A-osztály

A-osztály okosba'

2018.12.01.

Afféle erődemonstrációként szinte minden új technikát belesűrített a negyedik generációs, Kecskeméten is készülő A-osztályba a Mercedes. Amellett, hogy lenyűgöző a tudása, és még mindig sokkolóan hatásos a digitális cockpit, „egyszerű” autóként is a mezőny legjobbjai közé tartozik az A200.

Ez tényleg olyan sokat tud? – bökött ismerősünk az A200-as felé. Régebben erre rögtön azzal kezdtük volna: persze, hogy sokat tud, 1,33-as turbó, 163 lóerő, ami csupán 1,3 tonnát mozgat, szóval a „nullaszáz” megvan nyolc másodperc alatt, a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó parádés, ahogyan a kocsi hangja is. Csakhogy az idén debütált új A-osztály kapcsán korántsem evidens, hogy a „tudást” firtató kérdés a kocsi menettulajdonságaira vonatkozik. Sőt: bár kétségkívül robbanékony a „kis” Merci, és példamutatóan igazolja, nem kell 200-300 lóerő ahhoz, hogy jókat lehessen autózni egy kocsival, nem ez a tulajdonsága emeli ki a mezőnyből. Sokkal inkább az: a Mercedes – afféle erődemonstrációként – lehetővé tette, hogy már a kínálata kiindulópontjának számító modellben is elérhetők a legújabb digitális vívmányok.

Vonzó forma

A kocsiba ülve még a „kütyükért” kevéssé rajongók is kénytelenek csettinteni: a sofőr előtt végigfutó kijelző a középkonzol fölött is folytatódik, így – akármilyen közhely is – rögtön valamiféle űrhajó, de legalábbis vadászgép cockiptjában érzi magát az ember. Ezt a hatás erősíti a középső három, sugárhajtóműre emlékeztető szellőzőrostély is. A digitális cockpit három konfigurációban választható: két 7 colos (17,78 centiméteres képátlójú) képernyővel, egy 7 colos és egy 10,25 colos (26 centiméter) kijelzővel, vagy akár két 10,25 colos képernyővel. Amikor pedig ez a felület életre kell, akkor még a telefonját, iPad-jét sokat nyomogató felhasználónak is szoknia kell azt az irtózatos információmennyiséget és grafikai tűzijátékok amivel az A-osztály üdvözli.

Középpontban a hosszú és látványos kijelző

Szerencse, hogy a kijelző felfedezése egyszerű: a középkonzolon lévő érintőpad kiválóan működik, könnyen, hatékonyan lehet navigálni vele. De legalább ilyen jól lehet irányítani a rendszert – például rádióállomást váltani – a kormány bal- és jobboldali küllőjén lévő miniatűr érintő-felülettel, és persze magán a képernyőn is. A kijelzőt lényegében teljesen ízlésünk, a szituáció szerint szerint alakíthatjuk, Ha ismeretlen utakon járunk, jól jön, hogy a kormány előtt szinte mindent beborít a navigáció képernyője. Amikor viszont kedvenc kanyargós útszakaszunkra érünk, sportos színre váltva, a fordulatszámmérőt kiemelve aktualizálhatjuk a kijelzőt.

