alternatív-hajtású járművek
Néhány szó a rendszerről, a Wikipédiából: az üzemanyagcellában az elektrolízissel ellentétes a folyamat: kémiai energiából elektromos energia keletkezik. A cella két elektródából, az anódból és a katódból áll, a köztük lévő anyag az elektrolit. Hatásfoka jelentősen nagyobb, mint a belsőégésű motoré, kb. 60 százalék, míg üzemi hőmérséklete 800 C is lehet. A gázhalmazállapotú hidrogén a levegő oxigénjével reagál, „kipufogógáza” vízpára.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai közreműködésével, a Linde Gáz Magyarország üzemeltetésében nyílt meg a felhasználók széles körének Magyarország első hidrogén-töltőállomása. Az új lehetőség a HUMDA budapesti agglomerációban is elinduló, egy éven át tartó hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz demonstrációs mintaprojektjének köszönhetően jött létre. A tesztidőszak alatt nemcsak az utasok használhatják díjmentesen a zöldenergiával hajtott járműveket, hanem előzetes bejelentkezés után az Illatos úti töltőállomáson ingyenesen lehet tankolni összesen négyezer kilogramm hidrogént – jelentette be Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese a Hydrogen Open 2024 konferencia HUMDA Napján.
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. HUMDA Green néven koordinálja az elektromos hajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerét és a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével. Az Ügynökség részt vesz a Nemzeti Hidrogénstratégia 2030 megvalósításában is. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában.
Az összes széndioxid-emisszió ötödét a közlekedés, ezen belül pedig döntő részben a közúti forgalom bocsátja ki. A közlekedés zöldítése nagyban hozzájárul a klímasemlegességi vállalások eléréséhez, csökkenti a települési zajterhelést és levegőszennyezést, egészségesebb és élhetőbb környezetet teremt a városlakóknak. A kormányzati programoknak is köszönhetően az elektromobilitás gyors ütemben nyer teret Magyarországon. A zöld rendszámos gépkocsik száma 2022 elejéhez képest megduplázódott, már több, mint 86 ezer jár belőlük a hazai utakon. A magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hasznosításra rövidtávon leginkább alkalmas terep a közlekedés. Kísérleti projektjében a HUMDA a felhasználás lehetőségeit teszteli a közösségi közlekedésben. A fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén-üzemanyagcellás buszokat. E program részeként mindössze egy előzetes bejelentkezés után bárki ingyenesen tankolhat járművébe hidrogént a budapesti töltőállomáson – hangsúlyozta Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese.
Budapest agglomerációjában is elindul egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz a menetrend szerinti forgalomban. A jármű a Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedik majd. A HUMDA demonstrációs mintaprojektjében közlekedő háromajtós Caetano H2.City Gold típusú busz is az Illatos úton tankol majd, és egy évig üzemelteti a budapesti agglomerációs járatain a Volánbusz. A jármű tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható. Egyetlen töltéssel 400 kilométert képes megtenni. A helyi légszennyezéstől mentes és nagyon csendes járművek tartós tesztelése alapján megalapozott döntés születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben. A HUMDA célja a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és az üzemeltetési adatok összehasonlítása a Zöld Busz Programmal, illetve elemzések készítése – emelte ki Mészáros Virág, a Zöld Busz Programot is koordináló HUMDA vezérigazgatója.
A Zöld Busz Programban már 139 elektromos buszt és hozzá tartozó töltőinfrastruktúrát helyeztek forgalomba Magyarországon. A programmal támogatott járművek átadásával hazánkban az elektromos autóbusz-állomány csaknem megnégyszereződött.
De ne csak buszokról beszéljünk. Nemzetközi szinten dolgoznak projekteken, hogy a könnyű, közepes és nehéz haszonjárműveket (teherautókat) és a személyautókat is bevonják a hidrogénes mobilitásba. Példa rá a BMW iX5 FCEV.
A zöldenergia a magyar gazdaság jövője, ezért is fontos használni és kipróbálni az ezen alapuló hajtásláncokat a közúti és közösségi közlekedésben. A közlekedés zöld átmenetében fontos szerepe van a HUMDA koordinálta Zöld Busz Programnak. A zöldenergetikai átállást támogatja az Energia21 kezdeményezés is, amelyben közéleti, tudományos és gazdasági szakemberek részvételével dolgoznak azért, hogy segítsék Magyarország zöldátállását. Úgy gondolják, hogy a jövőben a hidrogénnek is komoly szerep juthat a közösségi közlekedésben és a közúti teherszállításban – mondta Palkovics László, az Energia21 kezdeményezés egyik alapítója.
Lehetne mondani, hogy egy fecske nem csinál nyarat, de minden nyár az első fecske érkezésével kezdődik. Ezen már túl vagyunk!