közelekedésbiztonság

Okosdzseki jelzi a kerékpárosnak, ha kanyarodni kell,

2018.06.14.

A kerékpárosok nehezebben tájékozódnak a zsúfolt utakon, hiszen állandóan a forgalomra kell figyelniük, így nem jut idejük a navigációs alkalmazást nézegetni. Ha mégis a képernyőre pillantanak, az bizony kockázatos a számukra – sőt a többi közlekedő és a gyalogosok számára is.

 

Ez adta az ötletet néhány kerékpárrajongó Ford-munkatársnak, hogy megalkossák azt a különleges öltözéket, aminek segítségével a bicajosok könnyebben követhetik egy navigációs alkalmazás utasításait, mások pedig jobban láthatják a kerékpárost, és azt is, hogy mire készül éppen.

“A Fordnál arra törekszünk, hogy az emberek és az árucikkek könnyebben, biztonságosabban és szabadabban mozogjanak a nagyvárosokban,” magyarázta el Tom Thompson, a Ford Intelligens Mobilitás csapatának projektvezetője. “Az okosdzseki-tanulmány révén jobban megérhetjük, hogy a közlekedés különféle résztvevői, vagyis a kerékpárosok, az autósok és a gyalogosok hogyan mozoghatnak összehangoltabban az intelligens technológiák alkalmazásával, és hogy hogyan tudjuk felhasználni ezeket a tanulságokat jövőbeli ötleteink kidolgozásához.”

Az okosdzseki egyik ujja világítani kezd, amikor viselője arra készül, hogy balra vagy jobbra kanyarodjon. A dzseki vezeték nélküli kapcsolatban áll a felhasználó okostelefonjával, amelynek kerékpárosbarát navigációs alkalmazása egy-egy fordulóhoz közeledve megrezgeti a megfelelő oldalon lévő kabátujjat, így a bicajos akkor is tudja, melyik irányba kell kanyarodnia, ha éppen egy nagy forgalmú úton vagy kereszteződésben halad.

A kerékpárosnak akkor sem kell elfordítani a tekintetét az útról, vagy elengedni a kormányt, ha okostelefonja képernyőjét szeretné kezelni: a hívásokat, az üzenetek fogadását vagy a navigációs iránymutatás megismétlését hangutasítással vagy tapintófelületen keresztül is elintézheti. A dzsekibe ezenkívül egy villogó féklámpát is beépítettek a mérnökök.

“Az ember mindjárt másként éli meg a kerékpározás élményét, ha többé nem kell lépten-nyomon megállnia, hogy közvetlenül a telefon képernyőjén használja a navigációs alkalmazást, vagy ha nem kell stresszelnie a forgalmas és veszélyes kereszteződésekben,” vélekedett Thompson, aki szabadidejében segédkezett a dzseki elkészítésében.

A dzsekit fejlesztő lelkes kerékpáros csapat tagjai maguk tesztelték az öltözéket, amikor naponta ingáztak munkahelyükre, a Ford Intelligens Mobilitás részleg londoni irodájába. Ugyanezek a Ford-munkatársak dolgoznak mostanában azon is, hogy praktikus megoldásokat találjanak az úgynevezett ‘utolsó mérföldre”, vagyis azokra a rövidebb útszakaszokra, amiket jellemzően már gyalog tesznek meg a munkába járó vagy árucikkeket kiszállító emberek. A közlekedési szakértők egyértelmű vélekedése szerint ez az ‘utolsó mérföld’ a közlekedés legköltségesebb és legbonyolultabb szakasza.

Az okosdzseki koncepciója jól illeszkedik ’Az út mindenkié’ című Ford-kampányba, amelynek célja, hogy nagyobb összhangot és megértést teremtsen az autósok és a kerékpárosok között.

A nagyvárosokban egyre népszerűbb a kerékpározás, legyen szó akár a munkába járásról, akár a kikapcsolódásról vagy az áruk és szolgáltatások célba juttatásáról. A reggeli csúcsidőben manapság a kerékpár számít a legnépszerűbb közlekedési eszköznek London belvárosában, ahol napjainkban közel háromszor annyi ember biciklizik, mint 1999-ben. *

Az okosdzseki-koncepció kifejlesztésében a városi kerékpáros öltözékek specialistája, a Lumo és a közlekedési szoftverekre szakosodott Tome is részt vett, ami jól példázza a Ford szemléletét, hogy közös munkával törekszik az innovatív megoldásokra. A további tervek közt olyan ötletek is szerepelnek, mint a kerékpáros és motoros futárok számára készülő rendszer, aminek segítségével a felhasználók kézmozdulatokkal és hangutasításokkal kezelhetik hívásaikat és üzeneteiket. Egy másik érdekes elképzelés a csontokon keresztül történő hangtovábbítás, ami az állkapcson keresztül juttatja el a hanghullámokat a külsőfülbe, vagyis – a fülbe dugható fejhallgatókkal ellentétben – nem blokkolja a külvilág és a közlekedés zajait.

Az okosdzseki jelenleg még csupán prototípus, de a Ford már elindította a szabadalmi eljárást, így lehet, hogy a vállalat a jövőben továbbfejleszti az ötletet, vagy az alkalmazással és az eddig gyűjtött tudásanyaggal együtt átadja a licenszt másoknak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.20
Bár várhatóan bevetik továbbfejlesztett erőforrásukat, és a hosszú egyenesek papíron kedveznek....
2018.06.19
Mit tanuljon a gyerek, hogy 10 év múlva legyen munkája? ..
2018.06.19
Újra dobogós helyen végzett a 2018-as Kamion Európa-bajnokságon az OXXO Hungary Truck Racing Team.....
2018.06.19
Több mint 507 ezer gépkocsit hív vissza az Amerikai Egyesült Államokban a Kia Motors Corp. a....
2018.06.19
Darko Drljevic Montenegróból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.06.19
Több mint 246 millió eurót (körülbelül 80 milliárd forintot) biztosít az Európai Unió kohéziós....
2018.06.19
Oldtimer autókkal is készül szombatra, a 2018-as Múzeumok éjszakájára a Budapesti Történeti Múzeum....
2018.06.19
A BMW Group Magyarország márkanagykövete, Osvárt Andrea színésznő, modell és producer egy....
2018.06.19
Diákok ezrei készülnek, hogy új rekordokat állítsanak fel üzemanyaghatékony autóikkal a Shell Eco-....
2018.06.19
Eldőlt a hónapok óta húzódó kérdés: 2019-től a Red Bull már nem Renault motorokat használ.   ..