hogy a drágábbat jobban adalékolják. Viszont nekem ettől függetlenül most szükségem lesz valamire, amivel megakadályozhatom a benzin "szétesését". Többen javasolták már a különböző üzemanyag adalékokat, amiket a tankban lévő benzinbe kell keverni, majd pár percig járatni vele a motort. Elvileg így eléri a kívánt hatást, mivel átmegy a teljes üzemanyag rendszeren, meggátolva azt, hogy bárhol lerakódás képződjön.

Eddig nagyon szkeptikus voltam bármilyen adalékkal kapcsolatban, például ami motorkopás esetén megszünteti a bajt. Mert érdekes módon én még egyik kezelési könyvben sem olvastam arról, hogy a gyári ajánlású motorolajon kívül bármi másra is szüksége lenne a motornak. Minden esetre ettől a szezontól én is használni fogok adalékot, aztán meglátjuk, hogy milyen irányba mozdítja majd a tavaszi indítási procedúrát. Ettől függetlenül, ha hozzáférünk, nyugodtan engedjük le az úszóházból a túlfolyó segítségével a benzint. Ezzel is kizárva egyel kevesebb hibalehetőséget, ami a tavaszi indításnál bezavarhatna.

Nézzünk bele a kiegyenlítő tartályba, mert lehetnek itt is meglepetések

Indítgassam, járatgassam télen hetente?

Ebben a kérdésben viszont maximálisan osztom azok véleményét, akik azt mondják, hogy soha! Kivéve akkor, ha üzemmelegre tudjuk járatni a motort. De tíz perces egyhelyben járatással nem fogjuk tudni ezt megtenni. Sőt, a generátor sem tölt annyit alapjáraton ilyen kevés idő alatt, hogy az akkumulátor csepptöltést ezzel a módszerrel megúszhassuk.

Tehát összességében mindennek ártunk azzal, ha hetente, vagy havonta egy negyedórára beindítjuk a járművet a garázsban. Azzal tehetünk a legtöbbet motorunk hosszútávú egészséges működéséért, - és tudjuk csökkenteni az elhasználódását-  ha minél kevesebb hidegüzemmel terheljük. Persze ez év közben is megvan minden indítás előtt, de miért koptatnánk feleslegesen azzal, hogy szezonon kívül is indítgatjuk akár tíz, tizenöt alkalommal?

Egy szivárgó teleszkóp nem csak balesetveszélyes, de a motorozás élményét is tönkreteszi

Olajat mikor cseréljek?

A gyártói utasítás szerint kilométerben meghatározott csereintervallum, vagy évenkénti olajcsere van előírva, amelyiket hamarabb eléri, annak megfelelően időzítsünk. De mégis, érdemes friss olajjal tárolni? Ez vallási kérdés, pont olyan, mint a négyévszakos gumi, vagy a motorolaj márkája. Az én véleményem szerint a motorolaj az első indítás (tehát használatba vétel) után, már nem tekinthető újnak. Így én mindig a szezon elején cseréltetem a motorolajat. Így tudom, hogy friss kenőanyaggal kezdem meg az aktuális motoros idényt.

És nem szabad elfelejteni a teleszkópokban, a hűtő rendszerben, és a fék rendszerben sem elsumákolni a gyártó által előírt kenőanyag frissítést, biztos vagyok benne, hogy ezek cseréjével tényleg érezzük motorozásnál a minőségi javulást. 

Kihagytam valamit? Esetleg van egy titkos tipped, amit megosztanál másokkal is? További autós (és motoros) tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....