Irtózatos információmennyiséget kap a sofőr, de könnyű kiigazodni a rendszeren

Ilyen külsőségek mellett „alap”, hogy a rendszer könnyen és gyorsan csatlakozik IOS-szes és androidos telefonhoz is. Az átgondoltságra csak egy példa: a telefon csatlakozásakor választhatunk, hogy kizárólag médialejátszóként vagy telefonként is csatoljuk-e. Akadhat ugyanis olyan szituáció, amikor például a mobilról játszanánk le a zenét, de nem akarjuk, hogy utastársaink lássák üzeneteinket, hallják beszélgetéseinket. Persze, apróság ez, ám jól mutatja, hogy itt nem csak a szemfényvesztés volt a cél, hanem valódi, hétköznapi helyzetekre akarták igazítani a rendszert. Az új A-osztály a Mercedes modellek közül elsőként kapta meg a vadonatúj, MBUX koncepciójú multimédiás rendszert (Mercedes-Benz User Experience, azaz Mercedes-Benz felhasználói élmény). Ennek egyik eleme, hogy szóban is utasíthatjuk a kocsit. A rendszer a „Hey Mercedes” köszöntésre kapcsol be, és kérdezi meg, miben segíthet. Ha kell zenét keres, hőfokot állít, hangerőt szabályoz, vagy épp felkutatja a közeli benzinkutakat. És persze szót kell még ejteni még a vezetést támogató rendszerek sokaságáról, az egészen finoman és biztonságosan működő „majdnem önvezető” funkciókról: különösen sztrádán pihentető és megnyugtató a fékező, gyorsító tempomat. És városban legalább ilyen remek a parkolóautomata. Egy gombnyomásra elkezdi keresni a parkolóhelyet, majd ha megtalálja a megfelelő méretűt, akkor bekormányozza a 4,4 méter hosszú kocsit – ez persze ma már nem újdonság, de az már igen, hogy mindezt még a hektikus budapesti forgalom ritmusához mérten is kellő gyorsasággal teszi.

A belsőhöz képest rendkívül visszafogott a külső

És, hogy nem „kütyünek”, hanem kocsinak milyen az A-osztály? Külső designban már az előd is rég meghaladta a „női” autó prekoncepciót, az aktuális modell ezt a vonalat követi: csak éppen míg az utastérben az extravagáns megjelenés teszi vonzóvá, addig kívül a relatív egyszerű, letisztult, tetszetős formák adják el. S bár a hangsúly a technológiai arzenálon, meg a presztízsen van, az A-osztály valójában sokoldalú autó. Ha kell, akkor a hengerlekapcsolásos motor révén kifejezetten takarékos, csöndes utazóautó, amely alaphelyzetben 370 literes, jól pakolható csomagterének köszönhetően, egy gyerekkel családi kocsiként is beválik. Mindemellett sportos kompaktként remek „játszótárs”, a pörgős 163 lőerős motor, meg persze a jól hangolt futómű figyelemre méltó élményfaktor jelent. A listaáron 7,9 millió forinttól induló kocsi persze nem olcsó, viszont kétségkívül teljesíti a gyár egyik vezetőjének állítását: „Az A-osztály negyedik generációjával újradefiniáltuk a modern luxust a kompakt kategóriában, és a kompromisszumok nélküli dinamikus formatervet intuitív kezelhetőséggel kombináltuk.”

Újradefiniált okosautó

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.04.19
Genfben megelégelték a nagy gázzal elinduló, csikorgó gumikkal közlekedő autókat és....
2019.04.19
Közzétették Európa egyik legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésének eredményeit. A brit....
2019.04.18
A tisztán elektromosüzemű Jaguar I-PACE a díj történetében először hármas győzelmet aratott a 2019-....
2019.04.18
Nagyszerű hatótáv adatokkal, de mégis élhető árcédulával boríthat asztalt a divatos crossoverek....
2019.04.18
Sebastian Vettel szerződése a következő szezon végén lejár, az Automobilwoche újságírói pedig....
2019.04.18
Három, egyenként közel egymillió forintos ösztöndíjat osztanak ki műegyetemi hallgatóknak és....
2019.04.18
Grigoris Georgiou Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.04.18
A SEAT továbbra is vezető helyen áll a sűrített földgáz (CNG) technológia bevezetésében, a lehető....
2019.04.18
Precíz részletességgel finomhangolt formanyelvével, innovatív felszereltségi opciói minden....
2019.04.18
A ŠKODA hármas győzelmével zárult az idei „év összkerékhajtású autói” szavazása: az....