önvezető járművek

Önvezető autók a zalaegerszegi tesztpályán

2017.04.21.

Világszínvonalú létesítmény valósul meg Magyarországon azzal, hogy egy 70 éves járműipari tapasztalattal rendelkező, az önvezető autók fejlesztése területén is a világelsők közé tartozó cég szaktudásával épül fel a zalaegerszegi tesztpálya - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Budapesten, a tesztpálya tervezési feladatairól szóló szerződés aláírásának alakalmából.

A tesztpálya tervezéséről szóló megállapodást a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alatt álló Autóipari Próbapálya Zala Kft. képviselője írta alá a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és a Horiba Mira Ltd. konzorciumával.

A miniszter hangsúlyozta: a szerződés megkötésével a projekt a tervezett ütemben és a meghatározott tartalommal valósul majd meg. Kiemelte: a tesztpályával olyan nagyberuházást indított el a kormány, amellyel Magyarországnak a járműgyártás területén meglévő jó pozícióját tovább kívánja erősíteni, egyben hozzájárul a kutatás-fejlesztés elmúlt évtizedekben elért eredményeinek megőrzéséhez, erősítéséhez.

A miniszter rámutatott: a szerződés megkötése azt jelenti, hogy a zalaegerszegi tesztpálya építése "ráfordul a célegyenesre". Elmondta: a szerződés "a tesztpálya specifikus elemekkel kapcsolatos tervezési feladatainak" elvégzéséről szól. A pálya azon elemeinek a megtervezését jelenti, amelyek lehetővé teszik, hogy a hagyományos járművek tesztje mellett az autonóm és az elektromos járművek vizsgálatait is el lehessen itt végezni, a szerződés értéke 473 millió forint plusz áfa - tette hozzá.

Varga Mihály a szerződő partnerekről elmondta: a japán Horiba csoporthoz tartozó angol Horiba Mira Ltd. jelentős tesztelési tudással, komoly tapasztalattal rendelkezik tesztpályák üzleti és műszaki működtetésében. A már 70 éves járműipari tapasztalattal rendelkező vállalat aktívan tevékenykedik az autonóm járművek tesztelésben, ezáltal az önvezető autóknál is a világelsők közé tartozó cég adja a szaktudását a zalaegerszegi tesztpálya felépítéséhez.

A nemzetgazdasági miniszter kiemelte: a szerződés megkötése egyben azt is jelenti, hogy tovább erősödnek a kölcsönös megbecsülésen alapuló brit-magyar gazdasági kapcsolatok.

Varga Mihály szólt arról is, hogy a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., amely az egyik legjelentősebb magyar tervezővállalat, szintén széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik az összetett közlekedési létesítmények megvalósításában. Az Autóipari Próbapálya Zala Kft. feladata pedig a pálya tervezésének menedzselése, a beruházás megvalósítása és a tesztpálya versenyképes működtetésének megalapozása - tette hozzá.

Varga Mihály hangsúlyozta: a magyar gazdaság jövője az olyan beruházásokon múlik, amilyen a zalaegerszegi tesztpálya, mert ezek nemcsak az ipar gyorsuló ütemű bővülését teszik lehetővé, hanem a kapcsolódó kutatás-fejlesztési tevékenységek felfutását, a beszállítók és a magyar kis- és közepes vállalkozások fejlődését is.

A miniszter emlékeztetett arra: tavaly júniusban döntött a kormány a tesztpálya megépítéséről, ezzel komoly lépést tett abba az irányba, amelyet az iparfejlesztésben maga elé tűzött. Rámutatott: a kormány azt kívánja elérni, hogy az ország a járműgyártásban megerősítse vezető pozícióját a régióban, a zalaegerszegi beruházás emellett, a továbbgyűrűző hatások révén, Magyarország gazdasági növekedésére is kedvezően hat majd.

A tárcavezető kiemelte: a beruházás elindításában a kormány partnerre talált Zalaegerszegben, amellyel a tesztpálya megvalósításáról tavaly november 4-én írt alá a megállapodást.

Az elmúlt hónapokban elindult a projekt, így rendelkezésre áll a tesztpálya megvalósításához szükséges terület, megtörtént az előkészítés is, például a geodéziai felmérés, az előzetes környezeti vizsgálatok, elkészült a projekt részletes műszaki tartalma és március 1-től elindultak, illetve már részben meg is valósultak az előzetes tervezési feladatok.

Elmondta: a tesztpálya első üteme várhatóan 2017 végére megvalósul, és 2018-tól már elkezdi működését. Az első fázisban, 2017-ben megépül az első járműdinamikai tesztelem, létrejön az autonóm járművek tesztelésére alkalmas specifikus rész első üteme, a kiszolgáló épületek és a kapcsolódó belső infrastruktúra, majd az úgynevezett kezelhetőségi pálya és a féktesztekre alkalmas modul. A második fázisban, 2018 és 2020 között, a nagysebességű oválpálya épül meg, emellett tovább fejlesztik a járműdinamikai tesztelemeket és további kiszolgáló épületeket hoznak létre.

Varga Mihály kiemelte: Európában nincs olyan tesztpálya, ahol ki lehet próbálni az úgynevezett autonóm, önvezető járműveket, a zalaegerszegi objektum tehát egy teljesen egyedi lehetőség lesz.

Emellett a pályát, a várakozások szerint, jövő év végére már össze lehet kapcsolni egy intelligens útszakasszal is - mondta.

Rámutatott: az M7-es autópályát és a zalaegerszegi tesztpályát összekötő út olyan "okosút" lesz, amely adatokat gyűjt a környezetéről, a forgalomról, és továbbítja azokat az útszakaszokon közlekedő intelligens járműveknek. Így az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések kialakításával Magyarország a világ élvonalába kerül - mondta Varga Mihály.

A rendezvényen részt vett Iain Lindsay brit nagykövet, aki szerint a tesztpálya az egész közép-kelet-európai térség gazdasági növekedésére kedvező hatást gyakorol majd.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.19
Meglepődtek a hajdúböszörményi rendőrök, amikor a sztrádán megállítottak egy leállósávban közlekedő....
2018.06.19
A „mobilitás, mint szolgáltatás” stratégia alapján a Toyota egymilliárd dollárt fektet be a Grab....
2018.06.19
Helyén kell kezelni a rali Európa-bajnokság (ERC) ciprusi futamán elért harmadik helyezést, hiszen....
2018.06.19
A versenypályán is megállja a helyét – így méltatta a Škoda KODIAQ RS-t a híres versenyzőnő, Sabine....
2018.06.19
Még inkább a felhasználókra szabja az autókat az Audi: már az otthoni infrastruktúrájával is....
2018.06.18
A dízel részecskeszűrők sok autótulajdonost hoztak nehéz helyzetbe, hiszen a nem megfelelően....
2018.06.18
Drónnal átcsempészett, csaknem ezer csomag cigarettát foglalt le a román határrendészet az ukrán-....
2018.06.18
Lehet, hogy nincs még nagy keletje a háromkerekű járműveknek, de semmi kétség: az alternatív....
2018.06.18
Marian Avramescu Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.06.18
Európai uniós források felhasználásával, 950,27 millió forintos kapacitásbővítést hajtott végre a....