abroncs

Négy évszakos gumiabroncs: ne kössünk kompromisszumokat

2014.04.23.

A tavaszi abroncscserék idején sok autótulajdonosban felmerül a gondolat, hogy négy évszakos abroncsra váltson. Logikusnak tűnhet ez a lépés, hiszen miért kellene állandóan a téli és a nyári abroncsokat cserélgetni, amikor van helyette minden időszakhoz passzoló gumiabroncs?

Ez a gondolatmenet azonban téves és a későbbiekben nem várt kellemetlenségekkel is szembesülhet az, aki ezt az utat járja. A négy évszakos elnevezés is utal arra, hogy az ilyen abroncsok kompromisszumot követelnek meg a használóktól, ráadásul éppen azon a területen, ahol a gumiabroncsnak kiemelten fontos szerepe van: a biztonság területén.

Szemléletes példával illusztrálható a négy évszakos abroncsok hiányossága: a Forma 1 verseny nagyon jó példa arra, hogy alátámassza az évszaknak megfelelő abroncsválasztás szükségességét. Ott pár fokos hőmérséklet különbségre más-más keverékkel ellátott abroncsokat használnak a csapatok. Vajon létezhet olyan keverék, ami biztosítja az autós számára az elvárt képességeket -20 és +30 Celsius fok között? A válasz egyértelmű: nem.

A téli időjárási körülményekhez készített mintázat rontja a komfortérzetet nyáron, hiszen a strukturált blokkszerkezet, ami az abroncs vonóerő átviteli szerepét hivatott betölteni zord időjárási körülmények között, nyáron a zajszintet zavaró mértékűre növelheti. Sőt, ez a futófelület kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között.

Vannak autótulajdonosok, akik azt mondják, ők sosem használják az autójukat extrém körülmények között, mint például télen havas hegyi utakon, vagyis nem is kell nekik az évszakhoz illő abroncs. Ez azért rossz érvelés, mert bármikor adódhat olyan helyzet, amikor nincs mérlegelési lehetőség, az autós egyszerűen belesodródik a nem várt helyzetbe, akkor pedig egy rosszul megválasztott abroncs könnyen balesetet is okozhat.

Tesztek bizonyítják, hogy szélsőséges körülmények között nem működik úgy egy négy évszakos abroncs, mint az adott szezonra tervezett abroncs, de átlagosnak tekinthető viszonyok között is vannak gyenge pontjai. Ilyen például a vizes úton történő fékezés és kanyarstabilitás vagy a jégen elindulás, hogy csak néhányat említsünk. Az autósoknak meg kellene tanulniuk, hogy az évszaknak megfelelő abroncs a jármű elengedhetetlen tartozéka, akár, mint egy légszűrő vagy éppen az üzemanyag.

A négy évszakos abroncsváltozatok híveinek egyik fontos érve a költség, azaz, hogy egy garnitúra gumiabronccsal, sokkal jobban jönnek ki anyagilag, mintha állandóan cserélgetnének kettőt. Ha abból indulunk ki, hogy egy autósnak két szett abroncsa van, akkor nagyon egyszerű kiszámolni a kilométerenkénti költséget: ez mindössze kettő szezonális csere árával lesz több, mivel a két garnitúra kétszer akkora futásteljesítményt is jelent. Így, évi 30.000 kilométeres futást feltételezve, kilométerenként legfeljebb 0,5 forinttal nőnek az üzemben tartási költségek külön téli és nyári gumiabroncs használatával.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....