Önvezető autók

Önvezető autó, mesterséges intelligencia - 1. rész

2018.02.23.

2018 februárjában került megrendezésre az AI25 névre keresztelt konferencia Budapesten. A BME Villamosmérnöki Karán színvonalas előadássorozatban volt részünk, ahol neves külföldi előadók mellett tanárok és közismert autóipari beszállítók ismertették az előttünk álló jövőt, lehetőségeket és a jelenlegi kilátásokat.

BME-VIK: 25 év, 10 ezer hallgató

A Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora, Józsa János nyitotta meg az angol nyelven zajló konferenciát. Bevezetőjében felidézte egyik gyermekkori filmjét egy jövőbeli, nevezetesen 2018-as háztartási robotról, amely a Hilda névre hallgatott. A gépezet gyorsan betanulta a háztartási munkákat, emellett gazdájának minden teendőben igyekezett a segítségére lenni. Az öntanulási folyamat nem zárult hibátlanul, sajnos egy ölelés soha véget nem érőre sikerült, és a gazda megfulladt. Nos, a technológia fejlettsége, a mesterséges intelligencia és a határok kerültek a középpontba ennek mottójára.

Stuart Russel, a Kaliforniai Egyetem professzora egyszerre érdekes és humoros előadásában ismertette a mesterséges intelligenciájú gépek alapvető szerepét. Eszerint ezek a helyesen működő gépek problémát oldalnak meg és optimalizálják a folyamatokat. Ahhoz viszont, hogy jó döntéseket hozhassanak meg, szükség van valamilyen magatartási mintára (emberi), amelyből képesek következtetéseket levonni, és ezáltal később képesek lesznek lekezelni különböző szituációkat.

A világhálón több ezer kategóriában szerepelnek fotók. Mára robotok 2%-os hibahatáron belül meg tudják mondani pontosan, állat, növény, tájkép szerepel az adott fotón. De hiányzik a teljes nyelvértés, a tanulás tudással és a többszintű gondolkodás az absztrakció terén (utóbbira példa egy konferencián való részvétel, egy robot még nem keres magától repülőjáratot és hotelt egy meghívás elfogadásakor).

Általánosan igaz, hogy nem tudjuk a pontos dátumot, hogy mikor lesz áttörés ezen a téren. Tökéletes példa a tudományágak kiszámíthatatlanságára az 1933-as Lord Rutherford-féle nyilatkozat, amelyet egy nappal később Szilárd Leó megcáfolt. Az viszont kétségtelen, hogy a legprofibb sakkozókat már évek óta legyőző robotok (sőt, még bonyolultabb játékokban is világklasszisokat megverők) és a mesterséges intelligencia révén jobb döntések születhetnek különböző helyzetekben.

Továbbra se feledjük, gépeknek kell cselekedni a mi céljaink eléréséhez, nem gépeknek a saját céljaik eléréséhez. Vagyis a facebook robotjainak saját nyelven történő, külső világot kizáró kommunikációja veszélyes. A tanulási folyamatban döntő a mintául szolgáló emberi magatartás és a biztos alapkategóriák, amelyek mellé számtalan „nem tudom” társul majd. De a kifinomult és megbízható gondolkodásnak ez a záloga. És ne feledjünk egy ’60-as évekbeli bölcsességet: nem árt, ha egy gépet ki tudunk húzni a konnektorból, úgy nyugodtabban alszik az ember.

Palkovics László államtitkár az önvezető járművek tervezéséről és a zalaegerszegi tesztpályáról szolgált érdekességekkel. Később a Continentalnál, az Almotive-nál és a Bosch-nál alkalmazott Mi megoldásokról és önvezető autókról hallhattunk bővebben. Folytatás a második részben!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.09
Európa még alig ocsúdott fel az első világháború okozta sokkból, amikor 1919. október 9-én....
2019.12.09
A Kamaz megkezdte a teszteket saját fejlesztésű önvezető teherautóival. A Kamaz-4308 típusú, vezető....
2019.12.09
Sergey Velmozhko Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.09
Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.09
A Peugeot idén harmadik alkalommal rendezte meg drónfilm-fesztiválját. Az alig néhány éves múlttal....
2019.12.09
Magas szén-dioxid-kibocsátású autókkal járnak a német kormánytagok a Deutsche Umwelthilfe német....
2019.12.09
Egy szolgálatból hazafelé tartó rendőr figyelt fel a gyanús járművekre. Az esettel összefüggésben....
2019.12.09
Sokat hallani manapság a Volkswagen-csoport elektrifikálódásáról, mondhatni mindenki tudja, hogy....
2019.12.09
A United Airlines amerikai légitársaság 50 új Airbust rendelt 7 milliárd dollár listaáron. Az....
2019.12.09
Az ENSZ madridi klímakonferenciája előtt a müncheni központú vállalatcsoport az autógyártók közül....