alternatív-hajtású járművek

Palkovics László: a hidrogénnek is komoly szerep juthat a közösségi közlekedésben

2024.02.02.

Villanyautót működtetni nemcsak akkumulátorral lehet, hanem fedélzeti áramfejlesztővel is: hidrogén-üzemanyagcellával. Hatótávja sokkal nagyobb, nem rontja le hideg időjárás, lehet vele utánfutót vontatni, de ami fő dolog: kamionokhoz, autóbuszokhoz is alkalmas. Hidrogén korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, ritkafémek nem szükségesek. Úgy tűnik, hogy a módszer megoldja a zöldátállás valamennyi problémáját, de ki kell építeni infrastruktúráját, és fel kell készíteni az autósokat és a fuvarozókat használatára. Magyarország jól áll ebben, már működik ilyen autóbusz és töltőállomás. 

 

Néhány szó a rendszerről, a Wikipédiából: az üzemanyagcellában az elektrolízissel ellentétes a folyamat: kémiai energiából elektromos energia keletkezik. A cella két elektródából, az anódból és a katódból áll, a köztük lévő anyag az elektrolit. Hatásfoka jelentősen nagyobb, mint a belsőégésű motoré, kb. 60 százalék, míg üzemi hőmérséklete 800 C is lehet. A gázhalmazállapotú hidrogén a levegő oxigénjével reagál, „kipufogógáza” vízpára.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai közreműködésével, a Linde Gáz Magyarország üzemeltetésében nyílt meg a felhasználók széles körének Magyarország első hidrogén-töltőállomása. Az új lehetőség a HUMDA budapesti agglomerációban is elinduló, egy éven át tartó hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz demonstrációs mintaprojektjének köszönhetően jött létre. A tesztidőszak alatt nemcsak az utasok használhatják díjmentesen a zöldenergiával hajtott járműveket, hanem előzetes bejelentkezés után az Illatos úti töltőállomáson ingyenesen lehet tankolni összesen négyezer kilogramm hidrogént – jelentette be Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese a Hydrogen Open 2024 konferencia HUMDA Napján. 

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. HUMDA Green néven koordinálja az elektromos hajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerét és a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével. Az Ügynökség részt vesz a Nemzeti Hidrogénstratégia 2030 megvalósításában is. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában. 

Az összes széndioxid-emisszió ötödét a közlekedés, ezen belül pedig döntő részben a közúti forgalom bocsátja ki. A közlekedés zöldítése nagyban hozzájárul a klímasemlegességi vállalások eléréséhez, csökkenti a települési zajterhelést és levegőszennyezést, egészségesebb és élhetőbb környezetet teremt a városlakóknak. A kormányzati programoknak is köszönhetően az elektromobilitás gyors ütemben nyer teret Magyarországon. A zöld rendszámos gépkocsik száma 2022 elejéhez képest megduplázódott, már több, mint 86 ezer jár belőlük a hazai utakon. A magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hasznosításra rövidtávon leginkább alkalmas terep a közlekedés. Kísérleti projektjében a HUMDA a felhasználás lehetőségeit teszteli a közösségi közlekedésben. A fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén-üzemanyagcellás buszokat. E program részeként mindössze egy előzetes bejelentkezés után bárki ingyenesen tankolhat járművébe hidrogént a budapesti töltőállomáson – hangsúlyozta Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese. 

Budapest agglomerációjában is elindul egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz a menetrend szerinti forgalomban. A jármű a Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedik majd. A HUMDA demonstrációs mintaprojektjében közlekedő háromajtós Caetano H2.City Gold típusú busz is az Illatos úton tankol majd, és egy évig üzemelteti a budapesti agglomerációs járatain a Volánbusz. A jármű tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható. Egyetlen töltéssel 400 kilométert képes megtenni. A helyi légszennyezéstől mentes és nagyon csendes járművek tartós tesztelése alapján megalapozott döntés születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben. A HUMDA célja a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és az üzemeltetési adatok összehasonlítása a Zöld Busz Programmal, illetve elemzések készítése – emelte ki Mészáros Virág, a Zöld Busz Programot is koordináló HUMDA vezérigazgatója. 

A Zöld Busz Programban már 139 elektromos buszt és hozzá tartozó töltőinfrastruktúrát helyeztek forgalomba Magyarországon. A programmal támogatott járművek átadásával hazánkban az elektromos autóbusz-állomány csaknem megnégyszereződött. 

De ne csak buszokról beszéljünk. Nemzetközi szinten dolgoznak projekteken, hogy a könnyű, közepes és nehéz haszonjárműveket (teherautókat) és a személyautókat is bevonják a hidrogénes mobilitásba. Példa rá a BMW iX5 FCEV.

A zöldenergia a magyar gazdaság jövője, ezért is fontos használni és kipróbálni az ezen alapuló hajtásláncokat a közúti és közösségi közlekedésben. A közlekedés zöld átmenetében fontos szerepe van a HUMDA koordinálta Zöld Busz Programnak. A zöldenergetikai átállást támogatja az Energia21 kezdeményezés is, amelyben közéleti, tudományos és gazdasági szakemberek részvételével dolgoznak azért, hogy segítsék Magyarország zöldátállását. Úgy gondolják, hogy a jövőben a hidrogénnek is komoly szerep juthat a közösségi közlekedésben és a közúti teherszállításban – mondta Palkovics László, az Energia21 kezdeményezés egyik alapítója. 

Lehetne mondani, hogy egy fecske nem csinál nyarat, de minden nyár az első fecske érkezésével kezdődik. Ezen már túl vagyunk! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....