A-osztály

A-osztály okosba'

2018.12.01.

Afféle erődemonstrációként szinte minden új technikát belesűrített a negyedik generációs, Kecskeméten is készülő A-osztályba a Mercedes. Amellett, hogy lenyűgöző a tudása, és még mindig sokkolóan hatásos a digitális cockpit, „egyszerű” autóként is a mezőny legjobbjai közé tartozik az A200.

Ez tényleg olyan sokat tud? – bökött ismerősünk az A200-as felé. Régebben erre rögtön azzal kezdtük volna: persze, hogy sokat tud, 1,33-as turbó, 163 lóerő, ami csupán 1,3 tonnát mozgat, szóval a „nullaszáz” megvan nyolc másodperc alatt, a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó parádés, ahogyan a kocsi hangja is. Csakhogy az idén debütált új A-osztály kapcsán korántsem evidens, hogy a „tudást” firtató kérdés a kocsi menettulajdonságaira vonatkozik. Sőt: bár kétségkívül robbanékony a „kis” Merci, és példamutatóan igazolja, nem kell 200-300 lóerő ahhoz, hogy jókat lehessen autózni egy kocsival, nem ez a tulajdonsága emeli ki a mezőnyből. Sokkal inkább az: a Mercedes – afféle erődemonstrációként – lehetővé tette, hogy már a kínálata kiindulópontjának számító modellben is elérhetők a legújabb digitális vívmányok.

Vonzó forma

A kocsiba ülve még a „kütyükért” kevéssé rajongók is kénytelenek csettinteni: a sofőr előtt végigfutó kijelző a középkonzol fölött is folytatódik, így – akármilyen közhely is – rögtön valamiféle űrhajó, de legalábbis vadászgép cockiptjában érzi magát az ember. Ezt a hatás erősíti a középső három, sugárhajtóműre emlékeztető szellőzőrostély is. A digitális cockpit három konfigurációban választható: két 7 colos (17,78 centiméteres képátlójú) képernyővel, egy 7 colos és egy 10,25 colos (26 centiméter) kijelzővel, vagy akár két 10,25 colos képernyővel. Amikor pedig ez a felület életre kell, akkor még a telefonját, iPad-jét sokat nyomogató felhasználónak is szoknia kell azt az irtózatos információmennyiséget és grafikai tűzijátékok amivel az A-osztály üdvözli.

Középpontban a hosszú és látványos kijelző

Szerencse, hogy a kijelző felfedezése egyszerű: a középkonzolon lévő érintőpad kiválóan működik, könnyen, hatékonyan lehet navigálni vele. De legalább ilyen jól lehet irányítani a rendszert – például rádióállomást váltani – a kormány bal- és jobboldali küllőjén lévő miniatűr érintő-felülettel, és persze magán a képernyőn is. A kijelzőt lényegében teljesen ízlésünk, a szituáció szerint szerint alakíthatjuk, Ha ismeretlen utakon járunk, jól jön, hogy a kormány előtt szinte mindent beborít a navigáció képernyője. Amikor viszont kedvenc kanyargós útszakaszunkra érünk, sportos színre váltva, a fordulatszámmérőt kiemelve aktualizálhatjuk a kijelzőt.

Irtózatos információmennyiséget kap a sofőr, de könnyű kiigazodni a rendszeren

Ilyen külsőségek mellett „alap”, hogy a rendszer könnyen és gyorsan csatlakozik IOS-szes és androidos telefonhoz is. Az átgondoltságra csak egy példa: a telefon csatlakozásakor választhatunk, hogy kizárólag médialejátszóként vagy telefonként is csatoljuk-e. Akadhat ugyanis olyan szituáció, amikor például a mobilról játszanánk le a zenét, de nem akarjuk, hogy utastársaink lássák üzeneteinket, hallják beszélgetéseinket. Persze, apróság ez, ám jól mutatja, hogy itt nem csak a szemfényvesztés volt a cél, hanem valódi, hétköznapi helyzetekre akarták igazítani a rendszert. Az új A-osztály a Mercedes modellek közül elsőként kapta meg a vadonatúj, MBUX koncepciójú multimédiás rendszert (Mercedes-Benz User Experience, azaz Mercedes-Benz felhasználói élmény). Ennek egyik eleme, hogy szóban is utasíthatjuk a kocsit. A rendszer a „Hey Mercedes” köszöntésre kapcsol be, és kérdezi meg, miben segíthet. Ha kell zenét keres, hőfokot állít, hangerőt szabályoz, vagy épp felkutatja a közeli benzinkutakat. És persze szót kell még ejteni még a vezetést támogató rendszerek sokaságáról, az egészen finoman és biztonságosan működő „majdnem önvezető” funkciókról: különösen sztrádán pihentető és megnyugtató a fékező, gyorsító tempomat. És városban legalább ilyen remek a parkolóautomata. Egy gombnyomásra elkezdi keresni a parkolóhelyet, majd ha megtalálja a megfelelő méretűt, akkor bekormányozza a 4,4 méter hosszú kocsit – ez persze ma már nem újdonság, de az már igen, hogy mindezt még a hektikus budapesti forgalom ritmusához mérten is kellő gyorsasággal teszi.

A belsőhöz képest rendkívül visszafogott a külső

És, hogy nem „kütyünek”, hanem kocsinak milyen az A-osztály? Külső designban már az előd is rég meghaladta a „női” autó prekoncepciót, az aktuális modell ezt a vonalat követi: csak éppen míg az utastérben az extravagáns megjelenés teszi vonzóvá, addig kívül a relatív egyszerű, letisztult, tetszetős formák adják el. S bár a hangsúly a technológiai arzenálon, meg a presztízsen van, az A-osztály valójában sokoldalú autó. Ha kell, akkor a hengerlekapcsolásos motor révén kifejezetten takarékos, csöndes utazóautó, amely alaphelyzetben 370 literes, jól pakolható csomagterének köszönhetően, egy gyerekkel családi kocsiként is beválik. Mindemellett sportos kompaktként remek „játszótárs”, a pörgős 163 lőerős motor, meg persze a jól hangolt futómű figyelemre méltó élményfaktor jelent. A listaáron 7,9 millió forinttól induló kocsi persze nem olcsó, viszont kétségkívül teljesíti a gyár egyik vezetőjének állítását: „Az A-osztály negyedik generációjával újradefiniáltuk a modern luxust a kompakt kategóriában, és a kompromisszumok nélküli dinamikus formatervet intuitív kezelhetőséggel kombináltuk.”

Újradefiniált okosautó

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....